1. leht 3-st

"Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 03. 03. 2021. 14:12
Postitas Ernie
Tere,

Vana 26" mtb hardtail sai realiseeritud ja nüüd tahan veidi enda maitse järgi ratast.
Hakkangi nüüd uut ratast ostma/ehitama. Panen siia oma mõtted kirja ja kui abi vaja siis usun, et oskajaid küll.

Ps: kaherattalistega olen kokku puutunud küll aga aeg on kõvasti edasi läinud ja uuemate trendidega alles tutvun.
Alustuseks, siis eelarve - 3500.-

Soovid: terasraamiga matkaratas,29"x2,5"~,27,5"x3" , pinion või rohloff või kindernay ja/või gates.

Valikus on mõned valmis rattad ja olen leidnud ka mõned raamid, mille peale ehitada.

Kaks ratta näidet, mis mulle endale sümpatiseerivad

https://tout-terrain.de/en/the-products ... -xplore-29

https://www.tumbleweed.cc/store/complet ... ke-deposit

Mõlemad on tegelt üle eelarve valmis ratastena ja siit ka esimene küsimus, kui ma võtan raami ja käigukasti/tagarummu, siis kas 1000.- euri eest saan kõik muud vajalikud normaalsed (mis on üldse tänapäeval normaalne?) jubinad juurde?

E

Pinion
https://pinion.eu/en/c-line/
Rohloff
https://www.rohloff.de/en/products/spee ... variations
Kindernay
https://kindernay.com/product/kindernay-xiv/

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 03. 03. 2021. 19:37
Postitas mtm
Tee ostunimekiri saad täpselt teada. Pane kasvõi siia kommenteerimiseks. Empiiriliselt ütleks, et ei saa selle rahaga hakkama.
Gates rihm ja rihmarattad ca 300e, jooksud normaalsed 500e, kummid 120e, ja siis veel piduri kõik osad, lenks, sadul, keskjooks, pedaalid, vidinad, pudinad... Porikad kui paned plekist nagu terasrattale kohane siis needki ca 70e kui just Hollandist ei osta. Ütleks, et pigem 1500 poole kipuks kui pakiraame, kotte, hoidikuid jm. bikebacking varustust ei arvesta.
Kui Q2 tahad valmis saama siis pead kiirustama: koroona ajal rattanõudlus suur ja valmistamisel igasugu takistused.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 01:16
Postitas Ernie
Aitäh kiire tagasiside eest.

Kuigi esialgu tahtsin väga Pinoni ja see järel oli Rohloff sümpaatne (mõlemal juhul Gatesi rihm). Siis nüüd olles pool internetti läbi lugenud meeldib mulle tegelikult kõige rohkem Kindernay. Vähemalt üks selline võiks meil siin ka olla ju. Minu valitud raamile sobib ta kenasti ja hiljem on võimalik ka rihmvedu lisada, praegu arvestan ketiga.

Nimekiri (täiendan siia samma jooksvalt.

Raam ja kahvel - Big Bro(L) Brother Cycles (olemas dropoudid 12*148 (boost), mõlemad rattavõllid kaasas. 800.~ (tellitud)
Käiguvahetus - Kindernay XIV (Spacing:148/12, Swap Cage:32h, Shifter:Twosie hydraulic shifters, Rotor:193mm, Cog:16t) 1250.- (lisaks saatmine 50.-)
Sadulapost - PRO LT Seatpost - with Setback 25,2.-
Sadul - Brooks (olemas esialgu)
Stem - PRO LT 31.8 Stem 70m 6kraadi 24.20.-
Lenks - PRO LT High Rise MTB Handlebar 31.8mm - 740mm 28,23.-
Keskjooks - SRAM GXP Team Bottom Bracket Cups 33,27.-
Vändad - SRAM NX Eagle X-SYNC Crankset - Direct Mount 32 Teeth 175mm 85,70.-
Esirumm - SRAM 900 Front Hub - Disc - 15x110mm Boost 73,60.-
veljed 2tk - WTB KOM Tough i25 TCS 2.0 29 Inch MTB Rim 171,4.-
Kodarad ja nipplid 2komplekti - 72.-
Rehvid 2tk -Schwalbe Hans Dampf Evolution MTB Folding Tire - AddixSpeedGrip - SuperTrail - TLEasy - E-25 - 29x2.6 Inches 100,7.-
Esimene piduriketas -
Pidurisadulad -
Pidurilingid -
Pidurivoolikud -

Piduritega tegelen homme

EDIT: eihargi laagri komplekt - 44mm, SHIS ZS44/28.6 upper, EC44/40 lower 58.48.-

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 08:39
Postitas erko
Mulle jääb silma kriipima plaan panna matkarattale Schwalbe Hans Dampfid. Kas need matkad saavad peamiselt kulgema mööda juurikalisi ja mudaseid metsaradu või millest selline valik?

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 08:42
Postitas Ernie
erko kirjutas:
04. 03. 2021. 08:39
Mulle jääb silma kriipima plaan panna matkarattale Schwalbe Hans Dampfid. Kas need matkad saavad peamiselt kulgema mööda juurikalisi ja mudaseid metsaradu või millest selline valik?
Esialgu lihtsalt laiusest tulenevalt valitud, ootan soovitusi. Rajad kus sõita võiks olla meie rmk matkateed ja teised mitte asfaltteed.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 09:31
Postitas mtm
Headset: 44mm, SHIS ZS44/28.6 upper, EC44/40 lower. Siin võid ka paarsada kulutada. Oma rauast rattale võtsin Nukeproof'i kaelakausid, hind oli vist 50e kanti ülemine ja alumine kokku. Neil kena juhend ka kui enne pole teemaga kokku puutunud:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0438/ ... 1600077088 .

Oma bikebacking võimekusega maanteka geomeetriaga rauast rattal slikid 40x622 WTB Byway kummid ja mustrilisemad 47x584. Olen slikke proovinud seal kuhu nendega tavaliselt ei ronita: kuivas lahtises liivas vajuvad läbi ja mudas ning juurikatel peab ettevaatlik olema aga saab hakkama. Seal kus sina sõita tahad oleksid need piisavad, siiski paneks veidi mustrilisemad ja laiemad, et ei peaks niiväga hoolikalt juurikaid jm. takistusi jälgima aga väiksema veeretakistusega kui Hans Damf. Asfaldil pead ka niikuinii sõitma, et pindamata teedele jõuda mida jääb iga aasta järjest vähemaks.

See max 29x2,6 mis raamile antud on tõenäoliselt porikateta. Kui ma mitmeks päevaks telgimatkale läheks siis kaaluks vähemalt esimest porikat, sadula taha saad koti porikaks panna. 2,6" on sõltuvalt igasugu asjadest 63 - 67 mm lai, porikatega sobiks ehk 57 - 60 mm lai kumm mida pakutakse 2,25 - 2,4" nime all.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 09:59
Postitas Omiar
Matkamiseks sobiks oluliselt kitsam rehv paremini, üle 45mm ilmselt ei paneks. Vähemalt Eestis ja julgeks öelda et suuresti kogu Euroopas on asustustihedus ikka piisavalt suur, et sul on alati mõni tee või teelaadne "siht" või matkarada kus sa liigud. Piisab mõnest pikemast lõigust kus tuul puhub vastu ja saad rehvivalikut kahetseda veel tükk aega.
2.6 tolli sobiks siis kui on konkreetne plaan sõita kohtades mille puhul 'tee' mõistet kasutada ei saa.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 10:36
Postitas mtm
Ma nii kriitiline 2,6" suhtes ei oleks. Mu täiskõval metsarattal karedad kummid, ees 2,6 ja taga 2,4, ning kui maal olles metsa tahan sõita pean enne 6 - 7 km asfalti nühkima ning pärast tagasi ka. Ei saa küll päris matkaga võrrelda aga mulle küll ei tundu, et kummide põhjustatud tuuletakistus niiväga suur oleks, rohkem ikka püstisema sõiduasendi tingitud tuuletakistus ning kareda kummi veeretakistus mis sõidu võrreldes tempoka ja graveliga -milledega sama teed sõidan- edasiliikumise aeglasemaks teevad. Kui boost raamile/ kahvlile läheb 2,6" kumm vahele siis 45mm/ 1,75" tundub kole naljakalt kitsas seal all. Ratas mis pole võistlusteks ette nähtud peab ikka äge välja nägema isegi kui sõita raskem on.

Siit saab eri kummide laboris mõõdetud veeretakistusi ja muid omadusi võrrelda: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews .

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 11:11
Postitas erko
Siis võiksid sobida näiteks Maxxis Aspen 2.40 ja WTB Ranger 2.40

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 12:32
Postitas Tr11
Bikepacking rattale kuluks ära ka korralik bikepacking sadulakott. :wink:

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 12:44
Postitas mtm
Vittoria Mezcal tundub ka hea veeremisega olema https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/mtb-xc/mezcal mis tublessina 57-622 ja mitte saab ka 2,6" ehk 65-622 mõõdus. Mul endal 2,6" ja 2,4" i30 pöial, i25 peal 40-50mm laiad kummid.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 13:20
Postitas Ernie
mtm tegi heatähelepaneku, ratas peab ka hea välja nägema :)

Rehvide ostu enne veljevõrude 100% paikapanemist ei saa teha, 2,4-2,6 võiks nad siiski olla, 27,5x3 on ka variant aga ei kõneta hetkel. Vb peaks mõnes poes kohapeal käima, et reaalsest suurusest aimu saada! Minu igapäeva rattal on 622x35 naastud praegu ja sellega mu ettekujutus piirdub (peale piltidevaatamise). Kas velg peaks olema 25mm või laiem versioon? Samu rehve pakutakse mõlemale.

Porilaudade osas olen hetkel skeptiline(meie ilma teades muidugi ei peaks olema).

Rattakotid, pudelihoidjad,pumbad ja muud teemad tulevad ka arutusele aga veidi hilisemas faasis. Raamikolmnurka õmbleb rattakoti ehk õde valmis.

Igatahes, raam on tellitud, metsarohelin L tuleb koos eisihargiga https://www.brothercycles.com/shop/frames/big-bro/
mtm teine hea tähelepanek kaelakausside osas oli õige, neid on ka vaja. Algselt arvasin, et on komplektis kaasas.

Järgmine suurem väljaminek on vist see https://kindernay.com/product/kindernay-xiv/ ja siis saab hakata rattaid ehitama. Ei teagi nüüd kas raam ära oodata või mitte.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 14:14
Postitas mtm
Kas 29" ja 2,4 või 27,5" ja 3,0" ei ole läbimõõdu osas suurt erinevust. Laiem kumm annab parema pidamise ja pehmema sõidu. 27,5 x 3 on isegi naelkummi saada, selles mõõdus on 40mm ja 60mm laiuste naelade kohal suht tühjus. Ise kasutan võimalikult laiu pöidasid (=suurem mahtuvus= madalam rõhk) aga see väga suurt rolli ei mängi. Aga jälle: laiem on ägedam.

Raamikolmnurga koti peab jah ise õmblema, et rattaga sobiks ja joogipudeli ka kätte saaks. Materjalikulud on ca 10e, ma olen Rivet'i nimelisest poest Järve Keskuse juurest ostud materjali (õuemööbli plastikuga kaetud riie) ja tõmblukke. Takjapaela Eestis müüakse ainult viimast saasta mis peab 20 kinni-lahti tsüklit vastu, selle olen Amazonist tellinud kuna läheb ka mujal vaja. Muidugi kui tahad korralikku kerget kotti siis pead väljamaalt kõik materjalid tellima. Tugevdustena olen kasutanud kiirköitja kaasi kuna mujalt pole õhukest plastikut nii väikses koguses leidnud.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 15:14
Postitas mtm
Porikaid ehk tõesti vaja ei ole. Kui vihmaga matkad siis oled ka porikate ning vihmariietusega mõne aja pärast läbimärg. Porikad näevad kõigil ratastel v.a vanaema jalgratas veidi nõmedad välja.
Tr11:e korralik sadulakott osta ära kuna sellise ise tegemine keerukas (lõiked, materjalid, aksessuaarid) ja saad kaks kärbest ühe hoobiga: on korralik kott ja porikas.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 16:37
Postitas Prommar
Ilma porikateta matkamist küll ei soovitaks. Ülevalt tulevat vett on võimalik endast eemal hoida või välja kannatada, aga märga maapinda jätkub kauemaks ja siis on kogu aeg jalad märjad.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 04. 03. 2021. 18:50
Postitas mtm
mtm kirjutas:
04. 03. 2021. 14:14
Kas 29" ja 2,4 või 27,5" ja 3,0" ei ole läbimõõdu osas suurt erinevust...
Rehkendades, et kummi kõrgus on enam-vähem võrdne kummi laiusega siis:
- 2,4"x 29" ehk 60x622mm kummi välisläbimõõt on 742mm,
- 3,0"x 27,5" ehk 76x584mm kummi välisläbimõõt 736mm.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 05. 03. 2021. 23:03
Postitas Ernie
27,5x3 ja 29x2,6 kõrguse vahet pole. Laiuse oma siiski on, Arvan, et lähen 29 peale esialgu, ja kui hiljem vaja, siis saan Kindernay rummu jaoks teise "swap cage" juurde osta kui tahan 27,5 veljed teha.

Mis esirummu dünamost arvatakse, jõuab see reaalselt midagi laadida ka, või enamasti laed dünamost akupanka ja sealt siis muud tehnikat?
Spdomeetri ja esivedrustuse soovitusi ootan ka kui kellelgi on mingeid häid mõtteid.

Järgmine nädal panen tagarummu tellimuse sisse ja kui see kohal saab ülejäänusid velgede juppe hankima hakata.

Siit foorumist otsisin Rohloffi ja Pinioni kohta aga aga infot ei ole, rattaid siiski mõned peaks olema. Veidi see uus tehnoloogia hirmutab, Kindernay XIV hakati alles 2020 suvel laialdasemalt müüma. Aga tundub, et kasutatakse edukalt elektri mtb-del, ju siis peab vastu.

Sõbraga on esimene tripp aprilli teise poolde kokku lepitud...loodetavasti jõuab.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 06. 03. 2021. 08:29
Postitas mtm
Kui matkamise jaoks sobiv esikahvel olemas aga tahad amordi panna siis on eelarve kindlasti lõhki. 2,4" kumm on piisava vedrustusega, 3,0" veel paremaga. Seal kus sõita plaanid pole muud vedrustust vaja. Mul kõvakahvliga rattal 2,4" kummi rõhk i30 pöial tubelessina 0,7 ees ja 0,9 taga kui juurikaid pidi sõidan, matkaks ehk paneks vähemalt 1,2/1,5. Kummi vedrustus oleks minu jaoks piisav ka kõrgema rõhuga. Pigem siis paneks juba ette laiema kummi kui esiamordi. Ega matka jaoks sobivate kinnitustega esiamortide valik nii suur ole ka.

Kui tagarummu ära tellid pole mingit vajadust oodata mil see kohale tuleb kuna kodara pikkuste arvutamiseks vajalikud mõõdud on Kindernay suppordi all olemas. Pöiad kui ostad siis nende kodarate pikkuse arvutamiseks vajaliku mõõdu(d) leiad ka tehnilistest andmetest.

Aprilli teine pool on kohe käes, pead kõik asjad kohe ära ostma ja jooksud ära laduma. Kui raami saadavad aprilli alguses siis jääb ratta kokkupanekuks ja testsõiduks enne kokkulepitud matka kaks päeva.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 07. 03. 2021. 21:53
Postitas Ernie
Rataste jupid panin bike24lehelt kokku, kodarad arvutasin mõlema rummu tootja lehel olevatesoovituste järgi.

Sapim Polyax Brass Nipple 2 mm - black.
Length: 12.0 mm

Sapim Race Spokes 2,0/1,8/2,0 - black
Length: 272mm

Sapim Race Spokes 2,0/1,8/2,0 - black
Length: 282mm

SON 28 15 110 Hub Dynamo - 6-Bolt - 15x110mm Boost - black anodized
number of holes: 32 holes

WTB KOM Tough i25 TCS 2.0 29 Inch MTB Rim

Hetkel ei suuda aru saada vändasüsteemist, mis juppe sinna täpselt peab valima. Bottom bracket on 73mm ISO.

Kas tagarummu 148 boost on vaja vändasüsteemi valikul silmas pidada, et kett otse hakkaks jooksma? Ehk keegi teadja viskaks mingi SRAM või Shimano näidise siia.150~euri kanti max.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 07. 03. 2021. 23:35
Postitas mtm
Kindernay XIV 148 chain line on 48,5mm ja raami valmistaja Q-factor'it ei ole andnud aga uuri mis andmetega vändad valmis rattal on (vist 172mm). Seega vali endale sobiva hinnaga vändad millel chain line võimalikult sama mis tagarummul ja Q-factor sama või suurem. Max 38T hammakat lubatakse raamile ja vändapikkus mida sobivaks pead.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 03. 2021. 07:16
Postitas MK777
Antud projekti puhul ei hakkaks üldse pead vaevama amordiküsimusega. Ja mis puudutab käigukasti siis valiks pigem lihtsama lahenduse. Näiteks 1x11/12.
Pidurite osas ma langetasin valiku Avid BB7 kasuks koos Centerline 180 ketastega. Pommikindla konstruktsiooniga ja ei mingit jandamist õliga.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 03. 2021. 08:15
Postitas mtm
Piduri tross tuleb Big Bro raamil küll ülevalt mil niiskus sisse nii lihtsalt ei lähe ega tross külmaga sõites jäätuma ei hakka aga mina eelistan hüdraulilisi pidureid kuna need on enamasti hooldusvabamad. Tõesti võib juhtuda, et on õhuprobleeme aga seda tuleb väga harva ette ja on lihtsalt lahendatav. Kui osta komplekt kus juba õli torudes sees siis pole paigaldadeski õhutada vaja. Põhiline argument selle ratta juures on, et kui juba käiguvahetus hüdrauliline siis pidurid võiksid ka olla.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 03. 2021. 11:58
Postitas Ernie
Amordi küsimus oli rohkem tulevikus ja niisama teemaarenduseks, kuna raamil kahvel olemas, siis praegu jääb kindlasti see ja mtm tõi oma kogemusest ka näiteid, et suure tõenäosusega piisab ka rehvirõhu ja -mõõduga mängimisest.

Mis puutub käigukastidesse, siis selle otsuse olen teinud ja Kindernay 99,99% tõenäosuega mu rattale tuleb. See kassetimajandus ei tundu üldse ahvatlev. Nagu mainitud oli alguses plaanis ka rihm aga hetkel jääb see eelarvelistel kaalutlustel kõrvale, lisaks oleks vaja raamile ka splitter panna.

Pidurid tulevad kindlasti hüdraulilised, ma ei näe siin ise üldse mõttekohta ja nagu mainitud, siis käiguvahetus ka hüdrauliline (testitud -30 ja pidi töötama). Eelmisel rattal olid ka hüdraulilised pidurid ja 8a jooksul ei olnud kordagi probleeme, ei vahetand õli ega õhutanud ka. Uue ratta eest luban paremini hoolitseda.

Suure tõenäosusega ma 3000-4000km matku kohe ette ei võta tundmatusse ja need väiksed jupid, mis teen saan kindlasti hakkama.

SON28 dünamo osas tekkisid ka kahtlused, kas ikka on vaja? Ratta veekindlus väheneb, drag suureneb, hind ka tõuseb...

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 03. 2021. 15:02
Postitas mtm
Rummudünamo on vajalik kui ei ole matkal võimalik vajalike seadmete akusid laadida. Palju akudega seadmeid- tuled, nuti- või nuputelefon, GPS=spidokas+tracker jne.- kasutad ja kui tihti laadija juurde satud rehkenda ise. Kui keerulisel maastikul sõidad kus kiirus väike (alla 12km/h?) siis ei pruugi rummudünamo jaksata laadida aga veidi aitab kui võtad lisa akuga USB laadija, näiteks see https://cinq.de/en/power-supplies/433/plug5-plus lubab laadimist juba 7km/h juures mis küll maksab aga eelarve läheb ju ikka lõhki. Odavam on muidugi akupankasid kaasas vedada aga arvesta ka nende kaalu.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 10. 03. 2021. 14:23
Postitas Ernie
Täna juba tegin peaaegu Kinderay tellimuse ära ja siis märkasin, et käibemaks tuleb juurde... raami puhul olin sellega arvestanud aga nüüd sain küll nagu haamriga vastu pead. Samas esialgset eelarvet vaadates see veel lõhki pole.

Uurin igaksjuhuks veidi Rohloffi kohta ka ja teen õhtul otsuse.

Dünamo tuleb, sest kui sinna midagi ei ühenda on drag suht nullilähedane.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 18. 03. 2021. 23:14
Postitas Ernie
Veidi oli muid tegemisi vahepeal aga hetk tagasi tellisin Kindernay XIV ära koos viieks õlivahetuseks vajaliku õliga.
Muude jubinate osas on valik enamvähem tehtud aga tahan sama joont hoida komponentidega, nüüd on siis valik kas SRAM või Shimano.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 19. 03. 2021. 08:19
Postitas mtm
Ma seda liiga oluliseks ei peaks, et komponendid ühelt valmistajalt eriti kui käikar ansamblisse ei mahu. Komponente teevad teised valmistajad ka peale Shimano ja Sram'i nagu juba käikari valikult avastasid.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 19. 03. 2021. 13:09
Postitas aif
Ernie kirjutas:
18. 03. 2021. 23:14
Muude jubinate osas on valik enamvähem tehtud aga tahan sama joont hoida komponentidega, nüüd on siis valik kas SRAM või Shimano.
Arvestades seda et sul on raam ISO keskjooksutoruga, siis soovitaks vältida SRAMi (GPX on Shimano patendi vältimiseks lahendatud rumala insenertehnilise lahendusega ja lammutab vasakpoolset laagrit). Vali kõige suuremate laagritega keskjooks ja sellisel juhul kahaneb valik 24mm võlliga väntadele.

aif

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 19. 03. 2021. 18:44
Postitas mtm
Srami vältimine ei pruugi hästi välja tulla ja kas on vajagi. Shimanol ei tundunud sobivat 48 - 49 mm chain line'i, piisavalt suure Q-faktori ning max 38T hammakaga väntasid olevat. Sramil on sobivad NX ja SX Eagle non boost: https://www.sram.com/globalassets/docum ... -rev-d.pdf .
Kokkupandud rattal ongi
Crankset: SRAM NX Eagle 30t
Bottom Bracket: SRAM DUB

Ja kuna Bottom bracket shell: 73mm bottom bracket, ISO threaded
siis peaks sobima DUB BSA 73 mis maksab sama palju rattakett ja vahetad ehk kiireminigi kui keti.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 22. 03. 2021. 09:53
Postitas tarmo
Ernie kirjutas:
18. 03. 2021. 23:14
Veidi oli muid tegemisi vahepeal aga hetk tagasi tellisin Kindernay XIV ära koos viieks õlivahetuseks vajaliku õliga.
Muude jubinate osas on valik enamvähem tehtud aga tahan sama joont hoida komponentidega, nüüd on siis valik kas SRAM või Shimano.
Ma soovitaks komponentide valikul otsustada Shimano kasuks. Selleks on väga lihtne põhjus - Shimano juppe on igal pool saadaval. Mu kasutan bikepackinguks oma vana hardtaili ja sellel on XT sari. Rattatripid võivad sind viia igale poole ja kuskil väikeses asulas x riigis reeglina sõna "sram" ei tunta. Seetõttu kasutan matkarattal isegi Shimano pedaale kuigi kodus muudel ratastel on teised brändid.
Dünamo osas soovitaks mõelda. Viimasel ajal tundub olevat nii, et dünamot kasutavad rohkem need, kes sõidavad aja peale. Ehk erinevad bikepacking racerid. Tavamatkajad valivad üha rohkem akupanga(d), sest nende mahud on läinud suureks ja hinnad odavamaks. Tihti on matkajatel kaasas 2 x 10000 või isegi 2 x 20000 akupangad. Kaalu muidugi neil on, aga tehniline pool oluliselt lihtsam.
Rehvid - viimased aastad olen kasutanud matkadel Aspeneid ja need on end igati õigustanud. Pole olnud ühtegi rehviparandust.
Porilaudu pole kunagi kasutanud ega ei kasuta ka. Tüütud ja koledad. :) Tagumise ratta alt tuleva pasa püüab nagunii kinni sadulaposti käljes olev kott ja kuna see on nagunii veekindel, siis pärast pesed pori sealt maha 1 minutiga. Ees on mul lühike amordi krooni all olev lapats ja sellest piisab täiesti.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 22. 03. 2021. 10:38
Postitas Ernie
Aitäh kõigile tagasiside eest, see on väga palju abiks. Praegu sõidan rohkem rattaga tööle, poodi ja vahel niisama. Matkamise mõtted on ammu peal olnud ja tunudb, et sellel suvel on aega ka. Aga kui ikka aastaid pidevalt oma ratast ei tuuni ja uuenda siis komponendid ja tehnika jooksevad eest ära. Nüüd olengi ennast kurssi viinud ja siit teemast on ka näha, et oma algsest mõttest olen tegelikult üsna erineva lahenduseni jõudnud.

Shimano komponentide kasuks räägib tõesti see, et nad on levinud ja kindlasti ka väga head ja töökindlad. Pidurite õhutamine pidi olema lihtne ja kasutatakse orgaanilist õli. SRAM-i õhutamine pidi olema raskem aga modulatsioon parem ja kasutatakse levinud DOT tüüpi õlisi. Kindlasti on ka SRAM hea ja valik tulebki teha teiste soovituste ja enda maitseeelistuse põhjal. Dünamo tundub ahvatlev aga kallis. Akupank on 20000mAh olemas ja see toimib täitsa hästi. Samas dünamoga ratta saab alati hiljem juurde ehitada kui peaks isu tekkima. Praegu lihtsalt hoiaks 250~ euri kokku.

Velgi soovisin algselt WTB KOM Tough aga neid pole i30 mõõduga saada, nüüd vaatan DTSwissi poole, seal on valik suurem. i30 sellepärast, et saaks velge vahetamata soovikorral kasutada 2.25-2.6 rehvi. Tahaks head tugevat tubless velge, mis pole ilmatu kallis aga ei pea olema ka kõige odavam.

https://www.bike24.com/p2235441.html velg

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 22. 03. 2021. 14:13
Postitas mtm
Rummudünamoga jooksu ehitamise asemel saab ka pöiadünamot kasutada:
http://www.velogical-engineering.com/ve ... wer-supply
https://pedalcell.com/

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 23. 03. 2021. 17:57
Postitas Ernie
Väike uuendus, tellisin ära veljed, rehvid, kordarad, niplid ja ikkagi ka rummudünamo.

DT Swiss Standard Brass Nipples 2,0mm
size / color: 12mm / black

DT Swiss Competition Spokes 2.0/1.8/2.0 - black
length of the spoke: 280 mm

DT Swiss Competition Spokes 2.0/1.8/2.0 - black
length of the spoke: 270 mm

DT Swiss FR 560 - 29 Inch Disc MTB Rim - 32 holes - black

Schwalbe Racing Ralph Evolution MTB Folding Tire - AddixSpeed - SuperGround - TLEasy - E-25 - 29x2.35 Inches

Schwalbe Racing Ray Evolution MTB Folding Tire - AddixSpeedGrip - SuperGround - TLEasy - E-25 - 29x2.35 Inches

SON 28 15 110 Hub Dynamo - 6-Bolt - 15x110mm Boost - black anodized
number of holes: 32 holes

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 23. 03. 2021. 22:21
Postitas mtm
Üle tuhande euro veel kulutada, et mitte öelda mõni tuhat: vändad, pidurid, sadul, tuled, usb laadija, matkavarustus ...
Vaat et tuled ja laadija suurim kulutus- ega kalleimat rummutüramot põhjuseta hankinud.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 25. 03. 2021. 20:14
Postitas Ernie
Varustus on õnneks suures osas olemas ja rattaga jään oma eelarve piiresse õnneks.

Nüüd on tellitud ka pidurid ja vändad, Shimano SLX seeriast. Tuli võtta põhimõtteliselt seda, mis poes veel järgi oli. Usun, et teeb oma töö ära.

Kui õigesti olen arvestanud,siis puudu on vaid lenks, stem ja sadulapost. Tule jätan hetkel tellimata, dynamoga laen lihtsalt akusi/akupanka.

Aprillis peaks kola vaikselt saabuma ka hakkama.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 25. 03. 2021. 22:59
Postitas SK
mtm kirjutas:
23. 03. 2021. 22:21
rummutüramot
Kas keelevääratus või tahtlik? :D
Anyway, ma olen ka matkaratta puhul mainstreami usku - "EI" igasugustele haruldastele rummusisestele ja välistele 12-käigulistele. Mida levinum süsteem, seda suurema tõenäosusega saab abi. Kui talvel miinuskraadidega ei matka, siis töötab iga 8-9 käiguline süsteem aastaid. Rummudünamo on ka akupankade laadimiseks OK, aga esitule käitamiseks aastal 2021 üsna mõttetu.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 25. 03. 2021. 23:21
Postitas vidrikjupiter
SK kirjutas:
25. 03. 2021. 22:59
Rummudünamo on ka akupankade laadimiseks OK, aga esitule käitamiseks aastal 2021 üsna mõttetu.
Äkki selgitad lähemalt, et miks? Küsin lihtsalt eemalt kiibitsejana ja et enda silmaringi avardada.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 26. 03. 2021. 07:47
Postitas Ernie
Rohloff on ennast ammu tõestanud ja mõned kiiremad on 300 000km( jah kolmsada tuhat) juba läbi sõitnud. Lisaks on need vinged süsteemid 14 käigulised🤪. Usun, et Kindernay kestab ka ja ega muidu tooted ei areneks kui poleks inimesi, kes neid ostavad ja testivad. Muidu sõidaksime siiani nõukaaegsete “singelspeedidega”.

Ma matkan talvel miinuskraadidega ka, terve talv läbi sõitsin see aasta. Ratas oli lihtne ja käiguvahetusels oli 7 käiguline shimano rummusisene.

Rummudünamo vingemad lambid näitavad juba nagu auto tuled, omavad isegi kaug ja lähituld. Akutuled on loomulikult sama hea alternatiiv, nõuavad lihtsalt aegajalt pistikust laadimist. Eks ta rohkem maitseasi. Mul lihtsat oli praegu võimalus dünamo osta ja sellepärast ostsingi.
SK kirjutas:
25. 03. 2021. 22:59
mtm kirjutas:
23. 03. 2021. 22:21
rummutüramot
Kas keelevääratus või tahtlik? :D
Anyway, ma olen ka matkaratta puhul mainstreami usku - "EI" igasugustele haruldastele rummusisestele ja välistele 12-käigulistele. Mida levinum süsteem, seda suurema tõenäosusega saab abi. Kui talvel miinuskraadidega ei matka, siis töötab iga 8-9 käiguline süsteem aastaid. Rummudünamo on ka akupankade laadimiseks OK, aga esitule käitamiseks aastal 2021 üsna mõttetu.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 26. 03. 2021. 09:51
Postitas SK
vidrikjupiter kirjutas:
25. 03. 2021. 23:21
SK kirjutas:
25. 03. 2021. 22:59
Rummudünamo on ka akupankade laadimiseks OK, aga esitule käitamiseks aastal 2021 üsna mõttetu.
Äkki selgitad lähemalt, et miks? Küsin lihtsalt eemalt kiibitsejana ja et enda silmaringi avardada.
ma üldse ei oponeeri siin seni pakutud lahendustele, ongi mitmeid viise, kuidas soovitud lõpplahenduseni(probleemivaba matkaelamus) jõuda. Dünamo-lampide vastu pole mul ka mitte midagi, lihtsalt USB-otsaga akupangast on saanud odav globaalne energialahendus, mis ei maksa suurt midagi ja neid saab ka igalt poolt.500 luumenist esituld saab tundide kaupa toita üsna väikese akupangaga. Dünamoga rummu vastu räägib see, et tegu on varuosade kontekstis ikkagi erilahendusega, millele remont või asendamine võib osutuda probleemseks, kui just Saksamaal ei matka, mis on rummudünamoid täis. Muidu on tegu igati toreda abimehega.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 26. 03. 2021. 10:11
Postitas mtm
Ei saa jätta manimata, et käiguvaheteid kiites on singlespeedi toomine negatiivse näitena kohatuvõitu. Tihti minnakse singlespeedi peale kui on tüdinetud kallima otsa keerulisemast tehnikast. Singlespeed bikebacking, MTB, tracklocross, fat, MNT jne. annavad rattasõidule uue mõõtme kus sõitja mängib olulisemat rolli ning millele on oma austajatering nagu ka rummu- ja raamisisestel käikaritel.

Aga akude laadimisest. SON 28 väljund on 6V AC/ 3W. Laadija konverteerib vahelduvvoolu alalisvooluks ja hea laadija (=kallis) 5V DC väljund annab tund aega piisava kiirusega sõites (ca 15km/h pakuks) umbes 500mAh. Umbes 15 - 20% võib ka kadu olla. Seega 3000mAh akut laed nullist täis 7 tundi ja 5000mAh akut 12 tundi. Praeguse aja telefonide akude mahtuvus kuskile sinna vahemikku jääb. Akut laed siis tuld ei saa kasutada. Praegu päev juba üle 12 tunni pikk, aprilli lõpus laeb 5000:se akupanga täis küll kui läbisõit 12h x 15 km/h = 180 km päevas.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 26. 03. 2021. 10:25
Postitas Ernie
Ma ei tahtnudki ühekiirusega sõitjaid kuidagi halvas valguses näidata. Minu poolt suur austus neile, seal on tõesti sõitja võimekuse tähtsus palju suurem kui muidu. Point oli rohkem eneseõigustamises, et keegi peab ju seda uut tehnoloogiat ostma ja testima. Sest kui keegi ei ostaks, siis uusi lahendusi ei tuleks ka. Keegi peab pioneer olema. Eestis on minu Kindernay esimene, sain ka tootjalt sellekohase kinnituse.

Rummudünamo osas tegid samad arvutused, minu 2000mAh telefoni aku peaks täis saama 5-6 tunniga. Matkajad kasutavad edukalt ka päikesepaneele.

Veelkord tänud konstruktiivse aruelu ja näidete eest, ehk saab keegi kunagi siit teemast nõu ja abi tulevikuks. Ei olegi õiget ega valet valikut, on erinevad maitsed ja eelistused.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 04. 2021. 17:16
Postitas Ernie
Vaikselt jupid jõuavad, järgmise nädala lõpuks loodetavasti kõik kohal. Raami tarne lükkus 10 päeva edasi, loodetavasti rohkem muudatusi ei tule.

Eelarve on nüüdseks täis ja mugavusvarustust on veidi tulevikus veel vaja juurde hankida. Tuli ja laadija, rattakotid jne. Laadijaga proovin esialgu ise ka õnne, netis DIY õpetused olemas, samuti on plaan ka väiksed pakiraamid ette ja taha teha, sellised maitsekad ja minimaalsed.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 04. 2021. 21:04
Postitas mtm
Kuis oled pakiraami plaaninud teha?
Endal oli ka mingi hetk mõte ise teha esipakikas mis sobiks raami ja kahvli arvukate kinnitustega. Kuna toru oli keerukas väänata nii, et see lömmi ei läheks, täismaterjal oleks jäänud terase puhul raskeks ja alumiiniumi keevitus keerukas ning leidsin 30e eest enam-vähem sobiva siis sinna se jäi aga hea idee korral võiks jätkata.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 08. 04. 2021. 23:32
Postitas Ernie
On kaks mõtet,

Esimene plaan oli alumiinium 8mm täismaterjalist teha, mul on keevitus olemas. Ja aega nikerdada ka. Aga ma ei tea kuidas seda painutada on.

Teine variant, mis endale rohkem meeldis oli teha 6mm läbimõõdu ja 1mm seinapaksusega roostevabast torust. Seda suudan ka vist kokku keevitada. Jällegi puudub kogemus painutamise kohta aga youtubes oli paar videot kus peent toru edukalt spets torupainutustangidega edukalt kujusse vormiti.

Pean veidi olemasolevate rataste pakiraame mõõtma ja veidi tugevust vaatama, sest kuigi mul on küll vahendid metallitööks olemas siis kõiki asju ma vaimusilmas ette ei kujuta.

Materjali valik selline, sest seda on kohe netist normaalse hinnaga saada 6m juppide kaupa.



Pilt

https://www.tumbleweed.cc/store/mini-pannier-rack


30 eurise hinnaga normaalseid raame pole näind. Ise teeks peamiselt selletõttu, et aega on ja ma tahaks minimaalseid raame, mis oleks täpselt minu rattale.

mtm kirjutas:
08. 04. 2021. 21:04
Kuis oled pakiraami plaaninud teha?
Endal oli ka mingi hetk mõte ise teha esipakikas mis sobiks raami ja kahvli arvukate kinnitustega. Kuna toru oli keerukas väänata nii, et see lömmi ei läheks, täismaterjal oleks jäänud terase puhul raskeks ja alumiiniumi keevitus keerukas ning leidsin 30e eest enam-vähem sobiva siis sinna se jäi aga hea idee korral võiks jätkata.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 09. 04. 2021. 07:32
Postitas mtm
See M Part FMP front rack pakikas mille 1,5a tagasi 30e eest Eestisse sain maksab nüüd ka kaks korda rohkem ja ei asu enam EU's:
https://www.amazon.co.uk/dp/B00L2902VU/ ... 41_TE_dp_1 . Isetehtud saaks selline nagu soovid aga mul jäi mõtteks kuna sinu mainitud pakiraamide mõõtmisele ja veidi tugevuse arvutamisele kulub palju aega mida mõnusam rattasõiduks kasutada.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 09. 04. 2021. 20:29
Postitas Ernie
Esmaspäeval lubati Kindernay XIV ka teele panna. Hakkan täna esiratast kokku laduma, loodetavasti üllatusi ei tule.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 16. 04. 2021. 20:25
Postitas Ernie
Kas Eestist kuskilt DT swiss competition kodaraid võib vastavalt mõõdule osta?

https://www.bike24.com/p215712.html Vaja 266 pikkust.
Kindernay tuli kohale ja tuli välja, et ma ei mõõtnud 7x kodara pikkust üle ja tellisin 4mm liiga pikad.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 17. 04. 2021. 02:11
Postitas erikr
Vanasõna järgi tuleb lausa 9 korda mõõta.
V+ on Dt Swiss Champ must olemas
https://www.veloplus.ee/et/toode/kodar- ... -must-3055
Eks pead näppude peal arvutama kas hommikul Tallinnast või nädala pärast Saksast.

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 17. 04. 2021. 08:40
Postitas arnea
Õhendamata kodarat ei soovitaks. Veebi andmetel on Pirita Hawaiis Competition olemas nii 265 kui 267 pikkuses: https://www.hawaii.ee/et/tooted/suvi/ja ... ,0/1,8x267

Re: "Bikepaking" ratta ost/ehitamine 2021/Q2

Postitatud: 17. 04. 2021. 10:58
Postitas Ernie
Tänud, sain Hawaiist, pidin ise ka veidi sahtlites tuhlama, sest kuigi laoseis näitas, siis kohe ei leidnud. Võtsin 267mm, sest tootja soovitas pigem pikemaid. Rattad on varsti valmis, raamist pole juba nädal kuulda olnud kuigi arvati, et olnud nädal jooksul pannakse teele.