1. leht 1-st

BB90 või BB30

Postitatud: 02. 11. 2010. 17:18
Postitas Olts
Selline küsimus. Omades BB90 keskjooksuga TREK raami sooviks installida sinna uut vänta näiteks SRAMI toodangust. SRAM pakub kas GXP või BB30 markeeringuga. Kas see BB30 sobivusega vänt sobib BB90 keskjooksule?

http://www.sram.com/sram/road/products/ ... d-crankset

Re: BB90 või BB30

Postitatud: 02. 11. 2010. 18:19
Postitas Mati
Olts kirjutas:... Kas see BB30 sobivusega vänt sobib BB90 keskjooksule?
Ei, sest BB30 standardi võlli läbimõõt on 30mm ja BB90 24mm.

Väike ülevaade numbritest nende standardite puhul:

BB30 keskjooksud on kas 68 mm või 73 mm korpuse laiuses kas maantee- või maastikurataste jaoks. Võlli läbimõõt on 30 mm ja 41 mm diameetriga laagrid pressitakse otse keskjooksu korpusesse ning fikseeritakse spetsiaalse rõngaga. Lisaks Cannondal'ile ja Specialized'ile (kes ei nimeta oma süsteemi BB30) toodavad BB30 ühilduvaid komponente (peamiselt vändakomplektid) FSA ja SRAM (Truvativ). Shimano vastavaid komponente ei tooda (väheamalt 2009 alguse seisuga). Campagnolo pakub pressitavaid adaptorkausse sobitamaks oma Ultra-Torque (ka Fulcrum'i Racing-Torq) vändakomplekti BB30 korpusega.

BB90 on Trek'i nn Madone süsteem, mis on ühilduv nii Campagnolo, Shimano, SRAM'i kui ka FSA'ga . Keskjooksu korpus on 90 mm pikk ja 37 mm sisediameetriga. 37 mm välisdiameetriga laagrid (samad laagrid mis on kasutusel ka välistes laagrikaussides) sisestatakse otse raami ning on ühilduvad integreeritava võlliga vändakomplektidega. BB90 kohta on ka öeldud, et Trek'i lahendus ei ole tegelikkuses BB30 näide. Mida Trek sisuliselt tegi oli vaid see, et viis laagrikausid keskjooksu korpuse väljast keskjooksu korpuse sisse. Sellega ei kaasnenud märkimisväärset kaalusäästu ega ka muutust Q-faktori osas. Trek'i enda väitel kaasnes lahendusega küll oluline jäikuse kasv keskjooksu piirkonnas.

AGA, sa ei saa niisama toppida oma BB90 vahele ka GXP kränki, sest GXP standardi puhul eeldatakse võlli ühe otsa (non-drive side) diameetrina 22mm :). Seega on sul vaja ka GXP puhul adapter kit'i. Pikemalt loe BB90 ja GXP suhtest siit.

Siinkohal õnnitlen kõiki BB90 või GXP keskjooksude omanikke (sh iseennast) :).

Re: BB90 või BB30

Postitatud: 02. 11. 2010. 20:20
Postitas rajko
Kui teemat edasi arendada, siis kumba süsteemi eelistada?
Samas BB30 laagritest on kahte varianti. On PressFit variant ja on bearing assembly kit. Esimene tundub olema komplektne keskjooks ja teine variant laagrid koos tihendite ja seibidega. On neil ka muud vahet peale paigaldamise erinevuse?

Re: BB90 või BB30

Postitatud: 02. 11. 2010. 22:21
Postitas Mati
rajko kirjutas:Samas BB30 laagritest on kahte varianti.
Jah, Sram on ise mõelnud välja nö PressFit süsteemi (nii 24mm kui ka BB30 võlli kontekstis). Nii palju kui ma ise olen aru saanud sellest suht värskest asjast, siis on tegu tava BB30 võrreldes suts raskema, aga samas töökindlama süsteemiga, mis samas säititab kõik muud BB30 seotud eelised. Ehk siis oluliseks vaheks on see, kuidas laagrid raami sisse pressitakse. Tava BB30 puhul on laagrid suht "paljalt" seal sees ja kinni hoiavad neid kinnitusrõngad (snap ring). PressFit30 puhul on laagrid eraldi nailonkestas, mis siis raami surutakse. Sealt ka parem kaitstus niiskuse eest. Siingi foorumis käis läbi teema BB30 laagrite probleemidest. Jo see siis on ajendanud Sram'i (eelkõige MTB osa peale mõeldes) asja edasi arendama. Maantee osas ma arvatavasti eelistaks kaalu kontekstis ikka tava BB30 varianti :).
Samas tuleb arvestada, et PressFit30 süsteem eeldab keskjooksu läbimõõduks 46mm, BB30 laagrite puhul on läbimõõt 42mm. Seega tsekake enne keskjooks üle kui ostlema tormate.

SRAM enda kodukas ütleb lühidalt PresFit30 kohta nii:
This is a new design led by SRAM. It’s all the best from BB30 and Press-Fit bottom brackets in one captivating package. This bottom bracket is designed for 30mm spindle cranksets. The key difference with PressFit 30 is how the bearings are fitted into the frame. Bearings are housed in nylon cups which will be pressed into the frames bottom bracket shell. PressFit 30 will feature an integrated seal, pre-assembled into the cups, to further prolong bearing life. Frames will need a 46mm inner-diameter bottom bracket shell to accommodate this system. PressFit 30 for road will require a 68mm wide shell while PressFit 30 for MTB will require a 73mm wide shell. Advantages: Huge weight savings, narrow Q-factor, more ankle clearance, greater bearing durability, stiffer/stronger crank construction, simple installation. Allows for larger diameter frame tubes increasing frame stiffness. Drawbacks: Still searching.
Pilt

Võrdluseks mida nad ütlevad tava BB30 kohta:
30mm axle + oversized in-frame bearings = a stiffer package than 24mm spindle applications – delivering more power to the pedal at a 20% weight savings. The elegant OS crank profile gives substantially more ankle clearance eliminating heel and ankle contact for floater pedal users. Available in 130BCD Standard and 110BCD Compact crank sets. Along with a 30 mm spindle, it requires an oversized 68 mm or 73 mm bottom bracket shell and press fit bearings held in place by snap rings.
Pilt

Re: BB90 või BB30

Postitatud: 07. 11. 2015. 10:33
Postitas kalev
PF30 edasiarendus ehk T47: http://www.bicycling.com/bikes-gear/pre ... t-standard

Oskab keegi tänapäeval üldse öelda, et milline keskjooksu tüüp oleks olemuselt vähegi jätkusuutlik ja võimalikult universaalne?