Juurdlesin hiljuti sama küsimuse kallal.
Kaks asja mida peab vaatama - üks on üldine käikude vahemik - mis on kõige aeglasem ja mis kõige kiirem käik mida sul vaja on.
Teine oluline asi on see, kuidas kett jookseb nende käikudega, mida sa kõige rohkem kasutad - kas otse või viltu.
Mul oli XT 2x10 süsteem - ees 38/24, taga 11-36 kassett. Hea odav pidada, aga:
* oleks tahtnud veel aeglasemat käiku - Haanjamaal sõites pidin liiga paljusid tõuse kõndima.
* kiireid käike ei kasutanud üldse - 11 ja 13 hammakat ei läinud kunagi vaja, 15 vahel väga harva.
* põhiline käikude vahemik, mida mul vaja oli, oli saadaval vaid siis, kui kett oli risti - kas eest vasakul ja tagant paremal või vastupidi - seonduv probleem oli see, et esimest käikarit pidin päris palju kasutama.
Oleks ma tugevam, kasutaks siledamat kummi, sõidaks rohkem kruusal ja grupis, siis võiks see setup täitsa ok olla. Aga kuna sõidan põhiliselt metsas, omas tempos, kruus ja grupisõit ei huvita, kumm on tavalisest karvasem ja aeglasem ja ise ka mitte liiga tugev, siis tekib probleem.
Kaalusin igasuguseid variante - 1x11, 3x10 või 2x10 teiste ketirataste ja kassettidega.
1x11 ja 3x10 oleks mõlemad head selles osas, et enamkasutatavate käikudega jookseks kett üsna otse. 2x10 korral jääb vähemalt minu jaoks see probleem ikka osaliselt üles, et kett kipub liiga risti minema.
1x11 puhul hakkasin arvutama aeglasemast otsast: et milline peaks olema esimene ketiratas tavalise 11-42 kassetti puhul. Igasuguseid eksootilisi 44 ja 45 hambaga kassette ei tahtnud kalli hinna pärast. Shimano 11-46 kassett tundub natuke imelik oma väga suure hüppega ülemises otsas.
http://www.gear-calculator.com/ on abiks koht ülekannete võrdlemiseks.
Ette oleks pidanud panema 26-se hammasratta, et aeglast käiku natuke aeglasemaks saada. See oleks uut vänta nõudnud. Kiire ots oleks 26-se hammasrattaga vist natuke aeglaseks jäänud. SRAM 10-42 kassettiga oleks natuke parem olnud aga 10-12 üleminek tundus suur ja siis oleks pidanud tagarummule uue vabajooksu ka ostma. Ehk, et 1x11 üleminek oleks olnud üsna kallis ja ma poleks sellest eriti midagi võitnud, peale parema chainline põhikäikude peal.
3x10 oleks tegelikult täitsa abiks variant olnud. Põhiaja oleks veetnud keskmise hammasratta peal – suur oleks pigem chainline optimeeriseks olnud, või siis oleks võinud selle üldse ära koristada, et palkidest paremini üle saada. Väikse hammasratta oleks pidanud 22-sega asendama, et aeglasemat käiku saada, aga ma polnud kindel kuidas käiguvahetus tööle jääb. Alternatiiv oleks olnud SunRace 11-40 kassett.
Kolmas variant oli 2x10 ülekandeid optimeerida. Pmst oli kaks varianti – ette väiksemad ketirattad või häkkida tagumist kassetti.
Kassetti häkkimiseks on selline komplekt olemas:
http://absoluteblack.cc/cassette-cog.html
Ehk, et 11-se hammaka viskad minema ja lisad 40-se. 13-40 kassett. See oleks natuke parandanud kõiki probleeme – kasutu kiireim käik oleks kadunud, üks aeglane käik oleks juurde tulnud ja chainline oleks otsem olnud.
Alternatiiv oli panna ette väiksemad ketirattad. Shimano tuli just 36/22 SLX vändaga välja ja kuna 24-ne hammasratas oli niikuinii läbi, läksingi kõige odavama lahenduse teed ja ostsin SLX ketirattad. Ühtlasi võtsin kasutusele ka side-swing esikäiguvahetaja, mis vähem näpujõudu nõuab. See oli üsna hea setup, v.a. see, et stantsitud 36-ne SLX hammasratas oli liiga õhukese profiiliga – teatud olukordades viskas keti eest väikse pealt kahe hammasratta vahele ja see mahtus täpselt sinna vahele kinni kiiluma. Pärast teise keti lõhkumist tuli õnneks Kakumäe kolmapäevak, kus see SLX hammakas hammastest vabastatud sai.
Pisike turuuuring tuvastas, et saada on ka korralike, pakse, CNC pingis lõiguatud 36 ja 34 esihammakaid, mis on mõeldud käiguvahetajaga kasutamiseks. Ostsin Blackspire Super Pro 34 hambaga isendi. Hetkel olen selle 34/22 kombinatsiooniga sõitnud ja üsna rahul.