"Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Kõikvõimalikud mõtted, mis tulevad pähe kui pole ammu sadulasse saanud või oled sinna liiga kauaks jäänud.
Vasta
Kasutaja avatar
Henno
Rattur
Postitusi: 724
Liitunud: 07. 08. 2009. 09:01

"Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas Henno » 08. 07. 2014. 12:42

lugedes uudiseid ...

- sellest kuidas Shimano toob turule elektroonilise XTR koos nn Syncro Shift võimalusega - http://www.rattaprofid.ee/?id=1592&news_id=3291;

- Garmini uuem rattakompuuter on ühenduses Di2 käiguvahetusega - http://www.engadget.com/2014/04/09/garm ... -computer/;

- nutitelefoni appi ja Di2 baasil on juba automaatse käiguvahetuse võimalus olemas - http://road.cc/content/news/73228-world ... aled-video;

... siis lihtsalt tekkis küsimus kas nimetatud areng jätkub automaatse käiguvahetuse laiema levikuga lähima paari aasta jooksul? Ja kas asjal on pointi?

Ma ise kujutan ette, et kadentsi pealt ise käike vahetav süsteem, koos paari erineva sõidurezhiimi valikuga ning võimalusega igal ajal ka käsitsi vahetada võib tõrgeteta toimimise korral päris efektiivne ja mõnus olla. Sarnaselt autole siis rezhiimid a la Comfort, Sport, Sport+ jms. kus igas rezhiimis erineva pedaalipöörete arvu ja muude andmete pealt vahetab käike.

Võib-olla olen ma mõne uudise maha maganud ja sellist süsteemi juba kasutatakse kusagil Pro tasemel?
Jalgratturid omavahel: kuidas Cube käratab? :)

Indreq
Rattur
Postitusi: 419
Liitunud: 08. 09. 2012. 13:59

Re: "Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas Indreq » 08. 07. 2014. 15:58

Jalgratta variaator e cvt "käigukastidega" on minu teada juba katsetusi tehtud, nüüd tuleb need piisavalt kergeks saada, pisike protsessor külge pookida ja ongi olemas. Tavapärase ketisuunaja ja kassetiga lahenduste puhul ei usu.

arnea
Rattur
Postitusi: 1244
Liitunud: 02. 06. 2008. 17:04

Re: "Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas arnea » 08. 07. 2014. 16:40

Fox sebib Shimanoga elektroonika osas. Foxi iCD süsteem kasutab Shimano juppe/tehnoloogiat. Lisaks käigukasti juhtimisele võetakse ka vedrustus ühtse juhtimise alla. GPS abil positsioneeritakse. Kiirendusanduritega tehakse täppispositsioneerimist. Sõidad raja paar ringi salvestusrežiimis läbi, võibolla siin-seal annad mõne lisavihje, et kuidas sa konkreetset tõusu või laskumist tahad võtta, tulemuseks on legend nagu rallimeestel. Käiguvahetused, vedrustuse seaded, jne kõik kirjas. Aja peale sõites ratas juhib end selle alusel. Sõitja asi on vändata ja roolida.

Omiar
Rattur
Postitusi: 417
Liitunud: 13. 07. 2011. 21:38

Re: "Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas Omiar » 08. 07. 2014. 19:11

Arvestades, et isegi autovõidusõidus vahetab käike ikkagi sõitja, siis jalgratta puhul võib automaatkast olla pigem pühapäevasõitjate teema. Hetkel ei ole isegi maanteel automaatselt vahetust, kus selle realiseerimine võiks oluliselt lihtsam olla.

Pöörete pealt vahetav süsteem - kujutagem ette, et sõidate rada ning eest ootab vähemalt 90 kraadine pööre koos mäkke tõusuga. Mis hetkel pöörete pealt toimiv süsteem käigu peaks ära vahetama ning kust tuleb signaal käigu vahetamiseks? Ainuke variant oleks tõesti enne legend koostada aga mis siis kui võidusõidu ajal mõni kaassõitja rütmi ära rikub?
Teiseks, aspekt mis puudutab ka Shimano Syncro Shifti - metsas sõites on tihti lõike, kus tee on treppis ja hoog piisavalt suur. Hoo säilitamiseks on lõik parem läbida raskema käiguga, et säilitada nö inertsmoment. Syncro Shifti puhul võib juhtuda, et käik on parajasti selline, et süsteem peab vahetama eest suurema peale ja tagant 1-2 käiku alla, mis kokkuvõttes samuti inertsmomendi ära võib tappa.
Saab olema huvitav näha, kas mõni tippsõitja seda kasutama hakkab. Pakun et Syncro Shift võiks esialgu tegija olla maratonidel, kus tehniliselt parima käigukombinatsiooni valik säästab ka natuke jõudu (nagu Shimano väidab).

Patarei
Rattur
Postitusi: 40
Liitunud: 29. 04. 2009. 11:41

Re: "Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas Patarei » 09. 07. 2014. 08:08

Oma piiratud mõtlemisvõimega arvan, et tulevikus on nö elektrilised vahetajad, kuid nuppu peab ikkagi rattur vajutama. Trossid ja muu mehhanika kaob. Mingid isevahetajad/GPS/legendid/automaat.. ei toimi.
Autospordi hi-end tootel nimega F1 on roolil labad, millega käike vahetada, mis sest et uhavad tavaliselt vist 40 +ringi ja teoreetiliselt võiks kogu sõidu ära programmeerida.
Samas on japsid juba loonud auto, mis ei vaja enam juhti, vaid sõidab ise..... kas me vajaks sellist rattast ka ?

kalev
Rattur
Postitusi: 519
Liitunud: 08. 04. 2003. 09:52

Re: "Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas kalev » 09. 07. 2014. 08:39

Patarei kirjutas: Autospordi hi-end tootel nimega F1 on roolil labad, millega käike vahetada, mis sest et uhavad tavaliselt vist 40 +ringi ja teoreetiliselt võiks kogu sõidu ära programmeerida.
Need labad on sinna reeglitega määratud.

Kasutaja avatar
Henno
Rattur
Postitusi: 724
Liitunud: 07. 08. 2009. 09:01

Re: "Automaatkäigukast rattale" - kas ja millal?

Postitus Postitas Henno » 09. 07. 2014. 10:11

Omiar kirjutas:Arvestades, et isegi autovõidusõidus vahetab käike ikkagi sõitja, siis jalgratta puhul võib automaatkast olla pigem pühapäevasõitjate teema. Hetkel ei ole isegi maanteel automaatselt vahetust, kus selle realiseerimine võiks oluliselt lihtsam olla.
Autovõidusõidus sõitja ei aja rattaid ringi, vaid on täielikult rooli, pedaalide ja käiguvahetuse päralt. Rattur peab rohkem multitaskinguga tegelema - täiega väntama, trajektoori valima, positsiooni pärast võitlema jne. Meenub 1 episood, kus Cavendish sai sprindifinishis pähe, sest kommentaatorite väitel tuli finishikurvist välja liiga raske ülekandega. Kas see päris nii oli, oli tegu pigem taktikalise apsakaga ja kas automaatne vahetus oleks teda aidanud on muidugi keeruline öelda.


Minu teada ideaalne kadents, kus ühelt poolt väsitatakse võimalikult vähe lihast (lihast koormatakse rohkem madala kadentsi juures) ja teiselt poolt kulutatakse võimalikult vähe energiat (energiat kulub rohkem kõrge kadentsi juures) ... on suhteliselt kitsas pöörete vahemikus, iga ratturi jaoks individuaalne, aga maanteel kusagil 90 pöörde kandis. Pikkadel lauge maa grupisõitudel, kus tempo käib üles-alla ...seal aitaks hästi toimiv käikude ideaalkadentsi juures hoidmise süsteem vist oluliselt energiat ja jõudu säästa?
Jalgratturid omavahel: kuidas Cube käratab? :)

Vasta

Mine “Üldfoorum”