1. leht 1-st
Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 12. 11. 2009. 20:53
Postitas seosetu
Tegin teema kuna ei suutnud kusagilt ammendavat vastust saada. Asi selles et sõidan aastas ligi 2000km iga ilmaga ja kui aastas korra viin ratta hooldusse, et lasta teha üldhoolus, siis lasen ka keti alati ära vahetada. Keti vahetusega koos vahetatakse alati ka tagumised hammasrattad välja, kuigi ma ei näe selleks mingit põhjust. Asi ka selles et ei ela eestis ja jääb suht arusaamatuks see seletus et miks peab kõik välja alati vahetama? Et siis edaspidiseks on plaan osta ketivõti ja ise vahetada, küsimus siis selline et kas võib ka ainult ketti vahetada? Siiani on jäänud mulje nagu üritataks rohkem raha välja meelitada.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 12. 11. 2009. 21:03
Postitas Mati
Koos ketiga kuluvad ka hammakad, eriti 2000 km ühte ketti ruunates (+ veel õlitamishoolsuse teema). Seega pannes uue keti ja kasutades vana kassetti on suht suur tõenäosus, et kett hakkab (osade)hammakate peal viskama. Aga muidugi võid selles ka ise veenduda kui umbusklik oled.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 12. 11. 2009. 21:19
Postitas seosetu
asi selles et sooviks ketti tihedamini vahetada, aga igakord mõttetult uue kasseti eest maksta ei tahaks. Nimelt kassett on 50euri ja kett 25euri, lihtsam ja odavam tuleks siiski ketti iga 4 kuu tagant vahetada ja paari aasta tagant siis ka kassetti. Eeldan et puhas ja uus kett ei kuluta neid hammakaid nii palju kui peaaegu lõpuni sõidetud kett? Kumb variant siis otstarbekam oleks, kas see et aastas korra kõik välja vahetada või ainult ketti tihedamini?
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 12. 11. 2009. 21:31
Postitas Rivo
KÕigepealt soeta omale
keti mõõdik ja
ketivõti Alles siis saad iseseisvalt õigeaegselt ketti vastavalt vajadusele vahetada. 2000km'ga võib keti tõesti juba nii ära kulutada, et hakkab teine usinalt kasseti hambaid "sööma".
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 12. 11. 2009. 22:16
Postitas erikr
huvitav, mis ratttaga tegu on? 25€ tundub keti eest palju, mõistlik oleks 15€ ja 20€ vahel.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 12. 11. 2009. 22:31
Postitas Mati
seosetu kirjutas:asi selles et sooviks ketti tihedamini vahetada, aga igakord mõttetult uue kasseti eest maksta ei tahaks. Nimelt kassett on 50euri ja kett 25euri, lihtsam ja odavam tuleks siiski ketti iga 4 kuu tagant vahetada ja paari aasta tagant siis ka kassetti. Eeldan et puhas ja uus kett ei kuluta neid hammakaid nii palju kui peaaegu lõpuni sõidetud kett? Kumb variant siis otstarbekam oleks, kas see et aastas korra kõik välja vahetada või ainult ketti tihedamini?
Puudub majanduslik loogika (ka odavama keti puhul) ...
___________4 kuud__4 kuud__4 kuud__4 kuud__4 kuud__4 kuud__
Kokku
Variant 1___________________________________________150
Kett________________________25_____________________25_____50
Kassett_____________________50_____________________50_____100
Variant 2___________________________________________200
Kett_________25______25_____25______25______25_____25_____150
Kassett____________________________________________50_____50
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 08:30
Postitas MaT
.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 08:56
Postitas raulk
Maantekal ja mägirattal mõlemal 1x aastas keti vahetus. Tagumist kasseti pigem kord 2 või kord 3 aasta jooksul. Samas olen hoopis iga aasta vahetanud eest mägiratta suurt hammakat et käiguvahetus eest toimiks. Maantekal siis esimest suurt kord 2 aasta jooksul. Kõik vahetused teen küll ise mitte ei vii selleks ratast teenindusse.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 10:02
Postitas andresle
raulk kirjutas:Mina kasutan 1 kassetti ja 2 ketti nii et iga 500 km järel läheb peale teine kett. Mõte selles et siis peaks kõik asjad kuluma ühtlaselt.
Metsarattaga sõidetud sama XT komplektiga 4000 km ja mnt rattal Ultegra omadega 7500 km. Pole veel põhjust millegi väljavahetamiseks kuna toimib. Kui üks asi sellest kooslusest uue vastu vahetada siis tõenäoliselt ei toimiks enam.
Isegi ketti korralikult pesta ma ei viitsi tihedamalt kui keti vahetuse ajal. No vahest üks kord vahepeal ka.
Kalev ChTeami maantekatel vahetasin kette u.4000 km tagant. Kasutasime siis Ultegra-10 kassetti ja Ultegra-10 ketti. Sellel (2005) aastal ei vahetanud mitte ühtegi kassetti, kuigi rataste kilometraazid jäid ilmselt 15-20 tuhi vahele. Nii, et 500 km tagant ketivahetusel puudub mõte.
MTB rattal ei soovita eriti seda nn.2 keti süsteemi kasutada. Kui, kasvõi üks kord, eksid kokkupaneku kvaliteedi vastu, võib kett halbade kokkusattumuste tõttu pooleks minna. Reeglina juhtub selline asi kõige ebasobivamal ajal. Kui oled selline mees, kes läbib vaid palju kilomeetreid, siis ehk. Kui aga teed ka sporti, siis ära riski
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 10:05
Postitas Gunnar
Kuna pole kirjas, millise rattaga ja kus sõidetakse, siis kaldun arvama, et rattahooldajad nöörivad klienti. Eeldades, et need 2000 km pole mudas ja ülesmäge, vaid igailmasõit tähendab, et ratas on rohkem transpordivahend, siis peaks 50€ kassett ka 10000 km muretult kestma, olenemata sellest,kas vahetad ketti iga 500 või 2000 km järel. Ja tervisesporti tehes ei "veni" normaalkaalus sõitja all kett kuidagi 500 km-ga kasutuskõlbmatuks.
Ning keti montaaži jaoks on ju olemas säärased lollikindlad läikivad lülid
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 10:13
Postitas vaikija
seosetu kirjutas:Tegin teema kuna ei suutnud kusagilt ammendavat vastust saada. Asi selles et sõidan aastas ligi 2000km iga ilmaga ja kui aastas korra viin ratta hooldusse, et lasta teha üldhoolus, siis lasen ka keti alati ära vahetada. Keti vahetusega koos vahetatakse alati ka tagumised hammasrattad välja, kuigi ma ei näe selleks mingit põhjust. Asi ka selles et ei ela eestis ja jääb suht arusaamatuks see seletus et miks peab kõik välja alati vahetama? Et siis edaspidiseks on plaan osta ketivõti ja ise vahetada, küsimus siis selline et kas võib ka ainult ketti vahetada? Siiani on jäänud mulje nagu üritataks rohkem raha välja meelitada.
Kui sõidad aastas 2000km,siis ilmselt on Sinu sõidustiil rahulik ja arvestades,et oled ostnud 25Eur korraliku keti,siis julgen arvata,et kassett tõepoolest kannataks sõita ühe keti veel läbi ilma tõrgeteta(kasseti olukorda suudab kogemusega inimene palja silmaga hinnata). Ilmselt elad/oled kusagil arenenud riigis,ja seal kindlasti on tavaks kõik korraga ära vahetada,sest siis on kindel,et asi toimib ja seal on sellised väljaminekud ratta korrashoiuks loomulikud.
Isegi vist siin foorumis oli keegi kunagi väga pettunud,et talle hoolduses vana ketti kaasa ei pakitud ja prügikasti oli visatud.
Eks see tuli vene ajaga kaasa,et raskelt hangitud asja oli raske prügikasti visata ja pandi ikkagi nurka hoiule.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 10:20
Postitas andresle
Gunnar kirjutas:Kuna pole kirjas, millise rattaga ja kus sõidetakse, siis kaldun arvama, et rattahooldajad nöörivad klienti. Eeldades, et need 2000 km pole mudas ja ülesmäge, vaid igailmasõit tähendab, et ratas on rohkem transpordivahend, siis peaks 50€ kassett ka 10000 km muretult kestma, olenemata sellest,kas vahetad ketti iga 500 või 2000 km järel. Ja tervisesporti tehes ei "veni" normaalkaalus sõitja all kett kuidagi 500 km-ga kasutuskõlbmatuks.
Ning keti montaaži jaoks on ju olemas säärased lollikindlad läikivad lülid
Ilmselt ei ole sa väga kogenud, et sellist juttu räägid. Olen, küll töö tõttu, puutunud kokku u.1000 ketivahetusega. Enamike 2000 km sõitnud kettide kassetid kuuluvad vaid ümbertöötlemiseks. Erandiks on vaid maanteed näinud kasetid. Väga palju on inimesi, kelle väidetav kilometraaz viimase ketiga jääb 500-800 vahele, aga kassett ei tööta. Meie töökojast võib väljuda ratas, kliendi nõusolekul, millel ei tööta 1 käik (lootes, et 100km jooksul hakkab tööle) .
Sinu poolt pildil näidatud missing-link on mõeldud ühekordseks tarvitamiseks. Mitmekordsel kinni-lahti võtmisel kipub see isend hiljem seda aktiviteeti iseseisvalt kordama.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 10:45
Postitas MaT
.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 13:52
Postitas Gunnar
andresle kirjutas:
Sinu poolt pildil näidatud missing-link on mõeldud ühekordseks tarvitamiseks. Mitmekordsel kinni-lahti võtmisel kipub see isend hiljem seda aktiviteeti iseseisvalt kordama.
Pole veel viimase 7 aasta jooksul juhtunud. Vennal ühe korra on. Seega kord 14 aasta jooksul pole probleem ju. Mitte et ma ühte lukku 7 aastat jutti kasutan, aga kette vahetan vist 2x tihedamini kui lukku :) ja lahti kakun vist ketti enne ja peale iga elioni ja muud kaugemat rattatransporti, kui ratas pagasnikus.
ja võrdluses sinu 1000 ketivahetusega pole mul üldse kogemusi, ma sõidan ja püüan tühja mitte vahetada, majanduslik tasuvus, nagu Mati eelpool välja tõi, on olematu, tühine või miinusmärgiga.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 17:13
Postitas seosetu
Ratas on 27 käiguline Scott ja kasutan põhimõtteliselt ainult tööl käimiseks, linnaoludes. Aastas tuleb 2000km ära, ketivahetust pean õigustatuks, aga kessetti igaaastast vahetust mitte. Ma võin ka käikudega mängida ja nii kogu kasseti ühtlaselt ära kulutada, hetkel on tunne et hoolduses vahetatakse ainult paar kulunud lehte välja ja pannakse tagasi ja las hull maksab.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 13. 11. 2009. 17:50
Postitas andresle
seosetu kirjutas:Ratas on 27 käiguline Scott ja kasutan põhimõtteliselt ainult tööl käimiseks, linnaoludes. Aastas tuleb 2000km ära, ketivahetust pean õigustatuks, aga kessetti igaaastast vahetust mitte. Ma võin ka käikudega mängida ja nii kogu kasseti ühtlaselt ära kulutada, hetkel on tunne et hoolduses vahetatakse ainult paar kulunud lehte välja ja pannakse tagasi ja las hull maksab.
Usu pigem seda, et Sulle tünga ei tehta - lihtsam on elada. Nõua järgmine kord, et kassetti Sinu vastutusel ei puudutaks. Kui oled rallinud 2000 km ühe ketiga ja paned uue peale, siis pärast seda kui oled saanud kitse üle andva keti pärast on süüdistada vaid end. Väga palju võimalusi selleks ei ole, et Sa suudad kasutada väga mitmeid hammakaid ühtlaselt.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 14. 11. 2009. 00:12
Postitas kkim
Kui ketti (ja hammakaid) regulaarselt pesta, õlitada, ketimõõdikuga mõõta ning õigeaegselt vahetada, siis vähemasti minu kasutuses elab kassett asfaldisõidul minimaalselt 2 ketti üle. Asjale aitavad kaasa pikad porilauad ning esimene porilapakas. Kui ülekanne puhas, siis ka kulumist vähem. Mul peab üks kett enamasti vastu ca. 2500 km.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 02:03
Postitas AB ART
Tere,
kas pannes uue ketti ja kasseti peaks ka esihammakaid vahetama?
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 06:34
Postitas erikr
AB ART kirjutas:Tere,
kas pannes uue ketti ja kasseti peaks ka esihammakaid vahetama?
mitte kohe. aga millalgi kindlasti.
esihammakad peaksid ikka paar-kolm-neli kassetti ära kestma.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 10:27
Postitas Gunnar
Pigem paar, st kassett ühe hooaja näiteks ja hammakad kaks. Enda kogemusel siis.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 14:59
Postitas Marcola
Et teemat ammendamise poole tüürida, veel üks nice Hot-Tip keti optimaalseima kasutuse kohta:
On võimalik ja täiesti mõistlik sõita ka kolme ketiga, st pidevalt vahetades. Sõita ei tohiks ühe ketiga sellisel juhul mitte üle 1000 km.
Ideest said nupukamad kindlasti juba aru aga põhimõte seisneb selles, et tuhat km läbinud kett on korraliku hooldamise juures natuke kulunutanud nii iseenast kui kassetti, kuid veel mitte nii palju, et uut ketti peale pannes see viskama hakkaks.
Minimaalselt läbid niimoodi ühe ketiga 6000 km aga tõenäoliselt jõuad veel ka kolmandale või neljandale (!) ringilegi ja teed ära 9000, enne kui kassetti vahetama hakkad. Seda siis loomulikult maantee- või linnameestele.
Ise olen veel selle teooria katsetamise järgus, kuid kuna see on kogenud rattamehaaniku kogemus ja ka loogika peab siin vett, siis soovitan ise ka järgi proovida
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 18:33
Postitas Road 2
Peale tuhandet uus kett töötab...?
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 19:16
Postitas andresle
Kogu see tingel-tangel maanteekettidega on suht mõtetu ajaraisk.
Aastal 2005 kasutasime Kalev Chocolate Teamis Ultegra 6600 kassette. Kuna varus ei olnud enne seda aastat ühtki kümbast kassetti, siis rallisime ühtedega peaaegu lõpuni. Ehk arvestades, et parimad mehed tegid nende ratastega 20 000 km, siis ütlen, et selle km juures pole vaja kette edasi-tagasi tõsta vaid neid on vaja ratta peal hooldada. Meie tollane hooldus ei kannata siinse foorumi ketihoolduse vähimatki kriitikat - pesime kette diisliga ja Fairiga iga võistluse eel ja võistluspäeva järel (parematel siis ca 80-90 korda hooajal + meeste isiklik kodune hooldus), vahetasime ParkTooli mehhaanilise ketimõõdiku 1,0 märgis (keskmiselt 4000-5000 km Ultegra 6600 ketil) ja kogu tarkus. MTB-l sama asja vist ei korda, kuid maanteekatel tehke samuti (vaid diisli võite asendada millegi moodsamaga)
Jutu mõte oli, et 20 000-ndal kilomeetril kasutati sama kassetti!
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 17. 05. 2010. 21:27
Postitas erikr
Marcola kirjutas:Et teemat ammendamise poole tüürida, veel üks nice Hot-Tip keti optimaalseima kasutuse kohta:
On võimalik ja täiesti mõistlik sõita ka kolme ketiga, st pidevalt vahetades. Sõita ei tohiks ühe ketiga sellisel juhul mitte üle 1000 km.
Ideest said nupukamad kindlasti juba aru aga põhimõte seisneb selles, et tuhat km läbinud kett on korraliku hooldamise juures natuke kulunutanud nii iseenast kui kassetti, kuid veel mitte nii palju, et uut ketti peale pannes see viskama hakkaks.
Minimaalselt läbid niimoodi ühe ketiga 6000 km aga tõenäoliselt jõuad veel ka kolmandale või neljandale (!) ringilegi ja teed ära 9000, enne kui kassetti vahetama hakkad. Seda siis loomulikult maantee- või linnameestele.
Ise olen veel selle teooria katsetamise järgus, kuid kuna see on kogenud rattamehaaniku kogemus ja ka loogika peab siin vett, siis soovitan ise ka järgi proovida
Selle kohta on foorumi algusaegadest mitmeid teemasid.
Kunagi proovisin. Enam ei viitsi jebida.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 07. 07. 2010. 19:27
Postitas rainerhq
Kui kasutan uuel SLX kassetil 600km sõitnud XT ketti, siis ega see kett hammasrattaid ju ei lõhu? Kuna srami kassett osutus vist praagiks siis vaja see vahetada aga keti tahaks sama jätta.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 07. 07. 2010. 20:48
Postitas pärnu rattur
Kas sul keti-kulumise-mõõtja on?
Kui jah, siis vaata kui kulunud see kett on (alla 0,75% = pane julgelt/ üle 0,75% = ära parem pane).
Kui mõõtjat pole, siis rattapoodi, sealt küsi ketti mõõta.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 07. 07. 2010. 22:56
Postitas vaikija
rainerhq kirjutas:Kui kasutan uuel SLX kassetil 600km sõitnud XT ketti, siis ega see kett hammasrattaid ju ei lõhu? Kuna srami kassett osutus vist praagiks siis vaja see vahetada aga keti tahaks sama jätta.
Osta ka uus kett. Ära praegust ketti ära viska,vaid pane see uuesti peale pärast uue keti venimist. Sest niikuinii pead 200 kmi pärast uue ostma,ja milleks nö.kummi venitada,ja riskida uue kasseti kulutamisega esimestest meetritest alates.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 08. 07. 2010. 06:51
Postitas rainerhq
vaikija kirjutas:rainerhq kirjutas:Kui kasutan uuel SLX kassetil 600km sõitnud XT ketti, siis ega see kett hammasrattaid ju ei lõhu? Kuna srami kassett osutus vist praagiks siis vaja see vahetada aga keti tahaks sama jätta.
Osta ka uus kett. Ära praegust ketti ära viska,vaid pane see uuesti peale pärast uue keti venimist. Sest niikuinii pead 200 kmi pärast uue ostma,ja milleks nö.kummi venitada,ja riskida uue kasseti kulutamisega esimestest meetritest alates.
Mul võimalus veel 180km vana srami ketti kasutada. Aga kas tõesti kulutab 600km kasutuses olnud kett niivõrd kassetti, et peale selle kasutamist hakkab uus kett üle viskama? Sellele XT ketile 0.75 veel vahele ei mahu.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 08. 07. 2010. 11:58
Postitas pärnu rattur
Sõida Srami ketiga kassett u 400km täis ,siis viska XT kett peale kui väga kardad. Tegelikult ei tohiks see 600km XT kett väga lõhkuda midagi, aga kindluse mõttes võid nii teha.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 09. 07. 2010. 12:08
Postitas SHOXi
hammakad kuluvad ju sellepärast, et kett venib välja ja hakkab hammakaid sööma. seega tuleks kasutada tööriista, mis näitab kas kett veninud või mitte. Hea soovitus on kasutada käike, kohalt ära minnes hoida kergemeid käike, sammuti mäest üles minnes, mitte kasutada kõige väiksemat hammakat ja täie jõuga surudes, nii venibki kett kiiremini.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 09. 07. 2010. 12:43
Postitas erikr
venimine on tinglik mõiste.
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
küsimus pole mitte niivõrd jõus, millega pedaali vajutatakse vaid sitas, mis paikneb keti rullikute ja pukside vahel.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 10. 07. 2010. 12:40
Postitas Soobel
Mind õpetati keti kulumist-väljavenimist vaatama esihammaka peal - see on suurema raadiusega, rohkem "sirge" kui väike tagahammakas, erinevus hamba sammus ja ketilüli pikkuses on paremine vaadeldav. On võimalik ketti eestpoolt näpuga hammastest eemale venitada ja vaadata, kui kaugele venib ehk et korras kett ei tohiks üle mõne millimeetri eemale tulla ja keti rullikud peaks kõik kenasti hammaste vahel nõgudes istuma. Kulunud keti puhul hakkavad hambavahed keti alt rohkem välja paistma.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 10. 07. 2010. 12:48
Postitas SHOXi
töötanud ratta mehaanikuna kunagi, siis on suht naljakas näha milliste kettidega mõni sõidab. Tundub, et kett läheb kohe lihtsalt pikki ketti kaheks. Või siis, kett on veninud ka nii laiaks et mahuks vist kahele hammakale korraga ära. Üldiselt nad ise on rahul ja loodavad et ehk saab veel 100km sõita.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 10. 07. 2010. 16:38
Postitas Road 2
SHOXi kirjutas:Või siis, kett on veninud ka nii laiaks et mahuks vist kahele hammakale korraga ära.
Tegelikult on hoopis hambad nii õhukeseks kulunud, et kett vajub küljele.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 10. 07. 2010. 18:37
Postitas pärnu rattur
Ma arvan ka et hammakad kuluvad õhukeseks, mitt kett ei veni laiaks, sest kuidas keti neete pikemaks venitada, ilma et nad välja ei kukuks?
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 10. 07. 2010. 21:21
Postitas Soobel
... ja sellist jõudu pole ka keti töö juures olemas, mis lülisid laiemaks pressiks. (Kui vaid suuremat soga hammastele koguneb ning selle vahendusel hammaste püramiidjas tipu poole ahenev kuju lülipõski laiali ei suru. Aga see jõud on kaunis väike ja täiesti kindlalt lendavad enne lülid laiali, kui võllikud pikemaks venivad
)
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 11. 07. 2010. 11:30
Postitas SHOXi
no ma ütlen, et sellist asja peab ise nägema.
Re: Keti ja tagumistehammakate vahetus
Postitatud: 11. 07. 2010. 14:10
Postitas Road 2
"Konstruktiivsusest" jääb neil kõvasti puudu. Lolle on igasuguseid, aga see foorum pole selleks.
On asju mida siin lahti rääkida ei saa...