Miks rattasõit on sarnane purjetamisega?
Postitatud: 10. 05. 2006. 09:41
Mõni aeg tagasi taas rattasõiduga alustades (enam kui kümneaastase vaheaja järel) kogesin lisaks meeldivale füüsilisele koormusele ka teatavat kultuurishokki. Avastasin enda suureks üllatuseks, et rattasõit pakub ka mingisugust raskestiseletatavat vaimset elamust. Mõnda aega ei osanud ma seda sõnastada, aga nüüd arvan, et sain asjale pihta: rattasõit on väga sarnane meresõiduga purjelaevade ajastul.
Miks?
1. Rattur ei sõltu teedest. Nii linn kui maa on talle vaba "meri", kus ta võib ise teekonna valida, eeldusel muidugi, et oskab näha veealuseid karisid ja ohtlikke madalikke. Autod on suletud teede-tänavate rennidesse, kuid rattur "purjetab" linnas ka läbi parkide, haljasalade, jalakäijate teede; maal üle põldude ja läbi metsade.
2. Rattur sõltub aga ilmast, täpselt nagu purjelaev. Sõitu planeerides tuleb esmalt vaadata taevasse. Autoga ei jäta me kunagi sõitu ilma pärast ära. Ent rattaga ootame tormi-ilma lõppu. Üllatav, et tegelikult on rattur palju vabam kui autosõitja. Autosõitjal on kohustus alati sõita, ta on auto ori; rattur aga teab, et sõidab siis, kui ilm lubab.
3. Ratturi päevateekonna määrab mitte masin või rahakott (bensiini hind!), vaid tema enda füüsiline vastupidavus. Tundub väga öko. Ning ratturil on nagu purjetajalgi just nimelt päevateekond, sest läbi öö rattur tavaliselt ei kima, vaid otsib ööbimispaiga.
Miks?
1. Rattur ei sõltu teedest. Nii linn kui maa on talle vaba "meri", kus ta võib ise teekonna valida, eeldusel muidugi, et oskab näha veealuseid karisid ja ohtlikke madalikke. Autod on suletud teede-tänavate rennidesse, kuid rattur "purjetab" linnas ka läbi parkide, haljasalade, jalakäijate teede; maal üle põldude ja läbi metsade.
2. Rattur sõltub aga ilmast, täpselt nagu purjelaev. Sõitu planeerides tuleb esmalt vaadata taevasse. Autoga ei jäta me kunagi sõitu ilma pärast ära. Ent rattaga ootame tormi-ilma lõppu. Üllatav, et tegelikult on rattur palju vabam kui autosõitja. Autosõitjal on kohustus alati sõita, ta on auto ori; rattur aga teab, et sõidab siis, kui ilm lubab.
3. Ratturi päevateekonna määrab mitte masin või rahakott (bensiini hind!), vaid tema enda füüsiline vastupidavus. Tundub väga öko. Ning ratturil on nagu purjetajalgi just nimelt päevateekond, sest läbi öö rattur tavaliselt ei kima, vaid otsib ööbimispaiga.