gliff kirjutas:Sarja lõhki ajamine vb pole kõikse parem idee, aga ehk aitaks lihtsalt see, kui kulude/tulude bilanssi igal võistlusel korrigeerida. Nii suure linnaku majandamine on kindlasti kulukas ja küsitava vajadusega. Muidugi ei saa kärpimisega liiale minna, sest mingi kvaliteedipiir on aja jooksul välja kujunenud siinkandi inimestel.
Aga kui naised jälle meestega kokku panna, siis kaob ju ära võimalus, mida Mihkel ise väga pooldas, et nad saaksid omavahel võidu sõita. Ja noored omavahel. See pidev stardigruppidega mängimine ei mõju vist hästi sarjale. Nagu poliitikas juba, et lõhume töötava süsteemi, et katsetada midagi muud ja siis uuesti pöörduda tagasi vanale rajale, olles vahepeal kaotanud hulgaliselt ressursse ja inimeste usaldust.
Kusjuures rõhuti just turvalisuse tõstmisele ja minu arust on tänu sellele lühikesed sõidud ikka palju rahulikumaks muutunud.
Mingi nipiga peaks saama lihtsalt inimesed stabiilsemalt kohal käima. See aasta on sarjast osa võtnud 745 osalejat, mis pole ju sugugi vähe, aga etappide kaupa on number muidugi hoopis teine.
Praegult pole sugugi liiga vara hakata mõtlema järgmisele aastale, sest siis jõuab asjad põhjalikumalt läbi arutada ja kasvõi hääletusi läbi viia mõndade asjade puhul. Mida rohkem inimesi arvamust avaldavad, seda parem.
Kusjuures olen tähele pannud paradoksi, et kulude kärpimisest rääkides viidatakse enamasti just linnakule - jätke linnak ära, seda pole sellisel kujul vaja. Nii Filtri kui ka EventRent sarja kontekstis on seda öeldud.
Paradoks seisneb aga selles, et isegi, kui me ei paneks üldse linnakut, tõmbaks vaid kriidiga keset platsi joone maha, ent kõik muu jätaks samaks, siis tuleks Filter Maanteekarikasarja kulu enam-vähem sama. Otseseid kulusid sellega kokku ei hoiaks. Nimelt inventar on Aerobikel enda oma ning ei kujuta endast igal üritusel otsest kulu.Linnaku kulu on vaid kaudne, kuna iga telk ükskord amortiseerub ja vajab kunagi välja vahetamist. See pole aga vahetu ja otsene iga võistluspäeva kulu. Linnakust loobumise mõte oleks kirjeldatud idee juures ennekõike see, et visuaalselt suurt ja väikest sarja eristada.
Kui välja jätta reklaami/turunudse rida, siis maanteeüritusel on moodustavad liikluskorralduse kulud üle poole kogu kuludest. Teised suuremad kulugrupid on tööjõud ja kohtunikud/ajavõtt.
Linnaku ehituseks on vaja hommikul minimaalselt 10 inimest. Seega, kui jätta linnak ära, kas siis annaks 10 inimese palk kokku hoida? Vastus on ei, sest need samad 10 inimest on hiljem ka liiklusreguleerijad/sekretariaadi inimesed/stardigrupi kohtunikud/supi- ja joogi jagajad. Kui me linnakut üldse ei paneks, siis olukorras kus me asju ei rendi, ei väheneks ei rendikulu ega ka mitte tööjõu kulu, sest vajame neid inimesi muudele võistluse käigus hoidmise ülessannetele ikkagi.
Ajavõtu kulu ära jätta ei saa. Kohtunike kulu on võimalik kvaliteedis järeleandmiseid tegemata kärpida vaid erinevate distantside hulga vähendamise teel, sest igale distantsile on vaja ka eraldi kohtuniku ekipaaži. Samuti on igale distantsile vaja ka eraldi motoreguleerijaid ja pilootautot ehk siis teha eraldi turvakulutusi. Seega, kui tahta kokku hoida, siis tuleks loobuda mõnest distantsist - see võimaldaks kärpida kohtunike ja turvatöötajate arvu. Kui tahta märkimisväärselt kokku hoida, siis tuleks valida sellised rajad, kus oleks vaja minimaalselt liiklusreguleerijad (linnadest ja asulatest eemal, hõreda liiklusega teed, kus ei oleks eriti ristteid). Lisaks, kui tahta kokku hoida linnaku tööjõu arvelt, siis tuleks loobuda 8-liikmelisest sekretariaadist ja eelnevates postitustes kõneldud stardigruppide valvamise tõhustamisest. Sekretariaat saaks edukalt ka 3..4 inimesega hakkama, kui vaid võistlejad tuleksid tunni asemel kaks tundi enne starti kohale ning ei paneks pahaks mõningast järjekorras seismist. Samas, kes see tahab ja viitsib hommikul kaks tundi tühja oodata linnakus?
Kokkuvõtlikult öeldes saab kulusid arvestatavalt kärpida vaid siis, kui õnnestub kärpida turvakulusid ja tööjõu kulusid. Selle jaoks tuleb aga leida väiksema reguleerijate hulgaga turvatavad rajad, vähendada erinevate startide arvu ja vähendada sekretariaadi koosseisu. See annaks tõelise kokkuhoiu, mitte mõne juba olemasoleva telgi mitte püsti panemine.
_____________
Mis nüüd puudutab eraldi naiste sõitu, siis olen endiselt tegelikult seda meelt, et naised võiks sõita naistega, noored noortega, mehed meestega - see oleks sportlikult ausam ja kõigi jaoks arendavam. Turvalisuse seisukohast on kõige riskialtimad just noored. Usun, et kui noorte sõit jätta eraldi sõiduna alles, siis naiste ja meeste kokku panekust turvariskid ei suureneks.
Sõltumata minu sisetundest ja soovist, näitab naiste osalemise statistika aga hoopis teistpidist keelt kui eraldi naiste sõitu tehes sai loodetud. 2015 aastal, viimati kui mehed ja naised Filter sarjas koos sõitsid, startis hooaja peale kokku sarjas 122 erinevat naist, kusjuures sarjas oli 6 etappi. 2016 aastal oli see number aga 95, kuigi mullu oli sarjas 8 etappi. Seega, etappide arv suurenes, mis justkui annaks võimaluse rohkematel erikandi inimestel starti tulla, kuid naiste arv, kes sarja proovis, hoopis langes 22%. Sel aastal, ära peetud 5 etapi järel, on sarja proovinud 66 naist. Eks viimased kaks etappi toovad veel veidi lisa, ent näiteks 2015 aastal oli peale viit etappi sarjas stardi teinud 117 naist. Seega, mina võin arvata mida iganes, kuid startistika näitab, et naised tegelikult ei taha seda eraldi naiste sõitu. Peale naiste sõidu loomist on naiste osalemine sarjas vähenenud 50%, mida on tunduvalt rohkem kui üleüldine osalejate arvu vähenemeine viimase kahe aasta jooksul. Rääkimata sellest, et seda on masendavalt palju - miinus 50% vaid kahe hooajaga!?!
_____________
Turvalisusest rääkides on tegelikult arutlusel olnud veel üks põnev mõte, mille võiks rattarahvale arutlemiseks õhku visata. Nimelt, tänu fotofinišile on meil võimekus ja standard võtta gruppidest välja kõik kohad. Iga võistleja saab ka suure grupifiniši puhul oma koha, mis võrdub mingite punktidega sarja kokkuvõttes. Samas, nagu grupisõidu kohta hästi teame, siis see, kas sa oled suures grupifinišis 37. või 68. ei näita tegelikult sportliku taset. See on pigem segu juhusest, õnnest ja julgusest grupis trügida ja positsiooni eest võidelda. Viimane mõistagi aga suurendab kukkumiste ohtu ja hirmutunnet grupisõitude ees.
Eelnevast lähtuvalt on läbi jooksnud mõte, et äkki ei peaks kõiki kohti grupis välja võtma. Kui on suur grupifiniš, siis võetakse välja vaid absoluutarvestuse parimad ning kõik ülejäänud saavad näiteks 7.-76. koha ning 7. koha punktid. Sellise lähenemise eelis oleks selles, et sarja kokkuvõttes hea koha saamiseks ei pea viimasel kilomeetril hullu panema ja trügima. Kui grupis ära püsid, siis saad nagunii grupi aja ja grupi koha.
Asja juures oleks aga kaks suurt miinust - see tähendaks, et koondarvestuses oleks väga paljudel sama palju punkte; võimalik, et ka hooaja lõpus läheks paljud kohad jagamisele. Tõsi, seda muret hooaja kokkuvõttes annaks lahendada sellega, et panna sarja sisse üks eraldistardi etapp. Meenutades eelnevat velotuuri ideed, siis äkki polekski paha, kui sarjas oleks näiteks praeguse seitsme etapi asemel jälle kaheksa etappi, ent üks neist oleks kas eraldistart või proloog. Proloogi eelis oleks kindlasti see, et kohe alguses pandaks mingi pingerida paika, ent samas vahed ei läheks nii suureks, et saaks väita, et grupisõit ei otsusta enam midagi.
Teine miinus oleks see, et tekib küsimus, et kuidas autasutada vanuseklasside parimaid etapil? Eeltoodud näite põhjal oleks paljud vanuseklassi esikolmikud seal 7-76. koha peal. Tõsi, seda annaks lahendada nii, et fotofiniš ikkagi võtab välja kohad grupis, etapi autaustamine toimub nende kohtade alusel, ent sarja kokkuvõtte punktid antakse samas grupis olnud sõitjatele samad. Samas, kas see siis ikkagi ei tähendaks seda, et on vaja finišis hullu panna, sest muidu ju etapil poodiumile ei saa?
_____________
Jään siinkohal mõtteid ja kommentaare ootama!