1. leht 1-st

Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:05
Postitas hall kass
Parempoolne pedaal on läbi ja tahaks ta ära vahetada. Sama võlli otsa uut pedaali panna vist ei anna, sest võlli otsal puudub keere - see on valtsitud ja pedaalil pole auku, kust muidu saaks võlli otsas asuvaid koonuseid kruvida (jah, sihuke värdpedaal on - normaalsel pedaalil on see korgiga suletud auk olemas).

Kuid pedaali võll on vända küljes ulmekõvasti kinni. Ei anna teda isegi torutangidega keerata - muidu torutangid haaravad väga korralikult, nende otsas võib keharaskusega rippuda ilma, et nad objekti pinnal libisema hakkaks. Side tänava rattapoe mehaanik katsetas kah ja otsustas siis, et tuleb vahetada terve vänt. Kuid esialgu seda siiski ei teeks, kuna heameelega ma pappi ei loobiks, pealegi on vänt ise veel ideaalses seisukorras (isegi originaalkiil siiani peab ja seda üle 3 aasta juba). Loodan siiski veel, et saaks selle võlli sealt küljest ära ja siis leiaks kusagilt kasutatud töökorras pedaali.

Ideed on teretulnud.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:16
Postitas Cly/Suva
Oled sa kindel, et sa ikka õiget pidi keerad? Pedaalidel on ühel pool ühtepidi ja teisel pool teistpidi vint. Ehk siis ühel pool on tagurpidi keere, et pedaal vändates ennast lahti ei keriks.

Nii palju kui ise pedaale olen ära võtnud siis pedaalivõtmele paned rauast toru otsa, et rohkem haaget oleks. Päris kõva jõudu peab osadel rakendama.

Samas vändad ei maksa ka miljonit.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:22
Postitas Soobel
Vasakul hammasrattata vändal on valetpidi vint, hammasrattaga parempoolsel aga tavaline õigetpidi vint.

Mina pole siiamaani kohand pedaalivõlli, mis vända küljest ära ei tule, karmim meetod, mis rakendand olen, on käiaga pedaalivõlli koonuseosa lapikuks, see siis kruustangide vahele ja veel vaja otsida piisavalt jäme toru, kuhu vänt sisse mahub ja siis - jõhkralt keerata. Seni on kõik lahti tulnud. Muidugi pole välistatud, et antud juhtum - kui juba pedaal võlli otsa needitud on - võib ka võll vända küljge needitud olla. Seni on mulje jäänud, et kassil on miski tuhandekroonine hinnapommi/säästumarketi lasteratta moodi liikur. Sellise puhul ei ole välistatud sellised imelahendused.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:27
Postitas vaikija
Cly/Suva kirjutas:Oled sa kindel, et sa ikka õiget pidi keerad? Pedaalidel on ühel pool ühtepidi ja teisel pool teistpidi vint. Ehk siis ühel pool on tagurpidi keere, et pedaal vändates ennast lahti ei keriks.

Nii palju kui ise pedaale olen ära võtnud siis pedaalivõtmele paned rauast toru otsa, et rohkem haaget oleks. Päris kõva jõudu peab osadel rakendama.

Samas vändad ei maksa ka miljonit.
Tegelikult on keere niipidi,et vändates keriks lahti(millegipärast).

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:36
Postitas Cly/Suva
vaikija kirjutas:Tegelikult on keere niipidi,et vändates keriks lahti(millegipärast).
Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_pe ... t_to_crank
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession ... hanical%29

Kusjuures väidetavasti selle sama nähtuse pärast on tihti suht raske paljukasutatud pedaale lahti saada.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:39
Postitas Villem T
Cly/Suva kirjutas:
vaikija kirjutas:Tegelikult on keere niipidi,et vändates keriks lahti(millegipärast).
Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_pe ... t_to_crank
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession ... hanical%29

Kusjuures väidetavasti selle sama nähtuse pärast on tihti suht raske paljukasutatud pedaale lahti saada.
Tõe kriteerium on praktika mitte wikipedia, võta pedaal näpu vahele ja imiteeri väntamist. Mulle tundub et Vaikijal on õigus, aga kell on muidugi ka palju juba.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:44
Postitas vaikija
Cly/Suva kirjutas:
vaikija kirjutas:Tegelikult on keere niipidi,et vändates keriks lahti(millegipärast).
Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_pe ... t_to_crank
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession ... hanical%29

Kusjuures väidetavasti selle sama nähtuse pärast on tihti suht raske paljukasutatud pedaale lahti saada.
Tead,ma ausõna ei viitsi isegi kaasa mõelda sellele inglisekeelsele mulale.
Lihtsalt ütlen,et pedaali keere on tehtud nii,et ta väntamisel avaneb(millegipärast)

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 06. 12. 2009. 22:47
Postitas Cly/Suva
Villem T kirjutas:Tõe kriteerium on praktika mitte wikipedia, võta pedaal näpu vahele ja imiteeri väntamist. Mulle tundub et Vaikijal on õigus, aga kell on muidugi ka palju juba.
Jah, tal ongi õigus, pedaal käib tõepoolest sedapidi ringi mida pidi vint lahti kerima peaks, aga teatavasti on pedaal võlli peal laagritega ja see jõud pole piisav, et pedaali lahti kerida.

See mis pedaali lahti kerima (või siis käesoleva disaini puhul kinni kerima) paneb on tuhandeid kordi suurem jõud kui laagrihõõrdumine iialgi tekitada võiks, sinu enda jala allasurumise jõud mis vindi kalde tõttu seda keerama hakkab.

Loe mõttega neid viidatuid artikleid. :) Võin ka joonise teha kui segaseks jääb ikkagi :D

EDIT: Praktikast rääkides, olen juhtunud ratta peale kus olid vändad valepidi alla pandud. Need pedaalid tulid paari päevaga lahti hoolimata sellest kui kõvasti nad varem kinni keeratud olid.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 00:45
Postitas hall kass
Ei liigu see võll kummaski suunas. Ilmselt, jah, mingi hiinakate rats - aparaat on tõesti Ching-Chang-Chungide toodang, ostes maksis Hinnapommis tõesti tuhat krooni.Muide, hiljuti nägin sealsamas sama hinnaga maanteerattaid :)

Torutangid on pikad (üle poole meetri) ja seega peaks välja andma sama, mille annab suvalise toruga pikendatud pedaalivõti. Pedaalivõtit mul muidugi pole, selle asemel kasutan tavalist ja nr. 15 läheb sinna ilusasti (ilma lõtkuta), ainult et kui liiga julmalt suruda, siis rikub võlli koonuse kandid ära ja hakkab ka võtit ennast ohustama (õnneks ma kasutan vanu vene võtmeid, mis kannatavad üllatavalt palju ja enne rikuvad keeratava asja, kui et ise laiali venivad).

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 09:01
Postitas andresle
Kurb muidugi vaadata, et teil und põle. Ma arvan, et kuna Su pedaal tahab minna prügikasti, siis võid ta relakaga poolitada, korjata ära kõik muu peale pedaalivõlli ja siis Soobli etteantud taktikaga kruustange tarvitada. Vahest aitab ka väikene kolks haamriga enne pihta, et keeret ehmatada.
Mis puutub pedaali keermesuunale, mis alati kerib pedaali keermest välja on lihtne turvalisuspõhjus. Kui pedaali laager läheb keset sõitu pooleks ja jalad on pedaalides kinni jääb lootus, et esimese järsu liigutusega hakkab pedaal keermes liikuma ja tuleb küljest ära. Selle sooritusega ei järgne niplit. Kui aga pedaal ei keri maha, siis mõtle ise mis asendisse kerib sind pedaal. Risti vastupidine loogika on keskjooksuga - defekti korral poob ta end raamis kinni ja sa ei pääse väntama, vastasel korral sa võib-olla ei märka ja kerid keskjooksu raamist lahti ja mine tea mida siis teed.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 09:47
Postitas Cly/Suva
Okei, andresle fantaasia on ikka ülihea. :D

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 11:35
Postitas mart
hall kass kirjutas:Parempoolne pedaal läbi...
Kuid pedaali võll on vända küljes ulmekõvasti kinni. Ei anna teda isegi torutangidega keerata...
...Ching-Chang-Chungide toodang...
...vänt ise veel ideaalses seisukorras (isegi originaalkiil siiani peab ja seda üle 3 aasta juba).
Kui selle videoõpetuse 1.16 parempoolset pedaali kätte ei saa:
http://www.ehow.com/video_2360625_remov ... efore.html
siis arvatavalt on sinu Ching-Chang-Chung vänt ja pedaal end omavahel elektrokeemiliselt kokku korrodeerinud. Võid ju proovida ehmatamist/leotamist hülgerasvas, coca-colas ja WD40-s ning kuumutamist leeklambiga, aga vaevalt et need toimingud hiina metallilaadse savi kokkuhoiuvõimet häirivad. :D Ja kiil püsib paigal kah arvatavasti elektrokeemilise korrosiooni baasil.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 14:55
Postitas pärnu rattur
Lisaksin siis eesti keeles pedaalide keermesuuna kohta. Selle peamiseks põhjuseks, et vändates pedaali kere liigub üles/alla ja ette/taha võlli suhtes(loksud, läbipaindumine). See paneb võlli liikuma VASTASsuunas kerele ehk kerib teda kinni.

Lihtne katse: tee nimetissõrmest ja pöidast O kuju. Keeruta sees pliiatsit nii, et see puutuks vastu sõrme:pliiats käib keerutamise suunaga VASTUpidi ringi.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 16:03
Postitas mart
Cly/Suva kirjutas:olen juhtunud ratta peale kus olid vändad valepidi alla pandud. Need pedaalid tulid paari päevaga lahti hoolimata sellest kui kõvasti nad varem kinni keeratud olid.
Oot-oot, millisel variandil saab paremat ja vasakut vänta ristkasutada. Suudan välja mõelda sellise variandi, kus vanamoodi kiilud ja lisaks esihammasratas pole vändaga ühes tükis. Kui nii, siis võiks teinekord valgustada, et ka need aru saaks, kellel pedaal vaid kuuskandiga kinni/lahti keeratav on.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 22:50
Postitas hall kass
mart kirjutas:
hall kass kirjutas:Parempoolne pedaal läbi...
Kuid pedaali võll on vända küljes ulmekõvasti kinni. Ei anna teda isegi torutangidega keerata...
...Ching-Chang-Chungide toodang...
...vänt ise veel ideaalses seisukorras (isegi originaalkiil siiani peab ja seda üle 3 aasta juba).
Kui selle videoõpetuse 1.16 parempoolset pedaali kätte ei saa:
http://www.ehow.com/video_2360625_remov ... efore.html
siis arvatavalt on sinu Ching-Chang-Chung vänt ja pedaal end omavahel elektrokeemiliselt kokku korrodeerinud. Võid ju proovida ehmatamist/leotamist hülgerasvas, coca-colas ja WD40-s ning kuumutamist leeklambiga, aga vaevalt et need toimingud hiina metallilaadse savi kokkuhoiuvõimet häirivad. :D Ja kiil püsib paigal kah arvatavasti elektrokeemilise korrosiooni baasil.
Kiiluga pole probleeme, seda olen ma mitu korda eemaldanud, et keskjooksu laagritele ligi pääseda. Kuid kinnijäänud keermetega seoses näitavad mu kogemused, et alati need õlid ja möginad ei aita, ilmselt mõnikord on vindivahe nii sodi täis, et vedelad gemüüsed ei imbu sinna vahele. Leeklampi endal pole - noh, võibolla viiks asja tuttava sepa juurde ja prooviks ääsi peal kuumutada :)

Õnneks on mul varuks mingi korralik Tunturi kokkupandav ratas, mille sõidukorda sättisin (kuni põhilise voki vända korda saan). Sellel igatahes tuleb mõlema pedaali võlli keerata vastupäeva, et pedaal küljest ära saada.

Jäi mainimata, et pedaali surm avalduski laagrite lõplikus hävimises, mille tõttu pedaal nüüd võlli otsast vabalt ära käib.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 23:09
Postitas Soobel
mart kirjutas:
Cly/Suva kirjutas:olen juhtunud ratta peale kus olid vändad valepidi alla pandud. Need pedaalid tulid paari päevaga lahti hoolimata sellest kui kõvasti nad varem kinni keeratud olid.
Oot-oot, millisel variandil saab paremat ja vasakut vänta ristkasutada. Suudan välja mõelda sellise variandi, kus vanamoodi kiilud ja lisaks esihammasratas pole vändaga ühes tükis. Kui nii, siis võiks teinekord valgustada, et ka need aru saaks, kellel pedaal vaid kuuskandiga kinni/lahti keeratav on.
Selline nähtus esines kunagi ühe ise Ukraina rapetest ehitatud tandemi esimesel, juhikohal. See oli nõnda lahendatud, et tagumise mehe väntadel olid mõlemal hammasrattad küljes, parempoolne siis vedas tagaratast nagu ikka, vasakpoolne aga ühendas keti vahendusel transmissiooni sisse esimese mehe vändad. Ja vot need olid valetpidi, hammasrattaga vasakul ja ilma hammakata paremal küljel.
hall kass kirjutas:Jäi mainimata, et pedaali surm avalduski laagrite lõplikus hävimises, mille tõttu pedaal nüüd võlli otsast vabalt ära käib..
Vaata siis paras seib, lõhu pedaali otsale auk sisse, et võlliotsale ligi saaks, viska pedaal vardasse, pane seib otsa ja needi alasil kinni. Küll lõpuks jobtvajumatt jobtvajumati külge kinni jääb! Kui rahast kahju, siis läheksin ise kuhugi vanaraua kokkuostu ja võtaksin sealt mõne Ukraina või Desna rappe alt vända koos pedaaliga ära. Tegelikult viiksin pigem Chui-Chai-Hui metallikokkuostu ja tooks sealt Ukraina asemele ja teeks korda - värviks ära, saaksin oluliselt töökindlama liikuri. Niipalju kui ma raudteede ääres neid vanaraualadusid näinud olen, on tavaliselt seal alati vedelenud kuupmeetrine kast rattarapetega, justkui spetsiaalselt selleks, et külamehed kümnekate eest sealt oma loksudele juppe saaks. Milleks muidu need suurest hunnikust eraldi on.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 07. 12. 2009. 23:18
Postitas Cly/Suva
mart kirjutas:Oot-oot, millisel variandil saab paremat ja vasakut vänta ristkasutada. Suudan välja mõelda sellise variandi, kus vanamoodi kiilud ja lisaks esihammasratas pole vändaga ühes tükis. Kui nii, siis võiks teinekord valgustada, et ka need aru saaks, kellel pedaal vaid kuuskandiga kinni/lahti keeratav on.
Minumeelest oli see migi nõukaaegne noorteratas millel oli keegi spetsialist remonti teinud. Esihammakas vist sai äärekivi maitsta ja selle asemel keevitati sinna mingi uus vända ja hammaka kombinatsioon. Nii saigi ratas kaks vasakut vänta. Täpselt detaile ei mäleta, oli ammu ja ise olin ka alles poisiklutt.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 08. 12. 2009. 08:15
Postitas andresle
hall kass kirjutas:Kiiluga pole probleeme, seda olen ma mitu korda eemaldanud, et keskjooksu laagritele ligi pääseda. Kuid kinnijäänud keermetega seoses näitavad mu kogemused, et alati need õlid ja möginad ei aita, ilmselt mõnikord on vindivahe nii sodi täis, et vedelad gemüüsed ei imbu sinna vahele. Leeklampi endal pole - noh, võibolla viiks asja tuttava sepa juurde ja prooviks ääsi peal kuumutada
Kui Sa ei saa hoolimata Coca Colast seda pedaali maha ja asud Tallinnas, võta vänt maha ja lippa tööajal Veloplusist läbi. Ma sajatan seda vänta mõnede joptvajumattidega ja seni pole ükski vänt ega pedaal seda teistkorda kuulda tahtnud vaid punastades ise välja pugenud

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 19. 12. 2009. 21:26
Postitas hall kass
Lahti see õnnetu pedaalivõll selle vända küljest siiski saadi. Nimelt andsin vända isa kätte, et äkki too midagi suudab teha. Suutiski - tal oli töö juures vahendeid, millega sai asjale üpris kohutavat jõudu rakendada. Vänt ise jäi terveks, leidsin sellele uue pedaali.

Re: Pedaali võll ei tule vända küljest lahti

Postitatud: 19. 12. 2009. 22:40
Postitas Lauri22
Endal oli samalaadne mure väntadega. Mitte ühegi valemiga küljest ei tulnud, aga kuna vändad oleks nagunii prügikasti rännanud, lõikasin relakaga lihtsalt tükkideks. 7 aastaga olid ikka päris kõvasti jooksu külge kinni jäänud.