Pidurdamine
Pidurdamine
Lugesin Sheldon Browni pidurdamise juttu.
Peab õppima pidurdama esipiduriga, kuna see on kõige efektiivsem pidurdusviis.
Tagapiduriga pidurdama harjutades rikud end ära - kuni pole vaja kõvasti pidurdada, saad hakkama. Aga kui on vaja järsult pidama saada, ei oska esipidurit doseerida ja võid kergesti nipli panna. Või õigemini - kuna sa pole harjunud kõva pidurdamisega kaasnevate jõududega, siis ei toeta lõdvad käed piisavalt keha ja sa tegelikult kukud rattalt maha, lükates kukkudes ka ratta ümber.
Igati loogiline jutt. Aga tekkis küsimus, et kui palju neid põhimõtteid MTB puhul rakendada saab: libeda või ebatasase pinna puhul soovitas ta tagapidurit pruukida. Ja enamus MTB sõitu just libeda ja/või ebatasase pinna peal toimub. Sheldon ise mainis ka ümbeõppimist maantee ja MTB vahel vahetades.
Esipiduri kasutamise peab kindlasti käppa saama, muidu on ta ainult ohuks. Aga kui palju MTB eksperdid seda tegelikult pruugivad?
Arne
Peab õppima pidurdama esipiduriga, kuna see on kõige efektiivsem pidurdusviis.
Tagapiduriga pidurdama harjutades rikud end ära - kuni pole vaja kõvasti pidurdada, saad hakkama. Aga kui on vaja järsult pidama saada, ei oska esipidurit doseerida ja võid kergesti nipli panna. Või õigemini - kuna sa pole harjunud kõva pidurdamisega kaasnevate jõududega, siis ei toeta lõdvad käed piisavalt keha ja sa tegelikult kukud rattalt maha, lükates kukkudes ka ratta ümber.
Igati loogiline jutt. Aga tekkis küsimus, et kui palju neid põhimõtteid MTB puhul rakendada saab: libeda või ebatasase pinna puhul soovitas ta tagapidurit pruukida. Ja enamus MTB sõitu just libeda ja/või ebatasase pinna peal toimub. Sheldon ise mainis ka ümbeõppimist maantee ja MTB vahel vahetades.
Esipiduri kasutamise peab kindlasti käppa saama, muidu on ta ainult ohuks. Aga kui palju MTB eksperdid seda tegelikult pruugivad?
Arne
Re: Pidurdamine
Pidurdamine esi- ja tagapidurit koos kasutades on elementaarne nii asfaldil kui metsas. Väga üksikutel juhtudel piirdub asi tagapiduriga.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Re: Pidurdamine
Asja parandab ka pidurilinkide ümber tõstmine. Parema käe alla esi- ja vasaku alla tagapidur (samuti SB õpetus). Mul kõik rattad nii kompunnitud ja ei kurda. Kuna parem käsi tundlikum ja tugevam, siis on parem esipidurit doseerida. Esipiduri mittekasutamiseks peab ikka mõnusalt tatine olema või siis piisavalt suured künkad, et oleks oht esiratas õhus blokeerida, neid olusid on Eestis harva. Nagu kulumisest näha, saab esipidur kordades rohkem koormust kui tagumine, õhukeseks kulunud klotsid võib rahumeeli eest taha tõsta dubleerides nõnda nende eluea.
Ratas on minu hobi, mitte elu
Re: Pidurdamine
See, kumba käe all kumb pidur on, on rohkem maitseasi. Aga minu jaoks on loogilisem, kui tagapidur on tagavahetiga ja esipidur esikäikari vahetusega ühe käe all. Tagumine kompott siis parema ja esimene vasaku käe all. Niimoodi on ka valdaval enamustel ratastel.
Aga esipiduri kasutamine tasub kindlasti ära.
PS. Sel hooajal sõitsin olude sunnil ka ühe kolmapäevaku sarja võistluse ainult esipiduriga. Valiku tegemisel isegi ei kaalunud varianti, et kasutaksin tagapidurit. Teema oli selles, et mul olid kasutada ainult üks paar klotse. Tulemust see igaljuhul ei mõjutanud !
Aga esipiduri kasutamine tasub kindlasti ära.
PS. Sel hooajal sõitsin olude sunnil ka ühe kolmapäevaku sarja võistluse ainult esipiduriga. Valiku tegemisel isegi ei kaalunud varianti, et kasutaksin tagapidurit. Teema oli selles, et mul olid kasutada ainult üks paar klotse. Tulemust see igaljuhul ei mõjutanud !
Re: Pidurdamine
Ära valeta, vaata kui kui kiiresti sa sõitsid!!Rivo kirjutas:Tulemust see igaljuhul ei mõjutanud !
If everything's under control, you're going too slow!
Re: Pidurdamine
See on rohkm konservatiivsete inglaste ja motokrossi taustaga meeste teema. Noja siis mõned erandit_kinnitavad_reeglit mehed.Gunnar kirjutas:Asja parandab ka pidurilinkide ümber tõstmine. Parema käe alla esi- ja vasaku alla tagapidur (samuti SB õpetus).
Re: Pidurdamine
Täpselt samamoodi nagu kõvemini väntamiseks ronid rattal ettepoole (et esiratast üles ei tõmbaks), lükkad pidurdades ratast enda alt ette välja (et niplit ei paneks). Natuke proovida ja harjutada ja hiljem ei pea sellele mõtlemagi. Kui mahu- ja intervallitreeningute kõrvalt natuke aega leida läheb elu palju ilusamaks (ja pidurdusmaad oluliselt lühemaks). Ja selleks ei pea eriline ekspert olema.
Re: Pidurdamine
Vähe offtopicut aga ma olen kuulnud, et "Pidurid on kiiruse surm"
- pärnu rattur
- Rattur
- Postitusi: 551
- Liitunud: 14. 08. 2009. 18:29
Re: Pidurdamine
ma ka siis veits OT: Mida hiljem pidurdad, seda kauem oled kiire !
Ärge näkku lööge! [/OT]
Re: Pidurdamine
See esipiduri osavama käe alla panek tundus loogiline. Plaanisingi enne ümberõppe alustamist esipiduri paremale tõsta.
Pidurid on praegu üsna järsud. Vaatasin et Avidi popimatel linkidel on võimalus piduri tundlikust sujuvalt reguleerida ja Shimanol oli "power modulator" nimeline asjapulk pidurdusjõu paremaks reguleerimiseks. Mis kogemus nendega on? On need mõistlikud asjad?
Arne
Pidurid on praegu üsna järsud. Vaatasin et Avidi popimatel linkidel on võimalus piduri tundlikust sujuvalt reguleerida ja Shimanol oli "power modulator" nimeline asjapulk pidurdusjõu paremaks reguleerimiseks. Mis kogemus nendega on? On need mõistlikud asjad?
Arne
Re: Pidurdamine
Ei ole mõistlik asi.
Re: Pidurdamine
S.t. "power modulator" ei ole mõistlik? Aga see lingi sees olev tundlikuse reguleerimine?
Arne
Arne
Re: Pidurdamine
Sõrme sees olev tundlikkuse reguleerimine on kõige mõistlikum. Seda saad vastavalt vajadusele ka sõidu ajal muuta ilma mutreid keeramata. Alusta katsetades erineva lingil olevate sõrmede arvuga.arnea kirjutas:S.t. "power modulator" ei ole mõistlik? Aga see lingi sees olev tundlikuse reguleerimine?
Arne
Re: Pidurdamine
Eelmisel rattal Kona Caldera oli ees XTR V-pidur ... selle puhul piisas ühe sõrmega pidurdusest ja oht äkilisema vajutuse puhul nipliks oli täiesti igapäevane.
Praegusel rattal Merida Crossway TFS Sport D on aga minu jaoks probleem - ketaspidur on ikka väga tuim asfaldil tuleb pidurdamiseks täiest jõust linki mudida ja pigem on oht, et ei saa pidama.
Kas ketaspidur ongi oluliselt tuimem või on midagi mäda?
Praegusel rattal Merida Crossway TFS Sport D on aga minu jaoks probleem - ketaspidur on ikka väga tuim asfaldil tuleb pidurdamiseks täiest jõust linki mudida ja pigem on oht, et ei saa pidama.
Kas ketaspidur ongi oluliselt tuimem või on midagi mäda?
Re: Pidurdamine
Ilmselt mäda. Klotsid näiteks? Kas sissepidurdamata või mingi jamaga koos või muidu tuksis. Või õhk sees?Miki-Hiir kirjutas:Kas ketaspidur ongi oluliselt tuimem või on midagi mäda?
Re: Pidurdamine
Õhk sees nagu ei ole - lingi vetrumist vms ei ole, lihtsalt jubedalt jõudu on vaja pidurdamiseks. Klotsid millegagi koos nagu ka ei ole.Villem T kirjutas:Ilmselt mäda. Klotsid näiteks? Kas sissepidurdamata või mingi jamaga koos või muidu tuksis. Või õhk sees?Miki-Hiir kirjutas:Kas ketaspidur ongi oluliselt tuimem või on midagi mäda?
Sissepidurdamine kujutab endast mida?
Re: Pidurdamine
Mingit perioodi mil klots ja ketas üksteist mõistma hakkavad. Mõnikümmend korralikku pidurdust. Räägitakse ka et saad klotsid tuksi keerata kui liiga tugevalt ja liiga palju kohe pidurdad, aga ma usun et kohalikel kallakutel pole see teostatav.Miki-Hiir kirjutas:Sissepidurdamine kujutab endast mida?
Kui sul on mingil hetkel näiteks õli läinud kettale/klotsile siis sellest piisab. Nad ei pruugigi nähtavalt "millegagi koos nagu olla".
- von zipper
- Rattur
- Postitusi: 7
- Liitunud: 19. 01. 2010. 09:41