1. leht 1-st
Siin heietame kärudest.
Postitatud: 10. 03. 2010. 15:45
Postitas hall kass
Sain valmis uue käru:
Esimene katsesõit näitas, et hoopis teine tera võrreldes senise, titekärust tehtud haagisega, mille pisikesed, kõvad rattad kippusid juba kerges lumes või üle 20 kg lastiga tuntavat veeretakistust avaldama. Uut käru polnud kiirendamisel eriti tunda ka 10 kilose koormaga (varsti testin ka karmimate raskustega). Stabiilsus on uuel kärul samuti parem.
Pisiasjad tahavad muidugi veel tegemist - porikad, helkurid, küljeported (et koorem vastu rattaid ei libiseks). Kinnitus veduki külge tuleb ka läbi mõelda, ilmselt annab veel paremini teha.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 10. 03. 2010. 16:01
Postitas Kuldar
parem räägi kas ja kuidas vaikija radikaal-maniakaalse metoodikaga oma nelikantvändad küljest said?
Käru on pohh.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 10. 03. 2010. 19:11
Postitas oldmoped
hall kass kirjutas:Sain valmis uue käru:
Uut käru polnud kiirendamisel eriti tunda ka 10 kilose koormaga (varsti testin ka karmimate raskustega). Stabiilsus on uuel kärul samuti parem.
Pisiasjad tahavad muidugi veel tegemist - porikad, helkurid, küljeported (et koorem vastu rattaid ei libiseks). Kinnitus veduki külge tuleb ka läbi mõelda, ilmselt annab veel paremini teha.
Sai mõned aastatd tagasi ka ühte käruprojekti ehitatud, kuigi natukene teisetüübilist.
Ma oma kruiseril 160kg käru taga vedanud ja see päris vaevaline juba oli, 100kg kandis veel siledal maal täiesti sõidetav ja juhitav ilma probleemideta. Haakeseade toodud tagaratta kohale tagaratta pöördetsentrist natukene ettepoole, et raskus ilusti osaliselt tagarattale kanduks aga ei hakkaks esiotsa kergeks tõstma või hakkama pidurdades proovima ratast paremlae või vasakule suruma, nagu külgmine haakesede teeb. Samuti on ikkakgi kõige õigem korralik munakas, mitte mingi vedrujupp. nagu siin levinud müüdavatel haagistel. Minu omal oli selleks kasutusel kas volga või moskvitshi rooliots (täpselt kahjuks ei mäleta) - sobivalt tugev, ei kolise, ilma mingi loksuta jne.
Samas näiteks veneaegsed tehase päritolu jalgratta järelhaagised kinnitusid oma munakaga hoopis sadulatroru külge.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 00:30
Postitas hall kass
Kuldar kirjutas:parem räägi kas ja kuidas vaikija radikaal-maniakaalse metoodikaga oma nelikantvändad küljest said?
Käru on pohh.
Hetkel on väntadest üldse pohh - aga ka neil saab oma mihklipäev olema
Minu kärul on haakeks U-kujuliseks painutatud paksust plekist riba. See läheb ümber sadulatoru ja teiselt poolt käib läbi selle otstes olevate aukude polt, mis asja paigale fikseerib. See U-aas on kärutiisli küljes nii, et ta saaks pöörelda. Varem olen kärusid ka pakiraami külge kruvinud, aga sadulatoru küljes on asi tunduvalt stabiilsem.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 11:47
Postitas oldmoped
Nõukogudeaegne tööstuslik lahendus:
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 14:49
Postitas AndreK
Mida kuradit te nende kärudega teete?
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 15:03
Postitas Etsike
Rallit loomulikult
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 15:14
Postitas kalev
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 16:20
Postitas maksipoiss
Lõbu laialt! Millegagi peab inimene ju kuidagi ennast maandama, olgu siis kärude ehitamine vms.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 11. 03. 2010. 21:40
Postitas hall kass
Hiinakatele me aga vist velotranspordi osas järele ei jõua... ei tea, kas meie politsei aktsepteerib selliseid koormaid, nagu seal niimoodi veetakse? Meil on muidugi teed ka kitsad ning autojuhid jube kärsitud.
http://www.bricoleurbanism.org/whimsica ... -in-china/
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 12. 03. 2010. 08:10
Postitas Cly/Suva
Mul vanamees on rattakäruga kraami vedanud juba aastast 1960.
Täie tõsiduse juures saab rattaga muud ka teha kui aja peale ringi sõita.
Mõne jaoks võib tunduda tobe rattaga kraami vedada, aga minu jaoks jälle tundub tobe kui kaupa veetakse sõidukiga mis kaalub kümneid ja vahest isegi sadu kordi rohkem kui veetav kaup ise.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 12. 03. 2010. 09:27
Postitas AndreK
Cly/Suva kirjutas: minu jaoks jälle tundub tobe kui kaupa veetakse sõidukiga mis kaalub kümneid ja vahest isegi sadu kordi rohkem kui veetav kaup ise.
Aga äkki tulete mulle tööle? Vahemaad, nagu ma aru saan ei ole teiesugustele härgadele takistuseks?
Mitu tonn/kilomeetrit siis kuu normiks paneme?
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 12. 03. 2010. 10:50
Postitas hall kass
Ei pea asju ühemõtteliselt võtma. Pildid Hiina rattahulludest on ju ka tehtud põhiliselt asulates - pole teada, kas nad rattaga 200 km viitsivad sõita selleks, et 100 kilo pagasit kohale viia.
Võibolla pisikese kolahunniku saab kõige paremini Tartust Tallinna viia väikese mootorit omava liikuriga? Näiteks vana hea Muravei, samuti on olemas uuemaid kastiga võrre. Talvel muidugi on kinnise kere ja soojendusega vähemalt kolmerattalised liikurid niiehknaa üle kõige. Aga see puudutab kaugvedusid. Linnatingimustes saab jalgrattaga edukalt sihtpunkti viia näiteks arvuti, väikese öökapi jms, kusjuures alati saab valida sellise marsruudi, kus liikluse poolt kõige vähem ohte tekib.
Rattakulleritest ka veidi juttu:
http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503E ... lid_327010
http://www.ekspress.ee/news/paevauudise ... d=27683489
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 15. 03. 2010. 16:41
Postitas hall kass
Seekord on kärul umbes 30 kg peal, põhiliselt tükeldatud saepuruplaat.Veereb normaalselt, stabiilsust jagub. Tõsi küll, kuna väliskummid on pragulised, siis ma kummidesse täit rõhku ei lasknud, aga praegustes oludes vist täisrõhuga veereks halvemini kah.
Re: Mis ratas kellelgi on?
Postitatud: 15. 03. 2010. 17:27
Postitas kalev
AndreK kirjutas:Mida kuradit te nende kärudega teete?
Veel üks variant:
http://velodroom.ee/fun/pic/4429430627_cedfc82070_b.jpg
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 15. 03. 2010. 22:59
Postitas Soobel
No arvutit ma käru peale ei paneks, tahaks ikka, et kõvakettad pärast reisi veel töötaksid kah. Või siis peab miski heade amortidega käru olema. Rattakärust tundsin puudust mõne aasta eest sügiseti leheriisumiste päevadel. Ent seegi probleem linnaosavalitsuse poolt lahendatud: riisu aga lehed kokku ning lao prügikottidega teatud päevadel aia taha - viiakse minema ja kõik.
Enda käruprojekti auks sai isegi kaks plekist löödud kuullaagritega ja pumbatavate kummidega aiakäru ratast ostetud, ent... Oli vaja liiva vedada ja ei jäänud muud üle, kui põõsa alt välja tirida vanaisa raskest rauast ehituskäru, sellele uued puukäepidemed äramädanenute asemele voolida ning vanaema Aurika pesumasina üks külg kärupõhja roostatanud aukudele katteks peale keevitada. Ning üks vastsetest aiakäru ratastest läks sinna alla äramurenenud kummiga sõjalennuki ratta asemele...
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 16. 03. 2010. 12:46
Postitas oldmoped
Mina oma väikeste kätega mingi 3 aastat tagasi valmistanud isegi inimesteveo järelkäru jalgrattale, ehk siis veloriksha.
Paari ürituse tarbeks läks seda tarvis ja kui aus olla, siis paljus sai see valmistatud ka rohkem lihtsalt huvi pärast proovimiseks. Kahe täismõõdulise täiskasvanuga + laps on siledal maal veel täitsa ilusti sõidetav. 1 täiskasvanu või paari lapsega ei saa eriti arugi, et miski eriline lisakoormus oleks... ainult suurte gabariitmõõtudega tuleb osata arvestada.
Raam valmistatud õhukeseseinalisest kanttorust, karkass kaetud 3mm pvc'ga, põrand 6mm obs kaetud rihvelkummiga. Rattad 20".
Vedaval rattal massi seismasaamiseks igaksjuhuks kolm pidurit - mõlemal rattal veljepidur + tagarattal ka rummusisene.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 16. 03. 2010. 16:33
Postitas Etsike
hall kass, pildi järgi käib sul ju see kinnituseosa sõidu ajal korralikult jalgadesse
Käru pole ise veel teinud, kuigi mõtteid on liikunud. Tandemi tegin kunagi poisikesena (miski 12-aastasena) valmis. Vanuse kohta õnnestus täitsa hästi. Praegu oskaks muidugi tosin korda paremini teha, aga ka tolle peletisega sai küla vahel paar ringi tehtud. Nüüd seisab kuuris tolmukihi all.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 18. 03. 2010. 20:11
Postitas hall kass
Etsike kirjutas:hall kass, pildi järgi käib sul ju see kinnituseosa sõidu ajal korralikult jalgadesse
Käib, aga see ei sega.
Täna oli juba umbes 50 kilo peal. Kolmandiku rehvirõhuga sai kõvakstallatud lumel sõita, kuid asfaldil oli juba tegu, et vändates lasti edasi viia. Tuli kummid nende tervisega riskides (vanad ja pragulised) täis pumbata, siis sai asfaldil üsna kiiresti veereda. Küll aga halvenes siis veeremine lumel.
50 kiloga aga ei tohi mu kärul koorem kõrge olla - minu tänasel koormal oli kõrgust umbes meeter ja seetõttu hakkas selle inertsi tõttu käru raam vahel tuntavalt pikisuunas nõtkuma. Kiirendada tuli seetõttu ettevaatlikumalt (muidu paneb jõnksutama).
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 18. 03. 2010. 20:53
Postitas maksipoiss
hall kass kirjutas:Etsike kirjutas:hall kass, pildi järgi käib sul ju see kinnituseosa sõidu ajal korralikult jalgadesse
Käib, aga see ei sega.
Täna oli juba umbes 50 kilo peal. Kolmandiku rehvirõhuga sai kõvakstallatud lumel sõita, kuid asfaldil oli juba tegu, et vändates lasti edasi viia. Tuli kummid nende tervisega riskides (vanad ja pragulised) täis pumbata, siis sai asfaldil üsna kiiresti veereda. Küll aga halvenes siis veeremine lumel.
50 kiloga aga ei tohi mu kärul koorem kõrge olla - minu tänasel koormal oli kõrgust umbes meeter ja seetõttu hakkas selle inertsi tõttu käru raam vahel tuntavalt pikisuunas nõtkuma. Kiirendada tuli seetõttu ettevaatlikumalt (muidu paneb jõnksutama).
Mis siis seekord peal oli? Vana keskelt pooleks saetud külmkapp?
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 03. 2010. 08:15
Postitas Ando
hall kass kirjutas:Sain valmis uue käru:
A milline on sinu eesmärk selles projektis?
Läbida mingi üüratu vahemaa ,suurima kandejõu avastamine, vanaraua uuele elule puhumine või füüsikaseaduste upgrade.
Sa peaksid siiski kõik sõlmed põhjalikult läbi mõtlema ja ehitusmaterjali ka vastavalt sellele valima.
Peace!
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 03. 2010. 08:41
Postitas Ando
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 03. 2010. 11:17
Postitas Etsike
Eks neid variante on veel hulgem ja väga mitmed neist täiesti praktilsed ja ratsionaalsed transpordi meetodid.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 03. 2010. 16:29
Postitas hall kass
Minu eesmärk on linnatingimustes kaupa vedada. Ja mul on omad nõuded projektile. Projekt peab olema odav - ideaalne on, kui saab kasutada olemasolevaid ja tasuta saadud vahendeid (vanaraud). Käru ei tohi olla kolakas - ta peab mahtuma ka linnakorteri pisikesse esikusse, pisikesse keldriboksi või kitsasse puukuuri (olen ka väga kitsastes tingimustes elanud, sellest see nõue). Käru peab ka kõnniteel jalakäijatest mööda mahtuma (me ei ela Hiinas - meil ei saa igal pool laiutada). Ja on hea, kui ta mõnikümmend kilo ikka ära kannab - selle jaoks ma ta ju teengi, et ei peaks iga kord autoga inimest appi kutsuma, kui vaja vedada asju, mida jalgsi ära ei vii, kuid mille vedamiseks ma saan võimalused ise luua (samuti ei pea siis sättima oma käimisi autoomanike vabade hetkede järgi). Samuti võimaldab käru transatada veidi rohkem kui pelgalt ratta pakiraam ja ta võimaldab koorma kaalujaotust paremini sättida - raskem osa kärule, kergem pakiraamile (annab sõidul stabiilsust juurde. On suur vahe, kas 30 kilo pakikal või 30 kilo käru peal).
Mingeid ulmeraskusi ma vedada ei kavatse. Jah, väikest viisi võib ju testida, palju raskust üldse ära vedada annab, kuid reaalselt Tartus käikudeta rattaga suurt üle 50 kilo ei vea, kui just rattal taga suuremat hammakat pole (olen kunagi ka sellist varianti näinud - mingi vanamees vedas niimoodi asju ratta järgi pandud aiakäruga). Varsti peaksin küll oma rattale saama alla originaaljooksud ja koos sellega rummusisesed käigud, aga nondelt ma mingit võitu ei looda.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 03. 2010. 17:41
Postitas Etsike
Teab keegi, kes on see jõuluvana habemes vanamees kes iga päev Tartu linnas Short John ratta moodi rattaga (midagi sellist
http://rezio.net/dk/wp-content/uploads/ ... 4381_3.jpg ) ringi vurab, ees on tal alati kõrge pappkast ja seal on miskit sees, mis lillede moodi paistavad. Miskit veotööd ta teeb, sest iga hommik aastaringselt enam-vähem ühel ja samal ajal vurab ta mul akende alt läbi ja muidu märkan ka sageli linnapeal. Pole kordagi nii hästi peale sattunud, et uurida, mis ratas tal on või millega ta tegeleb.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 21. 03. 2010. 22:26
Postitas mosu408
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 13. 04. 2010. 10:06
Postitas Soobel
Pole küll ilus siin Bauhausi uut superpoodi kiita ja reklaamida - niikuinii oli meedia selle poe teemalist kisa täis...
Aga sai ka siis koht üle vaadatud. Ja metallimaterjali koridori puistates pidi lõug põrandale kukkuma - saada oli karpi, vinklit, kandilist ja ümarat toru, igasugu jabura kujuga profiile, nelikant latti... Messingist, alumiiniumist, rauast, värvituna, värvimata, alates 6mm mõõdust. Ideaalne koht raamide, kärude, velomobiilide ehitajaile ja muidu toredatele jaantatikatele!
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 06. 2010. 13:15
Postitas hall kass
Kas sealt Bauhausist käru jaoks rattaid ka leiab? Lihtsalt uurin - senine pilt ehituspoodides pole just kiiduväärt. Õhkrehviga on vaid 1 sort aiakäru rattaid, ülejäänud on täiskummist rehviga.
Aga ma sain oma kärule mõnusad, pisikesed õhkrehviga rattad:
Uploaded with
ImageShack.us
Tasub ringi vaadata. Minu juhtumi puhul oli rattadoonoriks suvalises kohas prügikasti kõrvale jäetud räämas lapsevanker. Kummid on neil ratastel korras ja, mis põhiline, need rattad on laagritega
Rattad on metallist. Kui eemaldada plastmassist pidurijullad ja neid kinni hoidvad plastnagad rummu küljest ja panna pidurijullapoolne laager rummu sisse (originaalis asetsevad need pidurijullade sees ehk rummust väljaspool), peaks toimima küll. Võllid on mul praegu tehtud keermelatist, aga kuna ma kahtlen selle jäikuses, siis on plaan leida paar jalgratta esijooksuvõlli.
Esimene sõit, kus ka koorma peale korjasin, sujus hästi. Käru on stabiilsem kui oli Dessna ratastega.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 20. 06. 2010. 22:08
Postitas Soobel
Tööriistamarketisse mine. Tallinnas on see Peterburi mnt ja Smuuli ristis Maksimarketiga ühes majas, Paides olla ka selline pood olemas. Tallinna poes on küll mehine valik aia jm kärude rattaid, kumme, õhukumme jne.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 23. 06. 2010. 19:45
Postitas hall kass
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 25. 08. 2010. 21:35
Postitas Soobel
Ei suuda teemat leida, aga keegi justkui küsis siin kunagi suurte inimeste kolmerattaliste kohta.
Ma just sain jala kipsist vabaks ja käisin Peterburi tee 14 (Asub selles ristmikus, kus tramm Peterburi tee äärde jõuab) "Invarus" karke ära viimas. See oli pood, kus muidu pakuti ja laenutati karke, käimisraame, ratastoole, siibreid ja suurte inimeste pamperseid. Aga muu hulgas olid müügil ka kolme liiki kolmerattalisi, neist kõige korralikum paistis olevat mingine Taiwani toode 24tolliste ratastega, mis maksis 6000, kõrval oli veel ka AIST - see tundus kohutavam, kui nõukogudeaegne Aist, lenks ja vändad olid kroomi asemel kaetud mingi rohekaskuldse laki või oksiidi või jumal teab millega, nagu nõukogude ajal olid metallkonstruktorid, millest M4 poltide ja mutritega sai autosid ja kraanasid teha. Lisaks oli veel mingi hiina või taiwani velo veel millel olid plastmassrattad. Kõik ühe põhimõttega, lühike kokkupandava kaliibris raam ja taga poole meetrise küljepikkusega korv. Ideaalsed liikurid maavanuritele piima järel käimiseks.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 26. 08. 2010. 07:43
Postitas Cly/Suva
Soobel kirjutas:lühike kokkupandava kaliibris raam ja taga poole meetrise küljepikkusega korv. Ideaalsed liikurid maavanuritele piima järel käimiseks.
Väljaarvatud fakt, et mäkketõus on nendega võimatu, isegi käekõrval lükata on seda päris raske mäest üles.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 26. 08. 2010. 11:16
Postitas Soobel
Nad olid kaunis aeglase ülekandega, näiteks Aistil oli selle esimene aste 46/19 või 18, taga hargivahel oli tavaline tagarumm, mille keskele keevitatud veel üks 19 suurusjärgu hammasratas, sellelt läks kett tagasillale, mille keskel oli jälle suurem, nii 21 hambaline tähik. Kiireti ei sõida, aga mõnest künkast läheb üles küll. Sossi mäest ilmselt mitte. Ja alati on võimalik ette veel väiksem hammakas panna.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 26. 08. 2010. 13:13
Postitas Cly/Suva
Soobel kirjutas:Nad olid kaunis aeglase ülekandega, näiteks Aistil oli selle esimene aste 46/19 või 18, taga hargivahel oli tavaline tagarumm, mille keskele keevitatud veel üks 19 suurusjärgu hammasratas, sellelt läks kett tagasillale, mille keskel oli jälle suurem, nii 21 hambaline tähik. Kiireti ei sõida, aga mõnest künkast läheb üles küll. Sossi mäest ilmselt mitte. Ja alati on võimalik ette veel väiksem hammakas panna.
Ma olen selle käruga sõitnud. Miks täpselt ta mäkke tõusta ei tahtnud, ma päris kindel polegi. Aga selline praktika on.
Kogemus on umbes 4 aastat vana (võibolla nüüd on paremaks läinud) ja proovitud sai 3 erinevat mudelit, kahe erineva tootja poolt.
Re: Siin heietame kärudest.
Postitatud: 27. 08. 2010. 15:50
Postitas Monty
Siin on üks huvitav ja päris mugav lahendus asjade vedamiseks. Vedrustus ja puha.