Niisiis, kaua oodatud ja juba küsitud rajakirjeldus on siin.
START: Jõelähtme rahvamaja hoovist suunaga vanale kivisillale. Esimesed 5,5 km on suured teed. Algul asfaldil ja alates kirikust (0,7 km stardist) kruusal.
5 km Manniva küla juures 12% laskumine vasaku pöördega. 300m pärast laskumist järsk pööre vasakule ja tõus Ülgase pangale.
Edasi põllutee pangapealsel kuni Ülgase külani, Ülgase-Rebala tee ületus ja pangapealne põllutee jätkub. 10 km-l jõuab rada välja Kroodi endise fosforiidi kaevanduse tagusele vanale külateele. 300m pärast järsk pööre vasakule ja ohtlik laskumine (!!) läbi endise karjääri ning tõus nn China-towni (Kallavere suvilad - seda kohta ei saa sõnadega edasi anda, peab nägema
). 1,6 km pikkuselt läbib rada China-town’i suurima aukliku tee (tavaliselt on seal lompides hulgaliselt vett, kuid eile olid vaid lohud ja tolm.) Linnamehesinglil (lai vana kaevanduse asfalttee), pööre vasakule ning paarisaja meetri pärast järsu parempöördega tõus Kroodi „parki”, tegemist ilusate metsaparki meenutavate radadega (orienteerumises teada kui Jõelähtme kaart). 5 km single’i järel, pööre vasakule asfaldile ning JP-1 (joogipunkt) 17,7 km-l.
Asfaltilt taas pööre vasakule ja 100 m järsult paremale põlluteele. Järgneb pööre vasakule kõvapinnasele metsateele (seal u 200 m ulatuses on rajal klaasikillud – korraldajad üritavad enamuse neist teelt puhastada, kuid killustikuliselt teelt neid kõiki ära ei saa!!!).
Sama teed mööda ca. 2 km, mööda vanast pumplast.
20,8 km on Tallinna Prügila tee ületus ning seejärel vasakult poolt vana hoonet pöörab põhisõidu rada järsult vasakule üles kitsale kitserajale (märgistatud puna-valgete lintidega) suunaga prügila poole. (matkarada aga läheb otse Võerdla küla tagusele kallasrajale ja siis Võerdla-Rebala asfaldile.)
Single’l on 22 km-l ohtlik lõik (!!) – rada kulgeb 100 m ulatuses prügila tee põrkepiirde taga ca 1m laiusel pervel. Peale seda paremale teekraavist läbi üles nõlvale. Järgneb kitsekas, peale parkla läbimist tuleb hoida otse ja paremale vee äärest üles on jooksutõus. Jooksuka järel tagasipööre paremale ja singel jätkub Kroodi fosforiidikarjääri kallasrajal – rada on tehniline ja kohati väga kitsas. Singlil on 25 km-l ohtlik parempöördega laskumine karjääri kraavi ning järgneb ronimistõus (a’la Rakvere härja juurde). 26 km-l algab kaevandusplatool põllutee, mis lõpeb laskumisega pinnasteele väljumaks karjäärialadelt. Laskumine taas !!!’dega. Teisel pool karjääri pööre vasakule.
Seal ka JP-2 (matkarada liitub põhisõidurajaga). 28km-l
Edasi 500 m asfaldil Ülgase suunas ning pärast Ülgase küla viita pööre paremale põlluteele. Järgneb 1 km taas Ülgase pangal ning 5 km-l olnud tõusu läbimine laskumisena (!!!). Kiire laskumise lõpus pööre paremale pangaalusele kruusateele!!!. Järgneb kiire kruusaalõik Jõelähtme golfikeskuseni. Lattaedade juures, mis märgivad Jõelähtme EGCC keskuse territooriumi (teel ka märk „Eratee”), pööre paremale väljakute vahel kulgevale teele ning edasi laugelt vasakule kuni valmivate majadeni, kus teede lahknemisel pööre paremale ning kohe uuesti vasakule – laskumine golfiväljakute teenindusmajani (pruunikas-punane hoone), mille eest pööre paremale ning algab üle 1 km pikkune tõus Ellandvahe mäele ehk golfikeskuse juurde viivale asfaldile. Asfaldil 600 m ning peale talu vasakul laskumine vasakule Koila külla viivale teele. Laskumisel ettevaatust, kuna pehmetele teedele on nädala eest toodud killustikku(üsna suur fraktsioon ja kuiva tõttu lahtine). Külateed pidi kuni metsatuka lõpuni ning lagedale jõudes pööre vasakule põlluteele, mis lõpeb vasaku pöördega üle endise kiviaia ja metsarajaga. Külateele jõudes tagasipööre paremale (matkasõit vasakule) suunaga Koila poole. Koila külas, kohas kus suur tee pöörab paremale on pööre vasaskule (kitsas!!! taas rohtunud kiviaia vahelt) kallasrajale, mille pikkus on ca 2 km. Selle sisse jääb üks kõndimistõus (kui just lõunanaaber ei ole!!!) ning singel lõpeb tõusuga Laulumäe rändrahnu juurde. Metsateele jõudes pööre paremale (rada ühtib taas matkarajaga). Metsateel on ohtlik truubiületus (hoida vasakule poole!!!) ning seejärel pööre esimesest ristist paremale metsarajale, mille lõpus on vasakpöördega laskumine Linnamäe HEJ tammile (39 km põhisõidust). Pärast tammi pööre paremale (matkasõidu rada pöörab pärast tammi vasakule) ja liivane tõus Jägala muinaslinnamäele, kus platool ring ning liivane laskumine (!!!) veehoidla kaldale ning pisuke kallasrada, millele järgneb Linnamäe kruusatee ja pööre paremale Ruu-Neeme asfaldile. Tõusunuki järel pööre vasakule (matkarada läheb otse mööda teed) lasketiiru territooriumile, seal parklas saab täis 40 km ja JP-3.
Lasketiirust otse mööda liivast teed kuni pööre paremale metsa ja taas vasakule. Edasi kuulus „Pedro laskumine” (liivane tõus), millest saab paremal singlit pidi mööda. Kuni Kalevi-Liivani kulgeb rada vaheldusmisi metsaveoteel ja oosidel olevatel radadel (seal on rada märgistatud puna-valgete lintidega). Kalevi-Liivale jõudes on pööre vasakule 200m pikkusele asfaldilõigule, siis uuest pööre paremale tõusule (puudel nii lindid kui ka valge-sini-valge matkaraja märgistus). Stardist on tuldud 45 km. Tõusul ettevaaatust sambla seest vastu vaatavate kändudega. Märgistatud valge värviga. Tõusule järgneb kiire ja tehniline single oosi peal – ettevaatust, eksimus võib kergelt viia rajalt!!! Oosi lõppedes liivaluitel laskumisel 90 kraadine parem pööre (LIIV!!!) ning purde ületus Kaberla ojal (üks lai palk ja käsipuu paremal küljel). Edasi single, kus veel teine väikese purde ületus ja tõus (jooksukas) Kaberla oja kallasrajale, oosi peal. Singel jätkub kuni Kaberla-Kaberneeme teeni. (Teele laskumine ohtlik!!!). 50m asfaldi järel paremale ja taas matkarajale. (Maanteelt pööre on liivane!!!). Uuesti oosidele seal paar raskemat tõusunukki ja üks tehniline laskumine, kus rada on märgistatud. Single lõppeb vasakpöördega järsule laskumisele(!!). Laskumise lõpus Haapse kruusatee ületamine ning edasi ca 400 m kuivenduskraavi äärset. Rajal on sügavad jäljed ja üks mudane koht, kuid on sõidetav. Järgneb pööre vasakule ning seejärel pööre paremale metsateele. Metsas on üks vähestest mudalõikudes. Seejärel taaskord järsk pööre paremale(vaadake sammalt!!! Loodus on ilus
) ning risti olevatest peenikestest palkidest purde ületus (sõidetav).
Edasi metsateid pidi – kuni sealasketornini, seal paremale. Järgneb raja kõige mudasem lõik, ca 100m pikkune, eile oli jooksukas, kuivamisel võib ka sõidetavaks muutuda. Ca. 500m pärast järsult paremale.
Edasi metsateed Haapse-Kullamäe asfaldini, sealt paremale, teel ca 250 m ning taas pööre paremale Haapse - Kalevi-Liiva kruusateele. 100m pärast pööre vaskule, noorendiku äärest sihti mööda tõus oosile ning ülevale pööre paremale single’le, mis lõpeb parempöörde ja liivase laskumisega uuesti Haapse – Kalevi-liiva teele. Ca 100m ja uuesti vasakule metsateele. (Selles osas olid eile „head” ATV mehed kiskunud maha kõik üleeile sinna pandud lindid ning korraldajad ei pane neid sinna enne kui maratoni eelsel ööl
) Järgneb tõus Ubari pangale. Edasi mööda põllu- ja külavaheteid kuni Haavakannu külani(tähistame samuti võimalikult viimasel hetkel), kus asub JP-4 ja läbitud on 57,5 km.
Vana-Narva mnt ületus ja kruusalõik, mis lõpeb väljumisega Kaberla-Kodasoo asfaltteele. 250 m asfaldil ja pööre paremale kruusale, mis läheb üle metsateeks Kodasoo-Ruu metsas (see rajalõik saab lintidega märgistatud avatud raja sõiduks). Metsas on risti palkidest silla ületus. Ruu küla juures on 300 m pikkune vana metsatee jäänuk, kividega täidetud (single pehmel pinnasel) ning väljumisel pööre paremale põlluteele. Ruu külas enne Vana-Narva mnt’d (talu abihoonest möödudes) hoida 45 kraadi vasakule kruusale. Vana-Narva mnt ületus ja jätkub põllutee (a la Saaremaa kadakate vahel). Edasi täidetud pinnastee, mis möödub mobiilimastist (mast jääb vasakule) ja läheb üle põlluteeks. Seal jookseb sees auto jälg. Põlluteel laskumine (laskumise lõpus sügavad rööpad) ning pööre vasakule metsa ääres. Möödudes hukkunud Eesti lendurite mälestusmärgist tee pealt ära sama suunaga single’le. Rada jõub taas lasketiiru territooriumile.
Metsa sisenedes pööre vasakule kitsekale, mida mööda jõuab lasketiirukompleksi lähistele. Kitsekal on üks 3m laudadest purre (sõidetav). Lasketiiru juurest vasakule Ruu-Neeme teele asfaldile (rada ühtib taaskord matkasõidu rajaga) ning 400 m pärast pööre paremale kõrgepingeliinide alla jäävale rajale. Rajal ohtlik laskumine, mille lõpus on mudane koht. Kuiva ilma korral sõidetav. Järgneb tõus Jägala jõe kaldale (sealt avaneb vaade Laulumäe ja Golfi keskuse poole) ning pööre vasakule jalgrajale. Jalgrada kulgeb mööda jõe kõrget kallast – seega ettevaatust, seal on kitsas kurviline laskumine. Jalgrada lõpeb pöördega vasakule metsateele. Lagedale jõudes järgneb pööre paremale laskumisega (!!!) kallasrajale, kus ees ootab kraavipurde ületus(täna veel purret pole!!!) ning lühike mättaline heinamaa lõik. Edasi tuleb tõus ja peale seda pööre paremale Jägala endise pioneerilaagri territooriumile – laskumine pioneerilaagrisse (hetkel on seal väravad lukus, kuid mööda saab vasakult poolt, sest traataed on eemaldatud. Võistluste ajal on väravad avatud.). Laagris on asfalttee. Sealt on finišisse jäänud veidi üle 6 km ehk läbitud on 69 km. ja JP-5.
Laagrist väljudes (tõus asfaldil) ning pärast väravate läbimist pööre paremale (matkasõit suundub vasakule asfaldit pidi Neeme-Ruu teele ja sealt kitsarööpmelise raudtee Suka sillale) mullasele laskumisele (!!!!). Rajal on tehtud labidaga astmed, seega sõita raja kõrval!!!
Laskumise lõpus allikas ja all vesine koht.. Edasi kallastee, mille lõpus on ronimine Jägala-Joa astangule kust jõutakse Jägala Joa paremale kaldale (joa kõrval nukkidel turnimine eriti ohtlik koht!!!!!). Jägal Joast ülesvoolu kulgeb rada mööda kallasrada ja jõuab samuti paremale Suka sillale. Üle silla ja pööre paremale uuesti kallasrajale, mille keskel mudane koht. Single lõpeb Jägala Joa parklas. Parkla nurgast kiviaia august läbi muruplatsile ning sealt edasi kaar laskumisega Jägala ja Jõelähtme jõgede suubumiskohta. Lauluplatsi tõus (viimane rajal!!!). Tõusu järel suundub rada otse, maja aia kõrvalt Koogi – Jägala-Joa asfaldile, sealt pööre paremale. Koogi keskuses suurel asfaldil uuesti pööre paremale suunaga Jõelähtme poole. Ca. 800 m pärast pööre paremale (peale kraavi!!!). Finišini jäävad viimased 2 rasket kilomeetrit Jõlähtme jõe kallasrajal. Esimene kilomeeter on auto jälgi(rööpaid) mööda. 1 km enne lõppu on kraavi ületus (jalgsi) ning seejärel viimane kilomeeter kulgeb mööda jalgrada, mis on kohati vesine. Rahvamaja hoovi sisenedes on veel mudane kraaviületus, millel on purre. Ja sealt FINIŠisse
Pikkus 75 km,
Tõusumeetreid ca 500 m
Rajakatted:
Asfalti 6 km
Kruusa 16 km
Mulla- ja metsateid ca 25 km
Single’id ja kallasradu 28 km
Kommentaarid veel eilsest testsõidust:
Kella järgi sai kokku 76 km, kuid paar korda sai tehtud põikeid ehk rada on 75 km. Ajaliselt olime eile rajal alla 6 tunni (tänu sellele, et mu ratta tagajooks lõppes Kroodil ning asenduse ootamine võttis ligemale 40 minutit). Puhast sõiduaega kogunes veidi alla 5 tunni. Külm ja tuuline ilm andis tunda. Keskmine temperatuur oli 4 ja miinimum 2 kraadi. Metsa all oli ka külmunud kohti. Muda on hetkel vähe, kuid keegi puhtaks küll ei jää. Endal õnnestus ühel lihtsal laskumisel olevale olemata mudale külg maha panna.
Ühesõnaga oli parajalt raske. Rada on väga kuiv ja tolmav. Liivased lõigud muutuvad igapäevaga vähem sõidetavaks. Lõpuks võib öelda, et meenutab Haanja 100’t aga ilma tõusudeta
)