1. leht 1-st
"Spordi" kodarad
Postitatud: 30. 09. 2009. 00:13
Postitas mmetalh
Lõhkusin säärasel nõukogudeaegsel oinasarvikul nigu "Sport" puhtast oma rumalusest pundi tagumise ratta kodaraid ära. Vahetasin käiguvahetaja liialt kodaraisse...
Rattaga sõidan, aga suurem asi mehaanik ei ole. Ketti õlitada ja pidureid reguleerida oskan, aga jooksu sirgeks rihtida mitte. Kui ma tean, mis on kodaravõti, kas ja kuidas võiks ise selle jooksuga pusima hakata, et ratast uuesti sõidukorda saada? Või oleks niivõrd väheste teadmiste ja oskuste juures targem otsekohe kellegi spetsialistima jutule minna? Kuidas ma tean, millised kodarad sellele rattale üldse sobivad? Kui ma võtan ühe kodara kaasa ja viin selle rattapoe letile näha, kas nad oskavad selle järgi samasuguse leida või pean kogu ratta kaasa tassima? Kas sebrad on mustad valgete triipudega või valged mustade triipudega?
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 30. 09. 2009. 07:16
Postitas Gunnar
Kuna jutt käib "kodara pundist" siis: oleneb, kui sirgeks sa tahad seda saada. Põlve otsas ilma teadmisteta on võimalik suht-koht otseks saada, kui asja südamega võtta ja aega kalendriga, siis saab täitsa nagu uue. Kodaraid müüakse millimeeter mõõdus, st vastavalt vana kodara pikkusele.
Parema ja vasaku poole kodara pikkused võivad olla erinevad.
Kui majanduslikult põnts pole, siis vii spetsialistide kätte. Võtavad vist mingi 200 raha + kodarad 3kr/tk
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 30. 09. 2009. 11:08
Postitas Soobel
Mõõda kodara läbimõõt ära! Kui on 2 asemel 1,8mm nagu Turistidel-Sportidel-Sputnikutel originaalis oli, siis mina vahetaks kõik 36 kodarat ära, sest need vene 1,8mm on eriline pasteet - kui põhikooli ajal korra 30-kilost klassikaaslast mõni kilomeeter pakiraamil vedasin, oli tagaratas sellest juba lõdva.
(Nojah, kui meenutada veel vandumist selle velje üle ja pidevat jama tirri kutsikatega (põrkmehanismi sõrgadega) siis ma ostaks sinna üldse miski topeltpöiaga hübriidi ratta alla kogu täiega)
Muidugi mäletamistmööda oli vene käiguvahetaja spetsiifiline omadus leida lambist tagaratta kodaraid üles, nii et see on ka üks kriitiline jubin seal.
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 30. 09. 2009. 11:21
Postitas Cly/Suva
Sebrad on muidu tumedad ja valgete triipudega. Kunagi oli veel selline sebrasort nagu Quagga kellel tagumik oli lihtsalt tume ja triipudeta, aga too suri välja. Mingi hetk peeti viimast eraldi liigiks, aga mingitel aretajatel õnnestus Quagga taasaretada sebradest kel taga tuhmimad triibud olid.
Huvitav kas seda käiguvahetajat kuidagi korrale ei saaks kutsuda nii, et ta värskeltehitatud jooksu uuesti ära ei kortsutaks?
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 30. 09. 2009. 15:48
Postitas Villem T
Cly/Suva kirjutas:Huvitav kas seda käiguvahetajat kuidagi korrale ei saaks kutsuda nii, et ta värskeltehitatud jooksu uuesti ära ei kortsutaks?
Inetu plastikust kettaga kodaratel.
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 30. 09. 2009. 17:08
Postitas Gunnar
Villem T kirjutas:Cly/Suva kirjutas:Huvitav kas seda käiguvahetajat kuidagi korrale ei saaks kutsuda nii, et ta värskeltehitatud jooksu uuesti ära ei kortsutaks?
Inetu plastikust kettaga kodaratel.
Dork Disk
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 19. 10. 2009. 19:20
Postitas mmetalh
"Dünamost" leidsin vajalikud kodarad, mis peaksid sobima. Kodara laius on 1.8 mm ehk need erilised pasteedid, aga kuna eesmärk on ratast lihtsalt sõidukorras hoida, ei hakka 2.0 kodaraid ehk kogu jooksu uuesti laduma. Kuna tegu on aga kassetipoolsete kodaratega, ilmneb säärane tõsiasi, et kassett vaja maha võtta, et katkise kodara juppe maha ja uusi kodaraid peale saada.
Pilt pole just fotograafiakunsti suursaavutus, aga kassett on säärane:
Ehk siis seal keskmise osa peal on kahel pool seda keskmist polti kaks auku ja kasseti kinnitusrõnga peal on kaks täket. Küsimus: millist kassetivõtit oleks mul vaja ja kust võiksin sellise leida (eriti soovitav oleks laenuks näiteks)?
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 19. 10. 2009. 22:22
Postitas Soobel
Ei saagi nüüd aru, kas see on Shosse rumm või Turisti oma: Sosse oma oli alumiiniumist, tal käis tirr vindiga maha, selleks olid tirri keskel mingi võtme sälgud keeramiseks. Võtit mul muidugi ei olnud, selle asemel võtsin võlli välja, siis sai miski suvaline raudlatt sinna sälkudesse pandud ja tirr jõhkralt maha keeratud.
Turisti oma on üleni kroomitud rauast. Mina sain omal ajal selle kahe auguga koonuse kätte kärni ja haamriga. See kahe auguga värk seal ei ole mitte kasseti osa, vaid koonus, mis hoiab tirri koos. Kassett kui selline sealt ära ei käigi, kutsikad on rummu küljes - ehk et kui selle kahe auguga asja sealt maha keerad, pudeneb kogu tirr laiali ja selle kokkupanek on paras keberniit. Sellega on nii nagu kõigi vene asjadega - ära torgi, kuni veel käib! Samas ei maksa kindel olla, et kui kaua ta veel käib, vahest 10, vahest 1000km.
Ma ei mäleta, et hammasrattad oleks selle tirri peal käinud miski eraldi sälkudega rõngaga, Turisti hammakaid hoidis koha peal vedrurõngas, 70-date Sputnikutel oli väikseim hammasratas vindiga ja hoidis teisi kinni.
Ehk et võib muidugi proovida hammasrattaid kätte saada ilma tirri lammutamata, aga ma ei mäleta, kas niimoodi ka katkistele kodaratele ligi pääses või ei pääsenud.
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 20. 10. 2009. 17:25
Postitas mart2
Soobel kirjutas:... pudeneb kogu tirr laiali ja selle kokkupanek on paras keberniit...
Ma ei mäleta, et hammasrattad oleks selle tirri peal käinud miski eraldi sälkudega rõngaga...
Juhuslikult pakkusin ühes teises kohas sport müügiks - see taustaks.
Räägin sellepärast, et olen ise seda tirri korduvalt laiali lammutanud ja kokku pannud.Põhjuseks oli kutsikate vedru, mida aeg-ajalt vahetasin - korraliku kestvat originaali polnud nõuka ajal eriti saada. Vedru tegin terasharja kiust.
Kokkupanemise nõks oli selles, et kuulid tuli määrdega paigale "kleepida". Kasutasin selleks sinist Litooli. Hammasrattad käisid tirri peale sälguga ja neil olid vaherõngad.
Rattas jõudis enne seisma jäämist 80-ndatel lõpetada 4 Rattarallit.
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 20. 10. 2009. 17:36
Postitas ptrr
On õnnestunud säärase tagajooksuga Sputnikul kassetipoolseid kodaraid vahetada ilma kassetti laiali lammutamata. Piisas sellest, kui eemaldada hammasrattad, mida hoiab kinni keermega välimine rõngas, kus sälk sees on. Selle lahtisaamiseks kasutada, mis parasjasti kätte satub. Natuke pusides ja keerates kasseti õigesse asendisse (seal peaks ühe koha peal pisut madalam sälk olema) võiks sulgi õnnestuda kodarate läbiajamine õigest kohast.
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 26. 10. 2009. 00:52
Postitas mmetalh
Koperdasin foorumis just analoogse teema otsa:
viewtopic.php?f=14&t=16590&start=0
Seal küll tegu Shossega, mitte Spordiga. Aga lahendus oli mul samasugune. Mitte kuidagi ei läinud õnneks toda lockringi maha keerata. Säärase kahe nagaga võtmega (see 'relaka võtme sarnane') sai selle vampiirihammustusega keskmise ketta maha keerata ehk tirri maha. Kogu maailm oli kuule täis küll, yay. Aga sedasi sai vähemalt hammakad kõrvale tõsta ja puuduvad kodarad kuidagi õigetesse aukudesse väänata. Kusjuures ühtpidi läksid kodarad kenasti paika, teispidi aga ei tahtnud mitte kinniste kodarate vahelt läbi mahtuda.
Kui nüüd laagrikuulikeste ümbert aastakümnetevanused tavotijäänused maha õnnestub saada ja moodne laagrimääre asemele, saab ehk järgmisena jooksu sirgeks rihitud ning ratta tagasi veerema.
Peaks ütlema siin teemas targutanuile ka aitäh. Kahjuks aga oli vastustest kasu ainult lugematuteks katse-eksituse üritusteks. Ma tean nüüd 1 moodust, kuidas Sputnikul või Turistil kodaraid vahetada ja vähemalt 22 moodust, kuidas Spordil kohe kindlasti mitte ei saa kodaraid vahetada
Re: "Spordi" kodarad
Postitatud: 03. 11. 2009. 10:18
Postitas andresle
Proovin ka kätt selles moodsa-aja jutukeskkonnas. Kui oled kuulid puhastanud ja moodsa määrdega paika saanud - siis alles Su kepp algab. Rohkem kui 1 aasta sõitnud XB3 ratastel mis-nime-nad-ka-ei-kanna venivad konna pesad välja ja tirri kokkusaamine on kogemustnõudev keemia. Kui ei saa ise hakkama, tule Veloplusi, aitan(helistamiseks 5644943). Tulevikuks - Turistil (see millest oli Sinu eluka pilt) tuleb kodarate sissepanekuks keerata maha kas esimene hammakas(kui see on keermega peal), hamakaid hoidev kontramutter või viimase põlvkonna Tursadel oli hammakaid hoidmas umbes kodarapaksune splint