Prommar kirjutas:Peris illos.
Mulle tundub ta ilusam päriselus kui piltidelt ja häda selles, et Brik rataste kohta väga ei leia netis pilte. Kui Hollandlased võivad mõnda sellist haruldust tänaval oma silmaga näha, siis meil seda luksust pole. Ehk panen mõned pildid ja natuke teksti ikkagi juurde, juhuks kui kellegil huvi peaks olema sellise kardaaniveoga harulduse vastu.
Väike kild negatiivset kõigepealt: mõneti halb üllatus ratast kokku pannes oli see, kui kuradi suur ja raske see ratas on, isegi alumiiniumist raami puhul. Algul vesistasin retrohõngulisemat
Brik Sec terasraamiga ratast, aga netiavarustest tuli välja, et tolle kaal on 22 kilo paljas ratas. Selle ajendil sai alumiiniumist Brut-i kasuks otsustaud, mis pidavat olema circa 18 kilo kanti. Küll aga päris elus koos nende kellade ja viledega kaalu otsa pannes tuli mul täpselt 22,2kg. Ehk see alumiinum on ikka väga paks ja need lisad kaaluvad kuradima palju. Võrdlusena Dynamic Tempo 8 on circa 15 kg koos kõigi kellade ja viledega. Ehk üle 7kg erinevus(!) kahe kardaaniveoga ratta vahel, raske käsitöö klassik vs läbi mõeldud toodangu modernne ratas. Tempo 8 tundub kui õhk-kerge võrdlusena päris elus neid proovides. Selles mõttes pole ma üldse enam kindel, kas ikkagi oma Tempot maha tahan müüa paljalt stiilipuhta klassiku kutsumuse pärast... Võib-olla jätan ikkagi alles pikemate otste rattaks kui pärast sellist väljaminekut koormatud rahakott lubab.
Olen circa esimesed 75 kilomeetrit Brut-iga maha saanud ja nüüd siis räägiks headest pooltest. Teades veidi selle maailma siseelu saan öelda, et Brik-i kardaaniajam on kardaaniveo tehnoloogia kohta väga-väga sujuv, sujuvam kui Sussex. Samuti elegantselt lahendatud - kardaani tunnel on ühtlasi raami toetav toru. Ilmselt üks sujuvuse saladus on, et esireduktor jookseb eraldi õlivanni korpuse sees. Ratta kaalu vaadates ilmselt selle võrra ka süsteem raskem vs näiteks Sussex-i kardaaniajam.
Brik kardaaniajami lahtilõige (netist leitud 2 pilti):
Selline robustselt ilus on Brik kardaani korpus siis päriselus.
Üllatavalt hea mulje jättis Nexus 8 Premium käimar, mis ikkagi päriselt Jaapanis tehtud (Nexus seeria on tihti Indoneesia, Taiwan või halvemal juhul Hiina pärusmaa). Shimano Alfine seeriat peetakse üldiselt kvaliteedilt paremaks, aga ei saaks öelda, et see Nexus 8 väga alla jääb. Ilmselt vahe ka selles, et see on viimase generatsiooni Nexus 8 Premium, mida on pea iga aasta täiustatud efektiivsemaks-paremaks ja käiguvahetus on väga vaikne pea-aegu kuuldamatu (Alfine 8 teeb ikkagi konkreetse klõpsu, mis mõnes mõttes hea), tunned vaid jalgadega. Ehk käikude koha pealt on kõik superluks, võib-olla välja arvatud käiguvaheti ise, sest Nexusel on see totakas "gaasirutska" tüüpi käiguvaheti, mis varastab väärtuslikku käepideme pinda ja pead osaliselt kätt selle kummijulla peal pidevalt hoidma, mis on paksem kui käepide ise. Vast harjumise asi.
Prommar kirjutas:Lenks tundub kuidagi väga sadula lähedal olevat. A vist silm on liiga harjunud sportrataste geomeetriaga.
Kõrge ja vanakooli väänatud lenks teebki asendi püstiseks, ehk mõnus linna- või metsavahel liiklemiseks ja hea kõrge vaatega ringi kiikamiseks. Piisavalt lai, et on kindel kontroll järskudeks suunamuutusteks, mita näiteks sportlikuma asendiga ja kergem Tempo ei tee sedavõrd hästi. Samas maanteel on Brut-iga muidugi veidi tuulelohe tunne, aga eks see ratas polegi otseselt kiireks sõiduks mõeldud. Igal asjal oma otstarve. Brooks B67 lai iste sobib ka täpselt selle Brut-i klassiku stiiliga kokku nagu vormi valatud, vedrud võtavad enamus teelt saadud teravad löögid ilusti endasse ja ilmselt kombinatsioonis raskema rattaga tundub sõit kuidagi eriti siidiselt sujuv ning mõnus. Küll aga vajab selline käsitöösadul paarsada kilomeetrit sisse sõitmist, et oma kanni järgi kuju võtaks ja päriselt mugavaks muutuks. Seda tuleb spetsiaalse Brooksi Proofide rasvaga sisse määrida sadula alt poolt, et siis sadul oma optimaalsema kuju leiaks sinu keha järgi ja ühtlasi aitab ka veekindlusele (nahk ja vesi muidu hästi kokku ei lähe).
Olen rääkinud nii mõnegi ümber maailma sõitnud jalgratturiga ja üldiselt nende esimene sadula soovitus mugavuselt ja kestvuselt on Brooks. Brooks-i sadula n.ö. eluaegseks kasutuseks tuleb soetada selline hooldus ja reguleerimiskomplekt, soovituslikult ka nailonist vihmakate:
Kui keegi kunagi ostab omale Brooks-i täisnahast sadula, soovitan selle komplekti kohe juurde võtta. Sest kaasa tulev 5g Proofide-i pole piisav, et sadul "sisse sõita" oma tagumiku kuju järgi, samuti hea sadula pingsuse regulliks.
Ketaspiduritega harjunud sõitjana tundusid rullurpidurid alguses veidi ebakonkreetsed või siis ebatäpsed, ent pärast paarikümmet kilomeetrit siiski läksid paremaks, ilmselt vajasid lihtsalt sissesõitu. Shimano rullurpidurid vajavad siiski minu puhul eraldi harjumist, sest vajutada saab neid väga palju võrrelduna kitsas vahemikus täpselt toimivate ketaspiduritega. Avastasin, et rullurpidurid on mõnusalt sujuvad, aga samas "hammustavad" päris tugevalt kui päriselt n.ö. paanikaolukorras kiiresti vaja seisma jääda on. Rullurpiduri tugev külg on, et nad on kinnised, kunagi ei kriuksu (hõõrduvad osad jooksevad spetsaalses Shimano määrdeaines) ja saab terve ühe tükina vajadusel välja vahetada. Miinus on see, et mägises piirkonnas sõites, kus kilomeetreid järjest allamäge pidurdades võivad nad üle kuumeneda. Meil Eestis õnneks seda probleemi pole. Küll funksioonilt pean ketaspidureid siiski grammike paremaks lahenduseks.
Tegemist on siis rullurpiduritega, mis on trummelpiduri analoog, kus ümber võlli tiirlevad rullurid suruvad end pidurit vajutades vastu välist trumlit. Välimuselt jääb mulje nagu oleks ketaspidur, aga see ketas on tegelikult vaid trumli jahutuseks.
Minu üllatuseks polnud kodarate vahele helkureid pandud nagu enamus jalgratastel, ent täpsemal uurimisel selgus, et kaasa tulnud Vredestein Classic Tour rehvidel on helkur juba rehvi peal - see valge triip.
Valgel ajal see
Busch-Müller IQ-X esituli pole lihtsalt ilus vaadata, vaid pimedal ajal toimib nagu prožektor, tootja andmeteil lausa 100 luumenit, mis on väga võimas, arvestades, et toitub dünamost. Seisma jäädes jääb helendama "parkimistulena" kümnekonnaks minutiks, ilmselt sisse ehitatud kondensaatori najal. Samuti tagatuli, mis on integreeritud tagaporilaua sisse, jääb veelgi kauemaks helendama. Hea kuskil pimedas teeääres pissipeatuse asukohta reeta.
Tagatuli on porilauda sisse ehitatud, pakiraamil on oma (igav) helkur.
Üldiselt mida rohkem temaga sõidan, seda enam meeldib. Selline mõnus sujuv kulgur, mis ei pane pahaks metsateed, suurte kividega taldade all krudisevat kruusateed ega kõnnitee äärekivi oma kivikõva raami, pehme isteasendi ja paksemate rehvidega. Silmale tundub küll tõeliselt raskepärane, ent ülimalt kvaliteetne ja kestvusele ehitatud käsitöö. Kõige enam meelt positiivseks muudabki Brik Bruti tõeliselt hea sõidukogemus. Pole kärisevat häält tegevat ketti või viigipükse määrivaid õlitatiseid hammasrattaid. Nii et kes teab, kestab ehk terve elu ja saab veel lastelastelegi pärandada, eks aeg näitab...