Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Kunagi oli meie raudteevõrk oluliselt suurem kui täna, osadel neist on ametlikud matkateed, osadel saab niisama sõita. Tamsalu-Türi 65 km https://matkatee.ee/ sõitsin läbi eelmisel aastal, suvisel kuival ajal oli kiire kruusa- ja metsateede rada, mingi jupp oli ka aeglasem kus oli säilinud jämedast killustikust raudteetamm koos liipritega. Enamik aega saab sõita tammil või selle kõrval, ca 10 km enne Paidet Vodja kandis seoses eramaadega läheb rada tammist veidi eemalt, väga igav sõit ei olnud, matkamiseks sobib küll.
Riisipere-Haapsalu ehk Läänemaa tervisetee https://www.puhkaeestis.ee/et/laanemaa-tervisetee on ligi 60 km pikk ja sõidetav nii maantee kui maastikurattaga, ühe korra sõitsin edasi tagasi ja ühe korra kasutasin eelmine aasta Hiiumaa MK etapile minekuks, hea stressivaba sõit ilma autodega teed jagamata, ise pean seda oma kõige igavamaks matkateeks mida sõitnud olen.
Eile läbisin mööda 49 aastat tagasi suletud kitsarööpmelise Rapla-Virtsu lõigu, kokku 99 km, esimene pool oli kiire kruusa- ja metsateed ning Rapla ja Märjamaa vahel 11 km asfaldit lisaks, teises pooles oli palju pehmeid lõike, lisaks võssakasvanud lõike ja rinnuni rohtu, aga kuiva ilmaga ka suhteliselt kiire, viimased 3km Virtsus ka asfalt, jala pidi maha panema kahes kohas, ühes kohas oli paju võsast vaja läbi pugeda ja korra oli vaja elektrikarjuse alt läbi pugeda, sisuliselt oli võimalik terve aeg mööda tammi sõita va mõnesajameetrine jupp Märjamaal kus oli hoonel aed ümber, rada on tähistamata aga eksida eriti ei saa. KoMo tüübid saaks kasutada TRM-i eel pikaks trenniks Kõikide nende puhul on miinuseks pikkade sirgete olemasolu vähemal või suuremal määral, aga näiteks lihtsama matka jaoks võib täiesti kasutada. Kui keegi veel mingeid sarnaseid teab, siis võiks mõne reaga teemat täiendada.
Riisipere-Haapsalu ehk Läänemaa tervisetee https://www.puhkaeestis.ee/et/laanemaa-tervisetee on ligi 60 km pikk ja sõidetav nii maantee kui maastikurattaga, ühe korra sõitsin edasi tagasi ja ühe korra kasutasin eelmine aasta Hiiumaa MK etapile minekuks, hea stressivaba sõit ilma autodega teed jagamata, ise pean seda oma kõige igavamaks matkateeks mida sõitnud olen.
Eile läbisin mööda 49 aastat tagasi suletud kitsarööpmelise Rapla-Virtsu lõigu, kokku 99 km, esimene pool oli kiire kruusa- ja metsateed ning Rapla ja Märjamaa vahel 11 km asfaldit lisaks, teises pooles oli palju pehmeid lõike, lisaks võssakasvanud lõike ja rinnuni rohtu, aga kuiva ilmaga ka suhteliselt kiire, viimased 3km Virtsus ka asfalt, jala pidi maha panema kahes kohas, ühes kohas oli paju võsast vaja läbi pugeda ja korra oli vaja elektrikarjuse alt läbi pugeda, sisuliselt oli võimalik terve aeg mööda tammi sõita va mõnesajameetrine jupp Märjamaal kus oli hoonel aed ümber, rada on tähistamata aga eksida eriti ei saa. KoMo tüübid saaks kasutada TRM-i eel pikaks trenniks Kõikide nende puhul on miinuseks pikkade sirgete olemasolu vähemal või suuremal määral, aga näiteks lihtsama matka jaoks võib täiesti kasutada. Kui keegi veel mingeid sarnaseid teab, siis võiks mõne reaga teemat täiendada.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Pärnu-Mõisaküla liin on ka üles võetud. Google streetview järgi tamm suht võssa kasvanud, aga mtb'ga sõidetav. Samas need fotod on ka aastast 2011 pärit, võib-olla on praeguse seisuga asi parem.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Venelased ehitasid Saaremaale suure raudtee ja võtsid kohe üles kah. Paljud neist tammidest on praegu kasutusel, mõne koha peal pole jälle üldse võimalik tuvastada, et mingi raudtee oleks olnud. Soela-Metsküla-Panga osa tean paremini, seal on kasutusel vähe. Maa-ameti reljeefikaardi pealt on raudtee asukohta lihtne tuvastada. Väike näide Pangalt:
https://xgis.maaamet.ee/maps/XGis?app_i ... US11_82A=1
Lõuna pool on palju pikki sirgeid teid tammidel.
https://xgis.maaamet.ee/maps/XGis?app_i ... US11_82A=1
Lõuna pool on palju pikki sirgeid teid tammidel.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Võib-olla läheb militaarajaloo käsitluseks, aga enne Pangat oleva hargnemise Pangale ja Metsküla-Soela poole on arusaadav. Metskülas aga lõppeks justkui reljeefikaardil ära ja siis ilmuks Soelas tagasi. Arne, kas oskad täpsemalt öelda, kuidas raudtee Metskülat läbis?
Rohkem teemasse ka: suve lõpus olnud Viljandi xdreami ajal sõideti Viljandi Mõisaküla kitsarööpmelise raudteetammi lõiku kuni Siniallikuni. Oli valdavalt ühe- või kahejäljeline rohtu kasvanud tee. Võib-olla on võimalik ka Mõisakülla jõuda.
Rohkem teemasse ka: suve lõpus olnud Viljandi xdreami ajal sõideti Viljandi Mõisaküla kitsarööpmelise raudteetammi lõiku kuni Siniallikuni. Oli valdavalt ühe- või kahejäljeline rohtu kasvanud tee. Võib-olla on võimalik ka Mõisakülla jõuda.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Pajumõisa - Viki ning Pajumõisa - Lümanda peaks olema ka sõidetavad nii MTB kui ka ettevaatlikult MNT rattaga.arnea kirjutas:Venelased ehitasid Saaremaale suure raudtee ja võtsid kohe üles kah. Paljud neist tammidest on praegu kasutusel, mõne koha peal pole jälle üldse võimalik tuvastada, et mingi raudtee oleks olnud. Soela-Metsküla-Panga osa tean paremini, seal on kasutusel vähe. Maa-ameti reljeefikaardi pealt on raudtee asukohta lihtne tuvastada. Väike näide Pangalt:
https://xgis.maaamet.ee/maps/XGis?app_i ... US11_82A=1
Lõuna pool on palju pikki sirgeid teid tammidel.
Viki külas on näha ning käega katsutavad ka raudteejaama varemed. Üsna sürr arvestades asukohta
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Väga hea teema. Kas saaksite siia teemasse postitada ka rajakaardid?
Ise sõitsin ainult Läänemaa tervisetee läbi. Väga mugav rada, kuna saab raja alguseni rongiga Tallinn - Riisipere.
https://www.google.ee/maps/dir/59.11365 ... bc!1m0!3e2
Maanteerattaga sõita saab, kuid sõber said snake bite'i ikka. Cyclokaga või hybriidrattaga on ideaalne sõita.
Ise sõitsin ainult Läänemaa tervisetee läbi. Väga mugav rada, kuna saab raja alguseni rongiga Tallinn - Riisipere.
https://www.google.ee/maps/dir/59.11365 ... bc!1m0!3e2
Maanteerattaga sõita saab, kuid sõber said snake bite'i ikka. Cyclokaga või hybriidrattaga on ideaalne sõita.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Sõitsin suvel seda raudtee tammi Alates Mõisakülast, suunaga Pärnu poole. Algus on väga hea. On küll kinni kasvanud, kuid tee on sile, rada on sees, hübriidrattaga täiesti sõidetav. Ühel hetkel tuli kellegi eramaa koos aiaga vastu ja sealt läbi ei pääsenud. Siis tegime kõrvalepõike ja tavateede kaudu sõitsime KilingiNõmmele.DeeJott kirjutas:Pärnu-Mõisaküla liin on ka üles võetud. Google streetview järgi tamm suht võssa kasvanud, aga mtb'ga sõidetav. Samas need fotod on ka aastast 2011 pärit, võib-olla on praeguse seisuga asi parem.
Alates kilingi nõmmelt on raudtee tamm suht vähe võsas, aga suht suure fraktsiooniga kivikilluga kaetud. Suutsin seal oma 29' Mitas Zefyrose (mingi eriti tugev Cape Epic rehv) seina ära lõhkuda nii, et piim seda kinni enam ei saanud.
Sealt edasi pidi rahulikumaks minema aga me keerasime suurele maanteele.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Hetkel on Pärnu-Vaskrääma osa raudteetamm üles kaevatud ja tugevam vend saab ehk fatbaigiga läbi.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Rapla - Märjamaa on Delfi kaardil väga kergelt tuvastatav, peaaegu nagu joonlauaga tõmmatud. Endomondo käis ja gpx fail on seega ka olemas, aga seda vist siia kopeerida ei saa ning tegelikkuses seda vaja ei lähe ka. Vaatasin et ka Viljandi - Mõisaküla - Pärnu on Delfi kaardil enam-vähem näha, kuigi mingid jupid teed ei näita, see aasta vist ei jõua, aga igatahes peab järgmisel suvel plaani võtma. Üks haru läheb Sindi suunas ka mulle tundub. Mul vend kolis Saaremaale, tema oligi tegelikult selle matka algataja (ta ise rattamees ei ole ja oli küll ATV-ga ja pidi kahes kohas ringi minema elektrikarjuse ja mootorsõidukeid keelava eramaa märgi tõttu) ja lubas uurima hakata Saaremaa raudteede kohta järgmiseks suveks. Googleldades leiab ka päris palju infot nii Wikipedia teemadena kui näiteks http://www.raudtee.eu/ Isa on mul Ida-Virumaalt pärit ja ta on rääkinud et seal oli ka kunagi kitsarööpmelisi, eks peab neilt uurima täpsemalt. http://geoportaal.maaamet.ee/ ja kui võtta vasakult rakendus Ajaloolised kaardid, siis sealt leiab ka tänaseks kadunud raudteid.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Joonistasin Delfi kaardile.Äärenurk kirjutas:Võib-olla läheb militaarajaloo käsitluseks, aga enne Pangat oleva hargnemise Pangale ja Metsküla-Soela poole on arusaadav. Metskülas aga lõppeks justkui reljeefikaardil ära ja siis ilmuks Soelas tagasi. Arne, kas oskad täpsemalt öelda, kuidas raudtee Metskülat läbis?
http://kaart.delfi.ee//?bookmark=32f64f ... 7abf1dfe15
Sirge jupp läbi metsa Metskülast Tuhkanale oli väga heas korras kuni 80-ndate alguseni, siis panid venelased sinna mingi sidekaabli ja ei ajanud kraavi kinni.
Kõrvalteema, et Pangalt Tuhkanale saab üsna ranna äärt mööda sõita - vanu teid ja radu mööda. Mõne koha peal peab asfalti peale ainult tulema. Täitsa tore rada on.
See jupp on Mulgi maratonil ka sees.Äärenurk kirjutas: Rohkem teemasse ka: suve lõpus olnud Viljandi xdreami ajal sõideti Viljandi Mõisaküla kitsarööpmelise raudteetammi lõiku kuni Siniallikuni. Oli valdavalt ühe- või kahejäljeline rohtu kasvanud tee. Võib-olla on võimalik ka Mõisakülla jõuda.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Nädalavahetusel jäi taaskord ette Tootsi-Lavassaare kitsarööpmeline raudtee. Aerofotode järgi peaks tamm täitsa sõidetav olema - võibolla Lavassaare rabas on mingeid takistusi. Eriti seiklushimulised võivad proovida sinna otsa Lavassaare-Sindi raudtee tammi mööda liikuda - mõne koha peal on see küll täielikult põldudeks tehtud, aga mõne koha peal tundub lausa asfalti all olema. Ja kui Lelle-Pärnu raudtee kinni panekse, siis saaks Sindist Tootsi kah sõita ja ringi sulgeda.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Tere! Plaan sõita suvel Pärnu-Mõisaküla-Ruhja-Valga raudtee tamm. On keegi sõitnud ja oskab soovitusi anda? Natuke Pärnu-Mõisaküla kohta leidsin
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Olen sõitnud Mõisaküla poolelt Läti suunas. See on üks jube lõik. Tamm on kõvasti võsastunud a rohkem on lükkamist kui sõitmist. MIngi 10 km rapsisin 1.5 tunniga ja siis tulin maha, sõitsin põlde ja kõrvalteid pidi.
Seal oli ka päris mitu mahajäetud talu ja metsikut loodust, kohati põlde.
On olemas selline huvitav Eesti-Läti ühisprojekt Green Railway, see peaks Vilandist algama, osaliselt on ka maastikule märgitud.
Läti pool on vist ka päris palju vanasid teetamme korrastanud ja sildasid teinud.
Projjekt peaks lõppema 2019.a.
Seal oli ka päris mitu mahajäetud talu ja metsikut loodust, kohati põlde.
On olemas selline huvitav Eesti-Läti ühisprojekt Green Railway, see peaks Vilandist algama, osaliselt on ka maastikule märgitud.
Läti pool on vist ka päris palju vanasid teetamme korrastanud ja sildasid teinud.
Projjekt peaks lõppema 2019.a.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Siit saab alla laadida kaardi ja veidi lisainfot Green Railway kohta. Rattamatkaks päris mõnusad marsruudid minu meelest.
old.vidzeme.com/faili/20180206130148373.pdf
old.vidzeme.com/faili/20180206130148373.pdf
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Tähetorni tänav Tallinnas on ju kah vana kindluseraudtee peal, läheb Vääna välja... oma 20-25 km....
mõned raudtee-ehitisedki kenasti alles..
(muid postitusi vaadates peaks lisama ilmselt märkuse "algajatele"....?)
mõned raudtee-ehitisedki kenasti alles..
(muid postitusi vaadates peaks lisama ilmselt märkuse "algajatele"....?)
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Tartus võeti sadamaraudtee üles,seal saab ka nüüd rattaga sõita.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Lisaks see kindlusraudtee hargneb sajaks tükiks. Üks haru Suurupisse, teine Ilmandusse, kolmas Liikvasse, neljas Vääna, viies Humalasse. Iga haru omakorda hargneb - iga moonalao või suurtükipositsiooni juurde viis oma jupike. Mets on kogu Põhja-Eestis militaarobjekte ja -pärandit tihedalt täis.
Maastikul on need jupid kenasti näha. Sõidetavad on nad vaid kohati.
Peeter Suure (nimelise) merekindluse kaart, Sõrve jaama ümbrus:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 61794&z=14
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
veel üks kaart
https://www.digar.ee/viewer/et/nlib-dig ... 068/page/1
https://www.digar.ee/viewer/et/nlib-dig ... 068/page/1
Gravity is a Bitch
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Kaardid.
Ma kogusin kokku hulga veebikaarte ja panin siia üles:
https://sites.google.com/site/kurinurm2 ... ti-kaardid
Need on mõeldud just rattaraja või rattamatka planeerimiseks.
Ma kogusin kokku hulga veebikaarte ja panin siia üles:
https://sites.google.com/site/kurinurm2 ... ti-kaardid
Need on mõeldud just rattaraja või rattamatka planeerimiseks.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Üks kasulik kaart veel: Teeregistri kaart: https://teeregister.mnt.ee/reet/map. Vali "Kihid" alt huvipakkuvad teeomadused (katte liik, sõidutee laius, muldkeha laius jne, keskmine liiklussagedus) ja kinnita. Seejärel vali "Pointeriga valik" ja osuta kaardil teele, mille omadusi tahad teada saada. Maa-ameti kaardiserveri kiht "Maanteeamet" neid detailandmeid ei näita.
Nii saab teada nt, et Kaberneeme on rattaga parem sõita mitte Kaberla (suurem liiklustihedus), vaid Valkla kaudu.
Nii saab teada nt, et Kaberneeme on rattaga parem sõita mitte Kaberla (suurem liiklustihedus), vaid Valkla kaudu.
- - -
Why so serious?
Why so serious?
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
See-eest on Maa-ameti portaalis parem näha erateid.
https://xgis.maaamet.ee/xgis2/page/app/maanteeamet
Ma satun Põhja-Eestis sõites pidevalt suletud teede otsa. Kui on lihtsalt "eratee" silt või tõkkepuu, siis saab rattaga läbi. (Väga tihti on selline silt pandud avalikus kasutuses oleva tee peale ja tegelikult ei tohi maaomanik seal liiklust piirata.) Aga mõnikord on maja sirgelt tee PEALE ehitatud. Vot siis on küll loll olukord.
Maanteeratturitele pole see kuigi tähtis, aga looduses matkamisel on kogu aeg jama.
https://xgis.maaamet.ee/xgis2/page/app/maanteeamet
Ma satun Põhja-Eestis sõites pidevalt suletud teede otsa. Kui on lihtsalt "eratee" silt või tõkkepuu, siis saab rattaga läbi. (Väga tihti on selline silt pandud avalikus kasutuses oleva tee peale ja tegelikult ei tohi maaomanik seal liiklust piirata.) Aga mõnikord on maja sirgelt tee PEALE ehitatud. Vot siis on küll loll olukord.
Maanteeratturitele pole see kuigi tähtis, aga looduses matkamisel on kogu aeg jama.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Pean end parandama: Liiklussagedusi saab siiski näha ka Maa-ameti kaardiserverist. https://xgis.maaamet.ee/xgis2/page/app/maanteeamet, lülita sisse "Teemakaardid" ja vali rippmenüüst "Liiklussagedus". Nii saab näha, et nt ratturite hulgas populaarse Pajupea-Vaida tee liiklussagedus on 142 sõidukit ööpäevas.
- - -
Why so serious?
Why so serious?
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
mis raudtee see Pajupea-Vaida oli? või Kaberla? Valkla? Loe ikka teema pealkirja ka.
Gravity is a Bitch
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Keegi lähiaastatel Pärnust Mõisakülla ka sõitnud on mööda tammi? Endal mõte killustikurattaga Turbast Valka sõita. Streetview'd ja aerofotosid uurides tundub tammi algus Pärnus ja mingi osa Vaskrääma kandis kõige probleemsem olevat.
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Mitte endine vaid tulevane raudtee ehk Rail Balticat on proovinud keegi sõita?
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Eelmisel sügisel sõitsime ehitusinseneride juhtimisel Rail Baltica objekte pidi Rapla - Tallinn. Kuid raudtee trassi ei ole looduses veel olemas, seda mööda rattaga sõita ei saa. Ma temaatilist filmi - Trail Baltic - ei ole küll vaadanud, võib-olla lõuna pool saaks sõita.
https://kurinurm.blogspot.com/2023/09/r ... aretk.html
https://kurinurm.blogspot.com/2023/09/r ... aretk.html
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Harjumaa-Raplamaa lõigud on valdavalt nagu lageraie langid või põllud, valmis on tehtud ainult ristuv infra(viaduktid, ökoduktid).Seega sõidetav, aga mitte eriti tore nagu ikka raiesmikul sõitmine. Suurel osal trassist hakkavad tulevikus tulevikus kõrval jooksma hooldusteed, mis oleks suurepärased rattaga sõitmiseks, aga senine info ütleb, et need hakkavad paiknema aia taga koos raudteega ja ametnikud seal kedagi näha ei taha. Selle suhtumise muutmisega peaks tööle hakkama...
Re: Endised raudteetammid ja nendel sõitmine
Ülaltoodud link ei tööta enam. Läti rattamatka marsruute saab piirkondade kaupa vaadata eraldi lehel, seal ka Green Railway jupid.
https://balticcycling.com/en/