1. leht 1-st

Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 14. 11. 2006. 15:51
Postitas Innukas
Tervitus rattarahvale!
Tunnistan ausalt, et rattasõidu harjumused on minul väheke erinevad, kui teil aga kuna omale päris sobiliku foorumit ei leidnud siis postitan siia.
Teema siis järgmine: ostsin ühe vana sara, umbes eelmise sajandi 25-ndamast aastast. Lasin liivapritsis puhtaks ja uus värv selga.
Miks? Sest minumeelest on vanad rattad stiilsed.

Tekkinud küsimused:
1. Kes müüb mulle Shimano 3-käigulise tagarummu?
2. Kes müüb 28" veljed, kodarad? Rehvid juba sain MGautost, väga stiilsed valge triibuga küljel.
3. Mida pean jälgima veljeostul? Mida kodarate ostul?
4. Kas keegi on kodaraid ise värvinud? Värvita kodarad on u.5 korda odavamad.
5. Kui suur vahe on "no name" esirummul ja Shimano esirummul? Hinnavahe on 2x.

Eesmärk on kevadeks saada omale stiilne ja mugav velo...

Pildilink

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 15. 11. 2006. 11:52
Postitas mart
Innukas kirjutas:ostsin ühe vana sara, umbes eelmise sajandi 25-ndamast aastast. Lasin liivapritsis puhtaks ja uus värv selga.
Miks? Sest minumeelest on vanad rattad stiilsed.

Tekkinud küsimused:
1. Kes müüb mulle Shimano 3-käigulise tagarummu?
2. Kes müüb 28" veljed, kodarad? Rehvid juba sain MGautost, väga stiilsed valge triibuga küljel.
3. Mida pean jälgima veljeostul? Mida kodarate ostul?
4. Kas keegi on kodaraid ise värvinud? Värvita kodarad on u.5 korda odavamad.
5. Kui suur vahe on "no name" esirummul ja Shimano esirummul? Hinnavahe on 2x.

Eesmärk on kevadeks saada omale stiilne ja mugav velo...
Ah et tahad kevadeks valmis saada retroratta, mis eemalt paistab vanamoodne, aga tegelt komplekteeritud uute juppidega. Sinu pildimapis olev algallikas on ikka väääga nigelas konditsioonis. See, et raam on nüüdseks värvitud, on kogu järgnevaga pisiasi.
Et pääseda lihtsamalt/odavamalt- leia mõni vana meestekas ja tõsta jupid ümber oma raamile.
Kui kavatsed aga siiski jätkata oma ideed - 3käiku rummusisest jms, siis shimano ei sobi konteksti - tal puudub ajalugu. Alustama peaksid vana euroopa tegijatest nt sachs torpedo-st
http://www.3gang.de/3-gang/mod3111.html

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 15. 11. 2006. 16:24
Postitas Innukas
mart kirjutas:, mis eemalt paistab vanamoodne, aga tegelt komplekteeritud uute juppidega. Sinu pildimapis olev algallikas on ikka väääga nigelas konditsioonis. See, et raam on nüüdseks värvitud, on kogu järgnevaga pisiasi.
Et pääseda lihtsamalt/odavamalt- leia mõni vana meestekas ja tõsta jupid ümber oma raamile.
Kui kavatsed aga siiski jätkata oma ideed - 3käiku rummusisest jms, siis shimano ei sobi konteksti - tal puudub ajalugu. Alustama peaksid vana euroopa tegijatest nt sachs torpedo-st
http://www.3gang.de/3-gang/mod3111.html
Kas seda Sachs-i toodet on lihtsam saada, kui Shimanod?

See, et ma uusi juppe kasutan on tingitud lihtsalt sellest, et nad on paremad (veljed kergemad, rummud parema jooksuga jne.), kontekst ei puutu asjasse. Ka originaal rummud on täiesti kasutatavad(loe: ei ole veel väga kulunud) aga kuna veljed/kodarad lähevad nagunii vahetusse siis ei näe põhust, miks kasutada vanu rumme.

Ega ma ei taasta vana, pigem tjuunin, nagu tänapäeval öeldakse.

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 15. 11. 2006. 17:07
Postitas mart
Innukas kirjutas: Kas seda Sachs-i toodet on lihtsam saada, kui Shimanod?
Ega ma ei taasta vana, pigem tjuunin, nagu tänapäeval öeldakse.
Sachs-i enam ei toodeta, nüüd on Sram. Tallinnas olen näinud letis rummusisest srami Pantheri poes.
http://www.baltikvairas.ee/index.html

Postitatud: 15. 11. 2006. 19:47
Postitas Rivo
"Tjuunimine" on oluliselt kallim, kui taastamine. Kui sa tahad on rattast (vanaaegse väljanägemisega) teha nö. kaasaegset sõiduriista, siis tuleks arvestada päris kopsaka väljaminekuga (siinkohal mõtle - kallim, kui samalaadne ratas uuena osta)

Postitatud: 16. 11. 2006. 09:21
Postitas Innukas
Rivo kirjutas:"Tjuunimine" on oluliselt kallim, kui taastamine. Kui sa tahad on rattast (vanaaegse väljanägemisega) teha nö. kaasaegset sõiduriista, siis tuleks arvestada päris kopsaka väljaminekuga (siinkohal mõtle - kallim, kui samalaadne ratas uuena osta)
Täiesti õigus, juba ostetavate juppide eelarve on suurem, kui tutika "cruiser" tüüpi jalgratta hind, kuid sellega ma olen arvestanud.

Mart, tänud! Kas neil kahel rummul on ka mingi oluline vahe? Töötab see Shacs-i järglane paremini? Shimano 3-käigulise kohta on netis nagu kiidulaul olemas....
Kas seal Pantheri poes müüdavad rummud on kvaliteetsed? Aga veljed?

Postitatud: 16. 11. 2006. 10:42
Postitas Villem T
Kõige odavam oleks doonorratas osta? Siis saad kokku 2 hübriidi: vana raam + uued vipstükid ja vastupidi.

Postitatud: 16. 11. 2006. 11:15
Postitas Innukas
konakona kirjutas:Kõige odavam oleks doonorratas osta?
Just, oleks küll aga uued "cruiserid" on 26" ratastega. Mul oleks 28" vaja.

Postitatud: 17. 11. 2006. 09:58
Postitas Villem T
Kui kodarate arv klapib saad samale rummule ka teised pöiad panna. Vbl ei piisa ainult ühest doonorist või pead veel midagi lisaks ostma. Tee oma kõrvadevahega ka mingeid harjutusi, tegemist ei ole termotuumafüüsikaga.

Postitatud: 17. 11. 2006. 10:51
Postitas Innukas
konakona kirjutas: Tee oma kõrvadevahega ka mingeid harjutusi, tegemist ei ole termotuumafüüsikaga.
:D :D :D
Hea soovitus, kuid jätkan jonni, endiselt oleks vaja vastuseid:

1. Kes müüb mulle Shimano 3-käigulise tagarummu? Või vastava?
2. Kes müüb 28" veljed, kodarad? Veljemüüjaid on mitu, oskab keegi midagi soovitada?
3. Mida pean jälgima veljeostul? Mida kodarate ostul?
4. Kas keegi on kodaraid ise värvinud? Värvita kodarad on u.5 korda odavamad.
5. Kui suur vahe on "no name" esirummul ja Shimano esirummul? Hinnavahe on 2x.

Postitatud: 27. 11. 2006. 10:54
Postitas Pierre
ma imestan, et sa tahad ratast ehitada aga ise teemast midagi ei jaga.
a kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem: võta rahakott puuga selga ja vii ratas profesionaalidele teha ning vurista neile kõik oma soovid ette....
8)
jäävad närvid alles. :)

Postitatud: 27. 11. 2006. 13:46
Postitas KaupoR
Pierre kirjutas:võta rahakott puuga selga ja vii ratas profesionaalidele teha ning vurista neile kõik oma soovid ette....
Rumal jutt suhu tagasi. Vanade asjade taastamisel ongi kõige olulisem see, et teed seda ise. Ma pole küll vanu rattaid renoveerinud aga tean seda seoses mööbliga väga-väga hästi. Ja sellistel puhkudel ei loe ka raha kuigi palju. Selliseid asju ei saa pragmaatiliselt võtta. Omalt poolt soovin algatusele tuult tiibadesse!!

Postitatud: 27. 11. 2006. 14:17
Postitas Rivo
Kaupolt täiesti õige jutt. See ise nokitsemine just asja point ongi. Sellisele asjale tuleb hing ikka endal sisse puhuda.

Postitatud: 29. 11. 2006. 18:18
Postitas Pierre
KaupoR kirjutas:
Pierre kirjutas:võta rahakott puuga selga ja vii ratas profesionaalidele teha ning vurista neile kõik oma soovid ette....
Rumal jutt suhu tagasi. Vanade asjade taastamisel ongi kõige olulisem see, et teed seda ise. Ma pole küll vanu rattaid renoveerinud....
mina olen.
ja ütlen et selleks on hea üht teist teemast jagada. paljalt foorumikaudu kedagi ju naljalt ei õpeta

teemaalgataja muide, ei taha taastada, vaid mingi kombinatisooni tekitada...

jõudu igatahes.
8)

Postitatud: 29. 11. 2006. 22:32
Postitas fax
1. Kes müüb mulle Shimano 3-käigulise tagarummu? Või vastava?
2. Kes müüb 28" veljed, kodarad? Veljemüüjaid on mitu, oskab keegi midagi soovitada?
3. Mida pean jälgima veljeostul? Mida kodarate ostul?
4. Kas keegi on kodaraid ise värvinud? Värvita kodarad on u.5 korda odavamad.
5. Kui suur vahe on "no name" esirummul ja Shimano esirummul? Hinnavahe on 2x.
Vastaks siis mõnele küsimusle ka..
Velje ehk pöia ja kodarad saad osta vähegi normaalsemast rattapoest. (ei hakka siinkohal ülesse lugema neid, sest mõni mainimata pood võib solvuda :) )
Mida silmas pidada ostmisel: Pöid võiks olla siiski topeltpöid -- lihtsalt seisab pikemat aega ilma kaheksasse minemata ja on üldiselt tugevam igasuguste löökide suhtes jne. Värvidena on sul põhiliselt saada alumiinium ja mustavärvi -- aga kui otsid leiad ka muidu värvilahendusi (siinkohal ei välista k netist tellimist)..
Kodarate valikul ära vali kõige peenemaid -> ei veni nii kiiresti välja ja sellest tingituna ei lähe jooks kaheksasse.. Kodarate isevärvimise teema on kahtlane. Võimalik, et eksin, aga küsimus kas roostevaba kodar säilitab oma omadused karestamise või kas roostevaba kodar võtab värvi külge piisavalt..
Erinevatel rummude vaheks on nende kaal, veeremis headus, kui odavamaid võrreldaka siis tuleb mängu ka tolmukaitse olemasolu -- samuti kuskiltmaalt tuleb mängu kas laagrid on kinnised või mitte..
Ah jah hetkel meenus veel, et kui tahad siiski natukene ka välimusele rõhku panna siis vaata kindlasti 36 kodara jaoks mõelud põid ja rumm..

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 31. 03. 2008. 10:09
Postitas ÖinePatrull
Ootamatult tekkis ka minul ratta taastamise isu. Puht nostalgilistel kaalutlustel. Objektiks on tavaline sügavast Nõukogude ajast pärinev naisteratta raam, vanaema oma (mitte ülearu retro, aga ümmargune pakiraam jms ikka eristab tänapäevasest rattast). Ma ei sea eesmärgiks uunikumi tasemel autentset taastamist, vaid lihtsalt ratta elluäratamist. Oleksin tänulik õpetussõnade eest raami roostest puhastamise jms osas.

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 31. 03. 2008. 11:38
Postitas mart
ÖinePatrull kirjutas:Ootamatult tekkis ka minul ratta taastamise isu.
http://www.nonlintec.com/carlton/

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 10. 05. 2008. 10:54
Postitas Soobel
Mul suht suured kogemused uunikumide ülekülvamisel kaasaegsete juppidega.

Oleneb, mida tahetakse saavutada, ise olen enamvähem normaalselt maha saanud 30-date võiduka ja 30-date naisteka tuunimisega.

Mõlemaid ühendavad asjad:
1: kodarad. Tuleb valida tavalised ROOSTEVABAD kodarad - tsingitud kodarad lähvad otsekohe kärna, kohe, kui natukenegi talvehakul tänavasoola saavad. Roostevabad aga näevad välja kui kroomitud ja korrosioon neid ei riku.
2: Kõige keerulisem ettevõtmine on raami painutamine, kuna kui taha tirri paned, siis rummu laius raami suhtes ju muutub ja ratas hakkab "koera jooksma" (esiratta ja tagaratta jäljed ei kattu). Ja selle painutamise käigus pead veel saama esihammasratta täpselt kohakuti tirri keskmise hammasrattaga, muidu hakkab ühel äärmistest käikudest esitähikult ketti maha viskama. Eriti, kui ette käiguvahetajat ei pane.
3: Trossikõride kinnitamiseks raamile otsi nahast kellarihmu või vanade rattakottide kinnitusrihmu - sobivad konteksti paremini kui isoleerpalea jupid või kaablivitsad.

Mille poolest siis võidukas naisterattast erineb?
Kui kihutada tahad, siis lähvad alla kitsad topeltpöiad ja 25mm kummid, kui õnnestub hankida kuskilt trummelpiduritega rummud, siis lase pöiad musta pulbervärviga üle - sobib paremini retroratta alla.
Kui aga tahta rahulikku paksude kummidega retroratast, siis muretse kroomitud raudveljed - kaaluvad küll rohkem, aga näevad kordades ilusamad välja vana ratta all, kui mistahes alumiiniumveljed.

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 10. 05. 2008. 11:43
Postitas _KRIS_
noooh... :D Sa pead ikka päris kõva spetsalist olema, et sellisest rattast kavatsed elulooma teha... :D XD

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 10. 05. 2008. 20:53
Postitas Soobel
Veneaegse ratta tuunimine on veel kõige lihtsam - standardid peaaegu klapivad omavahel. Papsi 1978.aasta Sputnik sai peaaegu restaureeritud, isegi oranzi pärlmuttervärvi segasin kokku kollasest, punasest nitrovärvist ja alumiiniumpulbrist. Alla läksid topeltpöiad, kassettkeskjooks, uued rummud ja Shimano SIS. Kuradi mugav riist sai!
Pulli sai ka natuke, Originaalembleemid sai maha pildistatud, SPUTNIK-ust sai Photoshopis SPUNK tehtud ja siis lasin need kleepekapaberile printida, pärast oli hea uue värvi peale kleepida, nagu päris. Vabandasin vanamehe ees, et näe, juubeliks ei leidnud sulle kinki, parandasin su ratta ära vaid. Ja kui Spungi avastas, pidi end ribadeks naerma - oli nimelt unustand, et ta oma ratast nõnda kutsus sel ajal, kui mind selle pulga peal lasteaeda sõidutas.

Muidu kui piduritest rääkida - Harkovi turistide pidurid ja muud veneaegsed VALATUD (nb! mitte need plekist löödud!) pidurid on kaunis töökindlad ja head ja neid annab õige igasuguste vanade raamide külge tööle panna.

Ja kui rahakott puuga seljas... siis mul hakkavad käed värisema, kui siin pakutavat kola vaatan. Nende juppidega saaks ikka üliraju HotRod-i kokku panna.

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 13. 05. 2008. 10:47
Postitas Soobel
:!:

K: Kuidas saada tänapäevane nelikantidega keskjooks sellise vanaaegse raami külge, millel kausid raami sees ja vindid-koonused keskjooksu võllil?

V: Esmalt tuleb need kausid sealt välja lüüa. Siis muretseda kuskilt miski Turisti või Desna või mille iganes raamiraibe, peaasi, et sellel oleks keskjooksu vindid raami sees nagu tänapäeval. See keskjooksu rumm tuleb raamist välja lõigata ja käiaga siledaks lihvida, kõik need torujupid ja muhvid maha - siis läheb see vanale raamile täpselt sinna keskjooksu kausside asemele toru sisse. Nii on minu nähes keskjooksu tehtud vähemalt ühel Husqvarnal ja Wandereril, ise panin Turisti keskjooksutoru 30-date keskpaigal Liepajas valmistatud rattale, see läks nii täpselt, et pidi veidi puuhaamriga aitama ja piisas vaid paarist keevituspunktist, et asi kindlaks jääks.

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 03. 06. 2009. 11:48
Postitas Innukas
Soobel kirjutas:Veneaegse ratta tuunimine on veel kõige lihtsam - standardid peaaegu klapivad omavahel. Papsi 1978.aasta Sputnik sai peaaegu restaureeritud, isegi oranzi pärlmuttervärvi segasin kokku kollasest, punasest nitrovärvist ja alumiiniumpulbrist. Alla läksid topeltpöiad, kassettkeskjooks, uued rummud ja Shimano SIS. Kuradi mugav riist sai!
Pulli sai ka natuke, Originaalembleemid sai maha pildistatud, SPUTNIK-ust sai Photoshopis SPUNK tehtud ja siis lasin need kleepekapaberile printida, pärast oli hea uue värvi peale kleepida, nagu päris. Vabandasin vanamehe ees, et näe, juubeliks ei leidnud sulle kinki, parandasin su ratta ära vaid. Ja kui Spungi avastas, pidi end ribadeks naerma - oli nimelt unustand, et ta oma ratast nõnda kutsus sel ajal, kui mind selle pulga peal lasteaeda sõidutas.

Muidu kui piduritest rääkida - Harkovi turistide pidurid ja muud veneaegsed VALATUD (nb! mitte need plekist löödud!) pidurid on kaunis töökindlad ja head ja neid annab õige igasuguste vanade raamide külge tööle panna.

Ja kui rahakott puuga seljas... siis mul hakkavad käed värisema, kui siin pakutavat kola vaatan. Nende juppidega saaks ikka üliraju HotRod-i kokku panna.
No vot! Soojendan pisut vana teemat :wink:
Kasutan igapäevaselt hiidvana Soseed. Hooldused tehtud ja kõik nagu toimib aga...
1. rehvid: vene rehvid ei pea hästi survet ning varsti ei ole neid ka saada (enam). Vaatasin netis natuke ringi ning leidsin kolm odavamapoolset rehvi, kuid ei suuda valida. Sõidan Tallinna tänavatel oma väiksele pojale saateks e. ei tee trenni ega võistle vaid poosetan vana ja stiilse võistlusrattaga. Mida eelistada: Conti Giro, Vittoria Rally, Deda Tre Mondiale???
2. Pidurid on kehvakesed. Ise kahtlustan, et need hiidvanad piduriklotsid on lihtsalt kivistunud. Kas vanu piduriklotse saab kuidagi ellu äratada või peab vana kummiosa asendama kuidagi värskemaga?
3. Pedaalid: eemaldasin originaalidelt korvid, et oleks mugavam. Kas kusagil on saadaval ajastukohaseid metallist pedaale, milledel poleks neid korve olnudki?
4. Raamilt on u. 60% ulatuses värv eemaldunud. Värvin raami üle aga kuidas saaksin need orig. kleepsud taastada? Kas kellelgi on Sossi kleepsud üless pildistatud või äkki on keegi neid juba lasknud teha?

Päikest
Indrek

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 03. 06. 2009. 16:56
Postitas Soobel
Ma ei hakkaks nende Sosse vorstidega jamama - parema meelega vaataks kuskilt võimalikult sarnase välimusega tavalised veljed ja ostaks korralikud kummid alla. Oleks lihtsam.

Pole ise Sosse pidurit lähedalt uurinud, aga Turisti pidureile olen isiklikult tänapäevaseid klotse pannud - sinna lähevad need, millel varre peal pole vinti. Vist oli aastaid tagasi juhus, kus lolli peaga ostsin veel vindistatud varrega piduriklotsid - keerasin needki julmalt sinna Turisti pidurisse ja poosin kinni nagu vindita varrega klotsid.

Tehasesiltide koha pealt - Kui maha pole müüdud, siis peaks Tartus olema alles venna Sosse 80-date lõpust. Seal on jah mahapildistamise vaev, photoshopi parandus ja koopiakeskuse väljatrükk ilmastikukindlale (soovitavalt kiletatud) paberile. Või koguni kilele.

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 04. 06. 2009. 11:50
Postitas Innukas
Ok, tänud Soobel!
Piduritega siis selge!
Sossi orig. rehvimõõt on vist 27" aga enamus meil müüdavatest on 28"?
Seepärast siis ei soovitagi nendega jamada?

Re: Küsimused vana ratta remondist

Postitatud: 04. 06. 2009. 16:35
Postitas Soobel
Innukas kirjutas:Sossi orig. rehvimõõt on vist 27" aga enamus meil müüdavatest on 28"?
Ei tea, mis neil peale on kirjutatud, aga mäletan, et leidsin kuskil 10a tagasi tänavalekukkunud sosse kummi. Ja millaski vedasin ta miski vene kandilise tavalise velje peale, lõin täis ja sõitsin mitusada km nii, kuni katki läks. Mäletan, et hästi veeres. Ja järeldan sellest, et kui ka sosse peale oli kirjutatud 27", siis praegused 28" rattad peaks sinna alla passima küll.
Innukas kirjutas:Seepärast siis ei soovitagi nendega jamada?
Pigem seepärast, et nende sosse kummide kindlus ja hoolduse-paranduse töömaht on tänapäevaste kõrval mäekõrgune. Näiteks, kui ma rahakoti raudu rohkem paotasin ja omale uhked continentali maanteekummid lubasin (kevlarkangaga), lõppesid igasugused jamad klaasikildudega nagu noaga lõigatult.

(teema algust meenutades: kas hotrod on ka liikvele pääsenud?)