1. leht 1-st

Naine rattaga

Postitatud: 10. 02. 2008. 13:46
Postitas liixa
Algaja 19 a. tütarlaps sadulas....Ei tea täpselt kuidas oma trenne sättida, no pikkus ja tempo. Sirvisin küll siinseid teemasid , aga mullle tundub, et enamik on vast meeste kirjutatud:D
Muidu ennem ratast etgin 7a. kergejõustku aga tuli vigastus..vahetasin siis ala selle peale!
Üldiselt üritan jooku, ujumist ja rattasõitu kombineerida(kahe esimesega saan hakkama:) )

Re: Naine rattaga

Postitatud: 10. 02. 2008. 13:53
Postitas erikr
kui oled 7 aastat trennis käinud, peaksid juba tunnetust küll omama. kombineerid pulsi ja ajaga. võid maastikuratturi piibli ka hankida. põhimõte jääb ju samaks, oled sa mees või naine.
ja eks eesmärgid loevad ka, kas pürgid naiste triatloni meistriks või sõidad rattaga niisama koormuse ja mahu huvides.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 10. 02. 2008. 13:59
Postitas liixa
No iseenesest tahaks nagu ikka võistlustel ka käija ja kui hakkab hästi minema ,siis saab ka eesmärgid paika panna. Sügisest lähen TLÜ kehakultuuri õppima ja vaatan milliseid suurepäraseid teadmiseid sealt kogun. Mine sa tea vbla on rattasport minu ala:)
Eks vist peaks jh mingi raamatukese hankima ja mingi treeningplaani ise koostama...

Re: Naine rattaga

Postitatud: 11. 02. 2008. 23:49
Postitas UrmasL
liixa kirjutas:No iseenesest tahaks nagu ikka võistlustel ka käija ja kui hakkab hästi minema ,siis saab ka eesmärgid paika panna. Sügisest lähen TLÜ kehakultuuri õppima ja vaatan milliseid suurepäraseid teadmiseid sealt kogun. Mine sa tea vbla on rattasport minu ala:)
Eks vist peaks jh mingi raamatukese hankima ja mingi treeningplaani ise koostama...
Kuna oled pikalt kergejõustikku teinud siis ilmselt oled oma füüsiliste võimete ja eripäradega enamvähem kursis. Mis olid sinu tugevad küljed kergejõustikus? Rattasport on eelkõige vastupidavusala. Heal ratturil on looduse poolt antud kõrge hapniku omastamise võime ja ökonoomne lihas. Koormustesti oled teinud? Kas lindil või veloergomeetril? Head pikamaa jooksjad ja suusatajad on võimelised peale mõningat spetsiaaltreeningut näitama rattal päris häid tulemusi. Aga alustuseks tuleb nii või teisiti teha mahtu aeroobses tsoonis. Pigem pikemad ja madalama pulsinga treeningud. Hooaja välisel ajal on hea spinning. Hooajal hea rattur tavaliselt ilma rattata treeninguid ei tee või kui siis minimaalselt. Erandiks on muidugi multisportlased.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 17:14
Postitas liixa
Koormusteste olen küll teinud, pidi kiire taastumine olema. No kergejõustiku tugevad küljed olid hüppealad(teivas, kaugus) ja ka pikamaajooks ei valmista raskusi. Aga rattaga sõites on alguses esimesed kilomeetrid jube rasked(ei tea miks?) Hingamine on raskendatud.... Ei no kergejõustikuga pidin lõpparve tegema, kuna tekkisid lihas krambid(suhtelised tugevad) ja reie lihased olid pidevalt pinges. Eriti väljendus vigastus pärast pikka treeningut võistlustel, kus pingutades jalg otsad andis ja mind võistlemast loobuma pani. Olen kõik tallinna arstid läbi käinud, kuid ei midagi...
Õnneks rattaga sõites pole nagu sellist lihasvalu esinenud. ainuke asi on see pöiad kipuvad krampi minema....
Selline küsimus, et mitu km ma nagu ühe treening korraga sõitma peaks? mitu korda nädalas?

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 18:00
Postitas RasmusS
Kui u 300 eegust kahju ei ole, siis osta Maastikuratturi treeningpiibel http://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?17934. Ma ka suht algaja aga seda lugedes sai ikka kõvasti targemaks. Praegu 14 päevaga u 500 km sõidetud, 4-5 sõidukorda nädalas - pool sellest metsas ja pool asfaldil.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 18:32
Postitas riho
liixa kirjutas:Koormusteste olen küll teinud, pidi kiire taastumine olema. No kergejõustiku tugevad küljed olid hüppealad(teivas, kaugus) ja ka pikamaajooks ei valmista raskusi. Aga rattaga sõites on alguses esimesed kilomeetrid jube rasked(ei tea miks?) Hingamine on raskendatud.... Ei no kergejõustikuga pidin lõpparve tegema, kuna tekkisid lihas krambid(suhtelised tugevad) ja reie lihased olid pidevalt pinges. Eriti väljendus vigastus pärast pikka treeningut võistlustel, kus pingutades jalg otsad andis ja mind võistlemast loobuma pani. Olen kõik tallinna arstid läbi käinud, kuid ei midagi...
Õnneks rattaga sõites pole nagu sellist lihasvalu esinenud. ainuke asi on see pöiad kipuvad krampi minema....
Selline küsimus, et mitu km ma nagu ühe treening korraga sõitma peaks? mitu korda nädalas?
Tere Liixa.

Raske nõu anda kui tegelikult inimest ei tea ja oled veel vigastustega kimpus olnud.

Paar põhitõde siiski mida tasub silmas pidada. Alusta hooaega tasapisi ja jälgi pidevalt enesetunnet. Ära kunagi loe kilomeetreid vaid ratta seljas veedetud aega. Sulle ei pea vist seletama soojenduse ja lõdvestuse - venitamise vajalikkusest. Nii nagu kergejõustikus on need ka rattasõidus iga trenni lahutamatud osad.

Esimesed korrad tee max 2-3 trenni nädalas. Ära sõida korraga üle tunni. Tempo olgu rahulik. Selline, et Sa ei hakka hingeldama ja ei tekiks suurt väsimust. Las keha harjub uutmoodi liigutustega. Tööd saavad (ja hakkavad arenema) uued lihasgrupid jne. Metsa ei soovita Sul esimese hooga nina pista. Kui siis ainult kruusateedele. Trenni võta kindlasti kaasa söök ja jook.

Tasapisi võid sõiduaega sammhaaval pikendada. Kuu aja pärast võid teha juba korra nädalas nt 2-2,5 tunnise sõidu. Mis edasi - sellest loe juba raamatust või küsi kuu aja pärast uuesti.

Edu Sulle!

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 18:39
Postitas UrmasL
Kiire taastumine on muidugi hea, kuid mitte kõige olulisem. Reeglina kestab üks keskmine eesti maraton umbes 2h. Oluline on organismi ökonoomsus ja suutlikus suurel koormusel võimalikult kaua vastu pidada. Kas sul koormustestidel VOmax on määratud? See on siis hapniku tarbimise võime. Mida suuem seda parem. Rattal treenimist alustades on loomulik, et alguses väsitab. Lihas ja organism pole sellise eripäraga harjunud. Ära lase moraalil sellepärast alla käia. Eelkõige sunni ennast "kangutamise" asemel "kerima". See tähendab kergema käiguga sõitmist kus jalad kiiremini ringi käivad. Jalg peab "õppima" ökonoomselt kerima. Peale veidikest treeningut ökonoomsus oluliselt kasvab. Treeningute sagedus sõltub sellest palju sul selleks aega on. Kui võimalik siis ikka vähemalt 3-4 korda nädalas. Algajale on efektiivsemad pikemad ja madalama pulsiga treeningud. Mina leian, et alla 1-1,5h pole korraga mõtet teha. Kilomeetreid ära vaata. Oluline on aeg ja pulss. Ära puhkamist ka unusta. Kui tunned väsimust, jäte päev vahele või tee väga madalal koormusel. Kui mingi maht on kevadeks tehtud, siis võid sisse lasta raskemaid treeninguid. Korra nädalas teed tavalise trenni sees ntx. 3x7-8min lõike. Lõikude vahel taastu kindlasti täielikult. Aga parem uuri juba eelpool mainitud piiblit :)

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 19:54
Postitas liixa
ohohh..saingi jälle natuke targemaks...eks ma pean selle PIIBLI siis hankima, eriti kui kõik seda kiidavad ja soovitavad.
Eks siis vaatab kuidas hakkama saan ja millised probleemid tekivad...eks kui hätta jään siis saan vast siit nõu:D
Aga see lõigu teema jäi veic ssegaseks. Sa mõtled et teen näiteks 8min nn kiirendust ja siis vahele jätan kuskil 5 min. ja siis uuesti ja nii siis teatud arv kordi?
:D :oops:

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 19:54
Postitas liixa
Äitah abi ja nõu eest! :) :P

Re: Naine rattaga

Postitatud: 12. 02. 2008. 20:25
Postitas marion
ps anna väike ülevaade ka oma ratast, selle komponentidest,
ja vaata üle ratta mõõdud ning sobivus enda kasvuga

Re: Naine rattaga

Postitatud: 13. 02. 2008. 00:14
Postitas UrmasL
liixa kirjutas:Aga see lõigu teema jäi veic ssegaseks. Sa mõtled et teen näiteks 8min nn kiirendust ja siis vahele jätan kuskil 5 min. ja siis uuesti ja nii siis teatud arv kordi?
:D :oops:
Umbes nii jah. Lõike on hea maanteel või siledamal metsaringil teha. Sõidad 20 min soojaks ja siis annad 7-8 min umbes 90% koormusega ning seejärel taastud. Kolm-neli tsüklit on küll. Pärast lased veel 20 lõdvestuskes ja ongi 1,5h trenn tehtud. Samas kui nädalavahetusel on niikuinii võistlus, siis võivad nädalasisesed intervallid liiga koormavaks osutuda. Kõik oleneb treenitusest ja eesmärkidest. Rattaspordis on ületreenitus kiire tulema. Eriti veel kui suure õhinaga asja kallale asuda :)

Lisaks õigele metoodikale on õige suuruse ja seadistusega ratas (ja varustus üldse) oluline nagu Marion ütles. Ta võib sulle veel sellist "girl-to-girl" nõu anda kuna ta ise pikalt asja sees olnud :)

Re: Naine rattaga

Postitatud: 13. 02. 2008. 08:28
Postitas edgari
Julgeksin soovitada et esialgu küll hoidu lõigutamisest.
Hetkel vajad ikka ühtlast ja järjepidevat tööd.
lõikudega forsseerid ennast aga kui võimu pole siis pole midagi forsseerida.

Pead rahulikult läbimõtlema kuidas ja kui kaugele tahad oma tegemistega jõuda.
Kui soov lihtsalt rattasõitu nautida siis pole vahet kuidas ja kui palju sõidad. lihtsalt naudi.

kui aga sead endale mingid eesmärgid siis pead ka tegevusplaani vastavusse viima.
Kiiresti ei tule midagi, rattasõidus tuleb areneda samm-sammu haaval.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 13. 02. 2008. 09:21
Postitas riho
edgari kirjutas:Julgeksin soovitada et esialgu küll hoidu lõigutamisest.
Hetkel vajad ikka ühtlast ja järjepidevat tööd.
lõikudega forsseerid ennast aga kui võimu pole siis pole midagi forsseerida.

Pead rahulikult läbimõtlema kuidas ja kui kaugele tahad oma tegemistega jõuda.
Kui soov lihtsalt rattasõitu nautida siis pole vahet kuidas ja kui palju sõidad. lihtsalt naudi.

kui aga sead endale mingid eesmärgid siis pead ka tegevusplaani vastavusse viima.
Kiiresti ei tule midagi, rattasõidus tuleb areneda samm-sammu haaval.
Liixa, teemas Naine rattaga on kõige õigem kuulata just edgari nõuandeid.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 13. 02. 2008. 17:24
Postitas liixa
Ausalt öeldes ma olen rattasõidus väga algaja. Oma rattast ei oska ma küll mingit ülevaadet anda :oops: Classic ja kõik Eks suurus on vastavuses , vähemalt tundub nii. EKs eesmärgid oleks tulevikus võistelda harrastajade klassis vast. Vaatba kuidas asi tulema hakkab!
Tänu nõu eest.. :P

Re: Naine rattaga

Postitatud: 13. 02. 2008. 22:28
Postitas erikr
liixa kirjutas:Ausalt öeldes ma olen rattasõidus väga algaja. Oma rattast ei oska ma küll mingit ülevaadet anda :oops: Classic ja kõik Eks suurus on vastavuses , vähemalt tundub nii. EKs eesmärgid oleks tulevikus võistelda harrastajade klassis vast. Vaatba kuidas asi tulema hakkab!
Tänu nõu eest.. :P
esimene autoriteet teemas "naine rattaga" treeningu osas on edgari
teiseks age ja marion.
kolmandaks es. püssilaskmine pole kahjuks rattasõidus teema... kuigi ilmselt keegi meist ei suudaks ületada tema kombineeritud tulemust suusatamises ja laskmises.

ratta osas niipalju,et kui raamilt ei ole võimalik välja lugeda konkreetset mudelit, siis anna vähemalt teada, mis kirjad on esimesel ja tagumisel käiguvahetajal ja lenksul olevatel käigulülititel ning mis aastal enda meelest ratta ostsid. abiks ka sinu pikkus ka mingigi ratta raamil leiduv kiri (stiilis S, M või 16", 17", 18"...). oluline info seegi, et arvad olevat ratta enda jaoks õige (paraja) suurusega.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 09:36
Postitas liixa
No vaatame siis..ratta peal on siis kirjas järgmised asjad: classic team, käiguvahetaja shimano LX deore, pidurite peal tektron mt 1.0 ...ja siis raami peal on veel kirjas et aluminium.
Aga ostsin ta eelmise aasta sügisepaiku pirita hawaii expressist. Ratas oli tip top ja väga korralik, nii ütles müüja ja mu vend. Sellega oli keegi ennem vist natuke ka sõitnud aga müüja ütles et see oli väga vähe olnud.
wot
:wink:

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 10:12
Postitas Mati
liixa kirjutas:No vaatame siis..ratta peal on siis kirjas järgmised asjad: classic team, käiguvahetaja shimano LX deore, pidurite peal tektron mt 1.0 ...ja siis raami peal on veel kirjas et aluminium...
Midagi sellist?

Ratas on minu arvates alustuseks täiesti piisav. LX-tase lubab võistelda. Edaspidi ja enda taseme kasvades saab vajadusel alati ratta osas arengut pärssivaid vidinaid vahetada :) .

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 11:52
Postitas Alx33
Kui sa ei raatsi 300 kulutada Piibli ostmiseks, siis on võimalik seda raamatukogust laenutada.
Hetkel peaks teda saada olema kaheksas Tallinna raamatukogus (kui ma ESTER'it õieti kasutada oskan).

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 12:25
Postitas Villem T
liixa kirjutas:Selline küsimus, et mitu km ma nagu ühe treening korraga sõitma peaks? mitu korda nädalas?
Kui sa ei taha ise treeningplaani teha ja mündi või täringu loopimine tunduvad liiga väheteaduslikud, siis http://www.polarpersonaltrainer.com teeb sulle erinevaid treeningplane, vastavalt valitud distsipliinile, eesmärgile, soovitud kestusele jne.

Lisaks võiksid vahest sõita sellistes kohtades kus on rattaga keeruline - võid küll küüne murda (kui tahad mingit naiselikku aspekti), aga hakkad ennast rattal oluliselt mugavamalt tundma.

Ja milles see vahe kas rattaga mees või naine? Parkida pole ju vaja.

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 12:38
Postitas KaupoR
Esiteks, naine rattaga pole midagi eriskummalist. Üldiselt pole ju vahet pole kas rattal istub algaja mees- või naisrattur, vahe on pigem meeste emotsioonides aga see pole praegu teema :p Treeningus on vahed suhteliselt väikesed.

Erinevalt mõnest eelkirjutajast ma hetkel tehnikale küll väga ei keskenduks. Seda enam, et su praegune kirjeldus lubab arvata, et praegu sul tehnika taha küll midagi ei jää.

Aga treeningust veel. Minu meelest on alguses peamine, et jätkuks meelekindlust ja kainust alguses mitte üle pingutada. See tähendab, et:
1) ära tee liiga pikki trenne (Riho soovitus oli väga asjakohane: algul kuni tund, veidi aja pärast juba kuni 2 tundi)
2) ära tee liiga intesiivseid trenne (taas Riho soovitus, et enesetunne peab olema hea ja ei tohi tekkida liigset väsimust). Mida tehnilisem ja mägisem on rada, seda kõrgemaks läheb kohe intensiivsus, seepärast ma ei soovita kindlasti minna kohe mägisele rajale (nt Nõmme viiene või Pirita suusarajad), metsade vahel on ka laugeid ja laiu radu, kus saad hea fiilinguga rahulikult sõita. Hea fiiling on rattasõidu (ja tegelikult iga tegevuse) juures väga oluline. Maanteel sõit on omamoodi ohtlik :(
3) lõike ära veel küll tee! Kui põhi on all, siis hakkad lõike vaikselt juurde võtma.
4) ära pressi liiga raske käiguga. Püüa väntamissagedust hoida 80-100 pööret minutis (palun asjatundjamad parandage mind kui see vahemik pole päris korrektne). Mõned algajad kipuvad panema "rauad paremale" (see tähendab, et kett on ees suurel hammakal ja taga väikesel) ja siis pressivad väga väikese väntamissagedusega, samas pedaalile väga suurt jõudu rakendades. Lisaks sellelele, et head ratturit sust nii ei saa, rikud ka põlved ära. Väntamissagedust saad mõõta nii: jälgi spidokat ja loe 10 sekundi jooksul, et mitu korda sul parem põlv üleval käis. Siis korrutad selle arvu 6-ga ja ongi olemas (10 sekundi jooksul võiks põlv ülevalt läbi käia ca 15 korda).
5) algul ära jälgi kilomeetreid ja keskmist kiirust vaid enesetunnet ja sõidu koguaega. Kui sa sõidad sama ringi tihti siis võib tekkida kiusatus, et ma täna tahan selle ringi sõita 5 minti kiiremini kui üleeile ja sedasi igal uuel trennil uued eesmärgid. Sedasi sõidad sa ennast varsti hingetuks. Trenni minnes võta eesmärgiks, et täna sõidan nt. 2 tundi ja selle järgi planeeri umbes teekond. Kui jõuad varem koju, siis tee veel mingi väike tiir peale.

Ja sulle kui aktiivsele sportlasele ei pea ilmselt üle rääkima, et peale trenni on vajalik venitus :)

Riho soovitus söögi ja joogi kaasa võtmise kohta on õige. Samas võib rattasõidul ka nii minna, et kumm läheb katki. Soovitan kummivahetus ära õppida ja sõidule vahetamiseks vajalikud atribuudid (varukumm, heeblid, pump) kaasa võtta. Kui kummi vahetus on probleem, siis vähemalt telefon, et saaksid kedagi järgi kutsuda ;)

Hea naudingu saamiseks püüa leida mingi omasuguste seltskond, kellega koos kevadel või miks mitte juba praegu trenni teha (ühistrennis ei tohi minna ületrumpamiseks, et kes kiiremini gruppi veab. Kui tempo krvutakse liiga üles, siis tuleb seda tempo tegijale öelda). Kevadel pole midagi mõnusamat kui koos omasugustega ringi paarutada ja kevadisi vundamentkilomeetrid laduda.

Piibli ostmine ei ole minu meelest a priori kohustuslik, aastakese saad sa rahulikult ka ilma selleta hakkama. Kui sa lähed esimesele võistlusele, siis ära torma kohe kõigiga hambad ristis kaasa - sõida oma sõitu, jälgu pulssi ja enesetunnet, kindlasti leiad rajalt suht varsti mingid seltsilised, kellega grupis koos võistlusrada läbida. Omast kogemusest võin öelda, et võistlus pole läbi kuni pole finishijoont ületatud - 55-st kilomeetrist võid sa väga hea tundega läbida 45 ja siis võib tulla selline sein ette, et ise ka ei usu.

Igatahes NAEL KUMMI!

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 12:43
Postitas Mati
Kokkuvõtvalt on huvitav jälgiga, millise sumina tekitas ühe naispersooni tagasihoidlik pöördumine muidu nii maskuliinses kogukonnas. On näha, et tegu hooajavälise ajaga :). Mingi suva jorss oleks oma pärimistega ammu korduvalt otsingusse saadetud, rääkimata ikka täiendavatest ja kohati üksteist kordavatest soovitustest. Jah, naisi on rattamaailmas ikka häbematult vähe 8) . Tunnistagem oma allasurutud emotsioone :).

Re: Naine rattaga

Postitatud: 14. 02. 2008. 13:09
Postitas liixa
Igatahes üritan nädalas rattaga väh. kaks korda sõita. *Nagu alguses ütlesin, siis ma kombineerin jooksu ja ujumist. No korraga sõida u. 1.5 h ja km on suht erinevad....
Aga see ratas mille link oli pandud, siis minu oma on jah taoline aga musta värvi:D
Selle treeningplaani koostamise puhul kuluks tegelikult abi küll ära...
Aga sõidud üritan kombineerida metsas ja maanteel.
Ei noh kui sõita tabasalu poole siis see mõnus tõus võtab läbi:D aga õnneks ratast ma seal jalutama ei pea:D