Sputniku restaureerimine

Remont ja hooldus
Vasta
KTMV
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 12. 05. 2013. 16:09

Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas KTMV » 12. 05. 2013. 17:03

Võtsime sõbraga ette ning otsustasime osta 60-70ndate Sputniku. Ratta seisukord on üsna kehv ning taastada on palju, esialgu tahaks saada selle sõidukorda, hiljem üle värvida. Kuna olen üsnagi võhik rattaga seonduvatel teemadel, siis tekkisid küsimused, mis täpsemalt tuleks teha, mis tuleks osta uus jne. Seetõttu palungi abi juhul kui keegi oskab aidata ning nõu anda. Pigem sooviks ise asja kallal nokitseda mitte pöörduda rattapoodi vms. Mõned vead, mida ise märkan: olemas on ainult tagumine jooks, millel 1 kodar on katki ning 1 puudu, sadul on omadega läbi, puudub polt vms. millega kinnitada lenksu hargi külge, ketti pole. Tahakski teada näiteks, et millele tuleb kindlasti rõhku pöörata, mida parandada. Näiteks, kas tuleks välja vahetada laagrid vms. Ehk on kellegil üle mõni varuosa vms.

Ettetänades! :wink:

Ratas näeb välja selline:
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt

Kasutaja avatar
MK777
Rattur
Postitusi: 2388
Liitunud: 24. 06. 2004. 22:56

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas MK777 » 12. 05. 2013. 19:30

Mina ütleks, et antud projekt pole restaureerimist väärt. Kulukas.

Kasutaja avatar
veloson
Rattur
Postitusi: 940
Liitunud: 12. 06. 2012. 22:53

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas veloson » 12. 05. 2013. 21:21

Laagrid ja kõik muud liikuvad osad lahti, puhtaks, määrida. Kui laagripinnad ja laagrid ilusad, ei pea pühapäevasõiduks uusi ostma. Pildi pealt ei saa aru, aga kogu tagajooks paistab viletsas seisus, nagu oleks pehmeks roostetanud. Pidurid jm puuduolevad osad - vt kuulutustes ringi

KTMV
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 12. 05. 2013. 16:09

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas KTMV » 12. 05. 2013. 22:23

MK777 kirjutas:Mina ütleks, et antud projekt pole restaureerimist väärt. Kulukas.
Mida sa mõtled kuluka all, umbes millist summat?
veloson kirjutas:Laagrid ja kõik muud liikuvad osad lahti, puhtaks, määrida. Kui laagripinnad ja laagrid ilusad, ei pea pühapäevasõiduks uusi ostma. Pildi pealt ei saa aru, aga kogu tagajooks paistab viletsas seisus, nagu oleks pehmeks roostetanud. Pidurid jm puuduolevad osad - vt kuulutustes ringi
Kui ma paneks esialgu lihtsalt kaks uut ratast, oleks see väga kasutu? Kannataks see sõita?

Sest vaatasin seda: http://forum.jalgratas.ee/t239-sputnik-1971 ning ei ütleks, et ka temagi väga paremast seisust alustas, ainult velgi vist ei vahetanud, seega pead veel norgu ei tahaks lasta.
Lähtudes Authori hindadest, siis peaks välja tulema ilusti alla 100 euro või ma eksin?

andresle
Rattur
Postitusi: 760
Liitunud: 03. 11. 2009. 09:30

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas andresle » 13. 05. 2013. 06:43

Mees-mees. Halval teel oled. See on 1970 aasta Sputnik koos ajastutruude juppidega ja Sa kirjutad midagi Authori hindadest. Kui Sa nimetad asja taastamiseks, siis taasta ainult ja ainult Harkovi tehase juppidega. Kui kavatsed teha Authori poe juppidega, siis maksa poes rohkem ja osta komplektne hiinakas.
Lisaks arvesta, et Sputniku enamik juppe ei ole tänasest standardist (OK, jooksud ja sadul on). Aga nagu jutust aru saan, ei taipa Sa palju kuulidest ja ratta sise-elust, seega kardan, et seda ratast Sa ei taasta

Road 2
Rattur
Postitusi: 434
Liitunud: 24. 02. 2009. 10:54

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas Road 2 » 13. 05. 2013. 07:10

Kui saad kõik puuduvad jupid tasuta ja teed kõik ise, anna minna. Huvitav lugemine oleks.

serxx
Rattur
Postitusi: 628
Liitunud: 21. 06. 2011. 22:16

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas serxx » 13. 05. 2013. 08:18

KTMV kirjutas:Lähtudes Authori hindadest, siis peaks välja tulema ilusti alla 100 euro või ma eksin?
100€ läheb sul tõenäoliselt juba ainult jooksude+kummide peale ära.

KTMV
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 12. 05. 2013. 16:09

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas KTMV » 13. 05. 2013. 09:16

Kõik on nii skeptilised ning pigem soovitavad loobuda, mitte proovida, sest pole mõtet jms. Ma olen arvestanud investeeringuga ning praegu tundub, et pean selle korda saama juba puhtalt seepärast, et teile tõestada, et see pole nii võimatu. Mul on olemas neli doonorratast. Kuid seetõttu ma soovikski pigem osta poest varuosad, sest ei taju ise nii täpselt, kuidas nende vanade juppidega käituda ning pigem rikun neid rohkem kui taastan. Ma mõistan, et see pole nii lihtne kui esialgu lootsin, kuid korda tahan ma selle siiski saada.

anthrax
Rattur
Postitusi: 66
Liitunud: 17. 02. 2004. 21:49

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas anthrax » 13. 05. 2013. 09:40

Kõik on võimalik. Sõltuvalt tulemuse soovist kujuneb hind.
Mina lammutaks kõik algosadeks, võimalusel kasutakaks kõike peale tagaratta mis on olemas,
Sisuliselt näen kahte varianti, kas singlespeed või käikudega. Esimene kindlasti odavam, sest pole vaja osta pidureid, vahetajat ega trosse. Küll aga jääks teine variant autentsem ja mugavam.

serxx
Rattur
Postitusi: 628
Liitunud: 21. 06. 2011. 22:16

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas serxx » 13. 05. 2013. 11:51

KTMV kirjutas:Kõik on nii skeptilised...
Pigem on asi selles, et ettekujutus, et saab peenrahaga hästi toimiva ratta, on ilus illusioon.
Kui ehitama hakkad, siis näed, kuidas raha vasakule ja paremale läheb. Lõpuks läheb see päris palju maksma.
Mina planeeriks eelarveks 200€+

Teha tasub alati, kui omal asja vastu huvi on ja väga suure hulga tööst saab ise ära teha.
Kui tahta vähegi mõistlikku ratast, tuleb siiski nii mõnigi jupp uus osta ja mitte päris kõige odavam mis õnnestub kuskilt välja kaevata. Korralikud jupid teevadki ettevõtmise kalliks.
Kui projekt planeerida pika aja peale ja osta detaile kasutatuna väga hea hinnaga, siis õnnestub ka säästuprojekt teha. Aga see eeldab, et sa ei taha seda kiiresti valmis saada. Planeeri vähemalt aasta ja hoia igal pool kuulutustel silm peal. Aeg-ajalt ilmub detaile väga hea hinnaga müüki, aga siis tuleb väga kiirelt reageerida - hea hinnaga asjad kaovad kiirelt.

Ma võtsin ette fixi projekti (oluliselt paremas korras lääne raamile) umbes aasta tagasi. Alguses oli ka ettekujutus, et saab alla 100€ hakkama. Aga kuna ma tahtsin selle suhteliselt kiiresti valmis saada, läks isegi fixi ehitamine pigem kuhugi 200€ kanti.
Eks kõik nõuandjad on mingil hetkel samas olukorras olnud, et esialgu plaanitud eelarve on vähemalt kahe kordselt ületatud, kui mitte veel rohkem.

Võimatu pole midagi, lihtsalt projekti hinna/kavaliteedi suhe ei ole seda väärt.
Eriti kui võtta ette fixedgear/singlespeed projekt, tasub kindlasti mõelda, kas mõistlikum poleks mitte poest lihtsalt uus ratas osta? Siin on üks hinnanäide: http://www.hawaii.ee/index.php?id=86645&product=1653
Ka maanteerattaid on poes 300€ kandis müügis. Need on küll kehvapoolsed, kuid siiski ilmselt paremad kui vanad vene maanteerattad. Näide: http://www.sportsdirect.com/muddyfox-gl ... ens-933071. Mingi eesti (neti)pood pakkus ka midagi sarnast, aga hetkel ei meenu milline pood.

Albest
Rattur
Postitusi: 21
Liitunud: 29. 04. 2013. 15:26

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas Albest » 13. 05. 2013. 15:57

viewtopic.php?f=144&t=43679

Sealt leiad ehk juba juppe ;)

KTMV
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 12. 05. 2013. 16:09

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas KTMV » 13. 05. 2013. 19:29

serxx kirjutas:
KTMV kirjutas:Kõik on nii skeptilised...
Pigem on asi selles, et ettekujutus, et saab peenrahaga hästi toimiva ratta, on ilus illusioon.
Kui ehitama hakkad, siis näed, kuidas raha vasakule ja paremale läheb. Lõpuks läheb see päris palju maksma.
Mina planeeriks eelarveks 200€+

Teha tasub alati, kui omal asja vastu huvi on ja väga suure hulga tööst saab ise ära teha.
Kui tahta vähegi mõistlikku ratast, tuleb siiski nii mõnigi jupp uus osta ja mitte päris kõige odavam mis õnnestub kuskilt välja kaevata. Korralikud jupid teevadki ettevõtmise kalliks.
Kui projekt planeerida pika aja peale ja osta detaile kasutatuna väga hea hinnaga, siis õnnestub ka säästuprojekt teha. Aga see eeldab, et sa ei taha seda kiiresti valmis saada. Planeeri vähemalt aasta ja hoia igal pool kuulutustel silm peal. Aeg-ajalt ilmub detaile väga hea hinnaga müüki, aga siis tuleb väga kiirelt reageerida - hea hinnaga asjad kaovad kiirelt.

Ma võtsin ette fixi projekti (oluliselt paremas korras lääne raamile) umbes aasta tagasi. Alguses oli ka ettekujutus, et saab alla 100€ hakkama. Aga kuna ma tahtsin selle suhteliselt kiiresti valmis saada, läks isegi fixi ehitamine pigem kuhugi 200€ kanti.
Eks kõik nõuandjad on mingil hetkel samas olukorras olnud, et esialgu plaanitud eelarve on vähemalt kahe kordselt ületatud, kui mitte veel rohkem.

Võimatu pole midagi, lihtsalt projekti hinna/kavaliteedi suhe ei ole seda väärt.
Eriti kui võtta ette fixedgear/singlespeed projekt, tasub kindlasti mõelda, kas mõistlikum poleks mitte poest lihtsalt uus ratas osta? Siin on üks hinnanäide: http://www.hawaii.ee/index.php?id=86645&product=1653
Ka maanteerattaid on poes 300€ kandis müügis. Need on küll kehvapoolsed, kuid siiski ilmselt paremad kui vanad vene maanteerattad. Näide: http://www.sportsdirect.com/muddyfox-gl ... ens-933071. Mingi eesti (neti)pood pakkus ka midagi sarnast, aga hetkel ei meenu milline pood.
Tänud info eest. Lihtsalt uute ratastega ei teki see, et olen selle ise teinud ning need on siiski pisut teistsugused. Lisaks on need mõeldud pigem rohkem aktiivsemaks sõiduks, sellest tahaks ma teha midagi, millega lihtsalt ringi veereda, seega leian, et ei peaks olema kõige kallimad jooksud jms.
Rattast tahaks teha kindlasti singlespeedi. Ma ei mõista, kuidaks kuluks selleks 200+eurot.
Kas keegi teab eespool lisatud lingi autorit, oleks soov küsida temalt, palju tal kulus ning kust jupid sai.

serxx
Rattur
Postitusi: 628
Liitunud: 21. 06. 2011. 22:16

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas serxx » 13. 05. 2013. 20:56

KTMV kirjutas:Rattast tahaks teha kindlasti singlespeedi. Ma ei mõista, kuidaks kuluks selleks 200+eurot.
Lihtne.
Uued ja suht odavad jooksud on üksi umbkaudu 100€. Ja ega fixed/singlespeed jookse riiulist kohe võtta polegi enamikes poodides.
Kummid (välis+sise) tahaks ju ka peale saada, selle peale läheb ka 30€+
Hea mõte oleks ka korralik vänt ja keskjooks muretseda. Minimaalselt 30-40€-ga peaks ikka arvestama. Võibolla ka pedaalid?
Kett maksab ka midagi, 5€+
Pidureid läheb vaja. Kuskil 15€/tk peaks minimaalselt arvestama. Lingid saad ehk vanad ära kasutada, aga võibolla on ka neid vaja.
Sadulat tahad ilmselt uut. 10€+
Mingeid nipet-näpet asju kulub kindlasti veel, nagu näiteks lenksupael ja piduri tross/kõri.
Lõpuks tuleks raam puhastada ja värvida, ka see maksab midagi.

Löö numbrid kokku... ja ongi suurusjärk 200€ koos. Saanud ei ole sa ühtegi bling-bling tükki, kõik on suht odava otsa jupid.
Kui kvaliteedi ja juppide kestmise arvelt kokku hoida ei taha, siis ega eriti odavamalt ei saa.
Samas on pea iga detaili hind võimalik korrutada 10-ga ja ka siis veel pole tegemist kõige kallima saadaoleva tükiga.

KTMV
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 12. 05. 2013. 16:09

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas KTMV » 14. 05. 2013. 20:53

Suured tänud info eest, kuid serxx, ega see sina pole? http://kiilas.blogspot.com/2012/03/lopp.html
Need jooksud on igastahes väga lahedad. Kas keegi oskab soovitada mõnda head lehekülge, kus omapäraseid WHEELSETTE, kuid mitte väga kalleid? Oleks soov leida laiemat pöida.

oldmoped
Rattur
Postitusi: 217
Liitunud: 01. 01. 2010. 01:25

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas oldmoped » 15. 05. 2013. 21:57

Kõik on võimalik, kui tahtmist on. Ise olen ühes umbes samas seisus (vist oli päriselt natukene rohkem roostes isegi, sest oli viimased kümmekond aastat niiskes keldris seisnud, algmaterjalist sellise ratta üles ehitanud. Kahjuks oli tookord aparaat katki ja protsessist mingeid pilte ei ole ja valmis tulemusest arvestatavaid häid ka mitte. Vaid mõned võileiva ja välguga töökoja seina ääres peale esimest proovisõitu tehtud klõpsud (polnud suurem asi ilm ning sellest ka poritäpid tagaporilaual ja raamil veepiisad). Põhimõtteliselt selline see ratas ka jäi, natukene ümberpainutamisele läks veel esiporilaua kaar.
Eks see reaalselt selline teiste tööde kõrvalt nokitsemine oli ja reaalselt umbes pool aastat aega võttis ja palju tuli ka paremas seisus doonorjuppe kasutada. Asi loomulikult kõigepealt molekulideks ja haljaks rauaks. See, et kogu tehniline kuludetailide pool (kõik laagrid, koonused, trossid jne) läks 100% uuendusele, pole vist mõtet mainidagi.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Inimene, kes ennem pole ratastega eriti tegelenud või nõukogude ratastega erilisi kogemusi ning põhjatuid doonorihunnikuid või ajaga kogunenud varuosabaasi ei oma, saab tõsise peavalu kulumaterjalide otsimisega - ühestki tavalisest rattapoest sa midagi sobivat ei saa - selle ratta detailid on kõik mm-mõõdus - isegi ei kaelakausid/laagrid, pedaalikeermed jne ei ole ühilduvad, muudest asjadest rääkimata.
Majanduslikult mõelda selliste projektide juures ei saa, aga kui su süda tunneb, et sellist masinat on Sul tarvis, siis vaid julget pealehakkamist ja edu.

andresle
Rattur
Postitusi: 760
Liitunud: 03. 11. 2009. 09:30

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas andresle » 16. 05. 2013. 08:23

oldmoped kirjutas:Kõik on võimalik, kui tahtmist on. Ise olen ühes umbes samas seisus (vist oli päriselt natukene rohkem roostes isegi, sest oli viimased kümmekond aastat niiskes keldris seisnud, algmaterjalist sellise ratta üles ehitanud. Kahjuks oli tookord aparaat katki ja protsessist mingeid pilte ei ole ja valmis tulemusest arvestatavaid häid ka mitte. Vaid mõned võileiva ja välguga töökoja seina ääres peale esimest proovisõitu tehtud klõpsud (polnud suurem asi ilm ning sellest ka poritäpid tagaporilaual ja raamil veepiisad). Põhimõtteliselt selline see ratas ka jäi, natukene ümberpainutamisele läks veel esiporilaua kaar.
Eks see reaalselt selline teiste tööde kõrvalt nokitsemine oli ja reaalselt umbes pool aastat aega võttis ja palju tuli ka paremas seisus doonorjuppe kasutada. Asi loomulikult kõigepealt molekulideks ja haljaks rauaks. See, et kogu tehniline kuludetailide pool (kõik laagrid, koonused, trossid jne) läks 100% uuendusele, pole vist mõtet mainidagi.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Inimene, kes ennem pole ratastega eriti tegelenud või nõukogude ratastega erilisi kogemusi ning põhjatuid doonorihunnikuid või ajaga kogunenud varuosabaasi ei oma, saab tõsise peavalu kulumaterjalide otsimisega - ühestki tavalisest rattapoest sa midagi sobivat ei saa - selle ratta detailid on kõik mm-mõõdus - isegi ei kaelakausid/laagrid, pedaalikeermed jne ei ole ühilduvad, muudest asjadest rääkimata.
Majanduslikult mõelda selliste projektide juures ei saa, aga kui su süda tunneb, et sellist masinat on Sul tarvis, siis vaid julget pealehakkamist ja edu.
Täpselt minu mõtted. Tahad Sputnikut/Turisti, tee seda. Tahad singlespeedi - saad peavalu. Aga ajastutruud vintage't ei tasu jama peale raisata, pigem taastada rattaks.

Kasutaja avatar
urmo
Rattur
Postitusi: 698
Liitunud: 02. 02. 2005. 21:49

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas urmo » 16. 05. 2013. 15:27

Igaks juhuks mainin ära, et Kalamajas selline koht nagu Velonaut (http://velonaut.ee/) on spetsialiseerunud just vanematele, sealhulgas eriti nõukaaegsetele, jalgratastele ning nende varuosadele.
Zero the Hero

KTMV
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 12. 05. 2013. 16:09

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas KTMV » 17. 05. 2013. 14:27

Tänud.
Praegu plaanis teha liivaprits rattale, kuid mõned küsimused. Kas liivapritsiga on võimalik raami ära rikkuda? Tekkis võimalus kasutada tuttava pritsi, kuid pole ise varem sellega tegelenud. Lisaks uurisin ka teiste tegijate kohta, üks teeb 10ga ja teine 25ga, seetõttu tekkiski küsimus, et kas on võimalik seda kuidagi valesti kasutada jms. Ehk on keegi pärnust ning oskab samuti soovitada mõnda kohta, kus on odav teha ning samas ka kvaliteetne. Lisaks tahtsin küsida ka värvimise kohta, kas pulbervärv või midagi muud, miks just seda? Tuttaval on olemas muidu ka värvipüss.

metslane
Rattur
Postitusi: 825
Liitunud: 28. 03. 2006. 07:38

Re: Sputniku restaureerimine

Postitus Postitas metslane » 17. 05. 2013. 21:32

Ma saaks aru et muuseumi jaoks, aga sõitmiseks??????

Vasta

Mine “Hooldus”