1. leht 1-st
Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 13. 06. 2005. 12:29
Postitas Nero
Tekkis küsimus ratta paremaks ehitamisel.
1. Milline raam on kõige jäigem?
2. Millisel on kaalu ja jäikuse suhe parim?
3. Palju mõjutab sõidukiirust ja stabiilsust raami jäikus?
4. Kuidas mõõta raami jäikust?
5. mis materjalist raami eelistada (Mg, C, Al (scandium), Ti, CrMo...)? Millised on erinevate eelised/puudused?
Nero
Postitatud: 13. 06. 2005. 12:55
Postitas erikr
esiteks üks Ermo pandud link
http://www2.sjsu.edu/orgs/asmtms/artcle/articl.htm
eri teemades on raamide ja konstruktsioonide aspekte käsitletud.
viewtopic.php?t=2866
viewtopic.php?t=2244
viewtopic.php?t=2141
raami puhul on 3 olulist komponenti: geomeetria, torude profiil ja mõõdud, torude materjal. see on suht tõsine töö kui soovida konstrueerida "ideaalset" raami, kõik need komponendid toimivad ju üheskoos ja sõltuvad ülejäänutest.
jäikus iseenesest ei ole mingi headuse näitaja. füüsikatunnist peaks mäletama, et jäik keha on hapram puruneb kergemini) kui elastne. siis tuleb mängu veel see, et materjalid muudavad omadusi, eelkõige on jutt alumiiniumisulamite struktuuri ja füüsikaliste omaduste muutusest kestval tsüklilisel koormusel. ehk nagu vaikija on väljendunud - raam sõidetakse saiaks.
midagi katsetamise kohta on siin
http://www.efbe.de/defbefrm.htm
Postitatud: 13. 06. 2005. 15:41
Postitas mart
erikr kirjutas:raami puhul on 3 olulist komponenti: geomeetria, torude profiil ja mõõdud, torude materjal. see on suht tõsine töö kui soovida konstrueerida "ideaalset" raami,
Venekeelne pikem jutustus ideaalse MTB raami valikust:
http://www.diletantov.net/modules.php?n ... age&pid=22
Postitatud: 13. 06. 2005. 16:03
Postitas Nero
[quote="erikr"]esiteks üks Ermo pandud link
http://www2.sjsu.edu/orgs/asmtms/artcle/articl.htm
eri teemades on raamide ja konstruktsioonide aspekte käsitletud.
viewtopic.php?t=2866
viewtopic.php?t=2244
viewtopic.php?t=2141
Aitäh!, olen ise koba arhiivides tuhnija
Nero
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 09:46
Postitas UrmasL
Peaaegu 4 aastat on selle teema viimasest postist. Selle aja jooksul on palju mett kerre voolanud ja kindlasti pole ka arendajad niisama istunud.
Jätkaks teemat sellega, et kui 2009/2010 peaks hakkama valima MTB raami, siis millised oleks argumendid materjalile, tootjale, geomeetriale? Millised on arengud ja trendid? Kasutusala oleks nn. "XC maraton". Sõidud 2-4h "elvast-tahkoni".
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 10:01
Postitas Mati
UrmasL kirjutas:Peaaegu 4 aastat on selle teema viimasest postist. Selle aja jooksul on palju mett kerre voolanud ja kindlasti pole ka arendajad niisama istunud...
Eks see arendus sinna carboni suunas ikka läheb. Igasugu värke mõeldakse välja ja arendatakse. Nt
Anti Wrinkle Carbon,
Carbon Nanotubes 1, 2 jne. Kuidas need sooritust parandavad, ei mina seda tea. Ja järjest enam tundub, et tulevik tuleb Aasiast, tahame me seda või ei.
29" peale pole mõelnud? Ses osas on areng kõva olnud, sh spets juppe saadaval juba täiesti rahuldavas valikus.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 12:04
Postitas UrmasL
Kuidas titaan raamidega on? Sulami osas vist olulisi muutusi pole toimunud aga geomeetria ja disaini osas?
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 12:17
Postitas Villem T
Kona patrioodina ei saa
skandiumi meelde tuletamata jätta.
Kui see kedagi aitab siis mul oli 29" ratast proovides lapsepõlvest tuttav isa rattaga sõitmise tunne. Samas mitte-liiga-tehnilistel radadel veereb kindlasti väga hästi kui hoo sisse saad.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 12:19
Postitas Mati
UrmasL kirjutas:Kuidas titaan raamidega on? Sulami osas vist olulisi muutusi pole toimunud aga geomeetria ja disaini osas?
Disain klassikaline, ega materjal suurt loovust võimalda. Minu nägemusel on taaskord tänu sellel idakandile hinnatase oluliselt paremaks muutunud. Vana tuntud tootjad ikka nagu enne US põhised.
Geomeetriate osas on IMHO peamine ja sisuline muutus kitsama kasutuse spetsiifika sisse toomine - a la XC, maraton jne. Sellega seoses, siis ka orienteeritus konkreetsele amordikäigule - a la 80, 100 jne. Enne püüti universaalsemaid variante teha.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 12:28
Postitas Rivo
UrmasL kirjutas:Kuidas titaan raamidega on? Sulami osas vist olulisi muutusi pole toimunud aga geomeetria ja disaini osas?
Kui sul rohkem elus raami vahetada plaanis pole, siis jah, titaan. Et see raam ära lõhkuda, tuleb ikka vaeva näha. Aga kes meist ikka tahab aastaid ja aastaid ühe raamiga sõita. Muidugi, on võimalus spetsiaalselt endale see teha lasta - saadki sellise geomeetria, nagu just sulle vaja.
Titaanraamide juures tasub ka mainida, et isegi selline tootja nagu Titus on raame hakanud tegema karbonist -
Racer X carbon.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 12:33
Postitas Villem T
Mati kirjutas:Disain klassikaline, ega materjal suurt loovust võimalda. Minu nägemusel on taaskord tänu sellel idakandile hinnatase oluliselt paremaks muutunud. Vana tuntud tootjad ikka nagu enne US põhised.
Aga mida nad teevad, kopeerivad mingeid olemasolevaid ennast tõestanud geo-sid või teevad midagi mis näeb enam-vähem välja? Kas nad toru paksustega mängivad? Küsimusi jätkub selleni välja et mis sulameid nad kasutavad? Hiinlased ju teevad autosid ka, mis välja näevad (peaaegu) nagu BMW, aga tegelikult on üks suur küsimärk. Titaanraamiga võiks kümneid aastaid sõita, jaga hinnavahe aastate peale ära ja kokkuhoid on olematu.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 12:54
Postitas Mati
Villem T kirjutas:Mati kirjutas:Disain klassikaline, ega materjal suurt loovust võimalda. Minu nägemusel on taaskord tänu sellel idakandile hinnatase oluliselt paremaks muutunud. Vana tuntud tootjad ikka nagu enne US põhised.
Aga mida nad teevad, kopeerivad mingeid olemasolevaid ennast tõestanud geo-sid või teevad midagi mis näeb enam-vähem välja? Kas nad toru paksustega mängivad? Küsimusi jätkub selleni välja et mis sulameid nad kasutavad? Hiinlased ju teevad autosid ka, mis välja näevad (peaaegu) nagu BMW, aga tegelikult on üks suur küsimärk. Titaanraamiga võiks kümneid aastaid sõita, jaga hinnavahe aastate peale ära ja kokkuhoid on olematu.
Minu teada vurab neid "sara" raame siinmail ka ja pole veel probleeme kuulnud
Selle idakandiga käib vist paratamatult kaasas psüholoogiast tuntud jada -
denial, acceptance, depression . Idahirmu leevendamiseks soovitan lugeda
antud uudist.
OT/PS! Miks sa selle piirkonna autode asemel mobiile võrdluseks tuua ei taha?/OT
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 13:25
Postitas Villem T
Mati kirjutas:Minu teada vurab neid "sara" raame siinmail ka ja pole veel probleeme kuulnud
Selle idakandiga käib vist paratamatult kaasas psüholoogiast tuntud jada -
denial, acceptance, depression . Idahirmu leevendamiseks soovitan lugeda
antud uudist.
OT/PS! Miks sa selle piirkonna autode asemel mobiile võrdluseks tuua ei taha?/OT
Võib ka mobiile võrrelda - "hiina iPhone" on kuuldavasti karvasemate servadega. Olla katsudes tunda. Aga mobiilidest tean ma veel vähem kui ratastest või autodest. Ja mobiilil on raud vähem oluline ka.
Probleemidest sa ei kuulegi, seal on see sama psühholoogiline jada. Mida sa ikka kaagutad kui oma rumaluse eest vastu nokka saad. Või on rõõm heast hinnast nii suur et varjutab kõik muu. Lisaks on see "idakant" suurem kui sinu poolt viidatud tuuletunnel ja sealt tuleb väga erinevat kraami. Ma ei ütle et seal üldse midagi head ei valmistata, Taiwanis ja kindlasti mujalgi tehakse väga korralikku tööd. Seepärast saavad ka Taiwani keevitajad rohkem palka kui nende USA ametivennad jne. Aga siis on ka hinnad teised.
Mina kogu idast tuleva suhtes sinu optimismi ei jaga, hinnavahel on sageli väga hea põhjus.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 13:54
Postitas Mati
Villem T kirjutas:...Mina kogu idast tuleva suhtes sinu optimismi ei jaga, hinnavahel on sageli väga hea põhjus.
Ma arvan, et meie kahe peamine erinevus on see, et sina oled faasis -
denial ja mina
acceptance. Nüüd on vaid küsimus kumb meist ja mis põhjusel enne viimasesse faasi jõuab.
Aga muidu oleks huvitav teada mida keegi kolmas, nt UrmasL asjast arvab
.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 14:10
Postitas UrmasL
Ma jälgin põnevusega
Pigem otsingi infot ridade vahelt ja taustalt. Piisava taustinfo korral pole valiku tegemine enam kuigi keeruline. Enda raami esialgu ei vaheta ja teematõstatus on seoses sõbrale uue MTB projekti algatamisega. Olemas on mõned uitmõtted ja märksõnad:
- võtaks seekord Titaani?
- no mingi 4-5-6 aastat kindlasti ajaks sama raamiga läbi
- Marin ja Corratec on sümpaatsed millegipärast. Mõlemal Ti ka olemas...
- Idabloki titaan...võiks ikka edevam olla...
- FS'i ei taha, enamus sõidud siiski EEC laadi
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 14:22
Postitas RasmusS
http://img39.imageshack.us/img39/5144/c ... itan1f.jpg
Corratec titaanraam, kaal 18`` 1500g
Hind Ebay-s 1500 $, toovad veel tasuta koju kätte ka.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 14:43
Postitas Mati
UrmasL kirjutas:...- Idabloki titaan...võiks ikka edevam olla...
Oojaa mõistan teid härra. Minu sügaval sisemuses pesitsev sümpaatia kuulub Ti-maailmas nimedele nagu Moots, Dean, Seven, Titus jne, aga ... teatud praktilistel kaalutlustel olen valmis ka kaaluma brände nagu Mosso, Airborne jne.
Netis luusides tundub muuseas, et uut tulekut on tegemas teras. Kas mingi tehnoloogilise uuenduse tõttu (midagi kuskil oli, otsin) või puht nostalgiast, pole veel päris täpselt aru saanud.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 14:49
Postitas siim_s
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 22:25
Postitas mrg
Pole võimalik et on veel sinisilmseid kes usuvad, et toode "made in USA" toodetakse Ameerikas! Õnneks või kahjuks tuleb ameerika kaup ikka Hiinast või Taiwanist! Hea näide sellest on Eestis olemas - Trigoni ( Ritchey ) carbon MTB vilkad! Olen neid müünud sel hooajal ca 20 tk ja tulevad nad Taivanist, tegu on vägagi normaalse kaalu, hinna ja vastupidavuse suhtega.
http://www.trigonbicycles.com/entery.swf,.Ma pole veel leidnud, et läänepoolel midagi sellist oleks vastu panna.
Trigoni arendustööst on annab järgmine artikkkel mingi ülevaate
http://www.roadcyclinguk.com/news/artic ... 06/v/1/sp/
Ise sõidan "noname" titaan raamiga (1550 gr) samuti Taivani toode, minule sobiv geomeetria, ei hiilga eriti sexikusega aga kas see on kõige tähtsam, samas võid ju raami üle värvida ja peale mida iganes kirjutada. Titaanraam on investeering paljudeks aastateks, titaaani omadused ajas ja kasutades ei muutu ning eristud hallist massist oma veetorudest raamiga.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 20. 05. 2009. 22:57
Postitas Rom
Kuna teemapealkirjas ka jäikus mainitud siis erinevate materjalide käitumised on ka kindlasti olulised
Võrdluseks siis (legendaarselt) subjektiivset p...setunnetust
alu vs. titaan vs. carbon võistluselemendis
siis alu raam meeldis mulle kõige rohkem, just oma jäikuse poolest -tunned kuidas toores jõud otse maha surutakse.
Järgneb kohe karbon - ei ole küll nii jäik kuid samas töötab koos sinuga positiivselt teravalt igas asendis kaasa.
No ja siis titaan mis tundus ikka väga tuim tükk olema -vetrub.. aga tüütult laisalt. Minu 2,5 kg kaaluv authori igailma raam on umbes sama "emotsioonikas " ja jäik
.
Loomulikult sai nendega sõidetud väga erinevates füüsilise vormi faasides, mis muudab tunnet oluliselt, kuid siiski...
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 07:22
Postitas tarmo
Mati kirjutas: Ja järjest enam tundub, et tulevik tuleb Aasiast, tahame me seda või ei.
See on väga hea et raamid tulevad Aasiast. Hetkel on maailma parim carboni töötlemise tehnoloogia Taiwanis, seda olen kuulunud rattatootjate endi suust. Ma eelistan igal juhul mõne Taiwani suurema tootja carbonraami Euroopas või USA-s valmistatud nn "käsitöö" raamidele, mida paljud peavad eksklusiivseks kuid tegelikult ei ole seda. "Handmade in USA" ei mängi minu jaoks enam mingit rolli ja selle eest maksaks pigem vähem.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 07:25
Postitas tarmo
Rivo kirjutas: Kui sul rohkem elus raami vahetada plaanis pole, siis jah, titaan. Et see raam ära lõhkuda, tuleb ikka vaeva näha. Aga kes meist ikka tahab aastaid ja aastaid ühe raamiga sõita.
See on üks järjekordseid üldlevinud arvamusi, et titaanraam ei purune. Teoorias võivad tugevusnäitajad olla taevas, aga reaalne elu on teine. Puruneb, ja kuidas veel. Näiteid võib leida Eestist mitmeid.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 08:56
Postitas mrg
Elastsus on see omadus mis teeb titaani MTB-l raamimaterjalina kasutatvaks. Titaani dünaamilised näitajad ju hoopis erinevad alust ja terasest. Ja ikkagi vastupidavus!!! Purunematuid asju pole olemas, aga titaanraamide purunemise näiteid tahaks ise ka näha või lugeda!
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 09:09
Postitas erikr
mrg kirjutas:Elastsus on see omadus mis teeb titaani MTB-l raamimaterjalina kasutatvaks. Titaani dünaamilised näitajad ju hoopis erinevad alust ja terasest. Ja ikkagi vastupidavus!!! Purunematuid asju pole olemas, aga titaanraamide purunemise näiteid tahaks ise ka näha või lugeda!
pilte, pilte paluks purustatud Ti raamidest.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 09:34
Postitas Mati
Teema algataja küsimuse riskianalüüsi osas tundub, et Ti on edev, aga kui juhtub (no kasvõi 1/1000), siis on vist parandamine probleem? Olen aru saanud, et Ti keevitamine on peen töö nii oskuse kui tehnoloogia poolest.
Alu osas on asi ok ja ka karboni paranduse osas on viimasel ajal olemas foorumistki läbi käinud tip-top lahendus.
UrmasL, mis eelarve muidu on üldse? Me võime siin jäädagi lahmama üle lati või siis ka alla.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 09:45
Postitas UrmasL
Ti raamidel on reeglina väga mõistlik garantii või replacement policy. On-One Ti lubab järgmist:
"Lifetime warranty against manufacturing defects, and a generous crash replacement policy". Seega "äkki läheb katki mis siis saab" pole valikul üldsegi argument. Eelarve on nii ja naa. Ütleme, et lahtine
Hiina/Taiwan vs. EU vs. Handmade in USA. pole samuti valikul argument. Põhiline on siiski toode. Netis on ülevaated olemas ja ridade vahelt tuleb asja olemus üsna ilusti välja
Üldiselt hakkab mul juba mingi kuvand tekkima. Aga arutame edasi
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 13:54
Postitas Villem T
UrmasL kirjutas:"Lifetime warranty against manufacturing defects, and a generous crash replacement policy"
See "lifetime" on eksole toote eeldatav eluiga normaalse kasutuse korral, mitte sinu eluiga kui piisavalt rohelist sööd ja ennast regulaarselt liigutad. Planeeritud 5-6 aastat katab kindlasti. Arvestades, et
mõned tehasetiimi mehed sõidavad vahest praegugi üheksakümnendate keskelt pärit raamidega, ei tohiks probleeme olla. Ja millegipärast olla need vanemad raamid oluliselt paremad olnud kui värskemad, valmistaja vahetus.
Mis purunemisse puutub siis iga asja saab kuidagi katki.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 15:34
Postitas mart
erikr kirjutas: Purunematuid asju pole olemas, aga titaanraamide purunemise näiteid tahaks ise ka näha või lugeda!
http://forum.mtb.lv/viewtopic.php?p=70369#70369
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 20:27
Postitas Gunnar
erikr kirjutas:mrg kirjutas:Elastsus on see omadus mis teeb titaani MTB-l raamimaterjalina kasutatvaks. Titaani dünaamilised näitajad ju hoopis erinevad alust ja terasest. Ja ikkagi vastupidavus!!! Purunematuid asju pole olemas, aga titaanraamide purunemise näiteid tahaks ise ka näha või lugeda!
pilte, pilte paluks purustatud Ti raamidest.
Ma ühe suutsin leida :) Kuigi see pole päris aus, sest Colnago Bititan raamil oli see vist disainiviga.
http://gallery.mtbr.com/showphoto.php/p ... 01/cat/510
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 21. 05. 2009. 20:30
Postitas mrg
Ei tea kas pildid on kehvad, aga need raamid ja muu kola näeb väga kole välja! Äkki need ongi need purunevad titaanraamid ja komponendid!!
http://www.rapid-titan.ru/frame_mtb.htm
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 25. 05. 2009. 12:10
Postitas UrmasL
Tunbub, et praegu on valik langenud siia:
http://vannicholas.com/WbmBikeHome.aspx ... %2f1OdA%3d
Tegemist endise Airborn brandiga. Konkreetne TUAREG raam oli Airborn ajal tuntud kui "Black Widow". Selliseid sõidab eestis minuateada kaks ja mõlemad omanikud väga rahul.
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 25. 05. 2009. 12:44
Postitas Mati
Re: Raami jäikus ja muud omadused
Postitatud: 26. 05. 2009. 09:51
Postitas mrg
Van Nicholas saadab mulle oma reklaammaterjale, seal on ka muid häid raame ning muud titaan stuffi ja hinnad ka normaalsed!
UrmasL kirjutas:Tunbub, et praegu on valik langenud siia:
http://vannicholas.com/WbmBikeHome.aspx ... %2f1OdA%3d
Tegemist endise Airborn brandiga. Konkreetne TUAREG raam oli Airborn ajal tuntud kui "Black Widow". Selliseid sõidab eestis minuateada kaks ja mõlemad omanikud väga rahul.