1. leht 1-st
Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 08. 09. 2013. 21:58
Postitas Fre
Triatloniportaal Slowtwich on üllitanud rattahoolduse soovitusliku "ajakava",
http://www.slowtwitch.com/Tech/Bike_Mai ... _3877.html
Osa asju tunduvad mõistlikud, osa nats üle pingutatud. Aga ma ei ole absoluutselt asjatundja. Keegi targem võiks kommenteerida, et mis on seal tõesti asjakohane ja mis vbl mitte nii väga. Et äkki on selle kohta näiteks mingi "Ida-Euroopa kompromiss", mis sallib ka harvemat ketivahetust kui 3-4 kuu tagant.
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 09. 09. 2013. 08:26
Postitas andresle
Mul (ja usun, et kõigil töökoja tükitöö palgaga mehannidel) on heameel, kui kõik peavad sellest tabelist kinni. Tegelt on asi palju lihtsam ja rahakotisõbralikum.
Tõstan paar asja ringi.
Iga päev tuleb kontrollida sõidu järel kummide seisukorda ja keti puhastamise/õlitamise vajadust. Need asjad ei ole kuidagi paigutatavad mingisse ajavahemikku.
Kord nädalas tuleks ratast pesta (ise). Kui seda ei viitsi, või ei saa, või tundub, et ei saanud puhtaks, siis 2 nädala tagant lase seda hoolduses teha.
Aastas 5000 km sõitev (siin jutus triatloni või maantee) ratas võiks näha aastas 2 täishooldust. Üks peale kevadlaagrit, teine hooaja lõpus. Või teises variandis üks enne ratta sõitu minekut, teine peale kevadlaagrit.
Ketivahetus 3000-5000 km, iga töökoja asjalik mehann suudab vajalike mõõdikutega aja paika panna. Esihammakad ja kassett 15000-20000 km, sõltub puhastamise/pesemise astmest ja sõidustiilist. Iga asjalik mehann suudab otsustada ketivahetuse juures.
Kõrid-trossid vastavalt vajadusele. 5000 km ratas võiks lisaks 2 täishooldusele käia 3 korda lisaks ka väiksemas hoolduses, ehk iga u 1000 km tagant lase perearstil üle vaadata. Sellise tiheduse juures öeldakse ka kõride vahetamise vajadus ära.
Purunevate asjade vastu ei võta mürki ükski töökoda. Kui homme peale täishooldust läheb sõidu ajal kodar katki, siis ei jää kunagi (loe veelkord, "kunagi") süüdi mehann. Kui kett läheb homme puruks, siis mehann kaalub 100 korda võimalust rääkida valedest sõiduvõtetest. Trossid reeglina märkamatult ei purune, Di2 patakas ka üllatuslikult ei kustu.
Seega soovitus - 1000 km tagant lemmikmehanni juurde, kulu u 20 eurot ning töötavat asja ära ürita veel töötavamaks loota.
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 01. 10. 2013. 23:27
Postitas Indreq
olen kogenud et kui rumal klient viib ratta "lihtsalt hooldusse" siis eri kohtades tehtavate tegevuste nimekiri mõnevõrra erineb. kas keegi võtaks teha soovitusliku checklisti mida mingi suurema (kord aastas?) hoolduse puhul mehhaanikult paluda?
omal näiteks oli suvel teema kus amort jooksis õhust tühjaks kuna väidetavalt mingi sodi oli kuskile tihendi vahele hiilinud, samas varem ühe rattamüüja käest amordihoolduse vajaduse kohta pärides kehitati õlgu - milleks?... Samuti ei oska ma kuidagi suhtuda tänapäeva jooksude hooldusse - kas peaks kuidagi kodarate pinget kontrollima, kas peaks rummudega midagi tegema? Ja kas piduriklotside eluiga hindab ka keegi või sõidan kuni krigisema hakkab? Minu oskused ratta hooldusel piirduvad keti õlitamisega ja õhukummi vahetamisega, seega liiga elementaarseid asju ei ole
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 02. 10. 2013. 00:46
Postitas tripp
Andresle, kas sa oskad ka selle hoolduse koguhinna välja arvutada?
Et kui palju sinu kirjeldatud tööd ""5000 maantee-km aastas" sõitjale maksma võiks minna?
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 02. 10. 2013. 09:06
Postitas andresle
Indreq kirjutas:oli suvel teema kus amort jooksis õhust tühjaks kuna väidetavalt mingi sodi oli kuskile tihendi vahele hiilinud, samas varem ühe rattamüüja käest amordihoolduse vajaduse kohta pärides kehitati õlgu - milleks?
Enamasti on amordi õhust tühjaks jooksmise süüdlane kehv ventiil. Selle vahetus on tegevus nagu autoventiilil sisu vahetus. Selleks ei pea amordihooldust tegema. Kui aga õhk lahkub alumise, tableti tihendi läbilaskmise tõttu, siis on küll amort pilbasteks vaja võtta.
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 02. 10. 2013. 09:16
Postitas andresle
tripp kirjutas:Andresle, kas sa oskad ka selle hoolduse koguhinna välja arvutada?
Et kui palju sinu kirjeldatud tööd ""5000 maantee-km aastas" sõitjale maksma võiks minna?
Täishooldus maksab enamikes töökodades u.60 eurot. Maanteekal reeglina esimesel korral vahetataks vaid määrdeid. Seega esimese korra hind 60.
Minu pakutud teine kord lisab kindlasti keti hinna ja lenksupaela all liikuvate käigukõride (kogu Campa ja Sram ning Shimano 7900/6700/5700) korral ilmselt kõrid-trossid, soovitavalt ka lenksupael. Tööraha ei peaks lisanduma, materjalide hind sõltub tarnekohast ja sõprussuhetest/allahindlusest. Täishinnas maantee ketid u.35-70 eurot, kõride-trosside sett u.30 eurot, lenksupaelad 10-15 eurot.
Kui 5000 km hooldus tehakse vastu talve, siis kindlasti pesu - hind sõltuvalt ärist 15-20 eurot.
Samas, kui ratas on sõitnud enam-vähem kuivades oludes, siis võib vabalt ka esimese täishoolduse täitsa vahele jätta ja tehagi 5000 km intervalliga.
PS.Lenksupael on hügieeni ja väljanägemise/enesetunde toode ka. Seega, seda ei vahetata kilometraaži vaid puhtalt enesetunde järgi. Kõride vahetuse korral tuleb aga pael maha mähkida ja seepärast on soovitus uus panna.
Lugesin oma esimese postituse veelkord läbi. Nii korraliku perearsti juures käimisega tuleb lisada iga tuhande km juurde 20 eurot, kuid see võib nihutada täishoolduse välpa suuremaks. Olen teinud TH-d ka maantekatele, millega on sõidetud kahe TH vahel 2 ketti ära, seega 9-10 tuhat km ning ratas ei olekski vajanud varasemat külastust. Loomulikult on tavaliselt sellistel ratastel tulnud mingitel aegadel kumme vahetada ja selle juures saab mehann sekundiga ka ülevaate jooksu olukorrast
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 02. 10. 2013. 18:50
Postitas Road 2
Minu meelest peaks "normaalne" harrastaja ise oskama lenksupaela vahetada ja vajadusel määrida käigu - piduri trosse. Keti ja ratta puhas hoidmine oleks nagu iseenesestmõistetav. A võib - olla pole mul õigus.
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 02. 10. 2013. 19:03
Postitas Indreq
Küsin siis veel konkreetsemaid küsimusi - kas tubeless rehvidega peab ka midagi ette võtma ratast talveks seisma pannes? Kas piim talve jooksul ühte kohta ära ei hangu muidu?
Re: Slowtwitch Bike Maintenance Schedule
Postitatud: 03. 10. 2013. 08:54
Postitas andresle
Road 2 kirjutas:Minu meelest peaks "normaalne" harrastaja ise oskama lenksupaela vahatada ja vajadusel määrida käigu - piduri trosse. Keti ja ratta puhas hoidmine oleks nagu iseenesestmõistetav. A võib - olla pole mul õigus.
Aga miks rebid osa juttu kogu tekstist välja? Ma ei olegi kirjutanud, et lenksupaela mähkimiseks peaks ratta hooldusse viima. Kui aga kõrisid vahetatakse, siis ju paela mähkimise eest tavaliselt raha juurde ei võeta. Muidugi ma võisin Su jutust valesti aru saada, sest lenksupaela "vahatamisest" ei ole ma miskit kuulnud. Mis puudutab trosside määrimist - seda tasub teha, kui kõrid on korras. Ma ei vaevu pikalt jahuma, mida tähendab kõride kulumine, nett on paksult infot täis. Lühikokkuvõte on, et kõri sees olev plastik kulub ja selle korral ei aita trosside määrimine midagi.
Mis puudutab "normaalseid" (Sinu väljend) harrastajaid, siis see kes ise trosse vahetab, ei olegi töökoja klient - ülejäänud asjad maanteerattal on ju veel lihtsamad. Praegune teema oli minupoolt valgustatud siis nn.mittenormaalsetele harrastajatele, kes vajavad kogenud rattaparandaja abi.
Aga mina, vaatamata oma ametile, soovitan kõigil ise ratast hooldada. Kui läheb nihu, küll siis spetsid ikka aitavad. Kui nihu aga ei lähe, on oluline raha säästetud muu sporditegevuse jaoks