1. leht 1-st
jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 09. 2004. 12:18
Postitas cowrider
Foorumist on silma hakanud, et mõned ratturid on oma jookse ise ladunud.
Tahaks lugeda nende muljeid sellest, kui nad selle töö esimest korda ette võtsid. Kaua aega läks, kas tuli hästi välja, milliseid võtteid kasutati, milliseid vigu tehti jne.
Et keegi küsimusest valesti aru ei saaks - ma ei taha Interneti linke, vaid muljeid ja tähelepanekuid. No linke võib ka postitada.
See link kuuluks kindlasti teemasse:
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Enamikul meist ei ole kodus uhkeid tööriistu nagu "truing stand", "Dish Stick" ja "spoke tensiometer", seega tõenäoliselt põlveotsas/raami küljes nikerdamine ning teretulnud on lingid, mis just sellistest olukordadest kõnelevad.
Postitatud: 06. 09. 2004. 12:25
Postitas Urmas
Enne lahti võtmist tuleks ikka vaadata kodarate sammu aste ära ja siis pole enam midagi panna. Keerulisem on rihtida ilma pingita. Saab ka , aga ideaalselt sirgu on raske saada nii et pole munas ja pole ka kaheksa.
Postitatud: 06. 09. 2004. 12:35
Postitas cowrider
Mul natuke keerulisem stsenaarium - laduda uus esijooks vähelevinud 700C pöiast ja lx rummust. Hetkel sobiv kahvel ka puudu, rihtimisvarustusest rääkimata. Tagajooksu ladumist esialgu ei kaalu.
Postitatud: 06. 09. 2004. 12:37
Postitas erikr
mina ei kasutanud muid riistu kui kodaravõtit ja nihikut. sirgeks ajasin ratta kahvli vahel. ja linkideks olid sheldon ja parktool. ahjaa, barnett'i vastavale peatükile viskasin ka pilgu peale. täiendavaid nippe ei küsinud ega oska edasi anda, tegemise vaev mu meelest.kodarapikkused arvutasin damon rinardi spoke calculatoriga. off-season hooajaks käib tulemus küll. ja nii juba mitu aastat.
Postitatud: 06. 09. 2004. 12:40
Postitas surfar
Endal tõsisem jooksude ladumine oli sel aastal Rattaralli paiku. Päev enne rallit murdus rummul serv, mis kodaraid kinni hoiab ning tuli terve esijooks ümber panna. Kõige hullem oli see, et korralikku rummu polnud Tartu poodidest saada ning asi tuli Rattaralli hommikuks Tallinnast tellida. Õnneks jõudis ta õigel ajal Tartu ning ladusin kiirelt kokku. Asja tegi kergemaks see, et mul esimene jooks on otse laotud. Selle jooksuga aga ma kaugele ei jõudnud, sest Rattaralli peapundis oli kukkumine kuhu ka mina kinni jäin ning mõlemad jooksud parimatele jahimaadele saatsin. Hiljem ladusin uuele pöiale, aga tagumise juures oli tiba mõtlemist. Joonistasingi enne kodarate skeemi 1/3 jooksu osas paberile alates ventiili august ning sama ka teise poolega. Rummule märkisin kriipsud, kuhu esimene kodar peaks kinnituma jne. Kui teed puust ette ja punaseks endale, siis pole karta valestiladumist. See on aga üsna kindel, et kui paberile ei joonista, siis laod ka valesti. Tähtis on ju milline kodar milliselt poolt ja kas teise pealt või alt.
Postitatud: 06. 09. 2004. 14:21
Postitas KristjanS
surfar kirjutas:...See on aga üsna kindel, et kui paberile ei joonista, siis laod ka valesti. Tähtis on ju milline kodar milliselt poolt ja kas teise pealt või alt.
mina ei joonistanud miskit skeemi paberile
kas ladusin siis jooksu endal valesti kokku??? Vaidlen vastu et see ei pea paika.Saab ka ilma igasuguste skeemideta.Ise kasutasin rihtimispukki,kodaravõtit,puust liistu,kaht puuklotsi,nihikut,istepinki,kruvikeerajat ja külma närvi
Postitatud: 06. 09. 2004. 15:01
Postitas surfar
veloman32 kirjutas: kas ladusin siis jooksu endal valesti kokku???
Kus mina seda peaksin teadma? Tahtsin lihtsalt anda väikese soovituse algajatele, et parem on algul karta, kui hiljem kahetseda. Kakud lahti ära ja siis on daaaa... Loomulikult võimalus mehaaniku juurde minna või netist otsida, aga raske pole ka endal paar kriipsu paberile tõmmata, et hiljem hea kontrollida.
Postitatud: 06. 09. 2004. 15:23
Postitas Lauri
veloman32 kirjutas:surfar kirjutas:...See on aga üsna kindel, et kui paberile ei joonista, siis laod ka valesti. Tähtis on ju milline kodar milliselt poolt ja kas teise pealt või alt.
mina ei joonistanud miskit skeemi paberile
kas ladusin siis jooksu endal valesti kokku??? Vaidlen vastu et see ei pea paika.Saab ka ilma igasuguste skeemideta.Ise kasutasin rihtimispukki,kodaravõtit,puust liistu,kaht puuklotsi,nihikut,istepinki,kruvikeerajat ja külma närvi
Sa muidugi ju Geenjus ja Kuldkäsi meil ka ju
igaüks äkki ei ole nii terane ja see pärast ei hakka ise leiutama ja teeb joonise. Parem karta, kui kahetseda. Üheksa korda tee paberile jooniseid ja siis üks kord lao jooks kokku
Postitatud: 06. 09. 2004. 16:01
Postitas KristjanS
Lauri kirjutas:veloman32 kirjutas:surfar kirjutas:...See on aga üsna kindel, et kui paberile ei joonista, siis laod ka valesti. Tähtis on ju milline kodar milliselt poolt ja kas teise pealt või alt.
mina ei joonistanud miskit skeemi paberile
kas ladusin siis jooksu endal valesti kokku??? Vaidlen vastu et see ei pea paika.Saab ka ilma igasuguste skeemideta.Ise kasutasin rihtimispukki,kodaravõtit,puust liistu,kaht puuklotsi,nihikut,istepinki,kruvikeerajat ja külma närvi
Sa muidugi ju Geenjus ja Kuldkäsi meil ka ju
igaüks äkki ei ole nii terane ja see pärast ei hakka ise leiutama ja teeb joonise. Parem karta, kui kahetseda. Üheksa korda tee paberile jooniseid ja siis üks kord lao jooks kokku
ärmes hakka kohe lõõpima ja pilkama .Loomulikult sain näpunäiteid tuttava mehhaaniku käest kes mul seal samas silma peal hoidis.Loomulikult oleksin ilma juhendamiseta kuskil puusse pannud aga siia maani on kõik tip-top korras.Igaüks valib isesuguse meetodi,mõni teeb paberile märke ja jooniseid teine kuulab asjatundja nõuandeid.
Postitatud: 06. 09. 2004. 17:52
Postitas Külaline
veloman32 kirjutas:
Loomulikult sain näpunäiteid tuttava mehhaaniku käest kes mul seal samas silma peal hoidis.Loomulikult oleksin ilma juhendamiseta kuskil puusse pannud aga siia maani on kõik tip-top korras.
nonoh, hakkab juba tulema
ei ole see jooksu ladumine inimesele, kes sellega enne kokkupuutunud pole sugugi nii kerge, et loed netis natuke ja asi vask...
Postitatud: 06. 09. 2004. 17:56
Postitas Rivo
veloman32 kirjutas:
ärmes hakka kohe lõõpima ja pilkama .Loomulikult sain näpunäiteid tuttava mehhaaniku käest kes mul seal samas silma peal hoidis.Loomulikult oleksin ilma juhendamiseta kuskil puusse pannud aga siia maani on kõik tip-top korras.Igaüks valib isesuguse meetodi,mõni teeb paberile märke ja jooniseid teine kuulab asjatundja nõuandeid.
Ei taha norida, aga kommenteerimata ei saa kah jätta...Arvan, et kui mehaanik/spetsialist kõrval seisab, ning näpunäiteid jagab, võin ise kah jooksu kokku laduda. Teeks nt. RS Sid'le, Foxi Terra Logic'le kah nii muuseas hoolduse ära jne jne jne.
Postitatud: 07. 09. 2004. 06:52
Postitas Külaline
kui esimestkorda ladusin mässasin pea kaks päeva sellega - aga valmis sai
kõigehullem on vast saada kõik tsentrisse, et ei viskaks mingit pidi
tagumise jooksu ladumine
Postitatud: 21. 07. 2005. 10:14
Postitas nerd04
üritan praegu tavalist 3x laduda, olen kuulnud et hammakate poolne külg peab jäigem saama, kas see aga pöida kõveraks ei kisu? Kuidas laduda siis?
Postitatud: 21. 07. 2005. 12:48
Postitas Pierre
Laotakse otse, 2xga, 3xga....?aga et üks pool peab jäigem tulema ei seisa mitte ühelgi juhul ladumises vaid alati rihtimises.
IMHO
Postitatud: 21. 07. 2005. 12:48
Postitas rosco
Kunagi sai kah iselaotud. Aega võttis see u. päev. Et kõik õieti läeks,sai teise ratta pealt maha vaadatud. Isegi kodaravõtit polnud, sai pealt poolt lapiku kruvikaga kinni keeratud ja pingutatud. 100% sirgeks küll ei saanud kruvikaga ,aga nii palju sain,et saaks sõita ja pidurid normaalselt ära timmida( et vastu ei käiks ja samas ka pidurdaks normilt) Oleks olnud kodaravõti, arvan,et oleks ikka kõvasti sirgemaks asja saanud.
Postitatud: 24. 07. 2005. 15:19
Postitas siimsiim6
tahan oma trekil ka 2 nädala sees tagajoksui se laduda. ei tea kui raske see küll olema saab, aga kodarad panen paika ära ja hawaii mõnel mehaanikul lasen ära timmida. odavam tuleb ikkagi
Postitatud: 24. 07. 2005. 22:41
Postitas urmo
Tagajooksul on kodara samm eri pooltel erinev, ära unusta
Postitatud: 24. 07. 2005. 22:43
Postitas KristjanS
urmo kirjutas:Tagajooksul on kodara samm eri pooltel erinev, ära unusta
??? mida sa selle all mõtled?
Postitatud: 24. 07. 2005. 22:55
Postitas urmo
Tagajooksul ei ole pöid ülevalt alla vaadates mitte laagrikesta(ei tea õiget terminit) keskel vaid kogu rummu keskel, st. umbes laagrikesta tirripoolse otsa kohal. Seega on tirripoolse otsa kodarad laotud suurema sammuga et saaks kodaraid paremini timmida. Näiteks minu MTB tagajooksul on tirri pool kodara samm 3x ja teisel pool 2x
Postitatud: 25. 07. 2005. 05:49
Postitas erikr
tagarattaid laotakse igatmoodi , see, et paremal pool võib olla rohkem risti kui vasakul on sellest, et hammakad on paremal ja seega momenti antakse väntamise ajal paremalt. korralikumat lammutamist vms koormust vajavad jooksud laotakse võrdselt risti mõlemalt poolt.
Postitatud: 27. 09. 2005. 20:46
Postitas Lauri
erikr kirjutas:põhjus pole niisiis mitte rummu elastsus vaid rummu ja pöia vahel olevate kodarate elastsus.
ma teooriaga nõus, A ma mingil tehase (mavicu) maantee jooksudel nägin, et tagajooksu kasseti poolsed kodarad olid ka radiaalselt laotud. Mis värk nendega siis on?
Postitatud: 27. 09. 2005. 21:03
Postitas erikr
Lauri kirjutas:ma teooriaga nõus, A ma mingil tehase (mavicu) maantee jooksudel nägin, et tagajooksu kasseti poolsed kodarad olid ka radiaalselt laotud. Mis värk nendega siis on?
vaatasin jah, et ksyrium sl on nii laotud. asjale on pandud uhke nimi
isopulse. siiski on nii, et kassetipoolsed kodarad paiknevad rummul paarikaupa lähestikku. eesmärgiks on väidetavalt tagada parem momendi ülekanne ka vasakule poolele. ühelgi teisel mavicu mudelil seda lahendust kasutatud pole.
siiski väljub mavicu jooksude üle arutamine selle teema pealkirjast.
Postitatud: 27. 09. 2005. 22:14
Postitas matukas
Rivo kirjutas:Ei taha norida, aga kommenteerimata ei saa kah jätta...Arvan, et kui mehaanik/spetsialist kõrval seisab, ning näpunäiteid jagab, võin ise kah jooksu kokku laduda. Teeks nt. RS Sid'le, Foxi Terra Logic'le kah nii muuseas hoolduse ära jne jne jne.
Natuke OT aga minul polnud Fox F80X (TerraLogic) hoolduse tegemine küll probleemiks. Sai kõik amordiga kaasatulnud manuali järgi tehtud.
Esimese korra kohta läks lihtsalt kauem. Järgmine kord saab poole kiiremini. Kas olen nüüd seepärast ka spetsialist?
Aga jookse küll ise laduda ei viitsiks.
muna
Postitatud: 15. 05. 2006. 10:42
Postitas nerd04
timmisin kodaraid jäigemaks, tulemuseks esijooksul muna ehk kühm sees. kiirel sõidul asfaldil tegi regulaarselt mütaki-mütaki. see oli esimene kord, mil rattasõidul oleks peaaegu merehaigeks jäänud, pani lenksu kenasti vibreerima. Loomulikult tuli jälle kõike algusest pihta hakata- kodarad maks lõdvaks ja veerandpöörete kaupa pingutama, päris rahuldavat tulemust ei saanud. Küsimus- ühel kodaral on mõlk sees, kas see võib mõjuda, et perfektselt tsentrisse ei saa?
Re: muna
Postitatud: 15. 05. 2006. 11:08
Postitas Külaline
nerd04 kirjutas: kodaral on mõlk sees, kas see võib mõjuda, et perfektselt tsentrisse ei saa?
milline kodara mõlk välja näeb? mis ladumisse puutub, siis viimati ladusin esijooksu 4x ristiga. asi oli selles, et ei leidnud õige pikkusega kodaraid enam üles
, ning seetõttu suurendasin ristumiste arvu. aga tundub, et samahea nagu ikka...?
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 26. 08. 2008. 11:59
Postitas rts
Kust oleks võimalik osta üksikuid kodaraid ja üksikuid kodaramutreid?
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 26. 08. 2008. 12:01
Postitas m6mm
Järve Selveri lilleletis.
Kui seal pole, vaata mõnda rattapoodi.
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 26. 08. 2008. 12:16
Postitas Villem T
m6mm kirjutas:Järve Selveri lilleletis.
Kui seal pole, vaata mõnda rattapoodi.
Ära hakka lilleletiga jamama, vaata parem kohe Veloplussi. See on Järvelt paar km linna poole, kommivabriku juures.
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 26. 08. 2008. 15:37
Postitas erikr
rts kirjutas:Kust oleks võimalik osta üksikuid kodaraid ja üksikuid kodaramutreid?
suvalisest rattapoest peaks saama.
mutri nimi on nippel.
kõige olulisem on hankida õige pikkusega kodar.
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 27. 08. 2008. 18:07
Postitas Soobel
erikr kirjutas:kõige olulisem on hankida õige pikkusega kodar.
Ja et oleks ROOSTEVABA!!!
Tsingitud terasest kodar ei saa meie libedatõrjega läbi - kui korra sügisel soola näeb, on põhimõtteliselt kohe kärnas.
(Mustade või muude värvitud kodaratega pole proovind, äkki teadjamad oskavad öelda, mis nendega libedusetõrjeoludes juhtub)
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 11. 03. 2010. 17:51
Postitas Etsike
Torgin vana teemat väheke. Tavalise mustri järgi olen hulgem jookse ladunud ja hakkasid huvitama igasugused muud kummalised kodaramustrid.
Mulle kangesti meeldib kui kodarad on samasuunalised. Radiaalpaigutus on selles suhtes hea, aga ei kõlba vedavale (taga) jooksule. Just tagumist tahaks laduda nii, et kodarad omavahel ei ristuks. Ometigi peab vedavate ja pidurdavate kodarate arv tasakaalus olema.
Nüüd torkas selline kummaline idee pähe, et paneks kõik ühel pool olevad kodarad vedavateks ja kõik teisel pool olevad pidurdavateks. Ainus probleem mida ma näen on see, et kui üht rummu poolt väänatakse kodarate poolt ühes suunas ja teist poolt vastassuunas siis võib mõni nõrgem rummukorpus järgi anda. Ons kellelgi arvamusi sellise porno suhtes enne kui ma hakkan seda kokku laduma?
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 11. 03. 2010. 20:43
Postitas andresle
Omast kogemusest ütlen, et rummu ühel poolel asuvad kodarad peavad olema võrdselt jaotatud. Ehk isegi siis, kui pöial ja rummul on aukude arv erinev, saad selle jooksu sirgeks ja tugevaks vaid siis kui oled jõud (ja vahele jäetud augud) jaganud võrdselt.
Kuid rummu eri pooli võid laduda küll erinevalt (ühel poolel kodarad ristidega, teisel radiaalselt)
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 04. 04. 2010. 19:41
Postitas metslane
Ma olen siiamaani ladunud nagu jumal juhatab.Müüd aga lugedes seda foorumit sain tiba targemaks ja proovisin ka igasugu mustreid.Minu lemmikuks sai Kihnu muster(nagu Soosaarel kampsuni peal)ja uskuge või mitte,sobib ideaalselt nii esi kui taga jooksule.Isegi ühed abirattad ladusin kord selle mustriga.
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 05. 04. 2010. 08:37
Postitas vaikija
metslane kirjutas:Ma olen siiamaani ladunud nagu jumal juhatab.Müüd aga lugedes seda foorumit sain tiba targemaks ja proovisin ka igasugu mustreid.Minu lemmikuks sai Kihnu muster(nagu Soosaarel kampsuni peal)ja uskuge või mitte,sobib ideaalselt nii esi kui taga jooksule.Isegi ühed abirattad ladusin kord selle mustriga.
No ma ei tea.Manasin pildi silme ette,et nagu kasutaja Etsike laob kodarad ühelt poolt vedavateks,ja teiselt poolt pidurdavateks!!! Ära muretse rummukorpuse purunemise pärast ühti-sellega ei juhtu midagi muud kui et kogu rumm teeb joogat ja keerab ennast imeasendisse. Kihnu muster on parem.
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 04. 2010. 06:16
Postitas metslane
Muide selle,kui ühelt poolt vedavaks ja teiselt poolt pidurdavaks laduda,saab hästi ära kasutada kondents vee eemaldamiseks rummust.Väänab välja
Ja ka peale veetakistust tõmbad korra piduri peale ja annad vänta üheaegselt
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 04. 2010. 07:04
Postitas eerik.mikroob
Etsike vist mõtles pigem seda:
More and more rear wheels now are built "half-radial" with semi-tangent spoking on the right side and radial spoking on the left. Radial front wheels offer mainly esthetic benefits, but half radial rear wheels are substantially more durable than conventional ones. The high amount of dishing called for to make room for more and more sprockets has caused an increase in spoke breakage on the left side of rear wheels. This is caused by metal fatigue.
A spoked wheel relies on having all of the spokes in constant tension. A highly dished rear wheel starts with very light tension on the left side spokes. The torque of hard pedaling can cause the left side "leading" spokes to occasionally go completely slack momentarily. Repeated cycles of tension and slackness cause these spokes to fatigue at the bends, and ultimately break.
Allikas:
http://www.bikeforums.net/archive/index ... 90281.html
Ja see omakorda Sheldon Browni lehelt...
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 04. 2010. 07:44
Postitas metslane
Mis see ka maakeeli tähendab?Metslane ei mõista
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 04. 2010. 08:03
Postitas eerik.mikroob
ühe poole kodarad otse (radiaalselt, ei ristu omavahel)
Teise poole (vedava) kodarad nagu ikka - risti 2x/3x või lausa 4x üksteisega
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 04. 2010. 12:29
Postitas kaarelk
see paremal pool kodarad ristuvalt, vasakul radiaalselt on vähemalt maanteeratastel küll väga tavaline (pigem reegel ?), näiteks Campa tagajooksud on kõik sama skeemiga.
Re: jooksu ise ladumine
Postitatud: 06. 04. 2010. 13:18
Postitas urmasm
kaarelk kirjutas:see paremal pool kodarad ristuvalt, vasakul radiaalselt on vähemalt maanteeratastel küll väga tavaline (pigem reegel ?), näiteks Campa tagajooksud on kõik sama skeemiga.
võib ka teistpidi:
Zipp 303