Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Kõikvõimalikud mõtted, mis tulevad pähe kui pole ammu sadulasse saanud või oled sinna liiga kauaks jäänud.
Vasta
Kasutaja avatar
meelisxxx
Rattur
Postitusi: 138
Liitunud: 12. 01. 2006. 19:14

Postitus Postitas meelisxxx » 04. 06. 2007. 06:12

meenub üks 10 a tagune juhtum, kus tammsaare teel tegi vanem daam U-pöörde üle kahe pideva joone :roll:
Kuna endal oli hea hoog sees (40+ km/h) ja ei osanud sellist manöövrit oodata, siis oli kokkupõrge vältimatu. Tulemusena lendas daami autol tagumine vasak tuli kildudeks, küljele tekkis korralik värvikahjustus ja tahavaate peegel lahkus auto küljest. Minu õnnetuseks jäi mu väike sõrm selle kokkupõrke vahele aga see sai terveks ka kuuga ravitud. Tõenäoliselt see autojuht ei osanud arvata, et see kokkupõrge talle nii kalliks võib maksma minna.
Moraal peitub selles, et kunagi ei tea kust või kes sinu teele võib keerata, üllatusi juhtub :!:

Kasutaja avatar
Lauri89j
Rattur
Postitusi: 111
Liitunud: 29. 11. 2004. 17:44

Postitus Postitas Lauri89j » 04. 06. 2007. 12:01

Moraal peitub selles, et kunagi ei tea kust või kes sinu teele võib keerata, üllatusi juhtub Exclamation
Mulle on aiast ette karanud auto, mida papi käivitas tagurpidikäik sees ja vist parem lapats põhjas. :roll:
...Suu kinni, süda jahtub ära!

munkey
Rattur
Postitusi: 12
Liitunud: 07. 07. 2007. 21:34

Postitus Postitas munkey » 08. 07. 2007. 21:13

See on lõik mu blogist. Kirjutan siis ohtlikust koduteest.

Lõpuks hakkasin ma kodu poole väntama. Teekonna pikkuseks oli vähem, kui viissada meetrit. Kuna tänaval olid lamavad politseinikud, siis õnnestus mul autodega sama kiirust hoides kodu poole sõita. 100 meetrit enne ärapööramist oli tekkinud minu ja viimase auto vahele 10 meetrine vahe ja seda vahet tahtis ära kasutada koeraomanik ja ta lemmikloom. Viimasel hetkel ta siiki taipas, et minu kiirus on tema ja ta kutsu omas suurem ja ta ei hakkanud teed ületama. Siiski ta koer oli juba teepeal mul ees olnud ja ma pidasin targemaks hoogu maha võtta. Koerast möödudes suurendasin jälle hoogu. 20 meetrit enne ärapööramist oma maja ette märkasin endast paari meetri kaugusel olaeva Fordi bussi tulede tööleminemist ja rataste keerdumist. Ma jõudsin mõelda ainult sellele, et viisakas inimene laseks mu läbi, sest ma olen peateel ja pealegi on tema ju kõnnitee ja autotee vahel oleva mururiba peal. Siiski eksisin ma oma arvamuses. See idioot sõitis mu eest risti läbi ja ma sain vaevalt pidama. Ratta esikummi ja auto külje vahel oli ruumi kõigest paar sentimmetrit. Lisan ka kiirjoonise juhtunust http://img521.imageshack.us/my.php?image=juhtumla1.jpg

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7993
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Postitus Postitas KaupoR » 15. 08. 2007. 15:19

Peterburi teel sõideti täna treenivad tüdrukud puruks. Õnneks kõik elus. Uudis.
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Postitus Postitas Mati » 15. 08. 2007. 16:41

KaupoR kirjutas:Peterburi teel sõideti täna treenivad tüdrukud puruks. Õnneks kõik elus. Uudis.
VIDEO sündmuskohalt.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Melka
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 26. 09. 2004. 00:21

Postitus Postitas Melka » 15. 08. 2007. 22:36

Mati kirjutas:
KaupoR kirjutas:Peterburi teel sõideti täna treenivad tüdrukud puruks. Õnneks kõik elus. Uudis.
VIDEO sündmuskohalt.
Väga karm. :( Loodan, et tydrukud saavad ruttu terveks.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Postitus Postitas Soobel » 16. 08. 2007. 01:12

Pole paar aastat juhtunud selliste ratta-auto kokkupõrgete uudiste juures kommentaare lugema. Ja mis on juhtunud??? Minu arust paar aastat tagasi ei tekkinud loetud tundidega üle saja kommentaari vastastikkust materdamist ja enesekiitmist. Rahvas vist vahepeal lolliks läinud...
Ja veel see oma lolluse kuulutamine liikluseeskirja tundmise teemadel...
mustal taustal helendab must vari

Tonis_T
Rattur
Postitusi: 251
Liitunud: 07. 06. 2005. 09:58

Postitus Postitas Tonis_T » 16. 08. 2007. 08:05

siin on kommentaar selle rattaavarii kohta:

Liiklusjuristi Indrek Sirgi sõnul on jalgratturite turvamiseks julgestusauto tervitatav, küll aga ei anna see õiguslikult luba asulavälisel teel ratturitel kõrvuti sõita. «Liikluseeskirja järgi pole ju mõeldud, et maanteele minnakse sporti tegema,» nendib Sirk.

Kas see tähendab, et sisuliselt võib grupisõitu harrastada ainult võistlustel, suletud teede korral. Kui on avatud liiklusega võistlus, siis peab ju eeskirju järgima.

Kuna maanteel ei ole mõldud sporti teha ja linnas on see sisuliselt võimatu, kas siis võib rattaspordi eestis surnuks kuulutada?

Kasutaja avatar
UrmasL
Testisõitja
Postitusi: 2048
Liitunud: 10. 02. 2003. 08:58

Postitus Postitas UrmasL » 16. 08. 2007. 08:24

Kas valgest joonest paremal kehtivad samad reeglid mis valgest joonest vasemal? Tagant otsasõit valgest joonest paremal ei anna minu arust mitte kusagilt kaheselt mõista õnnetuse süüdlast.

Sirki suust lause, et "Liikluseeskirja järgi pole ju mõeldud, et maanteele minnakse sporti tegema" juurde tahaks konkreetset LE punkti. Millal on rattaga (maan)teel sõitmine sport ja millal mitte?

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7993
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Postitus Postitas KaupoR » 16. 08. 2007. 08:55

Sirk vist mõtleb umbes nii: grupisõit on sport ja üksik vänderdav piimamannerguga tädike ei ole sport. (tegelikult minu lugupidamine mannerguga tädide vastu).

PM Online kommentaare lugedes tuli küll ahastus peale. Üks kommentaator peab rekka koormat ja kolmest bemmi ratturite elust väärtuslikumaks, teine küsib, miks ketteheitjad ei tee trenni viru tänaval, kolmas räägib õuduse ja ahastusega, kuidas ta peab ratturi taga "nulli pidurdama". Tundub, et egoism ja mateeria kummardamine on võtnud ikka uskumatult kõrged tuurid sisse.

See ratturite ja autojuhtide vaheline kana kitkumine viis mind mõttele. Teame ju jalka matše raadio ja tele vahel, politseinike ja rokkarite/punkarite, linnavalitsuste ja muusikute vahel. Hea tahte märgina võiks toimuda matš ratturite ja autojuhtide vahel. Sümboolne toimumiskoht võiks olla treki staadion. Ratturitest huviliste kokku saamine ei tohiks vist probleem olla, pigem poleks kõigile huvilistele ruumi. Autojuhte saaks äkki kutsuda läbi Transpordi Ametiühingu. Otsene mõju olukorrale liikluses oleks ilmselt olematu, kuid äkki saaks juhtida sellele veidi tähelepanu natuke teise nurga alt ja näidata, et tegelikult ratturid ja autojuhid saavad läbi küll?
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
tarts
Rattur
Postitusi: 391
Liitunud: 17. 05. 2004. 12:05

Postitus Postitas tarts » 16. 08. 2007. 10:08

KaupoR kirjutas: Ratturitest huviliste kokku saamine ei tohiks vist probleem olla, pigem poleks kõigile huvilistele ruumi. Autojuhte saaks äkki kutsuda läbi Transpordi Ametiühingu. Otsene mõju olukorrale liikluses oleks ilmselt olematu, kuid äkki saaks juhtida sellele veidi tähelepanu natuke teise nurga alt ja näidata, et tegelikult ratturid ja autojuhid saavad läbi küll?
Milleks A/Ü? Ma võin vabalt palli taguda ka autojuhina nagu sinagi ja enamik rattureist, kes ratturite eliit-koondisse ei mahu. Ja ma usun, et me saame ikka väga hästi omavahel läbi.

Tegelik probleem ei ole ju autojuhtide ja ratturite läbisaamises vaid mõnedes üksikutes viltuse katusega isendites. Sellist kaabakat kes aegaajalt tegudele läheb, nagu eile on terves Eestis vast kõige enam paarsada isendit, autosid on aga enam kui pool miljonit, seega vähem kui pool promilli. Kahjuks kohtumised selle poole promilli esindajatega on väga ebameeldivad.

Mina panen ette, et ratturitele peab tegema koolitust teemal, kuidas vältida ränki tagajärgi juhul kui sinu teekond ühildub nende poolepromilli esindajatega. See teema ei ole ju uus ka mujal maailmas.

saamuel
Rattur
Postitusi: 69
Liitunud: 02. 05. 2005. 13:06

Postitus Postitas saamuel » 16. 08. 2007. 13:41

tarts kirjutas: Milleks A/Ü? Ma võin vabalt palli taguda ka autojuhina nagu sinagi ja enamik rattureist, kes ratturite eliit-koondisse ei mahu. Ja ma usun, et me saame ikka väga hästi omavahel läbi.

Tegelik probleem ei ole ju autojuhtide ja ratturite läbisaamises vaid mõnedes üksikutes viltuse katusega isendites. Sellist kaabakat kes aegaajalt tegudele läheb, nagu eile on terves Eestis vast kõige enam paarsada isendit, autosid on aga enam kui pool miljonit, seega vähem kui pool promilli. Kahjuks kohtumised selle poole promilli esindajatega on väga ebameeldivad.
Minu arvates oleks intrigeerivam pidada jalkamats jalgratturite ja bmw või audiklubi liikmete vahel. Nende seas on küllalt palju häid pallureid, kes on ka huvitet, et nende eelistatud automargilt rullnoka imidz võetaks. Samas on nad ka lõbusad sellid, kes on valmis korraldama erinevaid üritusi.
A'Lleaaa!!!

maanus
Rattur
Postitusi: 570
Liitunud: 23. 05. 2003. 10:30

Postitus Postitas maanus » 21. 08. 2007. 21:04

Et kui juhtuvad lugema neid ridasi just sutike pool kuni kolmveerand tundi tagasi Kristiines liikunud vanem mees punase ja noormees sinise võistlusvormiga (kahtlustan isa ja poega trennist tulemas) maastikuratastel siis peaks juba mõtlema, et õhtuks võiks miskit vilkuma panna teistele end nähtavaks tegemiseks .

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Postitus Postitas Mati » 27. 08. 2007. 08:33

Üks vägagi mõistlik artikkel.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
mart
Rattur
Postitusi: 3809
Liitunud: 04. 04. 2003. 13:47

Postitus Postitas mart » 27. 08. 2007. 10:27

Mati kirjutas:Üks vägagi mõistlik artikkel.
Isiklikult minu jaoks on Sirk oma eelnevates tele- ja lehevastustes oma margi täis teinud. Külvab vaid vastastikust segadust ja keerutab tolmu üles. Õnneks leidsin ühe kommija, kellega olen 100%nõus

Anti-sirk
27.08.2007 10:56
__"Liiklusseadus sätestab liikluse korraldamise Eesti teedel ning liiklusohutuse tagamise alused ja põhinõuded. Liiklusnõuete kõige olulisem eesmärk on liikluse korraldamine ja liiklusohutuse tagamine."__

Lõpuks on Sirk LE kättevõtnud ja aru saanud, mida seadus teeb. Kuid ikka ei saa ta aru mis on sport ja mis mitte.

__"Sujuvuse tagab liikluses ka see, kui teed kasutatakse sihtotstarbeliselt, s.o liikumiseks punktist A punkti B. Muudel eesmärkidel tee kasutamine on ebaõige ning ei tohi olla tavapärane. "__

Siin paneb Sirk ikka 110-ga puusse. Milline tegeliku elu väänamine sic! Selle järgi ei tohi ükski inimene käija parkides jalutamas ja veelgi enam inimesed ei tohi üldse jalutada punktist A puntki A. Isegi koolides tuleb lausa jalutamine vahetundides ära keelata, sest muidu inimesed õpivad maast madalast sihitult jalutama!

__"Jalgrattasport on ala, mida maanteesõiduta ette ei kujuta. Mõeldamatu on minna Tour de France’ile maanteesõitu harjutamata.

Managem aga korraks silme ette maanteeratturite võistlus – kas me näeme seal kiirteel väntavaid jalgrattureid, kellest tuhisevad mööda veoautod? "__

Sirk ei saa ikka aru Liiklusseadusest. Kodanik juristihakatis Sirk, võta teadmiseks, et Eestis puuduvad kiirteed. Kiirteedel on erinõuded kuid Eesti teed ei vasta neile nõuetele!

__"Praeguse Eesti (aga samuti Euroopa ja kogu maailma) maanteeliiklus on muutunud sedavõrd kiireks ja intensiivseks, et õnnetus jalgratturiga on sama paratamatu nagu alpinisti kukkumine mägedes või ekstreemsportlase hukkumine surfilaual või süstal kärestikus. "__

Siit nimistust puudub veel surm autoroolis või jalakäijana a'la vöötrajal. Keegi ei pea sellepärast veel autosõitu või jalakäimist ekstreemharrastuseks!

__"Jalgrattaliiklus on vajalik, kuid erinevalt mõne aastakümne tagusest ajast vajab jalgrattur senisest enam kaitset – jalgratturil ei ole ohutu olla tonniste rauamürakate vahel."__

Põhimõtteliselt tegeleb selle kaitse tagamisega Liiklusseadus, kuid igasugune täiendav abi mis ei tekita mõttetuid piiranguid on teretulnud.


__" Teed ja tänavad ei ole staadion, vähemalt mitte tänapäeva Eestis. "__

Staadionil harrastatakse vaid kergejõustikku. Kergejõustiku osakaal koguspordilade nimestikus on vast alla protsendi. Ja oled sa näinud ühtegi rattavõistlust staadionil :) :) :D

__"Eesti liikluses on tavapärane, et jalgrattur liigub kõnniteel või ületab sõiduteed ülekäigurajal. Nii on tavaks, hoolimata õigusnormist. Paljudel juhtudel ei ole see ka ohtlik. "__

Kuna liiklus on õudne, siis ongi kõnniteel sõitmine ohutum ratturile kui sõiduteel ristelda. Ülekäiguraja ületamine on sellisel juhul samatavapärane. Rattur muutubki jalalkäijaks alati hetkel, kui seisma jääb ja jala maha paneb. See, et sebra vajab ületamist on kõigile arusaadav ning miks panna autojuhte veel ootama täiendavad 10 sekundit kui rattaseljas teed ületades vabaneb sõidutee 2-3 sekundiga!?

__"Käes on aeg hinnata ümber aastakümneid kehtinud liiklusnõuded ning kehtestada tänapäevase kiire ja närvilise liikluse jaoks reeglid, mis aitavad säästa inimelusid. "__

Oi kui kena lõpulause, kuid vaatame Maanteeameti õnnetuste statistikat ( http://www.mnt.ee/atp/failid/jr_kogumik.pdf ; http://www.mnt.ee/atp/?id=2883 ):
Aasta ÕJ SJ VJ ÕK VK (SJ+VJ)/ÕK Autosid
1993 77 16 62 1317 1823 6% 355000
1994 88 25 64 1584 2196 6% 389000
1995 98 20 80 1644 2229 6% 440000
1996 103 21 82 1318 1760 8% 456000
1997 123 25 100 1490 2114 8% 485000
1998 129 20 115 1613 2274 8% 511000
1999 144 10 139 1472 1922 10% 538000
2000 155 21 136 1504 2047 10% 546000
2001 193 18 175 1889 2642 10% 552000
2002 233 19 220 2162 3085 11% 493000

2005 206 12 199 2341 3028 9% 562000
2006 177 18 170 2582 3505 7% 585000

ÕJ- jalgratta kokkupõrge mootorsõidukiga
SJ- hukkunud jalgrattureid
VJ- vigastatud jalgrattureid
ÕK-vigastustega lõppenud liiklusõnnetused kokku
VK-vigastatud ja hukkunud liiklusõnnetustes kokku
(SJ+VJ)/ÕK- vigastusega lõppenud jalgrattaõnnetuste osatähtsus kõigist LÕ-dest

Selgelt uleb välja, et statistikasse sattumise vääriliste vigastustega lõppenud ratturite õnnetuste arv on viimastel aastatel jäänud arvuliselt samale tasemele ning suhteliselt isegi vähenenud kuigi autode arv ja ilmselt ka ratturite arv on kasvanud. Traagiliselt lõppenud rattaõnnetuste arv on aga isegi vähenenud absoluutarvus, mis näitab, et jalgratturid ei ole hullunud ekstreemsportlased, kes arutuid riske võtavad.

Kokkuvõtteks tore, et Sirk pöördub täiendavate meetmete osas riigi poole abi saamiseks, kuid ammu oleks aeg Sirgi sulest pärinevate ratturitevaenulike artiklite üllitamine lõptetada!
Tööpaeval, kui ilm ilus, sõidan 5 km. Puhkepäeval olen korduvalt teinud lausa 7 km.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Postitus Postitas Soobel » 27. 08. 2007. 11:09

Mati kirjutas:Üks vägagi mõistlik artikkel.
Ma sellest artiklist küll mõtteteri ei leidnud.
Seda "Rohkem rattateid!" ja "tegija kannab kiivrit" hüüdlauseid olen nõrkemiseni kuulnud, samuti ka kõnniteel ja Pirita teel väntavatest liiklushuligaanidest, ent rattateedel rulluiskude, mänguautode ja lapsevankritega mängivatest kodanikest ei ole ma ametlikest kanalitest midagi kuulnud, ainult mõned anonüümsed kommenteerijad tuletavad neid meelde.

Ehk siis esimese rattateel rattaga surnuks/vigaseks sõidetud väikelapseni.
mustal taustal helendab must vari

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Postitus Postitas Mati » 27. 08. 2007. 11:19

Soobel kirjutas:
Mati kirjutas:Üks vägagi mõistlik artikkel.
Ma sellest artiklist küll mõtteteri ei leidnud...
Mõttetera on juba iseenesest see, et keegi mitterattur võtab vähegi rattureid pooldava seisukoha. Nime tuntus annab lisakaalu.

Mis oleks see "tera" mida kuulda tahetakse???
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
tarts
Rattur
Postitusi: 391
Liitunud: 17. 05. 2004. 12:05

Postitus Postitas tarts » 27. 08. 2007. 11:48

Mina leidsin järgmise "rattasõitu ülistava positiivse mõttetera" -
"Kõrvatropid kõrvades, tuuletakistuse vältimiseks kehaasend võimalikult madal ja pilk suunatud ettepoole – selline on üks kuvand maanteeratturist.Kui sellele lisada veel meetrise pikivahega eespool liikuv auto, siis olemegi olukorras, kus Andrus Värnik asub oda viskama Tammsaare pargis. "

Minu meelest on tegemist täiesti pambusesse läinud mõtteteraga.

Lisaks ettepanek Sirgi sulest selleks, et ilmuksid välja jalgrattasõitu maanteel keelavad liiklusmärgid, kui odavaim moodus jalgratturite eemaldamiseks magistraalilt. -
"Allakirjutanu palub Eesti riigil tagada jalgrattasportlastele võimalus treenida ohutult, mitte Eesti ühe tihedama liiklusega magistraali ääres, kus lubatud sõidukiirus on 110 km/h. "

Sisuliselt on tegemist vaid õnnetuse järel kommentaare jaganud Sirgi esialgseid seisukohti pehmendava artikliga, kus Sirk on ratturite hurjutamise asemel valinud sihtobjektiks riigi (tuha enesele päheraputamiseks õnnetusega seotud artiklis lausutule), kuid ühtegi reaalset ettepanekut ta olukorra parandamiseks teha ei suuda. Lihtsalt mula.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Postitus Postitas Soobel » 27. 08. 2007. 11:58

Ma muidu ei teadnudki, et maanteeratturid kannavad kõrvatroppe! Nüüd siis tean ja PM lugejad teavad ka. Ehkki e saa aru, milleks selliseid kaitsevahendeid seal vaja läheb, müra ju pole...
mustal taustal helendab must vari

Kasutaja avatar
mart
Rattur
Postitusi: 3809
Liitunud: 04. 04. 2003. 13:47

Postitus Postitas mart » 27. 08. 2007. 12:32

Mati kirjutas:Mõttetera on juba iseenesest see, et keegi mitterattur võtab vähegi rattureid pooldava seisukoha.
Vot- vot Sirk oleks võinud rohkemgi sõna võtta mõnedel põhimõttelisematel teemadel.
Siin mõni, mis ennast häirib:
Trenni tegev rattur, eriti kui tegu tuntud persooniga nt Ligi, Ansip, Kirsipuu võiks näidata eeskuju ja kanda kiivrit. Pole ju palju nõutud.

Kui lapsevanem jõudis oma võsule osta jalgratta, siis jälgigu/nõudku, et rattal oleks LE-s ettenähtud hoiatusvahendid. Kui vanem seda ei suuda, siis ärgu ratast ostku või loobugu vanemlikest õigustest.

Sebrale jõudes peab rattur peatuma. Kas teeb seda liiklusmärgipostile toetudes, jalg maas või trackstandis – vahet pole, tähtis, et lähenevale juhile oleks seisak üheselt arusaadav. Sebrale minnes võib vändata, kuna vabastad sõidutee kiiremini.

Ohtlikumad/keerulisemad/enimkasutatavad rattarajad autoteedel tähistada märgiga
Nr. 174. Kusjuures tolle nimi tuleb muuta - Jalgratturid , mitte - Ristumine jalgrattateega. Sellise nime all ei saagi eestis kuhugi ratturite eest hoiatavat märki panna.
On ju nt konkreetne märk 178. Metsloomad, mitte ristumine põdra või kitse rajaga.
Kui maanteedel oleks sarnane märk nagu minu avatar jääks hulk vingumist vähemaks.
:!:
Tööpaeval, kui ilm ilus, sõidan 5 km. Puhkepäeval olen korduvalt teinud lausa 7 km.

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 27. 08. 2007. 14:48

mart kirjutas:Õnneks leidsin ühe kommija, kellega olen 100%nõus

Anti-sirk
__"Sujuvuse tagab liikluses ka see, kui teed kasutatakse sihtotstarbeliselt, s.o liikumiseks punktist A punkti B. Muudel eesmärkidel tee kasutamine on ebaõige ning ei tohi olla tavapärane. "__

Siin paneb Sirk ikka 110-ga puusse. Milline tegeliku elu väänamine sic! Selle järgi ei tohi ükski inimene käija parkides jalutamas ja veelgi enam inimesed ei tohi üldse jalutada punktist A puntki A. Isegi koolides tuleb lausa jalutamine vahetundides ära keelata, sest muidu inimesed õpivad maast madalast sihitult jalutama!
Ei teagi, kas peaks vastama sulle või peldikuseinale kritseldavale anonüümsele "anti-sirgile"...

Ma arvan, et siinkohal oli juttu SÕIDUteedest, mitte kõnniteedest, pargiteedest vms.
Sõidutee on aga teatavasti piiratud ressurss. Tee-ehitus on üsna kallis ja teid on alati liiga vähe (ja olemasolevad liiga kitsad).
Sõiduteede esmane eesmärk ja prioriteet on tagada kiire ja sujuv transport punktist A punkti B.
Kõik muu (meelelahutus, puhkus, treening, misiganes) on kahjuks teisejärguline, meeldib see meile ratturitele või mitte.

Kasutaja avatar
mart
Rattur
Postitusi: 3809
Liitunud: 04. 04. 2003. 13:47

Postitus Postitas mart » 27. 08. 2007. 15:19

vtl kirjutas: Sõiduteede esmane eesmärk ja prioriteet on tagada kiire ja sujuv transport punktist A punkti B.
Kõik muu (meelelahutus, puhkus, treening, misiganes) on kahjuks teisejärguline, meeldib see meile ratturitele või mitte.
Pilt
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:FCf ... BW2005.gif
Viimati muutis mart, 28. 08. 2007. 11:37, muudetud 1 kord.
Tööpaeval, kui ilm ilus, sõidan 5 km. Puhkepäeval olen korduvalt teinud lausa 7 km.

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Postitus Postitas Mati » 27. 08. 2007. 15:28

mart kirjutas:...PILT
Väga hea pilt. Samas tundub mulle just selle pildi sõnumi taustal, et kohati on üleüldiseks probleemiks ATTITUDE ja just suure tähega. Keegi järele ei taha anda, aga saada tahavad kõik.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Tonis_T
Rattur
Postitusi: 251
Liitunud: 07. 06. 2005. 09:58

Postitus Postitas Tonis_T » 27. 08. 2007. 15:48

No mina arvan, et autojuhtidel on üsnagi suures osas õigus.

See, et mina sõidan ainult kiivri, kireva riietuse, valgustatud jalgrattga, järgides eeskirju ei muuda sellist tõsiasja, et mida vanemaks inimesed saavad, seda vähem on nende hulgas rattasõitjaid.
Enamus liikluses liikuvatest ratturitest on lapsed, kellel esmane luba tegemata ja arusaam liiklusest veel ähmase võitu. Samuti puudub neil ohutu liiklemise kogemus, mis tuleb ainult ajaga.
Loomulikult ei jälgita mänguhoos seda, kas autod tulevad ja kas hetketegevus on läbimõeldud ja ohutu.
Tendents kipub ikka selline olema, et mida selgem arusaam liiklusest ja ohutusest on, seda suurema tõenäosusega istub see inimene pigem autoroolis kui jalgrattal.

Seda teksti seal ei tasu eirti südamesse võtta. Enamus mõstlike autojuhte arvatavasti postimehes ei kommenteeri ja need ratturid, kes veel liig noored liiklust mõistma seal samuti ei kommenteeri.
Nüüd ongi nii, et vastakuti kisavad mõned põmmpeadest autojuhid (seal on loomulikult ka asjalikke autojuhte) ja need ratturid, kes suures osas tegelikult eeskirju järgivad ja seda mõttetut müra seal isiklikult võtavad.

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 27. 08. 2007. 16:53

Mati kirjutas:
mart kirjutas:...PILT
Väga hea pilt. Samas tundub mulle just selle pildi sõnumi taustal, et kohati on üleüldiseks probleemiks ATTITUDE ja just suure tähega. Keegi järele ei taha anda, aga saada tahavad kõik.
Sõnum on ju tore ja esmapilgul ei ole ilmselt kellelgil midagi rõudi shäärimise vastu. Nagu aga Sirk (väga õigesti!) kirjutas, "...tekivad konfliktid liikluses, kui sõidukite liikumisteed lõikuvad või kui kiirused erinevad..."
Elementaarsete füüsikaseaduste vastu ei saa ja kui samal teel (sõidurajal) liiguvad kaks oluliselt erineva kiirusega sõidukit, tekib nende kohtumisel paratamatult ohuolukord. Kustkohast see järeleandmine peaks tulema?

Kasutaja avatar
tarts
Rattur
Postitusi: 391
Liitunud: 17. 05. 2004. 12:05

Postitus Postitas tarts » 27. 08. 2007. 18:02

vtl kirjutas:Elementaarsete füüsikaseaduste vastu ei saa ja kui samal teel (sõidurajal) liiguvad kaks oluliselt erineva kiirusega sõidukit, tekib nende kohtumisel paratamatult ohuolukord. Kustkohast see järeleandmine peaks tulema?
Järelandmine peab toimuma vastavalt liikluseeskirjadest. Inimesel ongi aju loomadest rohkem arenenud seetõttu, et seda saaks liikumisel kasutada keerukamate reeglite järgimiseks mitte aga ainult suurema ja tugevama õigusest lähtuvalt. Juhul kui autojuht ei suuda enam ratturit nähes reegleid järgida, siis tuleb ta lubadest ilma jätta, kuni LE jälle oma täies hiilguses meenuma hakkab!

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 27. 08. 2007. 18:35

tarts kirjutas:
vtl kirjutas:Elementaarsete füüsikaseaduste vastu ei saa ja kui samal teel (sõidurajal) liiguvad kaks oluliselt erineva kiirusega sõidukit, tekib nende kohtumisel paratamatult ohuolukord. Kustkohast see järeleandmine peaks tulema?
Järelandmine peab toimuma vastavalt liikluseeskirjadest. Inimesel ongi aju loomadest rohkem arenenud seetõttu, et seda saaks liikumisel kasutada keerukamate reeglite järgimiseks mitte aga ainult suurema ja tugevama õigusest lähtuvalt. Juhul kui autojuht ei suuda enam ratturit nähes reegleid järgida, siis tuleb ta lubadest ilma jätta, kuni LE jälle oma täies hiilguses meenuma hakkab!
Kui nüüd umbjoobes juhid kõrvale jätame, siis vaevalt et ükski autojuht tahab meelega mõrtsukaks saada.

Tsiteerin veel kord paljukritiseeritud Sirki:
"Maanteeratturi treeningkiirus küünib 40–50 km/h. Liikluse sujuvuse seisukohalt tähendab see, et paratamatult mööduvad jalgratturitest sagedasti autod, mille kiirus on vähemalt kaks korda suurem kui jalgratturil."

Ja sellises olukorras on vähe kasu tõdemusest jalgratturi matustel, et autojuht pannakse vangi. Kriminaalmenetlus on inimelude säästmiseks üks ebaefektiivsemaid viise.

Praeguse Eesti (aga samuti Euroopa ja kogu maailma) maanteeliiklus on muutunud sedavõrd kiireks ja intensiivseks, et õnnetus jalgratturiga on sama paratamatu..."

Kasutaja avatar
tarts
Rattur
Postitusi: 391
Liitunud: 17. 05. 2004. 12:05

Postitus Postitas tarts » 28. 08. 2007. 07:46

vtl kirjutas: Tsiteerin veel kord paljukritiseeritud Sirki:
Mulle tundub, et vtl ongi Sirk.

Aga vastame siis Soobeli poolt leitud tekstiga Postimehest:
vaatame Maanteeameti õnnetuste statistikat ( http://www.mnt.ee/atp/failid/jr_kogumik.pdf ; http://www.mnt.ee/atp/?id=2883 ):
Aasta ÕJ SJ VJ ÕK VK (SJ+VJ)/ÕK Autosid
1993 77 16 62 1317 1823 6% 355000
1994 88 25 64 1584 2196 6% 389000
1995 98 20 80 1644 2229 6% 440000
1996 103 21 82 1318 1760 8% 456000
1997 123 25 100 1490 2114 8% 485000
1998 129 20 115 1613 2274 8% 511000
1999 144 10 139 1472 1922 10% 538000
2000 155 21 136 1504 2047 10% 546000
2001 193 18 175 1889 2642 10% 552000
2002 233 19 220 2162 3085 11% 493000

2005 206 12 199 2341 3028 9% 562000
2006 177 18 170 2582 3505 7% 585000

ÕJ- jalgratta kokkupõrge mootorsõidukiga
SJ- hukkunud jalgrattureid
VJ- vigastatud jalgrattureid
ÕK-vigastustega lõppenud liiklusõnnetused kokku
VK-vigastatud ja hukkunud liiklusõnnetustes kokku
(SJ+VJ)/ÕK- vigastusega lõppenud jalgrattaõnnetuste osatähtsus kõigist LÕ-dest

Selgelt uleb välja, et statistikasse sattumise vääriliste vigastustega lõppenud ratturite õnnetuste arv on viimastel aastatel jäänud arvuliselt samale tasemele ning suhteliselt isegi vähenenud kuigi autode arv ja ilmselt ka ratturite arv on kasvanud. Traagiliselt lõppenud rattaõnnetuste arv on aga isegi vähenenud absoluutarvus, mis näitab, et jalgratturid ei ole hullunud ekstreemsportlased, kes arutuid riske võtavad.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Postitus Postitas Soobel » 28. 08. 2007. 08:01

See vist siiski Mardi leitud tekst :wink:
mustal taustal helendab must vari

Kasutaja avatar
riho
hobisportlane
Postitusi: 4510
Liitunud: 11. 09. 2003. 17:26

Postitus Postitas riho » 28. 08. 2007. 08:06

Selles teemas me käsitleme treenivate ratturitega seonduvat.

Kas keegi oskab öelda kui suur osa õnnetusi selles statistikas on treeningutega seotud ja kui palju õuealal lastega ja ratast transpordivahendina kasutavate memmede ja taatidega?

Kui selle suhte dünaamika välja tuua ja istutada olemasolevale statistikale siis saame aru kas me oleme hullunud eksreemsportlased, meid "läheb" samas prportsioonis kui teisi liiklejaid või jääb meid liikluses iga aasta võrreldes teistega üha rohkemtäie tervise juurde.

Kokkuvõttes meeldib mulle isand Sirgi juures et ta püüab leida rattureid säästvat lahendust. Ma ei ole küll kõikide tema seisukohtadega nõus aga tervitatav on hea tahe.

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 28. 08. 2007. 15:17

tarts kirjutas:Mulle tundub, et vtl ongi Sirk.
Teinekord googelda enne oma "tunnete" kirjapanemist või lõpeta oma lause smailiga kui nalja üritad teha.

PS. Milline tsiteeritud lause sulle vastu käib või millega sa nõus ei ole?
tarts kirjutas: Aga vastame siis Soobeli poolt leitud tekstiga Postimehest:
vaatame Maanteeameti õnnetuste statistikat ( http://www.mnt.ee/atp/failid/jr_kogumik.pdf ; http://www.mnt.ee/atp/?id=2883 ):


93-02 ja 05-06 on tegu ju kahe erinevat allikaga (millest teine link ei avane) ja vahelt tükk statistikat puudu.
Erinevus aastate vahel on ehk kümmekond protsenti siia-sinna, liiga vähe, et ennast muretuna tunda.

tarts kirjutas:Selgelt uleb välja, et statistikasse sattumise vääriliste vigastustega lõppenud ratturite õnnetuste arv on viimastel aastatel jäänud arvuliselt samale tasemele ning suhteliselt isegi vähenenud kuigi autode arv ja ilmselt ka ratturite arv on kasvanud. Traagiliselt lõppenud rattaõnnetuste arv on aga isegi vähenenud absoluutarvus, mis näitab, et jalgratturid ei ole hullunud ekstreemsportlased, kes arutuid riske võtavad.
Ainus tõsiseltvõetav number ongi ainult tõsiste vigastuste või surmaga lõppenud juhtumite arv, sest väiksemad õnnetused klaaritakse tihti kohapeal (ratturil liikluskindlustust ju ei ole!) ja statistikasse ei jõua.

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 28. 08. 2007. 15:30

riho kirjutas:Kas keegi oskab öelda kui suur osa õnnetusi selles statistikas on treeningutega seotud ja kui palju õuealal lastega ja ratast transpordivahendina kasutavate memmede ja taatidega?

Kui selle suhte dünaamika välja tuua ja istutada olemasolevale statistikale siis saame aru kas me oleme hullunud eksreemsportlased, meid "läheb" samas prportsioonis kui teisi liiklejaid või jääb meid liikluses iga aasta võrreldes teistega üha rohkemtäie tervise juurde.
Mõni kiri tagasi viskas keegi siia maanteeameti statistika lingi(d). Kui keegi viitsiks kätega vehkimise asemel neid ka lugeda, siis seal on üht-teist kirjas. Mitte küll treeninguga seonduvalt, aga vanusegruppide- ja õnnetuskohtadega küll.

http://www.mnt.ee/atp/failid/jr_kogumik.pdf

lk. 12
...Asulateedel toimub jalgrattaõnnetusi küll rohkem, kuid nendes saadud vigastuste raskusaste on olnud kergem. Enamasti saavad jalgratturid surma maanteedel, kus autode sõidukiirused on suuremad ja seetõttu kokkupõrke tagajärjed rasked. [...] Kaks kolmandikku ehk kaks hukkunut jalgratturit igast kolmest on surma saanud asulavälistel teedel, ehkki asulavälistel teedel toimub vähem kui kolmandik jalgrattaõnnetustest. On ilmne, et suurema sõidukiiruse tõttu on jalgratta ja mootorsõiduki kokkupõrge maanteedel rängemate tagajärgedega.

lk. 15:
...4 viimase aastaga on Tallinnas ja teistes linnades sagenenud õnnetused 18-20-aastaste ja 6-9-aastaste jalgratturitega. Kuid erilise hüppe on teinud õnnetuste arv 25-29-aastaste (1999.a. 5 LÕ, 2002.a. 21 LÕ) ja 40-49-aastaste ( 1999.a. 9 LÕ, 2002.a. 19 LÕ) jalgratturitega....

lk. 17: (küsisid õueala kohta) - ...Õuealal aga õnnetusi nendega ei toimunudki...

...ah lugege ise.

Kasutaja avatar
tarts
Rattur
Postitusi: 391
Liitunud: 17. 05. 2004. 12:05

Postitus Postitas tarts » 28. 08. 2007. 17:36

vtl

Mida sa tahad oma lahmimise ja kopipeistimisega tõestada?
Sa ei suuda itilikult tekstidesse süveneda ja lahmad täiesti mööda.
vtl kirjutas: Ainus tõsiseltvõetav number ongi ainult tõsiste vigastuste või surmaga lõppenud juhtumite arv, sest väiksemad õnnetused klaaritakse tihti kohapeal (ratturil liikluskindlustust ju ei ole!) ja statistikasse ei jõua...

...on tegu ju kahe erinevat allikaga (millest teine link ei avane)

Sa ju ütled pikemalt seda sama mida tabeli autor on oma tabeli all juba öelnud. Ma ei hakka viitama loe seda ise. Muide lisaks vtl-i nime otsimisele aitab google ka teist linki avada.
vtl kirjutas:Erinevus aastate vahel on ehk kümmekond protsenti siia-sinna, liiga vähe, et ennast muretuna tunda.
Kas see lause oli nali ilma smailita? Igatahes on see lause jabur ja arusaamatu. Lisaks puudub vihje, millisele statistikale sa toetud. Enivei statistikast paistavad välja trendid ja need ei kinnita Sirgi huupi välja loobitud kilde. Muretuna ei saa ka voodis olles tunda, sest iga teine inimene surebki voodis :)
vtl kirjutas:Kui keegi viitsiks kätega vehkimise asemel neid ka lugeda, siis seal on üht-teist kirjas. Mitte küll treeninguga seonduvalt, aga vanusegruppide- ja õnnetuskohtadega küll.

http://www.mnt.ee/atp/failid/jr_kogumik.pdf
Seletan siis itimehele (?) kah arusaadavalt, et küsija küsimuse tagamõte oligi just see, et treenivad ratturid järgivad oletatavalt LE-d ning liiklusolusid hoolikamalt ning seetõttu juhtub nendega võib-olla vähem intsidente. Kahjuks sellist informatsiooni meil ei ole ja sinu kopipeist tekst ei teinud meid targemaks.

Jõudes nüüd tagasi Sirgi ja maanteel treenimise juurde, siis Sirk soovib saada rattureid maanteelt eest ära, see on tema kirjutise sõnum ühe lausega. Esialgu keelata ära sõit magistraaltee ääres ja hiljem miks mitte ka mujal, sest mäletatavasti suri Lauri Aus just väga hõreda liiklusega teel. Sirgi jutt oleks positiivne, kui ta oleks teinud konkreetse ettepaneku kuhu magistraalteede kõrvale rattateed teha ja kui palju see maksab kuid kahjuks keegi ei hakka lähiajal ehitama maanteede äärde kümnete kilomeetrite pikkusi rattateid. Juhul kui Sirgi mõtetele mitte vastu hakata, siis minu arvates hakkavadki poliitilise suunitlusega ametnikud suure tõenäosusega rattasõitu keelama. Igatahes tuleb Sirki tümitada niikaua, kui ta niisama kaagutamise asemel oma konkreetsed ettepanekud välja käib ja siis on näha kas on temast rattasõidu jaoks kasu või kahju.

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 28. 08. 2007. 21:33

tarts kirjutas:Mida sa tahad oma lahmimise ja kopipeistimisega tõestada?
Kõigepealt huvitas/b mind siiralt, kas velofoorumis on üldse võimalik käesoleval teemal rahulikult arutelusse laskuda, ilma, et emotsioonid üle pea ei lähe, kohe isiklikuks ei minda ning suudetakse oma nabast ka kaugemale vaadata. Olin täielikult teadlik võimalusest, et erineva arvamusavalduse korral võib siin ka lihtsalt peksa saada :p

Aga puust ja punaseks. Üritasin sulle seletada (või "tõestada", kui nii soovid), et kopipeistitud laused (konkreetselt siis "autode kiirus maanteel on ratturite omast ligi 2x kõrgem", "(auto)liiklus maanteedel on kiire ja intensiivne" ja "LE üksi ei suuda antud olukorras ohutust tagada"), on paraku reaalelust võetud faktid, mida ei saa olematuks muuta, olenemata sellest, kas neid ütleb välja Sirk, tsiteerin mina või ütleb seda keegi kolmas.
tarts kirjutas:
vtl kirjutas:Erinevus aastate vahel on ehk kümmekond protsenti siia-sinna, liiga vähe, et ennast muretuna tunda.
Kas see lause oli nali ilma smailita? Igatahes on see lause jabur ja arusaamatu. Lisaks puudub vihje, millisele statistikale sa toetud.
Sellelesamale statistikale toetun. Keegi ülalpool väitis, justkui oleks olukord paremaks läinud, hoolilmata suurenenud sõidukite hulgast.
Mina väitsin, et deviatsioon võib olla tingitud aastatelõikelisest hajumisest ja mingit reaalset paranemist pole toimunud. Hõisata võiks siis, kui ratturitega õnnetuste arv oleks vähenenud eelmis(t)e aasta(te)ga võrreldes kordades.
tarts kirjutas:Enivei statistikast paistavad välja trendid ja need ei kinnita Sirgi huupi välja loobitud kilde
Mida need trendid siis näitavad? Midagi head igatahes ei paista. 2007. a poole aasta statistika on veelgi hullem.
Isegi, kui numbrit "õnnetusjuhtum auto kohta" varasema ajaga võrreldes madalamana näidata, ei lohuta see kuigi palju, kui laipade arv absoluutarvus endiselt sama kõrge on.
tarts kirjutas:Seletan siis itimehele (?) kah arusaadavalt, et küsija küsimuse tagamõte oligi just see, et treenivad ratturid järgivad oletatavalt LE-d ning liiklusolusid hoolikamalt ning seetõttu juhtub nendega võib-olla vähem intsidente.
Kahjuks on viimasel ajal jällegi diskussiooni põhjustanud treenivate ratturitega juhtunud õnnetused.
tarts kirjutas:Jõudes nüüd tagasi Sirgi ja maanteel treenimise juurde, siis Sirk soovib saada rattureid maanteelt eest ära, see on tema kirjutise sõnum ühe lausega. Esialgu keelata ära sõit magistraaltee ääres...
Mina pole Sirk (nagu sa ennist pakkusid) ja mina ei tea, mida Sirk soovib.

Aga kui on vajadus vähendada ohtu nii ratturitele kui teistele ja muud meetmed ei aita või ei ole võimalikud, siis tuleb seda ka teha, meeldib see meile või mitte.

Olles tänu nimetatud teemale asja üle pikemalt järele mõelnud, olen ka ise jõudnud arvamusele, et rattureid võiks lubada ainult sellistele magistraalidele, millel on piisava laiusega (nt. 1.5m) valgest äärejoonest paremale jääv korralik asfaldiriba või eraldi kergliiklusrada.
(Magistraalide all mõtlen I kat. põhimaanteid, liiklussagedusega üle 8000 auto ööpäevas; kohalike tähtsusega tugi- ja kõrvalmaanteed on piisavalt hõreda liiklusega, et need jätaks arutelust välja.)

Liikluskultuuri paraku üleöö ei muuda (lõuna-euroopas muide oluliselt hullem ja närvilisem kui meil). Ükski eeskiri, nagu juba enne öeldud, iseenesest ohutust ei taga - kui ikka (meie sombuses kliimas!) rattur halvasti nähtav, teeolud on nagu on ja liiklus intensiivne, siis pole midagi parata, kui õnnetused juhtuvad. Meelega ei sõida keegi kellelegi otsa.

Olles hiljuti läbinud (autoga) kolme nädala jooksul pool euroopat (skandinaaviast kuni lõuna-itaaliani), ning seda mitte ainult kiirteedel vaid vähemalt pool teekonnast tavalistel maanteedel, ei kohanud ma kusagil maanteel autode vahel treenivaid ratturite horde.
tarts kirjutas:Sirgi jutt oleks positiivne, kui ta oleks teinud konkreetse ettepaneku kuhu magistraalteede kõrvale rattateed teha...
(Ebareaalseid) ettepanekuid võib igaüks teha.
tarts kirjutas:... ja kui palju see maksab kuid kahjuks keegi ei hakka lähiajal ehitama maanteede äärde kümnete kilomeetrite pikkusi rattateid.
Just. Ja kui palju see maksab...
tarts kirjutas:Igatahes tuleb Sirki tümitada niikaua, kui ta niisama kaagutamise asemel oma konkreetsed ettepanekud välja käib.
Ja milline oleks see konkreetne ja (maanteeratturite poolt) aktsepteeritav ettepanek? Piirata autode liikumiskiirust maanteedel ratturitele ohutu(ma)le tasemele, keelustada ratturitest möödasõidud jms.? Karta on, et autotransport on (rattatreeninguga võrreldes) siiski liialt oluline prioriteet, et seda mitte piirama hakata.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Postitus Postitas Soobel » 28. 08. 2007. 22:34

vtl kirjutas:
Ja milline oleks see konkreetne ja (maanteeratturite poolt) aktsepteeritav ettepanek?
Treenida asulasisestel teedel, kus piirkiirus on 50 ja kiiruste erinevusest tulenev oht langeb ära :lol:

(Asula sees, kui juhtub õnnetus treenivate maanteeratturitega, oleks ülimalt jabur süüdistada neid jalustolgendamises)
mustal taustal helendab must vari

marie
Rattur
Postitusi: 2
Liitunud: 30. 04. 2007. 05:59

Postitus Postitas marie » 28. 08. 2007. 22:44

tarts kirjutas: Selgelt uleb välja, et statistikasse sattumise vääriliste vigastustega lõppenud ratturite õnnetuste arv on viimastel aastatel jäänud arvuliselt samale tasemele ning suhteliselt isegi vähenenud kuigi autode arv ja ilmselt ka ratturite arv on kasvanud. Traagiliselt lõppenud rattaõnnetuste arv on aga isegi vähenenud absoluutarvus, mis näitab, et jalgratturid ei ole hullunud ekstreemsportlased, kes arutuid riske võtavad.
http://www.mnt.ee/atp/?id=3363 on 2007.a. esimese 7 kuu andmed võrrelduna 2006.a. sama perioodiga:

Kood: Vali kõik

Aasta	ÕJ	SJ	VJ	ÕK	VK
2006	86	4	88	1313	1898
2007	93	4	91	1487	2116
Sinu arvutatud (SJ+VJ)/ÕK suhe ei ole aga minu jaoks küll eriline põhjus rõõmustamiseks, näitab see ju ainult seda, et rattaõnnetuste osakaal on mõnevõrra vähenenud. Õnnetuste (ka rattaõnnetuste) absoluutarv kasvab aga iga aastaga.

Maanteeamet kirjutab näiteks Liiklusohutusolukorrast 2006. aastal:
"Põhimaanteedel, mis moodustavad vaid 3 % kogu teedevõrgust, registreeriti 20 % õnnetustest ja huk­kus 41 % kõigist liiklusõnnetuste ohvritest. [...] Sõidu­kii­ruste kasvuga satuvad üha suuremasse ohtu põhimaanteedel liikuvad jalakäijad ja jalgratturid, Kui­gi nende osalusel registreeriti vaid 16% õnnetustest, oli neist iga kolmas fataalse tagajärjega. Avariilisus on kõrgem Tallinn- Narva maanteel Ida-Virumaal, Tallinn- Tartu- Võru- Luhamaa maan­teel Järva maakonnas ja Tallinna ringteel."
Soovitan vaadata ka õnnetuste kaarti ning teha sellest kõigest omad järeldused, kus tasub rattaga sõita ja kus mitte.
riho kirjutas:Selles teemas me käsitleme treenivate ratturitega seonduvat.
Kas keegi oskab öelda kui suur osa õnnetusi selles statistikas on treeningutega seotud ja kui palju õuealal lastega ja ratast transpordivahendina kasutavate memmede ja taatidega?
Huvitav, kust seda piiri tõmmata - kas treenijate all mõtleme organiseeritult rühmas sõitjaid või igatühte, kes endale (ratta)spordiriietust ostnud on? Paljud kasutavad ratast nii transpordi- kui treeningvahendina (ja osa neist on kindlasti vanuse poolest lapsed/noored). Tegelikult mulle selline vahettegemine ei meeldi - ratturid on niigi liikluses nõrgem pool, milleks end siis veel lõhestada ja sahtlitesse jagada?
Soobel kirjutas:ent rattateedel rulluiskude, mänguautode ja lapsevankritega mängivatest kodanikest ei ole ma ametlikest kanalitest midagi kuulnud, ainult mõned anonüümsed kommenteerijad tuletavad neid meelde.
Pole ka väga ametlik, aga midagi oli viimases Ekspressis: Jalgrattateeliste välimääraja.

OT: Postitades sain mitu korda veateate: "The Spam Block System has banned your account because you have been identified as a spammer." Tundub, et postituse tekst ei meeldinud - seda mingi suvalise lausega asendades ning hiljem muutes läks läbi. :?

Kasutaja avatar
tarts
Rattur
Postitusi: 391
Liitunud: 17. 05. 2004. 12:05

Postitus Postitas tarts » 29. 08. 2007. 08:59

vtl kirjutas:
bla bla bla... Olin täielikult teadlik võimalusest, et erineva arvamusavalduse korral võib siin ka lihtsalt peksa saada :p ...
...on paraku reaalelust võetud faktid...
...Keegi ülalpool väitis, justkui oleks olukord paremaks läinud, hoolilmata suurenenud sõidukite hulgast...
...Mida need trendid siis näitavad? ...
... deviatsioon võib olla tingitud aastatelõikelisest hajumisest....
...2007. a poole aasta statistika on veelgi hullem....
... ei lohuta see kuigi palju, kui laipade arv absoluutarvus endiselt sama kõrge on...
...Kahjuks on viimasel ajal jällegi diskussiooni põhjustanud treenivate ratturitega juhtunud õnnetused...
...mina ei tea, mida Sirk soovib...
...ja muud meetmed ei aita ...
...Olles tänu nimetatud teemale asja üle pikemalt järele mõelnud, olen ka ise jõudnud arvamusele, et rattureid võiks lubada ainult sellistele magistraalidele...
...Meelega ei sõida keegi kellelegi otsa...
...ei kohanud ma kusagil maanteel autode vahel treenivaid ratturite horde...
...ettepanekuid võib igaüks teha...
...Ja milline oleks see konkreetne ja (maanteeratturite poolt) aktsepteeritav ettepanek?... bla bla bla

vtl alias marie


...kus tasub rattaga sõita ja kus mitte...
...Huvitav, kust seda piiri tõmmata...
...midagi oli viimases Ekspressis...
Vastan vaid seetõttu, et sa vtl oled mulle oma agressiivse käitumisega meedias ja reaalses elus piisavalt silma jäänud.

Reaalelus on nii, et kõrvalmaanteedel ületab autode kiirus jalakäija oma ligi 20 korda ja linnas 10 korda. Mõtle selle üle.

Keegi ikka väitis, et laipu oli viimastel aastatel keskmiselt isegi vähem kui näiteks 1994-1998 kõige rohkem oli laipu 94 ja 97. Lisaks on raskete vigastustega ja surmaga lõppenud õnnetuste suhtarvu trend kõikidest õnnetustest samuti pigem langev aga kindlasti mitte tõusev, nagu tuleb Sirgi jutust välja. Kas see on nüüd piisavalt "punaseks" tehtud?Vaata veel kord üle.

Deviatsioon ja hajumine ei ole kohased terminid raskete vigastuste puhul, kuna need on piisava täpsusega arvele võetud.

2007 erinevus 2006 aastaga on vaid 2% vigastatute osas.

Lohutav ei ole laipade arv, kuid kuna laipu ei ole lisandunud kiiremini kui muid õnnetusi siis ei ole jalgrattasõit ekstreemsem kui oli näiteks 1994. Tänaseks on Sirk olnud 13 aastat vait ja kaagutab siis kui olukord on oma ekstreemsust kaotamas mitte aga lisandumas! Seega on Sirgi teksti lähtekoht juba vale!

Küsimus millele sa vastasid oli aga mitte avaliku diskussiooni teemal vaid treenivate maanteeratturite kohta. Su vastus oli täiesti mööda.

Maanteameti statistikat oskame ka ise lugeda ilma sinu spammideta.

Sellepärast ma selle sulle välja kirjutasingi, et sa aru saaksid mida Sirk soovib.

Millistest meetmetest Sirk on rääkinud? Enne piiramist tulebki alustada muudest meetmetest.

Positiivne, et sa lõpuks hakkad teemal kaasa mõtlema, kuid avalik diskussioon hakkaski pihta just õnnetusest, kus sellel laial ohutusribal(aeglastele sõidukitele mõeldud teeosal) aeti ratturid alla.

Olen näinud oma silmaga kahe kokkupõrke toimumist ratta ja auto vahel, mida autojuht on sooritanud tahtlikult ratturit ründavalt. Aga sinusuguseid uskmatuid on Eestis veel palju. Lisaks veel loendamatu hulk napikaid, kus ratturi ja auto vahele jääb vaid paar senti.

Tihti sa Eestis matkates (mitte Piritale koju sõites) treenivate ratturite horde näed? Ega ratturid igasse kolkasse treenima ei satugi.

Mula oskab igaüks ajada aga mõistlike ettepanekuid kahjuks mitte, nagu näha ka Sirgi üllitisest.

Konkreetne ettepanek on, et Liiklusseaduses lubataks ratturitel sõita linnas terve sõiduraja ulatuses mitmekesi kõrvuti ja samuti maanteel saateauto olemasolul grupi taga. Nagu näitas viimane õnnetus ei ole ühe saateauto puhul ratturile ohutu liikuda selle järel ja sellisest liikumisviisist tuleks hoiduda.

Seda kus tasub rattaga sõita teab iga treeniv rattur ise juba oma kogemustest ja võimetest lähtuvalt ilma kaarditagi.

Piiri polegi mõtet tõmmata, kuna sellist statistikat pole kätte sattunud. Kui satub, siis saab hakata rääkima alles piirist, mida selles allikas on kasutatud.

Ekspressis tehti ots lahti alles pärast ratturite jorinat kommentaariumides ja foorumites. Üks ajakirjanik lihtsalt võttis kuumaks läinud teema üles ja trükkis paberile.

vtl
Rattur
Postitusi: 44
Liitunud: 01. 05. 2007. 13:25

Postitus Postitas vtl » 29. 08. 2007. 13:13

tarts kirjutas:vtl alias marie
Tarts, lõpeta palun lahmimine ja siltide kleepimine. Kord olen ma sinu arvates Sirk, siis jällegi Marie...
Marie on täiesti iseseisev ja oma arvamusega isik. Google esimene vastus peaks sind selles veenma.
tarts kirjutas:Vastan vaid seetõttu, et sa vtl oled mulle oma agressiivse käitumisega meedias ja reaalses elus piisavalt silma jäänud.
Pole meedias esinenud ega reaalses elus sinuga kokku puutunud, et silma jääda. Lõpetaks äkki selle mõttetu lahmimise.
tarts kirjutas:Reaalelus on nii, et kõrvalmaanteedel ületab autode kiirus jalakäija oma ligi 20 korda ja linnas 10 korda. Mõtle selle üle.
Näedsa, hakkab tasakesi kohale jõudma... Sellepärast ei tohigi jalakäijad liikuda autoteel. (v.a. õueala või tee, kus suurim lubatud kiirus ei ületa 20km/h).
tarts kirjutas:Konkreetne ettepanek on, et Liiklusseaduses lubataks ratturitel sõita linnas terve sõiduraja ulatuses mitmekesi kõrvuti...
LE ei keela ka täna ratturitel (ning mopeedidel ja mootorratastel) sõita linnas terve sõiduraja ulatuses mitmekesi kõrvuti.

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Postitus Postitas Mati » 13. 09. 2007. 09:04

KaupoR kirjutas:Peterburi teel sõideti täna treenivad tüdrukud puruks. Õnneks kõik elus. Uudis.
Natuke värskemat infi. Igatahes head paranemist tüdrukutele.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7993
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Postitus Postitas KaupoR » 25. 09. 2007. 07:15

Narkojoobes kaubikujuht sõitis surnuks jalgratturi.
/.../ Jevgeni, sõitis otsa sõidutee parempoolsel äärel liikunud ning töötava vilkuva märgutulega varustatud jalgrattale
Lihtsalt masendav ja kurb :(
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2118
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Postitus Postitas Villem T » 25. 09. 2007. 09:34

Kurb on üldse kui keegi ketsid kappi paneb, olgu ta jalgrattaga või ilma.

Nagu artiklist selgub, oleks nii ohtliku ala (nagu Eestis jalgrattaga sõitmine) harrastajatel kasulik isikuandmeid kaasas kanda - mis nimi, kellele helistada kui mingi jama, veregrupp, kas organidoonor jne.

Kasutaja avatar
siim_s
Rattur
Postitusi: 1118
Liitunud: 03. 04. 2006. 07:58

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas siim_s » 13. 03. 2008. 12:48

väga hea reklaam/kampaania: http://www.dothetest.co.uk/

Kasutaja avatar
ÖinePatrull
Rattur
Postitusi: 59
Liitunud: 06. 03. 2007. 16:32

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas ÖinePatrull » 18. 03. 2008. 09:25

Nüüd siis üks näide ka vääritult käituvast ratturist:

http://www.postimees.ee/180308/tartu_po ... ur-pogenes

urmas97
Rattur
Postitusi: 46
Liitunud: 08. 12. 2004. 20:18

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas urmas97 » 01. 05. 2008. 15:41

Just hetk tagasi linnast tulles avanes väga hirmutav vaatepilt. Nimelt nägin, et vastusõitev auto sõitis kahest ratturis mööda( mees&naine,ilmselt tervisesportlased) ja jäi nende ees seisma. Uksed lendasid laia kaarega lahti ja välja hüppasid üks sõjaväe pükstes mees ja suur-suur naine. Nad võtsid ratturid rajalt maha ja kui ma õigesti nägin, siis mees virutas hea obaduse mees-ratturile vastu nägu. Peatasin auto teiselpool teed ja tuli välja, et ratturid olid kahekesti kõrvuti sõitnud, samal ajal olla buss vastu tulnud ja auto ei mahtunud vahelt vist läbi. Autojuht arvas, et peaks füüsiliselt õpetama rattureid. Kuidas sellises olukorras oleks õige käituda olnud? Ma ise sõidan tavaliselt üksi ja selliseid olukordi ei teki.
Enne mõtle, siis ütle!

seen
Rattur
Postitusi: 155
Liitunud: 21. 11. 2006. 17:15

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas seen » 01. 05. 2008. 16:15

Võib olla olen ma keskmisest ettevaatlikum rattur, aga viimane ohtlik olukord seoses autoga toimus mul mitu aastat tagasi. 90% autojuhtidest järgib reegleid, paraku enamus jalakäijaid seda ei tee. Ei jõua meeleski pidada, mitu korda on esirattasse joostud või ette astutud. Tundub, et autojuhtide suhtumine ratturitesse on paranenud, jalakäijaid kardan rohkem.
seen

Kasutaja avatar
Gunnar
Rattur
Postitusi: 1194
Liitunud: 11. 04. 2003. 14:33

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas Gunnar » 01. 05. 2008. 19:00

urmas97 kirjutas:Autojuht arvas, et peaks füüsiliselt õpetama rattureid. Kuidas sellises olukorras oleks õige käituda olnud?
Ratturi vaatevinklist ... tuleb politsei kutsuda.
Ratas on minu hobi, mitte elu

BACARDI
Rattur
Postitusi: 113
Liitunud: 20. 09. 2005. 12:05

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas BACARDI » 02. 05. 2008. 12:00

urmas97 kirjutas:Just hetk tagasi linnast tulles avanes väga hirmutav vaatepilt. Nimelt nägin, et vastusõitev auto sõitis kahest ratturis mööda( mees&naine,ilmselt tervisesportlased) ja jäi nende ees seisma. Uksed lendasid laia kaarega lahti ja välja hüppasid üks sõjaväe pükstes mees ja suur-suur naine. Nad võtsid ratturid rajalt maha ja kui ma õigesti nägin, siis mees virutas hea obaduse mees-ratturile vastu nägu. Peatasin auto teiselpool teed ja tuli välja, et ratturid olid kahekesti kõrvuti sõitnud, samal ajal olla buss vastu tulnud ja auto ei mahtunud vahelt vist läbi. Autojuht arvas, et peaks füüsiliselt õpetama rattureid. Kuidas sellises olukorras oleks õige käituda olnud? Ma ise sõidan tavaliselt üksi ja selliseid olukordi ei teki.
Kuna see lugu puudutab mind otseselt (naisterahvas on minu abikaasa ja kähmluses osalenud meesterattur minu naaber) siis võtan ka siin foorumis üle pika aja taas sõna.
Situatsioon oli selline, et tulime naabritega ühiselt piknikult Külitse järve äärest (seetõttu riietus ei olnud sportlastele vastav) Lemmatsi tankla juures otsustasime, et mina jään lapsega aeglasemalt kulgema ja naine sõidab naabrimehe tuules kiiremini linna ära sest väiksem poeg jäi uniseks ja saadeti autoga linna ära (sellest ka tühi laste iste naisterahva rattal)
Seega kui kismaks läks olin mina oma 7 a. lapsega ca 200 m. tagapool ja nägin enam-vähem kõike pealt.
1. Ratturid on mõlemad vägagi sportlikud ja kindlasti ei sõitnud nad kõrvuti vaid tee suhtes diagonaalis e. naine sõitis kindlasti tuules. Vähemalt selle olen ma suutnud talle raudselt selgeks teha. Pealegi nägin seda oma silmaga.
2. Mina tagantulijana ei märganud mingit suurt bussi mis vastutulevat väikest Hondat (number oli vist 202 AUZ) ja tuules sõitvat kahte ratturit ära ei suudaks mahutada. Seda bussi ei näinud ka ratturid.
3. Honda juht ei lasknud neile ka signaali, et nad veelgi koomale tõmbaksid. Vaid kasutas rusikaid.
4. Olen ise seda teed kasutanud aastakümneid peamise treeningkohana ja kunagi ei ole juhtunud olukorda kus korraga nii kitsaks läheb.
Need olid lähteandmed. Püüan nüüd veidi selgitada mis edasi juhtus.
Nimelt märkasin ma ees peatunud tumedat hondat millest väljus juht ja hakkas kaklema meesratturiga surudes teda teele. Kõrvalistuja uksest väljus hiiglaslik naine kes kaugelt paistis väga turske mehena. Seetõttu tegin ma selle kevade äkilisema kiirenduse ja jõudsin ka sündmuskohale. Rattur kaitses nägu ja prille kätega samal ajal küsides milles probleem. Autojuht ainult tagus ja ei selgitanud midagi. Nähes, et meesrattureid on nüüd kaks eemaldus ta ohvrist ja hakkas karjuma, et sõitsite kõrvuti ja buss tuli vastu ning tema ei mahtunud enam teele ära. Püüdsime talle selgitada, et kiirus tuleb valida selline, et takistuse tekkimisel saab hoo maha pidurdada aga tema jäi endale kindlaks, et sõitsite kõrvuti ja kuhu tema siis pidi minema. Küsisime, et kuidas on võimalik, et suured ratturite grupid mahuvad samale maanteele aastaid ära ja tema ei mahu kahest ratturist mööduma aga mida rohkem me temaga vaidlesime seda enam tekkis meil kahtlus, et inimene ei ole kaine kuna tema silmad kilasid :roll: ja ta oli situatsiooni arvestades täiesti ülierutunud. Küsisin seda temalt otse ja ta ütles, et ta pole 3 a. tilkagi viina joonud. Järgmisena küsisin kas ta on tarbinud narkootikume? Sellele ta miskipärast ei vastanud. :?: Parandage mind kui eksin aga olen kuulnud, et teatavad narkootilised ained kitsendavad vaatevälja (muidu piisavalt lai tee muutus äkki kitsaks) ja tekitavad luulusid. (olematu bussi nägemine)
Hullunud autojuht ütles veel, et küsisin naise käest enne ohtlikku olukorda, et mis ma nüüd siis teen. Uurisime, et kuidas on aega naisele küsimusi esitada aga pidurdada ei jõua. Sellele ta vastata ei osanud.
Kogu olukorda ilmestas ülipaks tädi kes lisas loole vürtsi väitega oma hiljutisest opist ja pidurdamisel olevat turvavöö ebameeldivalt sooninud tema magu. Ühtlasi sisaldas tema etüüd vahepalu kohe lahtiminevast haavast ja kõrgest vererõhust.
Loomulikult ähvardasid mõlemad intsidendi osapooled helistada politseisse. Mina seda mõni minut peale sündmuskohalt lahkumist lõpuks ka tegin. Minu eesmärk selle kõnega oli kõrvaldada roolist ebakaine juht. Korrapidaja konstaabel oli väga meeldiv ja mõistev. Kuulas loo ära ja küsis nimed ja autonumbri ning lubas need anda patrullidele edasi, et need juhile joobetesti teeksid kui seda märkavad. Ühtlasi kutsus ta ka kannatanu avaldust kirjutama. Mida see ka õhtul tegi aga siis soovitati tal päevakene järele mõelda kas ikka tasub endale sellist jama kaela võtta. Kui nüüd Urmas ka seda pealt nägi siis on tunnistajaid rohkem ja annaks äkki asja kurjaks ajada.
Urmasele muidugi ka väike etteheide. Kui ise oled ka rattur ja sellist olukorda pealt näed siis ära jää allalastud aknaga teiselepoole maanteed autosse istuma vaid astu need kümmekond meetrit üle tee ja tule appi. Tol hetkel jäi meil veidi imelik mulje, et keegi kiibitseb pealt vaadata aga kes ta selline on ja kelle poolel tema arvates õigus on jäi meile selgusetuks. Kui ise sellisesse olukorda satud siis sooviksid ju küll abi? Või kartsid seda naishiiglast?

P.S. Kuigi ma ei ole vägivaldne inimene on mul esimest korda elus kahju, et asi korraliku kakluseni ei arenenud. Oleks saanud selle jama kohapeal ära lahendada ja viha maandatud.

Muuseas mina olin GT riietuses

Kasutaja avatar
Kuldar
Trendirattur
Postitusi: 3636
Liitunud: 28. 05. 2003. 18:49

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas Kuldar » 02. 05. 2008. 13:39

eelnev pasuna-keiss väärib küll kindlasti arutelu, aga veel killuke autojuhtide suhtumisest:
http://www.ejl.ee/index.php?page=4&id=2378
ehk siis naisautojuhi vabanduseks oli: püüdsin avada autoakent, samal ajal helises telefon ja kaotasin kontrolli auto üle...(raadiost kuuldu põhjal) Prkele, aga kui oleks vastasuunavööndisse kontrolli kaotanud?
Gravity is a Bitch

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2118
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas Villem T » 02. 05. 2008. 13:44

BACARDI kirjutas:P.S. Kuigi ma ei ole vägivaldne inimene on mul esimest korda elus kahju, et asi korraliku kakluseni ei arenenud. Oleks saanud selle jama kohapeal ära lahendada ja viha maandatud.
Kuidas kohapeal lahendada? Et kes peksa saab selle ei ole õigus? Kahtlemata keevad emotsioonid vahest üle ja jubedalt oleks klopperit vaja aga mida see parandanud oleks? Pikemas perspektiivis kardetakse ikka ainult politseid.

raulike141
Rattur
Postitusi: 21
Liitunud: 06. 06. 2003. 22:17

Re: Autojuhtide suhtumisest jalgratturisse.

Postitus Postitas raulike141 » 02. 05. 2008. 13:53

Bacardi jutule veel lisaks,et jah,üsna tihti imelikul kombel ratturist möödasöitu paljud autojuhid ei kasuta. seatakse ohtu nii jalgrattur ning ka vastutuleva sõiduki liiklemine. kuna ise ka autojuht nähes vastasuunas liikuvat jalgratturit,aiman juba ette et keegi üritab uuesti liikluseeskirju rikkuda ja vötan peaaegu hoo täitsa maha.rekkamehed osad on ka natuke hoolimatud. liiga lähedalt söidavad suure kiirusega mööda ja öhuvool on küllaltki tugev et natuke ikka suudab ta leksu liigutada. aga linnas olen just märganud,et osad naisautojuhid väga sageli on kas nüüd hoolimatud,aga nad ei oska arvestada enda vöimetegea ja ei märka liikluses toimuvat,tavaliselt on sellistel isikutel kas nüüd kordinatsiooni häired ,aga jah auto vähemalt liigub väga imelikult. meeste puhul see ilming on suurem osa minuarust vanuritel.loodan rohkem möistvat suhtumist autojuhtide poolt ja et voibolla ka teadvustavad endale ,et jalgratas ka on liiklusvahend ,millega kõnniteel ei tohigi sõita,pealegi kus voib isegi ohtlikum olla, kui mõni auto seal liiklemist mugavamaks peab.

Vasta

Mine “Üldfoorum”