1. leht 1-st
Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 10. 11. 2009. 19:54
Postitas Cly/Suva
See on tegelt Спорт mitte Cnopm.
Kas tegelt ka Turist ja Sport on sama ratas? Miks siis ühele Turist ja teisele Sport peale kirjutatud on?
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Turist
Postitatud: 10. 11. 2009. 20:17
Postitas Lasse
Cly/Suva kirjutas:See on tegelt Спорт mitte Cnopm.
Kas tegelt ka Turist ja Sport on sama ratas? Miks siis ühele Turist ja teisele Sport peale kirjutatud on?
Nimetasin nii nagu raamil on
Võivad olla väiksed erinevused,muidu peaks sama olema.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Turist
Postitatud: 10. 11. 2009. 21:06
Postitas erikr
Turist oli riser lenksuga.
Oinasarvedega Spordi ja Turisti vahele mahtus veel oinasarvedega Sputnik.
Sport ei ole Turist.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Turist
Postitatud: 10. 11. 2009. 23:16
Postitas Ereliukas
erikr kirjutas:Turist oli riser lenksuga.
Oinasarvedega Spordi ja Turisti vahele mahtus veel oinasarvedega Sputnik.
Sport ei ole Turist.
Minul oli täitsa oinasarvedega "typuct", cnytHuk" ja turist erinesid käikudest, turist 2x4 käigud ja sputa 1x4, vo olid ülekanded ka teised, ei tea, ei osanud siis sellele tähelepanu pöörata
samas olen näinud ka riser lenksuga ja 2 pakikaga turri.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 09:21
Postitas andresle
nime kohta. Vahet pole, mis värvi on kass, peaasi et hiiri püüaks. Ehk nõuka järgi - vahet pole, mis nimi on rattal, peaasi et kvaliteedimärk ja madeinussr oleks.
Ei ole vaja väga laskuda analüüsi, et mis jupiga oli see või teine nimi. Kui teaks, mis nimega varas parasjagu eelmisel reedel XB3 tehasest kastitäie tagarumme ära pisdiitas, saaks komplektatsiooni palju täpsemalt analüüsida.
Ei allunud nimelt XB3 ei tav- ega naisteloogikale.
Aga palju kurvem on asja juures see, et seda elukat on nimetatud rattaks
Väga rõve fantaasia
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 10:06
Postitas Nongrata
andresle kirjutas:
Aga palju kurvem on asja juures see, et seda elukat on nimetatud rattaks
Väga rõve fantaasia
Kisub teemast välja, aga...
Sellise eluka ja rõveda fantaasia üle oli mul sigahea meel, kui isa selle mulle 87 ostis ehk siis tolle aja mõistes leti alt välja ajas, kandis nime Turist ja omas uskumatud 4 käiku! Arvan, et teisedki vanemad velotajad siin foorumis on oma ratturi teed alustanud seda marki ratastega ehk siis sinu mõistes elukate ja rõvedate fantaasiatega, millede nimed olid Sport, Turist, Soss jne. ja seda väga lihtsal põhjusel- tolle aja olusid arvestades oli see parim mis saada oli.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 10:33
Postitas andresle
Ära niiväga südamesse ka võta ega arva, et ma muust ajast pärit olen. Ma käisin 83 f...king peete rohimas põllul mis jääb Rannamõisa tee ja Harku järve vahele. Kuu aega varajast tõusmist ja lolli tööd, 86 rubla. Talvel ema tuttava-tuttava-tuttav sebis ka leti alt Sputa. See ratas saigi saatuslikuks, et sattuda rattatrenni, mehhaanikuks, treeneriks jne, juba 25 aastaks sõltuvusse.
Rõve fantaasia oli see, et juba siis oli seda asja raske nimetada rattaks. Leppisime, kuna see oli peaaegu lagi mida saada. Peale trenni sattumist, Stardika-mehena, seda enam rattaks ka ei nimetanud. Aga nostalgiat kui palju...
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 10:58
Postitas AndreK
andresle kirjutas:Talvel ema tuttava-tuttava-tuttav sebis ka leti alt Sputa. See ratas saigi saatuslikuks...juba 25 aastaks sõltuvusse.
Nii on - elu on juhuste kokkusattumus.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 11. 11. 2009. 20:08
Postitas Soobel
Mäletamistmööda tootis kõiki kolme ratast XB3, kuskil keegi aga väitis, et Shosset ei toodetudki Harkovis...
Ja mis nende kolme mittevõistlusliku mudeli eripärad siis olid?
Vähemalt 80-datel oli Sputnik oinasarvedega ja viiekäiguline, viimane hammasratas oli vindiga ning hoidis teisi tirri peal. Hammaste vahemik oli 14-28.
Turist oli nelja käiguga ja tavalise lenksuga, Hammasrattaid hoidis koos juba vedrurõngas, vahemik oli 17-24. Ehk et siis lahjem Sputnikust nii kiiruse kui läbivuse osas.
Kõige täiuslikum oli neist Sport, mis oli jällegi oinasarvedega ja mille käike oli kaheksa: taga Turistiga identne tirr 17-24, ees siis 40 ja 51 hammast. Ja täiesti ainulaadne asi Spordi juures olid pidurite lisakangid, mis olid toodud üles stemmi lähedale selle lenksu horisontaalse osa juurde, nii et pidurdada sai ka püsti sõites ja sealt ülevalt lenksu kinni hoides. Hiljem olen kohanud sellist lahendust vaid humanitaarabi Tunturitel ja Crescentidel, millel on oinasarved lenksu asemel olnud.
Porilauad olid neil kõigil, sellised õhukesest ja sitast plekist, mis vibeles hästi ja armastas kummi mustri taha haakuda, seejärel kahvli vahele kumuleeruda ja ratast üle pea visata.
Turistil ja Sportil oli pakiraam vist standardvarustuses, Sputnikutele pidi neid ise otsima, paps leidis vist enda oma poest, venna Sputnikul oli mingi päevinäinud Penza naisteka pakiraam taga.
Vend veel tuunis oma Sputnikut, sai ette käiguvahetaja ja 40-se hammaka lisaks ja tundub, et sebis ka kusagilt 53-se esihammaka. Sest kahtlustan, et selliseid Sputnikutele tehases külge ei pandud. Vend ise enam muidugi ei mäleta, mis ta seal tegi täpselt.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 20:42
Postitas Mati
andresle kirjutas:Ma käisin 83 f...king peete rohimas ... Kuu aega varajast tõusmist ja lolli tööd, 86 rubla. Talvel ema tuttava-tuttava-tuttav sebis ka leti alt Sputa...
Peedipõld - nõukogude noore rahalehm - been there, done that
.
Kuskil 80-ndate teisel poolel või nii sebiti riiulite vahelt kaks sinist unistust - üks mulle, oinasarvedega ja puha. Ei mäleta enam, mis kirjad peal olid, tunne oli peamine - vääägev ma ütlen. Sõberpoisid oma meestekate ja teiste alamate nähtustega ei blinging murdosagi nii ägedalt. Ja siis raisk, vargad käisid ... varastasid esikahvli ära
. Alguses rsk ajas tigedaks, võtt siis juba terve ratas. Leida tol ajal kuskilt sobiv kahvel oli suht mission impossible. Aga näe imet, peale mõne Paide Ralli kleepsu ja paki kuivand Tutti-Frutti vahetamist ilutses rattal uus ROHELINE kahvel. Oli küll rõve, aga tervik oli ikka kõvem trump kui iga alam mark. Lõpuks, kuskil rutsiaja lõpus müüsin 500 eest maha. Kahju ei olnud.
Muuseas, mitu rubla maksis aastal '83 üks võistluskõlbulik Colnago
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 21:02
Postitas Soobel
Mati kirjutas: Sõberpoisid oma meestekate ja teiste alamate nähtustega ei blinging murdosagi nii ägedalt.
...ent aastal 1990 näidati miski 1918-dal toodetud LeFuraniga tursavendadele tagahelkurit
Asi võis olla ilmselt paremas (minule sobivamas) raamigeomeetrias, 56/18 ülekandearvus ja parema veerevusega kummides (õnnestus leida kusagilt 60-date teistmoodi mustriga meeesteka kummid). Igatahes mõtlesin, et teen uunikumi veel kiiremaks ja ägedamaks, kui turisti käigud talle panen, ent kukkusin läbi: tuunitud LeFuran oli miskipärast kaunis aeglane ja uimane. Samas ei jäänd ka Turistidele alla.
Jabur vargusjuhtum leidis ka minu lapsepõlves aset: õde sai just 12 ja talle osteti Minski kokukas. Aga rõõmu jagus tal sellest väheks, sest üsnapea murti kuuri sisse ja viidi kokukas ära... Kahe Sputniku tagant, milledest üks oli veel esikäikariga tuunitud. Isa ja vend kratsisid jupp aega kukalt lõhutud kuuriukse juures ja vaatasid oma sportrattaid, mis ei tea mis jumala armust kuuri alles olid jäänud. Ei tea, kas ei blinginud see kollane pärlmutter piisavalt, või olid vargad idapoolsest rahvusest, et potisinist Minskit eelistasid.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 21:03
Postitas LOOK
Mati kirjutas:andresle kirjutas:Ma käisin 83 f...king peete rohimas ... Kuu aega varajast tõusmist ja lolli tööd, 86 rubla. Talvel ema tuttava-tuttava-tuttav sebis ka leti alt Sputa...
Peedipõld - nõukogude noore rahalehm - been there, done that
.
Kuskil 80-ndate teisel poolel või nii sebiti riiulite vahelt kaks sinist unistust - üks mulle, oinasarvedega ja puha. Ei mäleta enam, mis kirjad peal olid, tunne oli peamine - vääägev ma ütlen. Sõberpoisid oma meestekate ja teiste alamate nähtustega ei blinging murdosagi nii ägedalt. Ja siis raisk, vargad käisid ... varastasid esikahvli ära
. Alguses rsk ajas tigedaks, võtt siis juba terve ratas. Leida tol ajal kuskilt sobiv kahvel oli suht mission impossible. Aga näe imet, peale mõne Paide Ralli kleepsu ja paki kuivand Tutti-Frutti vahetamist ilutses rattal uus ROHELINE kahvel. Oli küll rõve, aga tervik oli ikka kõvem trump kui iga alam mark. Lõpuks, kuskil rutsiaja lõpus müüsin 500 eest maha. Kahju ei olnud.
Muuseas, mitu rubla maksis aastal '83 üks võistluskõlbulik Colnago
filmis Küljetuul
http://etv.err.ee/arhiiv.php?kullafond_id=95 öeldakse, et 5 või 6 tuhhi. Rbl-i siis
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 22:18
Postitas riho
Nii see oli. Ei tea küll kedagi kes reaalselt oleks ostnud aga nii toona räägiti.
Võrdluseks nii palju, et tutika Lada auto (selle aja keskklass, nagu täna nt Passat) turu hind oli samal ajal 2xrohkem - 10-12 KRBL.
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 11. 11. 2009. 23:19
Postitas vigurivänt
riho kirjutas:
Võrdluseks nii palju, et tutika Lada auto (selle aja keskklass, nagu täna nt Passat) turu hind oli samal ajal 2xrohkem - 10-12 KRBL.
See oli kasutatud auto hind järelturul, uus maksis 8000, aga tahtis autoostuluba
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 12. 11. 2009. 00:37
Postitas Mati
Just, just, aga õige vastus on antud allika kohaselt (vt 5:10 kohta) hoopis 2000 rutsi.
Aga noh, suurusjärguline suhe 1:4 (max keskmise) auto hinnaga kehtib laias laastus tänagi
.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 12. 11. 2009. 09:06
Postitas tarmo
Soobel kirjutas: Ja täiesti ainulaadne asi Spordi juures olid pidurite lisakangid, mis olid toodud üles stemmi lähedale selle lenksu horisontaalse osa juurde, nii et pidurdada sai ka püsti sõites ja sealt ülevalt lenksu kinni hoides. Hiljem olen kohanud sellist lahendust vaid humanitaarabi Tunturitel ja Crescentidel, millel on oinasarved lenksu asemel olnud.
See oli sama ainulaadne nagu kõik "ainulaadsed" asjad NSVL tööstuses. Alates Moskvitšist ja lõpetades Vjatka pesumasinaga. Sellist lahendust kasutati ammu ja kasutatakse praegu cyclo-cross ratastel.
Sellised näevad nad välja.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 12. 11. 2009. 10:39
Postitas Soobel
Eks ma arvestasin ainulaadsust tolle aja suletud süsteemi piires - meie, tattnokad, vahtisime küll aastal 1989 seda nähtust Sporti küljes kui ilmaimet. Selge, et kogu see ainulaadsus oli ahvitud mõnekümne aasta vanuselt lääne tehnikalt. Ja pakun, et need hiljem kohatud Tunturid olid samuti varasemast ajast, kui 1989.
(Ja kas ma mitte ei täheldanud sellist lahendust ka kuskil siin lingitud pätsuaegsetel või 1950-date tippvõidukatel? (Rattad nägid üsna 80-date võidukate moodi välja, ent olid alumiiniumi asemel rauast lenksude-heeblite ja muu killavooriga, värvidisain oli ka ajastukohane))
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 12. 11. 2009. 14:56
Postitas andresle
Mati kirjutas:andresle kirjutas:Ma käisin 83 f...king peete rohimas ... Kuu aega varajast tõusmist ja lolli tööd, 86 rubla. Talvel ema tuttava-tuttava-tuttav sebis ka leti alt Sputa...
Peedipõld - nõukogude noore rahalehm - been there, done that
.
Kuskil 80-ndate teisel poolel või nii sebiti riiulite vahelt kaks sinist unistust - üks mulle, oinasarvedega ja puha. Ei mäleta enam, mis kirjad peal olid, tunne oli peamine - vääägev ma ütlen. Sõberpoisid oma meestekate ja teiste alamate nähtustega ei blinging murdosagi nii ägedalt. Ja siis raisk, vargad käisid ... varastasid esikahvli ära
. Alguses rsk ajas tigedaks, võtt siis juba terve ratas. Leida tol ajal kuskilt sobiv kahvel oli suht mission impossible. Aga näe imet, peale mõne Paide Ralli kleepsu ja paki kuivand Tutti-Frutti vahetamist ilutses rattal uus ROHELINE kahvel. Oli küll rõve, aga tervik oli ikka kõvem trump kui iga alam mark. Lõpuks, kuskil rutsiaja lõpus müüsin 500 eest maha. Kahju ei olnud.
Muuseas, mitu rubla maksis aastal '83 üks võistluskõlbulik Colnago
Teadjad mehed rääkisid aastal 1986, et litsentsisaanute spordiorganisatsioonidel (oli selline Liidukatele pääsemise kvalifikatsioonisüsteem välja mõeldud) oli võimalus osta Tahion, kuid äri jäi tegemata, sest ratas "oli 2 korda kallim kui Colnago". Samade asjapulkade jutus oli ka Colnago hinnaks öeldud 1500 USD. Tollal maksis Stardikas 125 rubla, XB3 "spetszakaz" ametlikult 300, turul 600, Tahion 3000, Colnago 1500x0,86=ca 1400 rubla. Aga hinnad, peale stardika, on kõik teoreetilised, sest neid asju ju tegelt osta ei saanud. Vaid pizdiitatud asjad ja muidu sohiga saadud olid turul
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 12. 11. 2009. 15:05
Postitas Mati
andresle kirjutas:Teadjad mehed rääkisid aastal 1986, et litsentsisaanute spordiorganisatsioonidel (oli selline Liidukatele pääsemise kvalifikatsioonisüsteem välja mõeldud) oli võimalus osta Tahion, ... Tollal maksis ... Tahion 3000 ...
... uurisin, selgub et
ei olnudki välismaa relv. Custom värk, 11 aastaga 400 eksemplari.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 12. 11. 2009. 19:53
Postitas andresle
Mati kirjutas:andresle kirjutas:Teadjad mehed rääkisid aastal 1986, et litsentsisaanute spordiorganisatsioonidel (oli selline Liidukatele pääsemise kvalifikatsioonisüsteem välja mõeldud) oli võimalus osta Tahion, ... Tollal maksis ... Tahion 3000 ...
... uurisin, selgub et
ei olnudki välismaa relv. Custom värk, 11 aastaga 400 eksemplari.
Ajasid kohe nostalgiapisara silma - mul on olnud ka 1 neist 400-st. Kuradi hea tundus siis. Ja kerge jne. Ratas sai viga - rannas kukkusid rattad ümber ja mul oli mõlk sees. Ei olnud teiste vene rataste sarnane tank
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 13. 11. 2009. 15:22
Postitas Soobel
Huvitav, kas mõni selline kuskil säilinud ka on? Ise ei huvituks, ma rohkem selline luhvtipump, mitte tõsine vanavarakoguja, aga isand Prausti kollektsiooni kuluks selline relv kindlasti ära. Kui just vähemalt mõni spordiklubi pole mõnda vanasõidukina kõrvale tõstnud ja säilitanud.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 13. 11. 2009. 16:02
Postitas Mati
Soobel kirjutas:Huvitav, kas mõni selline kuskil säilinud ka on? ...
Juba kammisin Ebay ja neti müügi kontekstis läbi - tühjad pihud!
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 13. 11. 2009. 17:53
Postitas andresle
Soobel kirjutas:Huvitav, kas mõni selline kuskil säilinud ka on? Ise ei huvituks, ma rohkem selline luhvtipump, mitte tõsine vanavarakoguja, aga isand Prausti kollektsiooni kuluks selline relv kindlasti ära. Kui just vähemalt mõni spordiklubi pole mõnda vanasõidukina kõrvale tõstnud ja säilitanud.
Kui räägid Tahionist, siis tean, kust võin saada trekiraami helista 5644943, kui tõsiselt huvi on
Re: M: Jalgratas Cnopm e.Sport
Postitatud: 16. 11. 2009. 01:22
Postitas T6nu
Suured tänud filmi lingi eest! Ise juba väga kaua seda filmi taga ajanud, kuid siis jälle ära unustanud jne..
Aga teemasse: sport oli veel 90ndate teises pooles IMO täitsa enamvähem võistlusratas. Mäletan, kuidas kergelt roostese Spordiga sai Soomes võistlustel käidud. Enne starti oli soomlastel nalja kui palju, peale finišit veel rohkem- ei olnud ju reaalne sellise vanaraua käest kaela saada
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 16. 11. 2009. 09:29
Postitas andresle
T6nu kirjutas:Aga teemasse: sport oli veel 90ndate teises pooles IMO täitsa enamvähem võistlusratas. Mäletan, kuidas kergelt roostese Spordiga sai Soomes võistlustel käidud. Enne starti oli soomlastel nalja kui palju, peale finišit veel rohkem- ei olnud ju reaalne sellise vanaraua käest kaela saada
Tavaline lalin - kõik Eesti ratturid Soomes sõitsid peldikutega ja kõik Eesti ratturid Soomes võitsid. Welcome to Estonia! Aga ava esimene postitus, siis saad teada, et sellise rattaga Sa kindlasti Soomes ei käinud
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 16. 11. 2009. 09:59
Postitas T6nu
Jah, minu paha- ei lugenud algset teemat, millest see splititi.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 27. 12. 2009. 17:07
Postitas peeterplaaster
Cly/Suva kirjutas:See on tegelt Спорт mitte Cnopm.
Kas tegelt ka Turist ja Sport on sama ratas? Miks siis ühele Turist ja teisele Sport peale kirjutatud on?
Eelpool nimetatud varustus- ja käiguülekande-erinevustele lisaks on põhivahe siiski raamis. Kui võrrelda näitekst stardikat ja turisti, siis turisti raam on palju lihtsam,
"lug"id on robustsemad, neid polegi vist üritatud õhendada. Tagapiduri kinnitusplaat on punktkeevitusega plekileht jne. Stardikal on juba "ägedama" ornamenteeringuga sisselõiked
"lug"ides, silma torkavad ka õhenduskatsed, et
"lug"e kergendada. Üldiselt näeb välja et vaeva on rohkem nähtud, olenemata asjaolust, et gaaskeevitusele lisaks on näiteks minu stardika raamil kasutatud ka punktkeevitust (Ilmselt esmaspäeval tehtud ratas vms, kus keevitajal oli veel nädalavahetusest kerge promill, nõuka traditsioonis). See on nüüd üpriski subjektiivne, aga mulle tundub et turist on alati olnud vedelama ja raskema raamiga. Stardikas tundub kõrvutades suhteliselt jäik. Pole kumbagi raami eraldi kaalunud, kuid ehk oskab keegi veel kommenteerida? Eks turisti on alati raskeks teinud ju ta kolakad veljed ja stardikat samavõrra kergemaks ta üleni-alu tubular-jooksud. Stardikat ja Spordikat ei oska kommenteerida, Kas peale varustuse vahe ( spordikal siis ilmselt vähem varustust?) oli ka raami kaalus/konstruktsioonis vahe?
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 27. 12. 2009. 20:27
Postitas Soobel
No Sossi raam oli ikka neist sportidest-turistidest hoopis teistmoodi, kangemast terasest, kergem ja teiste mõõtudega. Ei mäletagi, kas näiteks Turisti porilauad mahtusid näiteks Sossi raamile? Minu arust oli tal tagaratas niivõrd sadulaposti ligi toodud, et esikäiguvahetajagi mahtus sinna vaid täpselt. Ja kas Sossi käiguvahetaja ja rataste kinnitused ei olnud mitte valatud ja Turistil plekist löödud?
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 27. 12. 2009. 22:28
Postitas dr Holden
Olen pannud sossile pakikad peale ja teinud kunagi kaks pikka matka:
- 1983 Võru-Zarazai (läti-leedu piiripunkt Daugavpilsi all), matka pikkus 7 päeva ja ca 350km, sellest ca 200km kruusateid ja tava sossi-kummiga
- 1985 Võru-Pärnu-Tallinn-Kohtla_Järve-Tartu-Võru, 4,5 päeva ja 800km, puhas soolosõit
kõige naljakam, et kummalgi matkal ei läind ühtki kummi, samas olen ühekorra 6km sõidul vahetanud 2 kummi - nõuka kvaliteet.
PS, sossil olid nö porikakinnitusaugud olemas, aga ilma vindita, tuli peenike polt läbi panna ja mutter vastu, pakikad vähemalt pidasid korralikult küljes.
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 30. 06. 2010. 22:56
Postitas E30
Pressin ka vähe teemasse:
1. Kas orig stardika käpa külge istub ka mõni tänapäevane hammakas?
2. Kust leida kaasaegne 1x vasakpoolne pidurilink ~25mm lenksule?
ala midagi sellist:
Re: Nostalgilised heietused Cnopm ratta teemal
Postitatud: 01. 07. 2010. 07:52
Postitas eerik.mikroob
1. Kindel ei ole, aga võid uurida TA vana tüüpi hammakaid siit:
http://www.sjscycles.co.uk/category.asp?cat_id=514
Need on ka 6 poldiga nagu venelastel - aga pead ei julge anda, et mõõdud nüüd kindlasti sobiksid.
Üldhariv link samas erinevatest hammakate mõõtudest ja mõõtmisest:
http://www.sjscycles.co.uk/article-Bolt ... DChart.htm
Pealegi, sobivaid vene ketirattaid võib endiselt ka poest leida.
Kokkuvõtteks on odavam sul keskjooksu mõni nelikant võll organiseerida ja miskid kaasaegsemad (levinud) kergemad Alu vändad külge pookida.
2.MNT rattale sobivad BMX pidurilingid (sarnase põhimõttega pidurid), aga need on kas 22,2 mm lenksule (MTB/BMX) või osad ka 25,4 mm (sobivad MNT lenksu külge sinna "paksemasse" piirkonda, kus stem kinnitub). Eestist võib taolisi et-bike.ee-st leida.
Odavam/lihtsam on võtta cyclocrossi lisapiduri lingid (tektro RL 720 näiteks) - need istuvad kenasti 24mm mnt lenksule - mind aitas selles suhtes Veloplus.