1. leht 1-st

Loll küsimus ?

Postitatud: 29. 04. 2006. 23:04
Postitas koerakoon
Noh selline huumoriga lugu, et õppisin paar päeva tagasi rattaga sõitma. Ei ma ei ole imikueast tõusnud põnn vaid juba 20date keskel vanamees :). Lihtsalt varem pole nagu rattasõidu vastu huvi tundnud, nüüd aga käis naine peale ja surus lõpuks mu oma naisteka sadulasse sõitmsit õppima. Õppisin selgeks ja olen nüüd paar päeva sõitnud kah. Ja ostsime täna siis minu elu esimese ratta, millega nüüd ka nii 7-8 kilomeetrit sõitu seljataga. Rattaks sai mõnus hübriid author classic 22 se raamiga. Läks tusti kallimaks kui arvetsaime- ei tahtnud ju raha raisata väga sellise tundmatusse hüppe peale ja ega ta puu otsas kah ei kasva. Aga poodides uurides sai selgeks, et minu mõõtu koll(1m90 pikkust ja 110 kilo eluskaalu) vajab pisut toekamat ratast, kui need päris odavad mudelid, kui just ei taha edaspidi paaniliselt auke vältida. NOh sai sedaAuthorit enne ostu parklas pisut proovitud kah , müüja velospetsi poe uksel kaame näoge hambaid plagistamas - ehmatas vaeseke päris ära kui ütlesin, et olen 2 päeva tagasi sõitma õppinud ja tahaks proovisõitu teha proovisõitu teha :) . Tundis kenasti muret kas ma tasakaalu pean ja nii edasi. heaküll proovikal endal kah oli sabin sees - kartsin poe vara rikkuda, aga pisukese tiirue järel sai selgeks, et see kurat on minu ratas ja sai ära ta ostetud.
Nüüd asjast kah - üritan tõsieslt pihta saada oma ratta käiguvahetusele - miks paganat on ühe lenksupoole peal 3 käiku ja teisel 8 ? kas nagu et 3 järku käike ja igat 8 , et siis kokku 24 ? Lihtsalt ei jaga asjast matsu välja veel. Mis kasu üldse rattal nii paljudest käikudest on ?

Postitatud: 29. 04. 2006. 23:17
Postitas Mati
:D ühe vahetajaga vahetad esimesi käike (need hammasrattad, mis väntade juures) ja teisega tagumisi (need hammakad mis tagaratta juures/küljes). käikude rohkuse vajalikkusest saad aru siis kui ronid maastikule mis erineb oluliselt kas asfaldist või horisontaalist (või mõlemast). peamiselt mängitakse tagumiste käikudega. põhimõte on see, et kett ristis ei oleks (nt ees suure peal ja taga ka suure peal). head katsetamist.

Postitatud: 29. 04. 2006. 23:34
Postitas fax
Omaltpoolt lisaks veel Mati jutule, et kõige lihtsamt on tagumised käigud jagada enamvähem 3'ks, näiteks kui ees on esimene käik (kõige väiksem hammasratas) siis kasutad taga 1-4, kui eest teine (keskmine hammasratas) siis kasutad taga 3-6 ja kui eest 3's (kõige suurem) siis taga 5-8.

Postitatud: 30. 04. 2006. 07:13
Postitas KristjanS
Tore, et oled avastanud jalgratta ja seda ajal, mil Sul on võimalik küsida misasi on käiguvahetaja ja milleks seda vaja jne jne. Kui mina õppisin rattaga sõitma siis ei saanud/teadnudki küsida käikude ja käiguvahetajate kohta. Küsisin isa käest ainult, et miks ma kogu aeg kukun? Vastuseks sain pea alati (vist):"Kulla poja, sest sa ei oska sõita...". Ja seda tänapäevani, siiani pole ma rattasõitu päris täpselt selgeks saanud ;) . Eks ma veel harjuta. Sinule aga käikudest niipalju, et see annab sul olulisi eelisi maastikul, küngastel....Kokkuvõtlikult võib asja lahti seletada ühe sõnaga:saad oma energiat oluliselt paremini ära kasutada, ühekäigulise puhul pidi proua Maali tabasalu tõusust üless saamiseks ratta käekõrvale võtma...Nüüd, kus tal on uhke käikudega väljamaa ratas, saab ta sealt vabalt kõige kergema käiguga üless vändata ;) . Edu harjutamisel, see pidavat meistriks tegema (kuigi ma ise seda ei usu).

Postitatud: 30. 04. 2006. 08:50
Postitas kristjan07
fax kirjutas:Omaltpoolt lisaks veel Mati jutule, et kõige lihtsam on tagumised käigud jagada enamvähem 3'ks, näiteks kui ees on esimene käik (kõige väiksem hammasratas) siis kasutad taga 1-4, kui eest teine (keskmine hammasratas) siis kasutad taga 3-6 ja kui eest 3's (kõige suurem) siis taga 5-8.
õige fax...ja koerakoon sa kindlasti vaata et järgid fax-i soovitust siis juppide eluiga ka pikem rattal...ja käigud annavad sulle võimaluse mäest ülesse või vastu tuult vändata kergemalt ja vähem energiat kulutades

Postitatud: 30. 04. 2006. 10:29
Postitas koerakoon
Suurtänu kõigile heade soovide eest :) Kuna põlv on poolvigane ja joosta ei kannata, siis peab rattasõidust uus treeningvahend saama, mis tähendab, et nende käikudega puutun ma nüüdsest üsna kõvasti kokku

Postitatud: 30. 04. 2006. 10:35
Postitas koerakoon
Selline küsimus ka,et kas mäest üles läheb kergemini madala või kõrge käiguga? ise sõitsin eile sileda maa peal kõige edukamalt küllaltki kõrge käiguga vist ( esimene 3 ja tagumine 5-6 ) madalamatel käikudel kippus rattas kuidagi liiga särtsakaks minema all kõrgemaga oli kuidagi mõnusam ja rahulikum vändata .

Postitatud: 30. 04. 2006. 10:39
Postitas Mati
Kõige õigem olek soovitada ise proovida läbi kõik variandid - katse-eksituse meetodil. Aeglased käigud on mõeldud raskel maastikul (liiv, muda, juurikad jne) või tõusul liikumiseks. Sama käiguga siledal sõites käivad jalad all tuhatnelja, aga liikumine on aeglane :)

Postitatud: 30. 04. 2006. 10:44
Postitas koerakoon
oot ka aeglased käigud on kõrgemad või madalamad numbrid ( mulle tundus omale et madala numbriga käikude puhul käisid jalad tühja)

Postitatud: 30. 04. 2006. 11:00
Postitas Mati
koerakoon kirjutas:oot ka aeglased käigud on kõrgemad või madalamad numbrid ( mulle tundus omale et madala numbriga käikude puhul käisid jalad tühja)
aeglasem käik = väiksem number. nagu autol.

Postitatud: 30. 04. 2006. 13:29
Postitas KaupoR
Tere tulemast ratturite hulka (y) Aeglasemat käiku on võimalik saada kahtepidi: paned eest väiksemale hammakale või tagant suuremale (mõlemal puhul näitab lenksu peal vahetaja väiksemat numbrit). Tagumist käiku vahetades on muutus väiksem ja saad niiöelda timmida täpsemalt sobivamat ülekannet. Eest vahetades (tavaliselt vasak linkvahetaja lenksu peal) on samm suurem. Ja nagu öeldud - ära vaheta nii, et kett jääks "risti" ehk ees suur, taga suur (või ees väike, taga väike). Muide - kui sa mõne aja pärast avastad, et käigud nagu ei vaheta enam nii nagu peaks ja pidurid käituvad ka kummaliselt, siis tea, et paras aeg on trosse pingutada ;) See juhtub tavaliselt umbes paarisaja kolimeetri läbimise järel. Seda ilmselt öeldi sulle ka rattapoes aga lihtsalt mainin veel üle.

Postitatud: 01. 05. 2006. 16:21
Postitas koerakoon
veelkord tänu dnäpunäidete eest. Üritan juba lausa paaniliselt jälgida,et käike risti ei pane. Muidu meeldib sõita nii keskmise käiguga ( ees 2 ja taga 5-6), Mäest ülesminekuks vaja küll madalam käik võtta sest sellega läks raskeks kui peale pidurdust tuli uut hoogu mäel üles võtta:)

Re: Loll küsimus ?

Postitatud: 01. 05. 2006. 20:56
Postitas mart
koerakoon kirjutas:... ostsime ... siis minu elu esimese ratta... Kardan paaniliselt...
Et siin foorumis igat vidinat/funktsiooni avastama, üle küsima ja kirjeldama ei peaks, soovitan läbi lugeda algaja rattaõpetuse käsiraamatu - Jalgratta hooldus ja remont. Osta saad Tartus - Aleksandri 8, Koolibri poest, ca 61 krooni.

Re: Loll küsimus ?

Postitatud: 01. 05. 2006. 21:00
Postitas koerakoon
mart kirjutas:
koerakoon kirjutas:... ostsime ... siis minu elu esimese ratta... Kardan paaniliselt...
Et siin foorumis igat vidinat/funktsiooni avastama, üle küsima ja kirjeldama ei peaks, soovitan läbi lugeda algaja rattaõpetuse käsiraamatu - Jalgratta hooldus ja remont. Osta saad Tartus - Aleksandri 8, Koolibri poest, ca 61 krooni.
aitäh uurin kindlasti :)

Postitatud: 02. 05. 2006. 08:39
Postitas erikr
veidi nõrgemini teemaga seotud kuid pane tähele seda, et sa ei kangutaks liiga raske käiguga. nimelt viitasid probleemidele põlvedega.

Postitatud: 02. 05. 2006. 08:56
Postitas Külaline
sqber kirjutas: Aeglasemat käiku on võimalik saada kahtepidi
algajad satuvad tihti segadusse, kui kuulevad termineid: aeglasem käik, kiirem käik. mõni seostab seda vända pöörlemise kiirusega hoopis. samuti nagu termin: kõrgem käik, madalam käik. see võib veelgi rohkem pea valutama panna :? enamik algajaid saavad üheselt aru terminitest: kergem käik, raskem käik :)

Postitatud: 02. 05. 2006. 20:15
Postitas koerakoon
olen üritanud käikudega niiöelda keskpaigas püsida hetkel - põlvedele tundub kah paras olevat - ei anna ei sõidu ajal ega järel tunda - võrreldes jooksmisega ehe taevamanna. Üldse kuidagi ülimugav see rattaga sõitmine - ainult liiklusrohked kohad mõjuvad veel pelutavalt (väiksematel tänavatel silkan rõõmsalt aga suuremaid ületades tulen sadulast maha). Mäest õüles alla on kah keerukas veel - laskusin täna kassitoome kõrvalt minevat teed mööda - parajalt kõhedaks võttis aga mõnus oli. Hiljem pusisisn muidugi oru mäest üles minekuks sobiva käigu otsimisega - krt poolel mäel kooserdas titevanker keset teed ette ja jäin kinni niiöelda - ei sanaud hoogu sisse uuesti ja tuli piinlikult ratas käekõrval lõpuni minna. Muidu on esmamuljed toredad :)

Postitatud: 02. 05. 2006. 20:46
Postitas ol
Väikene näpunäide veel käikude vahetamise kohta, et kui vähegi võimalik, siis proovi juba enne tõusu võtmist sobiv käik sisse panna ning siis tõusu juba sobiva käiguga alustada. Hiljem mäe peal käigu vahetamine ei pruugi ketile ja käiguvahetajale kõige paremini mõjuda.

Postitatud: 02. 05. 2006. 21:04
Postitas KaupoR
koerakoon kirjutas:Muidu on esmamuljed toredad :)
Tere tulemast klubisse (Y) Ära selle käigutamisega ennast üle ka vaeva, põhiline, et tunned rattasõidust mõnu (küll need käigud ennast varsti märkamatult vahetavad).

Postitatud: 11. 05. 2006. 09:45
Postitas koerakoon
Noh käiguvahetus hakkab vaikselt selgeks saama - tõsi sellise õige mäevõtmis kägiu leidmisega on veel pisut raskusi.
Muidu on tore. 20 minti sõitu ja juba olengi 10 kilti kaugusel järvekeste ääres jne.
Üritan ikka iga päev pisut sõita ja linnas käin asju ajamas ka suuresti rattaga. Korra läks kumm tühjaks juba - lihtsalt läks ööga seistes tühjaks . Vahetati poes ümber uue 60 eekuse kossi vastu. Nüüd liiguvad mõtted selles suunas, et hankida mingid prillid ( korra juba sain satika silma) ja kiiver ei teeks ka paha :)

Postitatud: 11. 05. 2006. 09:53
Postitas Miki-Hiir
koerakoon kirjutas:Nüüd liiguvad mõtted selles suunas, et hankida mingid prillid ( korra juba sain satika silma) ja kiiver ei teeks ka paha :)
Julge/rumal mees kui ilma kiivrita sõidad. Kiiver ja kindad ikka elementaarsed turvaelemendid.

Postitatud: 11. 05. 2006. 14:24
Postitas koerakoon
Kiivrit tahan kindlasti lihtsalt peale ratta ostu oli rahaga kitsas, varsti vaatan midagi ära.
Kindad leidsin täna siljasportist 130 eeku eest. igati mõnusad geelpehmendusega jne :)
Prillid võtavad eriti nõutuks -peab vist kuskilt turult vaatama seal mingi 60 eekuga mingid prillilaadsed asjad.

Postitatud: 04. 04. 2007. 16:26
Postitas ÖinePatrull
Selline mõte tekkis, et tegelikult on käikudena käsitatavad ainult esimese vahetaja 3 käiku. Neid vahetad siis, kui seisab ees suurem muutus sõidustiilis.

Tagakäigud on lihtsalt esikäikude peenhäälestamine, pöörete arv kui soovite.

Postitatud: 04. 04. 2007. 17:31
Postitas Kuldar
ÖinePatrull kirjutas:Selline mõte tekkis, et tegelikult on käikudena käsitatavad ainult esimese vahetaja 3 käiku...
Tartu - heade mõtete linn.