Kuradi m*nnid! (olukorrast Nõmmel-Mustamäel)
Postitatud: 08. 05. 2022. 17:08
Oot-oot! ütlete. Mees, ära ropenda!
Head rattamehed, ka mulle on arusaamatu, miks männid on Nõmmel saanud sõimusõnaks.
Nõmme-Mustamäe maastikukaitsealal - teist mitmegi sõidurajad käivad sealt läbi - on arvukalt mände maha võetud. Sõitke nt turu tagant Mustamäe nõlva trepini. Sõitke trepi all. Terved, parimas elueas puud. Kokku 400 tm, 600 puud. Seda ei saa nimetada teisiti kui looduse hävitamiseks.
Kellele need männid ette jäid? Linnavalitsus on need puud maha võtnud.
Tallinn ehitab. Koostöös SA Eesti Terviserajad pandi suurejoonelises projektis "Nõmme-Mustamäe terviseradade II etapp" juba märtsis-aprillis saed käima.
Projekt näeb ette asfalt- ja "graniitsõelmetega" radade rajamise Nõmme-Mustamäe maastikukaitsealale. Laiad rajad, "rulluisutajatele ja jalgratturitele, suusatajatele". Raja ääres "jääb ruumi ka jooksjatele ja käijatele". Parkimisvõimalused. Prügikaste, pinke, silte jm metall- ja plastikfurnituuri metsa juurde (õigem: metsa asemele). III etapp tuleb Linnavalitsuse ja SA Eesti Terviserajad kava kohaselt ka.
Küsimus Teile, head rattaharrastajad, on, kas me ikka peame iga viimase loodusala "spordi" jaoks puudest lagedaks tegema? Asfalteerima, männiokastega looduslikud rajad graniitsõelmetega katma?
NM MKA ja Harku raba igapäevase kasutajana harrastajaid jälgides ütleks, et rattaharrastajad pigem soovivad omaette, loodulikke radu (nn "singleid"). Tuhateedel sõitjad aga tunduvat isegi nautivat tee põnkse ja kõverusi.
Asfaltteed on olulised maanteesõitjatele. Kuid kas väga headele asfaltteedele juba ei ole hea juurdepääs Nõmmelt ja Mustamäelt? Männiku-Saku, Hiiu-Astangu, Laagri-Harku, Harku-Õismäe... Asfaldisõitjale kas ikka on Mustamäe nõlvaku alune vajalik? Metsa mahavõtmise hinnaga? Ja tõsisele harrastajale jääksid lisanduvad rajad niikuinii lühikeseks.
Linnavalitsus ei ole Nõmme ja Mustamäe elanike, looduses liikujate arvamust küsinud. Mingil läbipaistmatul viisil on SA Eesti Terviserajad saanud Linnavalitsuse partneriks. Minu meelest SA Eesti Terviserajad väljendab küll majanduslikult eduka ja enesekindla, kuid siiki pelgalt kitsa sotsiaalse rühma huve ja piiratud (ning vanameelseid) arusaame loodusest ja liikumisest.
Tinglikult, need on edukad mehed, kes pingelise tööpäeva lõppedes tahavad rajale "peale lennata". Ja hoia eest, kui mõni kuradi m*nd! rajal lendajale ette jääb. Kuid inimeste võimed, vanused ja soovid looduses olla ja liikuda on hoopis erinevamad.
Tegin väikese (statistiliselt küll mitteesindusliku) küsitluse kolme tuttava, u 20..30+, ratta- ja suusaharrastaja Nõmme ja Harku kasutajate seas. Ivo S, väga andekas, võitnud harrastajate maastikumaratone. Ivo ütleb, et maanteesõidust loobus - liiga riskantne. Meeldib sõita Harku singlitel. Stravast vaatan, et Ivo sõidab Mustamäe liivanõlvadest raskusteta üles. -- Kas asfaltrajad ei jääks Ivole liiga kergeks?
Kaisi U, endine tippsportlane, ütleb, et kui tipptaset tahta, siis Harkus käib traktor 1x nädalas. Rada on vahel nagu jääväli. Haanjas aga käib traktor iga hommik. Haanjas olevat ka sisesuusatamise keskuse ehitamine plaanis. -- Siit järeldan, et rahvusvahelise taseme suusakeskus NM MKA-le lihtsalt ei mahuks.
Sass J, maantee- ja gravelimees. Käib rattaga Mustamäelt Nõmmele tööl. Sass kortsutab kulmu - "Mis toimub?" - ja ütleb, et tema asfaltteede rajamist NM MKA-le ei toeta.
Inimesi, kellele Linnavalitsuse ja SA Eesti Terviserajad loodusehävitamine ei meeldi, on tegelikult päris palju. Kuid me oleme üksteisest eraldatud. 11.05.2022 kl 17:30 toimub Nõmme kultuurikeskuses (Turu 2) teemal järjekordne kohtumine Linnavalitsusega. Kas Nõmme ja Mustamäe rattasõitjad - pean silmas ka maastiku- ja gravelrattureid - ei peaks oma vaated välja tooma?
P.S. Facebook rühma "Loodustsäästva liikumise kaitseks" panin fotosid mahavõetud puudest.
Head rattamehed, ka mulle on arusaamatu, miks männid on Nõmmel saanud sõimusõnaks.
Nõmme-Mustamäe maastikukaitsealal - teist mitmegi sõidurajad käivad sealt läbi - on arvukalt mände maha võetud. Sõitke nt turu tagant Mustamäe nõlva trepini. Sõitke trepi all. Terved, parimas elueas puud. Kokku 400 tm, 600 puud. Seda ei saa nimetada teisiti kui looduse hävitamiseks.
Kellele need männid ette jäid? Linnavalitsus on need puud maha võtnud.
Tallinn ehitab. Koostöös SA Eesti Terviserajad pandi suurejoonelises projektis "Nõmme-Mustamäe terviseradade II etapp" juba märtsis-aprillis saed käima.
Projekt näeb ette asfalt- ja "graniitsõelmetega" radade rajamise Nõmme-Mustamäe maastikukaitsealale. Laiad rajad, "rulluisutajatele ja jalgratturitele, suusatajatele". Raja ääres "jääb ruumi ka jooksjatele ja käijatele". Parkimisvõimalused. Prügikaste, pinke, silte jm metall- ja plastikfurnituuri metsa juurde (õigem: metsa asemele). III etapp tuleb Linnavalitsuse ja SA Eesti Terviserajad kava kohaselt ka.
Küsimus Teile, head rattaharrastajad, on, kas me ikka peame iga viimase loodusala "spordi" jaoks puudest lagedaks tegema? Asfalteerima, männiokastega looduslikud rajad graniitsõelmetega katma?
NM MKA ja Harku raba igapäevase kasutajana harrastajaid jälgides ütleks, et rattaharrastajad pigem soovivad omaette, loodulikke radu (nn "singleid"). Tuhateedel sõitjad aga tunduvat isegi nautivat tee põnkse ja kõverusi.
Asfaltteed on olulised maanteesõitjatele. Kuid kas väga headele asfaltteedele juba ei ole hea juurdepääs Nõmmelt ja Mustamäelt? Männiku-Saku, Hiiu-Astangu, Laagri-Harku, Harku-Õismäe... Asfaldisõitjale kas ikka on Mustamäe nõlvaku alune vajalik? Metsa mahavõtmise hinnaga? Ja tõsisele harrastajale jääksid lisanduvad rajad niikuinii lühikeseks.
Linnavalitsus ei ole Nõmme ja Mustamäe elanike, looduses liikujate arvamust küsinud. Mingil läbipaistmatul viisil on SA Eesti Terviserajad saanud Linnavalitsuse partneriks. Minu meelest SA Eesti Terviserajad väljendab küll majanduslikult eduka ja enesekindla, kuid siiki pelgalt kitsa sotsiaalse rühma huve ja piiratud (ning vanameelseid) arusaame loodusest ja liikumisest.
Tinglikult, need on edukad mehed, kes pingelise tööpäeva lõppedes tahavad rajale "peale lennata". Ja hoia eest, kui mõni kuradi m*nd! rajal lendajale ette jääb. Kuid inimeste võimed, vanused ja soovid looduses olla ja liikuda on hoopis erinevamad.
Tegin väikese (statistiliselt küll mitteesindusliku) küsitluse kolme tuttava, u 20..30+, ratta- ja suusaharrastaja Nõmme ja Harku kasutajate seas. Ivo S, väga andekas, võitnud harrastajate maastikumaratone. Ivo ütleb, et maanteesõidust loobus - liiga riskantne. Meeldib sõita Harku singlitel. Stravast vaatan, et Ivo sõidab Mustamäe liivanõlvadest raskusteta üles. -- Kas asfaltrajad ei jääks Ivole liiga kergeks?
Kaisi U, endine tippsportlane, ütleb, et kui tipptaset tahta, siis Harkus käib traktor 1x nädalas. Rada on vahel nagu jääväli. Haanjas aga käib traktor iga hommik. Haanjas olevat ka sisesuusatamise keskuse ehitamine plaanis. -- Siit järeldan, et rahvusvahelise taseme suusakeskus NM MKA-le lihtsalt ei mahuks.
Sass J, maantee- ja gravelimees. Käib rattaga Mustamäelt Nõmmele tööl. Sass kortsutab kulmu - "Mis toimub?" - ja ütleb, et tema asfaltteede rajamist NM MKA-le ei toeta.
Inimesi, kellele Linnavalitsuse ja SA Eesti Terviserajad loodusehävitamine ei meeldi, on tegelikult päris palju. Kuid me oleme üksteisest eraldatud. 11.05.2022 kl 17:30 toimub Nõmme kultuurikeskuses (Turu 2) teemal järjekordne kohtumine Linnavalitsusega. Kas Nõmme ja Mustamäe rattasõitjad - pean silmas ka maastiku- ja gravelrattureid - ei peaks oma vaated välja tooma?
P.S. Facebook rühma "Loodustsäästva liikumise kaitseks" panin fotosid mahavõetud puudest.