1. leht 1-st

Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 27. 10. 2009. 18:40
Postitas Jaazza
Natuke sooviksin diskussiooni äratada: miks on oluline, et rattaraam oleks võimalikult kerge? Kas on suur vahe kas sõidad 1,6 kilose terasraamiga või süsinikkiust raamiga, mil kaalu vaid 1127 grammi?

Küsimus tekkis ühte teist thread`i lugedes, kus mõned isikud märkisid rattaraami kaalu juba grammi täpsusega ( a la 1419 gr). Ei ole sugugi mingi näpuga näitamise koht siin, ma ei soovi kedagi "dissida". Arutelu soovin, miks siis nii?

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 27. 10. 2009. 19:52
Postitas anryo
Kui ikka kaalule pannes näitab 1419g, siis pole ju mõtet foorumisse kirjutada, et umbes 1450g... :)

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 27. 10. 2009. 20:19
Postitas Mati
Jaazza kirjutas:Natuke sooviksin diskussiooni äratada: miks on oluline, et rattaraam oleks võimalikult kerge?
Võtad ühte kätte 1-kilose hantli ja teise 3-kilose hantli. Liigutad natuke käsi üles alla. Kumma käe osas on nagu liikumine raskem, käsi väsib jne? Ehk mida siin arutada?

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 27. 10. 2009. 20:42
Postitas Gunnar
Eesmärk ei ole, et rattaraam kerge oleks, eesmärgiks on, et komplektne ratas kerge oleks. Kuna raam on kahjuks (suur) osa rattast, siis on selle kergus ka tähtis.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 09:48
Postitas Jaazza
Mati kirjutas:
Jaazza kirjutas:Natuke sooviksin diskussiooni äratada: miks on oluline, et rattaraam oleks võimalikult kerge?
Võtad ühte kätte 1-kilose hantli ja teise 3-kilose hantli. Liigutad natuke käsi üles alla. Kumma käe osas on nagu liikumine raskem, käsi väsib jne? Ehk mida siin arutada?
Aga võta ühte kätte kilone ja teise 200 gr raskem. Kas saad ikka aru kumb käsi väsib rohkem?

Gunnar kirjutas:Eesmärk ei ole, et rattaraam kerge oleks, eesmärgiks on, et komplektne ratas kerge oleks. Kuna raam on kahjuks (suur) osa rattast, siis on selle kergus ka tähtis.
Ratta kaalust moodustab raami kaal mu arusaama järgi suht väikese, kui muud komponendid nii öelda paketina võtta.
Näide (ei ole mingi kindel ratas, kuid võin ka täpsema näite otsida): raam+kahvel 1,3 kilo, ratta kogukaal 6,8 kilo. See on umbes üks kuuele st raam on kogu ratta kaalust ainult üks kuuendik.

Teine kõrvale: raam+kahvel 2125 gr, komplektse ratta kaal 7542 g. Siin raami kaal umbes veerand terve ratta kaalust.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 09:54
Postitas Mati
Jaazza kirjutas:
Mati kirjutas:
Jaazza kirjutas:Natuke sooviksin diskussiooni äratada: miks on oluline, et rattaraam oleks võimalikult kerge?
Võtad ühte kätte 1-kilose hantli ja teise 3-kilose hantli. Liigutad natuke käsi üles alla. Kumma käe osas on nagu liikumine raskem, käsi väsib jne? Ehk mida siin arutada?
Aga võta ühte kätte kilone ja teise 200 gr raskem. Kas saad ikka aru kumb käsi väsib rohkem?
Kui nt tund aega vehkida, siis arvatavasti hakkab juba midagi tulema. Proovi ära, mis siin ikka niisama sooja ajada.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 10:41
Postitas mart
Jaazza kirjutas:Natuke sooviksin diskussiooni äratada: miks on oluline, et rattaraam oleks võimalikult kerge?
Raske on arutelu jätkata, kui pole konkreetset vihjet, mis tüüpi rattast räägime. Sinu grammkaalu näited puudutavad arvatavasti maantee või tsüklokrossi raame? Ka nende puhul tuleb sul täpsustada, kumba mõtled - mnt raam saab tunduvalt vähem vatti, kui cc raam.
Mis materjalist raami keegi eelistab ja kui palju raam kaalub, sõltub inimese vajadusest. Ja vajadused on inimestel oi-oi kui erinevad.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 12:52
Postitas Jaazza
Ega vast tegelikult suurt vahet ei ole, millistest ratastest räägime. Põhimõte peaks ju olema, et ratas oleks mõistlikult tugev ja mugav, ent samas kerge, eks ole? Mis on siis inimese eelistus: kas sõita rattaga, mille raami kaal on minimaalne ent kogukaal võibolla suurem, või rattaga, mille raam kaalub rohkem aga üldkaal väiksem?

Ma lihtsalt ei mõista, miks otsida paarisaja grammi võrra kergemat raami (ja maksta selle eest hingehinda), kui niikuinii kasutatakse palju rasket (komponendi)tehnikat sellel.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 12:58
Postitas Villem T
Jaazza kirjutas:miks otsida paarisaja grammi võrra kergemat raami (ja maksta selle eest hingehinda), kui niikuinii kasutatakse palju rasket (komponendi)tehnikat sellel.
Kes kasutab? Inimesed?

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 13:13
Postitas Jaazza
Villem T kirjutas:
Jaazza kirjutas:miks otsida paarisaja grammi võrra kergemat raami (ja maksta selle eest hingehinda), kui niikuinii kasutatakse palju rasket (komponendi)tehnikat sellel.
Kes kasutab? Inimesed?
jah, inimesed kasutavad oma ratastel lisaks raamile veel jookse (rehvid-pöiad-kodarad-rummud), sadulat ja sadulaposti, käiguvahetust (ees ja taga) jne.
Kui saab raskema raamiga komplekteerida kergema ratta, siis miks nuriseda selle üle, et raam liiga palju kaalub.

Kaks näidet: http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=92
ja
http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=49
Pegoretti raam on tunduvalt raskem, kui DeRosa`l ent see kaaluvahe ei kajastu kindlasti mitte komplektse ratta kaalus. DeRosa vaid 156 grammi raskem. Kumba varianti teie eelistaksite? Ja see on aus küsimus, mitte tülinorimine..

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 13:22
Postitas eerik.mikroob
Mis siin ikka - kui tegeletakse võistlusspordiga, siis on tõesti iga kokkuhoitud gramm tähtis (mõistliku tugevuspiirini, ilmselt).

Aga kui kasutad ratast tööle sõitmiseks, matkamiseks jne. siis on olulisem vastupidavus ja pikaealisus. Mõned rattamatkajad ja rattatootjad muud raamimaterjali peale terase ei tunnista , mõned kasutavad ka alumiiniumi. Viimane kiirem ümbermaailmareis jalgrattal tehti näiteks alu-raamiga rattal http://www.bikeradar.com/news/article/c ... ster-23585.

Kuna mul endal mingeid sportlikke ambitsioone pole, siis kasutan hea meelega oma terasraamidel rattaid edasi. Pisut pehmed on, aga sõita jälle mõnevõrra mugavam.
Ehk jah, pigem seletus, miks ma võimalikult kerget raami ei kasuta - kuna ei võistle, siis ei näe ka erilist põhjust kaalujälgimiseks.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 13:30
Postitas Villem T
Jaazza kirjutas:Kui saab raskema raamiga komplekteerida kergema ratta, siis miks nuriseda selle üle, et raam liiga palju kaalub.
Ilmselt subjektiivsed põhjused hind/kaal/vastupidavus-kolmnurgas ja mis kellelgi kuidas hankida õnnestub?

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 13:52
Postitas erikr
Kunagi kusagilt lugesin intervjuud ühe Lance mehanniga. Lance oli konkreetselt öelnud - kui teil on idee, kuidas veel kasvõi 25 grammi ratta kogukaalust maha saada ilma töökindluse ja vastupidavuse vähenemiseta - andke minna.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 14:12
Postitas mart
Jaazza kirjutas: 1. miks otsida paarisaja grammi võrra kergemat raami (ja maksta selle eest hingehinda)....
2. Kui saab raskema raamiga komplekteerida kergema ratta, siis miks nuriseda selle üle, et raam liiga palju kaalub.
Sul on kõik segi nagu pudru ja kapsad.
1. See hind, mille puhul sina kasutad ütelust "hingehind", on sinu subjektiivne arusaam hinnast. Sind võtab ohkima raami 4kohaline hinnasilt, mõni teine ei tee 5kohalise puhul teist nägugi, sest ta vajab just seda raami.
2. Milleks kisud kaalunälgijate saidilt näiteid oma arvamuse näitlikustamiseks, kui nonde "näidiste" hind on kordi suurem kui sinu "hingehind". Pigem võrdle Sardat ja Optimat, et hind "normaalne" püsiks
Lõpetuseks - kui komponendid on samad, siis kergem ratas saab olema vaid siis, kui raam on kergem.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 14:32
Postitas anryo
Mina saan teemaalgatajast aru küll - ta küsib, et miks valida kergem raam, kui muud jupid on rasked. Sama hästi võiks ju raami samaks jätta, aga muid juppe vahetada. Minu vastus on, et raami pealt saab kõige lihtsamini kokku hoida - st. kaalu / hinna suhe on kõige suurem. Teine suur kokkuhoiu koht on ilmselt jooksud. Aga need kaks on ka kõige kallimad jupid ratta juures vast...

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 14:41
Postitas veiko
Raam on ratta vundament, millele ehitad terviku. Kui on plaanis ehitada perspektiivselt kerge ratas, tuleb esmalt soetada ka kerge raam ning muid juppe võid vahetada hiljem. Raamilt, jooksudelt ja amordilt saab suure kaaluvõidu veel mõistliku grammi hinnaga (eek/g). Vahetajaltelt, kassetilt, ketilt, poltidelt, trossidelt jms tuleb kokkuhoitud gramme oluliselt vähem ning võidetud grammi hind võib kujuneda suuremaks, kui teise mehe kogu ratta eelarve (natuke võimendatud näide aga mitte ebareaalne). Raskele raamile ehitatud ratas on juba eos määratud olema raske :)

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 15:39
Postitas rainerhq
Natuke OT aga on kellelgi andmeid kui palju 09 Trek 6000 raam kaalub? Ei ole kahjuks aega ega ka oskusi et ratas seibideks kiskuda aga huvitaks see info küll.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 17:21
Postitas urmasm
Pilt

2007 aasta Trek 8900 raam kaalub 1700 g. 6000 raam kaalub kindlasti rohkem.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 18:16
Postitas kass1
Endal ratas kokku pandud 1800 grammisele raamile. Jalgratta kogukaal 10,6 Kg. (amordiga).
Eks asjatundjad teavad paremini öelda, et kas tegu on ulmeliselt raske rattaga või mitte :wink:

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 18:50
Postitas kristjan07
kass1 kirjutas:Endal ratas kokku pandud 1800 grammisele raamile. Jalgratta kogukaal 10,6 Kg. (amordiga).
Eks asjatundjad teavad paremini öelda, et kas tegu on ulmeliselt raske rattaga või mitte :wink:
No jah aga teises teemas toodi välja et normaalse hinnaga raamid kaaluvad 1000g laias laastus, siis kokku olekski sul juba 9,9kg ratas kindlasti. Ja minu normaalne raami eest on 10 000+kr.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 20:00
Postitas veiko
kass1 kirjutas:Endal ratas kokku pandud 1800 grammisele raamile. Jalgratta kogukaal 10,6 Kg. (amordiga).
Eks asjatundjad teavad paremini öelda, et kas tegu on ulmeliselt raske rattaga või mitte :wink:
Mul oma baik on ka umbes samma kanti kaaluga. See on tänapäeval täiesti tavaline (ei kerge ega raske) kaal 15+ keek maksvale rattale (arvestades, et kerge ratas kalub alla 9kg (disc)). Sinu ratas oli vist veel V piduritega?!

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 28. 10. 2009. 21:39
Postitas AndreK
mart kirjutas:Pigem võrdle Sardat ja Optimat
Mehed, ärge jamage - Sarda on aus pill. Tõega.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 29. 10. 2009. 10:24
Postitas mart
veiko kirjutas: Sinu ratas oli vist veel V piduritega?!
21 sajand ja ikka viitsib keegi oma V-piduritega maastikuratast kaaluda. :D Samavõrd võiks Soobel, oma Profabor raamiga ja Wittkopp sadulaga, ratta kaalu siin ülesse riputada.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 29. 10. 2009. 10:32
Postitas anryo
A mis V-piduritel häda? Keraamilise pöiaga variant on päris hea pidurdusjõuga ja on kergem, kui ketaspidur. Tal on vaid üks puudus - mudas ja poris sõites pidurdab halvasti, kuid kui seal mitte sõita (näiteks mina kui harrastaja, mitte võistleja, valin ise oma rajad), siis on ta palju parem valik ju?

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 29. 10. 2009. 11:13
Postitas mart
anryo kirjutas:A mis V-piduritel häda? Tal on vaid üks puudus - mudas ja poris sõites pidurdab halvasti...
... ja kulub silmnähtavalt. Nendest kirjutatud kahest ja veel mitmest kirjutamata põhjusest mulle piisab, et ei vali V-pidurit.

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 29. 10. 2009. 11:18
Postitas anryo
Just - KUI sõita poris.... :)

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 29. 10. 2009. 11:32
Postitas Bon
Äge värk kui juba maastikuratas ehitatakse nii spetsiifiliselt kaalu järgi, et on isegi välja arvutatud et kaal on jube hea ainult üks väike miinus on asja juures...no et vähe mudasemates oludes on ebamugav ja kulukas :)...by the way, veel kangemad numbrid saad oma kaalule ette kui maanteratta soetad ja usu siis ei vaata isegi keegi imelikult kui ainult asfaldi peal kulged ;)

Re: Rattaraami kaal, põhjused miks võimalikult kerget eelistada?

Postitatud: 29. 10. 2009. 13:49
Postitas Jaazza
Läheb läbuks ära, palun teema lukku. Sain juba mujalt kah infot.
Tänan!