matts kirjutas:[
Äkki valgustad, mis see on (elastomer?) ja miks teda sinna sisse üldse pannakse kui ta "üleliigne" on? On asjal mingi downside kah kui ta välja võtta?
Soome pojad alustasid ca aasta tagasi teemat, et SR Suntour, XC-75, 80 mm, lukustatav vedrukahvel töötab suht tuimalt ja nõksutades. Jälgisin nende eksperimenti, kuna endal suht sarnane vedruamort - SR Suntour XC-Pro NS Lock Out. Vennad viskasid MCU välja ja tulemus on järgmine:
Heitin kokonaan pois sen elastomeeripötkön ja sama alkuperäinen jousi sisälle. Elämä on yllätyksiä täynnä. Suntourista alkoi löytyä huomattavasti joustokeulaa muistuttavia ominaisuuksia.
Sagia tuli n. 1,5 cm, jota siinä aiemmin ei juurikaan ollut. Ajaessa keula jopa joustaa, ei tosin ole huippuherkkä, mutta juurakko/kivikkopolulla sain joustoksi jopa 6 cm, joka aiemmin jäi 3-4 cm:n.
Yllättävintä, jousi on niin jäykkä ja progressiivinen, etten onnistunut saamaan keulaa pohjaamaan (painoa mulla n. 78 kg).
Esijännityksen säätö on vielä 0 asennossa.
Elikkä. elastomeeri huitsin nevadaan, niin keulasta tulee huomattavasti parempi, eikä kuitenkaan ole tunnottoman löysä. Se lukitusyksikkö tuntuu toimivan kohtuullisesti vaimentimena. Tietenkään en ole voinut testata sitä nyt kylmässä. Ja edelleenkin, ne liukuputket täytyy olla hyvin voidellut, TF2:nen ei tunnu toimivan, vaan vaseliinimainen keularasva.
Pikemalt on juttu>
http://www.rocsport.com/ubb/ultimatebb. ... 3;t=002224