Levitron kirjutas:
Mille järgi Sa mootori valisid, miks 250W? Saan aru, et seal tuleb teha kompromiss võimsuse ja kiiruse vahel.
Valisin mootori selle järgi, et oleks ülimalt 250W, kuna see on juriidiline piirang, et sõiduk oleks veel jalgratas. Üldiselt EL normides on vist sees (või tahetakse kohe vastu võtta), et ratas peab olema pedelec-tüüpi (st. mootor töötab ainult siis, kui pedaalitakse), aga meil seda lisanõuet ei ole vist. Igal juhul tõenäoliselt politsei ei oska vahet teha, seega ei usu, et tekib probleeme. Küll aga tekib probleeme, kui mootor on näiteks 500W ja seega viib täisvõimsusel töötades mingit massi 20 km/h asemel edasi 40 km/h kiirusel. (Ja seda jalakäijate vahel sõeludes näiteks.) Seega ma olen päris õnnelik, et pole kiusatust kiiremini sõita -- mootor lihtsalt üle ~23 km/h ei võta niikuinii. (Kui ise juurde muidugi ei vänta.)
Valemis P = U * I või A = U * I * t on võimsus, pinge ja voolutugevus seotud (P = võimsus, A = energia, U = pinge, I = voolutugevus, t = aeg). Seega kui mootorit lasta töötada 250 W juures või 500 W juures, siis viimasel juhul kulub samas ajas kaks korda rohkem energiat. (Kui pinge on sama.) Ja seega sama mahutavusega aku saab kaks korda kiiremini tühjaks. Nii et selliseid efekte tuleb arvestada, kui planeerida akusid ja mootori võimsust. Muide, arvutuseks veel üks asi, tavaline jalgrattur rahulikult sõites tasasel kaldeta teel peaks töötama umbes 100W võimsuse juures. (Mäest üles sõites lühiajaliselt annab ta muidugi mitu korda rohkem.) Seega tavalise väntamise asendamiseks on 250W mootor piisav.
Muidu valisin lihtsalt, et oleks 24V, sest selle jaoks pingeallikat on kahest 12V pliiakust lihtne ehitada (raskuskese jääb keskele). 36V jaoks oleks vaja 12V akusid kolm tükki jadamisi, kolmandat on tülikas paigutada. (Ma siis veel ei teadnud, et LiFePO4 juba nii odav ja kättesaadav on.) Valisin veel, et oleks 26 tolline ja mõeldud jalgrattale. (Seal on mitmeid "for vehicle", need on võib-olla invakärudele või golfiautodele ja võib-olla kodardused ja kinnitused on teistsugused. Kui on tahtmist mingit mitte-"for bicycle" mootorit kasutada, tuleks Heinzmannist või nt. Pedelec foorumist küsida.) Kuigi mul on ratas 28 tolline, sellest pole suurt vahet, kas 26 või 28. (Kodarad tuleb ainult õiged tellida.) Mootor on öeldud "for pedelec", aga tegelikult mootoril on ükskõik, kes talle pinget annab, seega võib ka e-bike kontrolleri võtta, ma tegingi nii. (E-bike'ga ei pea ise väntama.)
Levitron kirjutas:
Ja kui mootor on 36V, kas siis patareid peavad ka kindlasti 36V olema?
Kui mootor on 36V, siis peab akupakk välja andma 36 voldist pinget. Ükskõik, kas see on saavutatud ühe 36V akuga, kolme 12V akuga või minupärast 24 1,5V akuga. (Kui pingeallikaid ühendada jadamisi, eelmise pluss järgmise miinusesse, siis välimistel otstel on pingete summa.)
Minul ongi 24V mootor, kaks 12V akut, mis mootori töö ajal on jadamisi. Laadija on mul 12V-ne, rahast hakkas kahju kahte osta ja seega tegin lüliti, millega lülitatakse laadimise ajaks akud paralleeli e. plussid omavahel kokku ja miinused kokku. (Aga mitte pluss miinusega, muidu käib pauk.
) (Siis on otstel 12 volti ja saab laadida. Laadija jaoks paistavad siis need kaks akut ühe suure 12V akuna.)
Levitron kirjutas:
Ning patareidel, mida suurem mahtuvus Ah, seda parem?
See väide ei ole täpne. Reeglina toob suurem mahutavus sama tehnoloogia juures kaasa vastav arv kordi suurema massi. Kuna ratast ei saa teha kuitahes suure massiga, siis eksisteerib optimum. Minul on näiteks lisandunud rattale kokkuvõttes vast 18 kilo, sellest taguotsa 15 kilo. See on päris raske, kui on vaja isegi pool korrust trepist tassida. (Ratas oli ise ka ju enne ~15-20 kg.)