1. leht 1-st

Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 20:09
Postitas Mart94
Tervist!

Kuna keldris seisab üsna mitu aastat vana Merida Kalhari (Ei mäleta täpselt, kas 550 või 510), millele oleks tarvis pisike uuenduskuur teha, kuid tekkis paar küsimust... Rattal on muidu küljes originaaljupid v.a. tagumine käiguvaheti, mida on 2 korda vahetatud...
  1. Kui mul on hetkel 7 käiguline tirr, kas on mul võimalik see vahetada näiteks 9 või 10 käigulise vastu? Kas see oleneb velje/jooksu vms. omadustest, või mitte?
    Sellest olen teadlik, et siis tuleks gripshift ka välja vahetada.
  2. Kui esimene käiguvaheti ei tõmba ennast tagasi esimesele käigule (gripshift töötab, kuid käiguvaheti liigub vaid ühele poole), peab jalaga kaasa aitama, siis on viga käiguvaheti sisene, vedru katki/lahti ning tuleks uus käiguvaheti osta?
  3. V-tüüpi piduritel on midagi viga, kui pidurdades liigub üks pool ning seejärel jääb pidur kuidagi imelikult viltu? - vist küll
  4. Kas gripshift tasub välja vahetada linkvahetuse vastu?

Rattal tuleb arvatavasti välja vahetada järgnevad asjad:
  1. Tagumine jooks 26"
    1. Käiguvaheti
    2. Tagumine n käiguline käiguvaheti
    3. Tagumised hammasrattad (Tirr) n käiku
    4. Õhukumm 26"
  2. Esimene jooks 26"
  3. Keskjooksu hammasrattad e. vändad?
    1. Esimene 3k käiguvaheti
  4. Kett
  5. Gripshiftid n ja 3 käiguline + trossid + kõrid
  6. Pidurid + piduriklotsid + trossid + kõrid
  7. Uued gripid ning sarved
  8. Kummid/mantlid
  9. Pidurihoovad?
Kuidas oleks kõige kasulikum rattase raha investeerida ning kas tasub üldse hakata jupihaaval parandama seda? Ratast on kavas kasutada igapäevaseks sõitmiseks (~20km). Kas tasub osta täiesti uued jupid, või võib siin foorumis kasutatud juppide poole ka vaadata?

Ütleks siis juba ära, et kui teema lugejal midagi soodsat pakkuda oleks, siis võib ühendust võtta.
E-mail & MSN: Mart@martleib.com
Skype: MartLeib

Võibolla mõned mõtlevad, miks rattal nii palju vigu küljes? Vastus lihtne: nooruse lollus...

Parimat
Mart L.

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 20:28
Postitas pärnu rattur
Mis sa sellest Meridast ikka torgid, osta parem kohe ratas...

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 21:55
Postitas MK777
Pole mõtet investeerida antud projekti, liiga suur kulu. Lihtsam on uus või korralik kasutatud ratas osta. (y)

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 22:06
Postitas serxx
Mart94 kirjutas:Kuidas oleks kõige kasulikum rattase raha investeerida ning kas tasub üldse hakata jupihaaval parandama seda? Ratast on kavas kasutada igapäevaseks sõitmiseks (~20km). Kas tasub osta täiesti uued jupid, või võib siin foorumis kasutatud juppide poole ka vaadata?
Minu arvamus, ei ole mõtet jamada.
See, mida teha tahad = uus ratas. OLULISELT lihtsam on osta uus ratas. Tõenäoliselt odavam ka.

Kui tahad ikkagi ise ehitada, alustaks ma sellest, et võtaks uue raami ja hakkaks sinna vaikselt juppe ostma. Samal ajal võid vanaga edasi veereda.
Raamiks sobib võibolla midagi sellist: http://www.veloplus.ee/toode/Raam-Merid ... ciit-13419. Tundub suht hea hind.

Kui upgrade tegema hakkad, siis põhimõtteliselt ei jää sul järgi mitte midagi peale raami.
Tagajooks ei sobi, tirr liiga lühike. Uusi jookse vaja.
Kõik käiguvahetuse osad tuleb vahetada, seal hulgas vänt + keskjooks = terve groupset.
Kui tahad ketaspidureid, mis oleks igati mõistlik soov, siis su raam seda ei võimalda. Ehk siis vaja on ka uut raami, vana ei sobi.
Teadmata su ratta aastakäiku ja täpset spetsifikatsiooni, võib teoorias juhtuda, et sul on hetkel 1" esihark/amort ja selle asemele ei leia naljalt midagi. Turul on hetkel saada 1 1/8" ja tapered (ülevalt 1 1/8, alt 1 1/2). Ehk siis parema hargi/amordi soov võib tähendada ka raamivahetust.
Minu arvamus on, et mingi vana ja odav raam ei ole seda väärt, et sellesse nii palju investeerida. Rääkimata sellest, et tõenäoliselt on see raam ka suht raske.

Vastused muudele küsimustele:
Kui V-pidur kisub ühele küljele, on reguleerimises viga. Vedru pinget saab reguleerida. Mõlemad peaksid liikuma ühtlaselt.
Kui tagasi ei tõmba (vahet pole kas pidur või käiguvahetaja), on suure tõenäosusega viga pigem trossides/kõrides.
Gripshift või kangid? Puhtalt maitse asi, kellele mis sobib.

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 22:18
Postitas Mart94
Tänud seniste vastuste eest. Pean tõdema, et ise samal arvamusel, et ei ole mõtet vanaga jamada enam. Muidu, kas sellise üsna räbala ratta müügi eest oleks võimalik mingisugune raha saada, või oleks see ka mõttetu üritus?

Küsin siin samas teemas siis, et millist ratast osta, ülemiseks hinnapiiriks umbes 500€ ning nagu eelpool mainitud, siis iga päev kavas ~20km läbida sellega. Teest umbes 4km on kruus/kõva liiv ning 16km asfalt. Muidugi võib leida ka kasutatud ning odavama ratta.

Väga hea oleks, kui saaks Tartus kohale minna ning proovida ratast ikka :)

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 23:32
Postitas oldmoped
Mehed, pidage nüüd natukene hoogu - nagu teemaalgataja ise kirjutas, on tal vaja tarberatast, mitte spordivahendit.
Mis krdi põhjusel peaks siis üldse hakkama 3x9 setupi peale minema, parem olemasolev korda teha ja vajalikud kuluosad lihtsalt ringi vahetada.
Esivahetaja võiks alustuseks proovida ära puhastada ja ära määrida korralikult ning kontorllida ka, et ega tross ei ole kuskilt kinni jäänud. See, et pidurihoovastiku tuleb ka vahetevahel hooldada - puhastada ja määrida ja survevedrusid reguleerida, et keskasend ilusti paigas oleks, ei tohiks ka mingi eriline saladus olla.

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 28. 06. 2012. 23:53
Postitas MK777
Kõik oleneb sellest, mis seisukorras terve ratas üldse on. Seda paraku jutu järgi selgeks ei tee.
Vahest võib isegi ka tagasihoidlik remont/hooldus maksta rohkem kui asi väärt on...

Re: Üldised küsimused maastikujalgratta kohta

Postitatud: 29. 06. 2012. 21:02
Postitas tripp
Sa tahad välja vahetada KÕIK LIIKUVAD OSAD jooksudest alates?
Alles jääb ainult raam, lenks ja amort?
See ratas ei ole seda väärt mitte mingit pidi.
Kindlasti pole see "investeerimine".

Kui ratas on nii viletsas korras nagu sinu kirjeldus - vanarauda.
Kui kirjeldus on üle pingutatud - leia mehhaanik, kes ratta võimalikult lihtsalt töökorda saab.
Aga hakata Kalahari raami pealt sisuliselt uut ratast ehitama - tobe.