Innovatiivsed ja ulmelised(?) vidinad

Rattadetailid ja abiained. Raamist õlideni.
Foorumi reeglid
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Vasta
Kasutaja avatar
Nongrata
Rattur
Postitusi: 535
Liitunud: 16. 08. 2006. 14:54

Innovatiivsed ja ulmelised(?) vidinad

Postitus Postitas Nongrata » 08. 01. 2009. 13:45

Pole kaugel aeg, mil sõidu ajal saab rehvirõhku mõõta- reguleerida ja pidurid on ABS-ga. :!:
Viimati muutis Nongrata, 08. 01. 2009. 13:52, muudetud 1 kord.

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2118
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Re: Trek 2009

Postitus Postitas Villem T » 08. 01. 2009. 13:51

Nongrata kirjutas:Pole kaugel aeg, mil sõidu ajal saab rehvirõhku mõõta ja pidurid on ABS-ga. :!:
Rehvirõhu mõõtmise aeg on juba kohal, osta ainult andur ja vastuvõtja.
ABS-i aega ilmselt vähemalt maastikuratastel ei tule, vastasel juhul nägemist tagapiduriga juhtimine.

Kasutaja avatar
veiko
Kolimisspetsialist
Postitusi: 1859
Liitunud: 21. 05. 2003. 23:17

Re: Trek 2009

Postitus Postitas veiko » 08. 01. 2009. 14:57

Villem T kirjutas:ABS-i aega ilmselt vähemalt maastikuratastel ei tule, vastasel juhul nägemist tagapiduriga juhtimine.
Ei pruugi nii olla. Kõik sõltub kiirusest. Egas 30+ kmh mäest alla lajatades vist plokkis rattaga ei rooli ka. See pigem nikerdamise teema. Ka auto ABS ei toimi kui kiirus on alla mingi piiri (~20kmh). Vastasel korral poleks autot võimalik mäenõlval üldse pidama saada :). Ratta puhul saaks olema see parameeter tõenäoliselt teatud piirides reguleeritav, nagu amordi tagasilöögi kiirus vms.

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: Trek 2009

Postitus Postitas Mati » 08. 01. 2009. 15:26

Nongrata kirjutas:Pole kaugel aeg, mil ... pidurid on ABS-ga. :!:
Mehhaanilise piduri puhul on see juba olemas. Mingeid junne pannakse trossi külge, et pidurdusjõudu sättida. Olemas ka spetsiaalsed ABS süsteemid.
PiltPilt
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2118
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Re: Trek 2009

Postitus Postitas Villem T » 08. 01. 2009. 16:39

veiko kirjutas:Ka auto ABS ei toimi kui kiirus on alla mingi piiri (~20kmh). Vastasel korral poleks autot võimalik mäenõlval üldse pidama saada :).
Kuna täielik kindlus puudub siis vaikse häälega, aga ikkagi vaidleks vastu. ABS võrdleb pidurdamisel erinevate rataste kiirusi ja kui mõne oma on oluliselt väiksem siis laseb sellel pidurit lahti. Mäenõlv ei puutu asjasse.

Need "ratta ABS-id" on lihtsalt pidurilingivajutamisjõu leevendid - et kui keegi paanikas peotäie pidurit krabab siis kohe nippel ei järgneks. Paremal juhul jagab osa jõust ka teisele pidurile, aga rataste kiiruste võrlemisest on asi kaugel.

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 12105
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: Trek 2009

Postitus Postitas Mati » 08. 01. 2009. 17:30

Villem T kirjutas:...Need "ratta ABS-id" on lihtsalt pidurilingivajutamisjõu leevendid - et kui keegi paanikas peotäie pidurit krabab siis kohe nippel ei järgneks. Paremal juhul jagab osa jõust ka teisele pidurile, aga rataste kiiruste võrlemisest on asi kaugel.
A põhimõttelise eesmärgi täidavad - ei lase ratastel blokeeruda, säilib juhitavus.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
veiko
Kolimisspetsialist
Postitusi: 1859
Liitunud: 21. 05. 2003. 23:17

Re: abs

Postitus Postitas veiko » 08. 01. 2009. 20:24

Villem T kirjutas:Kuna täielik kindlus puudub siis vaikse häälega, aga ikkagi vaidleks vastu. ABS võrdleb pidurdamisel erinevate rataste kiirusi ja kui mõne oma on oluliselt väiksem siis laseb sellel pidurit lahti. Mäenõlv ei puutu asjasse.
Ikka puutub :)
ABS võtab signaali igalt rattalt eraldi ja toimetab iga rattaga ka eraldi. Selleks rattal seal kusagil piduriketta taga kinnise korpuse sees hammasvöö. Üks andur istub selle kohal ja loeb mööduvaid hamba nukke. Pmst nagu kodaramagnet spidomeetril. Kui nüüd eeldatava aja jooksul uut impulssi (nukki) ei tule järeldab ABS'i aju, et ratas on blokeerunud ja ei käi ringi. Sellele teadmisele põhinedes lastakse kusagilt mingi klapiga surtsakas rõhku selle piduri voolikust :) tagasi & siis uuesti rõhk peale jne... selletõttu hakkab pedaal tallaall värisema. Õigupoolest ma seda hüdraulika/mehaanika täpset toimet ei tea, et mis kust ja kuhu voolab. Pole sellevastu huvi tundnud. Kui nüüd süsteemi mingil madalal kiirusel välja ei lülitata, siis nõksutaks auto rõõõmsalt mäest alla (vähem rõõmus juht roolis). Samuti ei toimi ABS suurematel kiirustel ~110+ kmh. Sest siis tuleb neid pulsse niipalju, et süsteem ei jaksa neid kokku lugeda.
See rataste omavahlise kiiruse võrdlemise (samuti läbi ABS'i andurite, ehk impulsside lugemise) baasil tehakse veojõu kontrolli. Kui üks ratas liiga optimistlikult teise suhtes ringi käima hakkab, siis seda natuke pidurdatakse. & keegi tark arendas seda süsteemi edasi, võttis mõned signaalid veel lisaks ja tegi stabiilsuskontrolli.
Ratastele sarnase süsteemi ehitamine oleks ilmselgelt liig. Nii hinna, kui kaalu poolest. Eks seal aretatakse siis midagi mehaaniliselt toimivat välja. Nagu ka Mati poolt viidatud junnidel. Aga mine sa hulle tea :) elektrooniline käiguvahetus juba on reaalsus.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Re: Innovatiivsed ja ulmelised(?) vidinad

Postitus Postitas Soobel » 11. 01. 2009. 13:49

Vahest, kui kummist jagu sain, siis mõtlesin mõni kord, et kuidas kompressor ratta külge panna. Jõudsin sellise lahenduseni, kus ratta küljes on miski süstal või plunzer, selle kolvi küljes rattake, mis jookseb mööda ratta raami külge kinnitatud lainepinnaga ketast. Innovaatiline idee just ei ole, kindlasti on tegu ulmega sellisel tasandil, et kui tõesti ajaga enam midagi targemat teha pole, siis võiks valmis ehitada ja võsapetsile näidata. (ennemini võiks ehitada KRUPP-i 1940-date militaardisaini eeskujuks võttes ehitada poolroomik-tandemjalgratta või midagi veel löövamat :wink: )
mustal taustal helendab must vari

JannoR
Rattur
Postitusi: 178
Liitunud: 10. 03. 2005. 13:22

Re: Innovatiivsed ja ulmelised(?) vidinad

Postitus Postitas JannoR » 05. 12. 2009. 13:48


Kasutaja avatar
Gunnar
Rattur
Postitusi: 1194
Liitunud: 11. 04. 2003. 14:33

Re: Innovatiivsed ja ulmelised(?) vidinad

Postitus Postitas Gunnar » 05. 12. 2009. 13:54

EI viitsi hetkel otsida, aga edevad paralelogramm amortisaatorid on vähemalt aastast 2000, roppkallid aga mõnele meeldisid/meeldivad.
Motikatele tehti taolisi juba aastatel, mis jäävad enne teist maailmasõda.
Ratas on minu hobi, mitte elu

Vasta

Mine “Jupid”