1. leht 1-st
Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 01. 07. 2007. 20:01
Postitas keegimuu
Tere.
Sain endale uue MTB ratta kätte ja tekkis kohe küsimus,
mida ja kui tihti peaksin hooldama/kontrollima?
Suuremad hooldustööd jätaksin mehaaniku hooleks... talvisel ajal sõita ei plaani, peaks vist piisama, kui kord aastas kevadel ratast välja tuues mehaaniku juures täishooldus teha?
Mõne igapäevasema asjaga tahaks aga ise hakkama saada. Eelkõige huvitab Deore ketaspidurite hooldus... kui tihti ja kuidas? Pole õrna aimugi.
Samuti sooviksin teada, kui tihedalt tasub ketti puhastada ja õlitada ning millega puhastada ja millist õli kasutada? Samamoodi käiguvahetajad ja kassetid.
Uurisin foorumist küll teemasid, aga mingit ühest vastust ei saanud... Kuna rattaga väga tõsiselt sportima ei hakka, siis pole ilmselt ka mõtet tihti ketti maha kiskuda ja hullult pesta. Milline õli on kindlapeale minek, kui sõidan pigem kuiva ilmaga? Aga et kerge vihm midagi hullu ei teeks...
Tänan ette.
Postitatud: 01. 07. 2007. 20:33
Postitas erikr
tegelikult on kõik vastused varasemates teemades olemas. üheseid vastuseid ei saa olla, sest inimeste kogemused, kasutatav informatsioon ja arusaamad on erinevad. oma pea kasutamise ja avastamisrõõm jäävad siin alles.
Postitatud: 01. 07. 2007. 20:52
Postitas hannesp
Paraku väga paljud oma pead ei kasuta. Iga teine/kolmas ratas möödub sellise ketikrigina saatel, et ajab kananaha peale. Kuidas neil endal sellise rattaga vastik sõita pole?
Postitatud: 02. 07. 2007. 13:37
Postitas keegimuu
erikr kirjutas:tegelikult on kõik vastused varasemates teemades olemas.
Tegelikult ei ole... igast asjast on natuke juttu, seegi väga laialipuistatult. Tõsi, keti õlitamise teemat on natuke pikemalt arutatult. Küsimus oli natuke konkreetsem ka. Igaljuhul, võiks ju olla 1 põhitõdede teema? :)
erikr kirjutas:üheseid vastuseid ei saa olla, sest inimeste kogemused, kasutatav informatsioon ja arusaamad on erinevad. oma pea kasutamise ja avastamisrõõm jäävad siin alles.
Igasugused arvamused -- ka erinevad -- on teretulnud. Kuigi ma ei saa aru, kuidas saavad ketaspiduri hoolduse arusaamad kardinaalselt erineda. Oma pead on raske kasutada, kui kogemus on sisuliselt null.
hannesp kirjutas:Paraku väga paljud oma pead ei kasuta. Iga teine/kolmas ratas möödub sellise ketikrigina saatel, et ajab kananaha peale. Kuidas neil endal sellise rattaga vastik sõita pole?
hannesp, ma üritangi taolisi olukordi vältida, sestap ka küsin siin.
Ehk keegi abivalmis rattur seletaks siiski asju lahti? :)
Postitatud: 02. 07. 2007. 14:05
Postitas mart
Postitatud: 02. 07. 2007. 18:16
Postitas ol
Kunagi sai maakeeles ka selline asi kirja pandud:
http://ratas.pbwiki.com/Hooldus
Postitatud: 02. 07. 2007. 19:37
Postitas Edition
Nii nagu iga langevarjur pakib ise oma langevarju, peaks ka iga tõsisem jalgrattur hooldama oma ratast ise. Vähemalt selle poole peaks püüdlema.
Postitatud: 03. 07. 2007. 00:14
Postitas keegimuu
Edition kirjutas:Nii nagu iga langevarjur pakib ise oma langevarju, peaks ka iga tõsisem jalgrattur hooldama oma ratast ise. Vähemalt selle poole peaks püüdlema.
That's what I'm doing here.
Tänan eelkõnelejaid viidete eest, ehk tuleb neid veelgi?
Usutavasti saab neist ka edasipidi uustulnukatele kasu olema...
...
Postitatud: 10. 12. 2007. 16:05
Postitas ktmxcx
No ketile õli, määri laagreid laagrimäärdega, trosse õlita. Raskemad tööd jäta mehaanikule või kui oskad, tee ise.
Ketile on väga hea õli Delphi õli. See on küll mõeldud mootoritele, kuid määrimisomadused on väga head. Ise olen ühe ketiga 3000 km sõitnud, mida õlitasin ainult selle õliga ja kett on nagu uus. Muide see on tavaline vene kett.
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 11. 02. 2008. 23:28
Postitas lipton
Raskemad tööd jäta jah parem mehaanikule. Laagreid võid ise määrida ja ketti võid ka ise õlitada. Laagritele sobib litool (talvel) ja solidool (suvel). Osta saad seda kraami Erimellist. 800g purk litooli maksis 53 krooni ja 800g purgi solidooli hind oli 30 krooni. No ja ketile võid panna tavalist Žiguli õli (27kr/l), kui raha pole aga kui raha on siis asendamatu asi on täissünteetiline õli (Delphi Prestige plus 5w40).
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 12. 02. 2008. 00:06
Postitas Mati
lipton kirjutas:Raskemad tööd jäta jah parem mehaanikule. Laagreid võid ise määrida ja ketti võid ka ise õlitada. Laagritele sobib litool (talvel) ja solidool (suvel). Osta saad seda kraami Erimellist. 800g purk litooli maksis 53 krooni ja 800g purgi solidooli hind oli 30 krooni. No ja ketile võid panna tavalist Žiguli õli (27kr/l), kui raha pole aga kui raha on siis asendamatu asi on täissünteetiline õli (Delphi Prestige plus 5w40).
Oskad äkki soovitafda kus kohast võiks piduritrossi 10-meetrises rullis hea hinnaga saada? Tegelt oleks mõtekas ka laagrikuule vähemalt 0,5 kg kauppa võtta, aga ei tea kus võiks leida. Ideaalis võiks keraamilised olla, aga need hirmkallid kuna spets savi leidub kuskil karup..ses ainult.
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 12. 02. 2008. 00:32
Postitas lipton
Mati kirjutas:lipton kirjutas:Raskemad tööd jäta jah parem mehaanikule. Laagreid võid ise määrida ja ketti võid ka ise õlitada. Laagritele sobib litool (talvel) ja solidool (suvel). Osta saad seda kraami Erimellist. 800g purk litooli maksis 53 krooni ja 800g purgi solidooli hind oli 30 krooni. No ja ketile võid panna tavalist Žiguli õli (27kr/l), kui raha pole aga kui raha on siis asendamatu asi on täissünteetiline õli (Delphi Prestige plus 5w40).
Oskad äkki soovitada, kus kohast võiks piduritrossi 10-meetrises rullis hea hinnaga saada? Tegelt oleks mõtekas ka laagrikuule vähemalt 0,5 kg kaupa võtta, aga ei tea kust võiks leida. Ideaalis võiks keraamilised olla, aga need hirmkallid, kuna spets savi leidub kuskil karuperses ainult.
Ikka oskan. Ise olen laagreid ja laagrikuule saanud Alas-Kuul AS ja WÜRTH kauplustest. Trosse on igasuguseid näiteks Ehituse ABC`s (otsad pead ise külge tinutama). Kui sobivaid laagreid ei leia, lao kuulid lihtsalt ilma separaatorita. Toimib päris hästi. NB! Kuule peab panema niipalju, kui mahub. See tähendab, et kui "pooma" hakkab, siis rohkem kuule ära pane.
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 12. 02. 2008. 08:55
Postitas Kuldar
ohkab.
loeb kümneni.
toimib.
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 14. 02. 2008. 22:20
Postitas veixxx
Kui talvel sõita ei plaani siis ei tasuks seda täishooldust kindalsti mitte kevadeks jätta. esiteks on kevadeti tööde järjekorrad väga pikad ja mehhaanikutel kiire. teiseks ei tee see rattale üldse head kui ta talv otsa seisab ilma et oleks laagrid ja liikuvad osad ära määritud. et siis tuleks hooldus teha just siis kui sa enam taga ei sõida ja plaanid talve korterisse jätta.
Ketas piduritel polegi väga midagi hooldada nii kaua kuni nad töötavad:)
ketti ära kindlasti määri mõne mootori õliga, see hakkab kleepima ja tolmu koguma, tuleks ikka kasutada spest ratta ketile mõeldud õli. puhastada tuleks ketti igakord kui õlitad lihtsalt kergelt kaltsuga üle enne õlitamist ja peale õlitamist. korralikumalt võid pesta kui on juba näha et palju sitta kogunenud lülide vahele. kasseti vahed võiks ka ikka puhtana hoida. keti vahetuse peale võid kuskil 1000-1500 km järel mõelda, oleneb mis ketiga sõidad ja kuidas ja kus
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 15. 02. 2008. 08:35
Postitas Tonis_T
veixxx kirjutas:
ketti ära kindlasti määri mõne mootori õliga, see hakkab kleepima ja tolmu koguma, tuleks ikka kasutada spest ratta ketile mõeldud õli.
Kuidas määrib spetsiaalne ketiõli vähem kui näiteks mootori õli? Mõlemad jätavad keti välispinnale märja pinna, mille peale tolm üsna hästi külge jääb. Kas pole küsimus pigem selles, et kui hoolikalt peale määrimist keti kaltsuga õlist puhtaks pühid?
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 15. 02. 2008. 09:07
Postitas veixxx
spets ketiõli pole nii paks kui tavaline mootori õli. ja tavalist mootoriõli pannes ei tee sa seda ketti enam kaltsuga küll nii puhtaks, et see tolmu enda külge sitta kleepima ei hakkaks. aga no muidugi võib ka risso toiduõiga määrida, see oli lihtsalt soovitus et kasutada spets õli
Re: Jalgratta elementaarne hooldus
Postitatud: 15. 02. 2008. 10:11
Postitas Tonis_T
Oeh jah, ma kirjutasin siin juba üsnagi pika vastuse mootoriõlide kaitseks valmis aga sain pidama:)
Põhimõtteliselt on sul selles mõttes õigus, et spetsiaalsed ketiõlid on tavaliselt lahjendatud õlid ehk siis seal on õli+mingi lahusti, mis asja vedelamaks teeb. See omakorda aitab segul jõuda vajalikku kohta (laagritesse) ja kui lahusti on ära auranud, siis jääbki laagrisse ainult õli.
Iseenesest määrdeainena on mootoriõli kindlasti vähemalt sama hea kui mitte parem, kui ketiõlis kasutatav õli aga probleemiks on õli viimine vajalikku kohta.