29" ratastega MTB
Foorumi reeglid
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Sõitsin 29-tollise MTB-ga
Sõitsin nüüd esimest korda uue Specialized 29" maastikurattaga, tegime ca 2-tunnise ringi. Olin enne vähe skeptiline, et äkki on selle näol tegu osava reklaamitrikiga, et rahvusvahelisele MTB turule käivet juurde anda, aga skepsis kasus esimese paarikilomeetrise Viimsi juurikase-kivise singletrack'iga. 29-tollisega on ikka tõesti PAJU PAREM sõita. Nii tehnilistes kohtade, kui ka siledal. Käänulistel kohtadel kivide ja juurikate vahel käitub see palju rahulikumalt ja mul jäi hulk pisikorrigeerimisi ära, mida tavaliselt teen. Läbivus on parem tänu tagaratta suuremale puutepinnale, sh. ka mudas ja tõusudel. Igasugu diagonaaljuurikad tundusid ohutumad ja kivid väiksemad. Ometigi oli märg ja libe. Siledal on veeretakistus väiksem ja hoog püsis üleval. Minu soovitus on kõigile, et kui kavatsete maastikuratast vahetada, siis proovige seda 29-tollist.
Re: 29" ratastega MTB
kui juba hinna küsimiseks läks, siis mis Specialized Carve Expert 29er 2012 hind võiks Eestis olla?SL kirjutas:2011 letikas on 6499€holden kirjutas:Kui saladus ei ole, palju siis letikas sellel isendil oleks? Noh nii öelda igaks juhuks, nagu mungal on m... noh nii-öelda igaks juhuks...SL kirjutas:Sealhulgas absoluutne tippmudel ehk S-Works Stumpjumper HT 29er, 19" raamiga. Kaalusime ning stock kaal on 8.63kg.
http://www.evanscycles.com/products/spe ... e-ec030142
Jalgratturid omavahel: kuidas Cube käratab?
Marimetsa Kapp 2011
Tähendab. Ma oleksin siiralt rõõmus, kui keegi tuleks ning esiteks prooviks mõlemaid variante põhjalikult ning siis esitaks rea argumente. Praegu on nii, et need nö 26" eestkõnelejad ei oska muud öelda, kui et 29" on nõme, kuna see on uus ja nö promotud. Et vot meie oleme ikka vanakooli mehed ning sõidame nii nagu kogu aeg on sõidetud. Aga tegelikult pole isegi proovinud või on see piirdunud kellegi vales mõõdus ja vale passatkaga rattaga "poe ees" tiiru tegemisega. Kui vastuargumendid oleksid argumenteeritud oleks palju ägedam.AndreK kirjutas:Eiei, seeda võib kultiveerida igal pool, lisaks võib igal ajal teha uusi teemasid vormis:KaupoR kirjutas:jah, jätkame 29erite teemal õiges kohas.
Täna käisin sõitmas 29 tolli maastikurattaga (soovitavalt lisada pilte)
Eile nägin ühte 29 tollist ratast
29 tolline ratas on väga hea
ja lisaks
Ärge kohe 29 tolliseid ära ostke, sest järgmine aasta tuleb 32-tolline, siis peab jälle uue ratta ostma.
Cheers!
Re: 29" ratastega MTB
Ettetellimise hind 1184€ ja letikas 2012 kevadel 1579€.Henno kirjutas:kui juba hinna küsimiseks läks, siis mis Specialized Carve Expert 29er 2012 hind võiks Eestis olla?
http://www.evanscycles.com/products/spe ... e-ec030142
Re: Marimetsa Kapp 2011
EI. Sa oled täiesti valesti aru saanud. Mina ei ole väitnud KORDAGI, et 29 tolli ei ole HEA valik. Ma väidan seda, et see on lihtsalt ÜKS valik MITMETEST teistest variantidest (HT, FS, Cyclo, Fitness jne).SL kirjutas:Tähendab. Ma oleksin siiralt rõõmus, kui keegi tuleks ning esiteks prooviks mõlemaid variante põhjalikult ning siis esitaks rea argumente. Praegu on nii, et need nö 26" eestkõnelejad ei oska muud öelda, kui et 29" on nõme, kuna see on uus ja nö promotud. Et vot meie oleme ikka vanakooli mehed ning sõidame nii nagu kogu aeg on sõidetud. Aga tegelikult pole isegi proovinud või on see piirdunud kellegi vales mõõdus ja vale passatkaga rattaga "poe ees" tiiru tegemisega. Kui vastuargumendid oleksid argumenteeritud oleks palju ägedam.
Mind isiklikult häirib see lõputu haipimine ja "paanika" levitamine, nagu see oleks AINUKE valik. Kui uksest ja aknast sajab sisse ostetud artiklite maigulisi (see on nüüd kerge liialdus, aga ma ei oska seda teisiti sõnastada) postitusi kus keegi on "Dormeo madratsi reklaami stiilis" proovinud nainerit ja kuidas see ikka oli hea ja nüüd ei ole kasutajal enam mitte mingisuguseid probleeme.
Tuletame meelde aega, kui pea kõigil oli samasuguse paanika laine tulemusena Spessu Epicud (NB mul ei loe midagi Spessu brandi vastu). Lõpuks sai need kõik müüdud ja suuremosa nendest sõidab tavaliste HT ratastega edasi.
Ja nüüd uuesti. 29 on kindlasti väga hea valik, kuid see ei ole ainuke valik ja kindlasti ei saa väita, et see on 100% parim valik.
Isegi Sauser ei sõida kõikki sõitte 29-tollisega - ma eeldan, et sa tead seda.
Ära saa minust valesti aru, elame sõpradena edasi.
Viimati muutis AndreK, 26. 09. 2011. 21:20, kokku muudetud 2 korda .
Re: Marimetsa Kapp 2011
Sõpradena elame ikka edasi, seda kindlasti. Ja Epicu maania on minust kahjuks omalajal mööda läinud, või õigupoolest alles nüüd peale tulnud Ja Sauser sõidab kõik võidusõidud 29"-ga, mis on fakt ja seda ma ikka tean päris hästi. Ja vähemalt meie väike äri pole (vähemasti oma-arvates - sry, kui see teistmoodi välja on paistnud) püüdnud ajupesu korraldada - olgu selle tõestuseks ka meie pidev üleskutse tulla ja proovida - olemas on nii 19 kui 17 variant.AndreK kirjutas:EI. Sa oled täiesti valesti aru saanud. Mina ei ole väitnud KORDAGI, et 29 tolli ei ole HEA valik. Ma väidan seda, et see on lihtsalt ÜKS valik MITMESTEST teistest variantides (HT, FS, Cyclo, Fitness jne).SL kirjutas:Tähendab. Ma oleksin siiralt rõõmus, kui keegi tuleks ning esiteks prooviks mõlemaid variante põhjalikult ning siis esitaks rea argumente. Praegu on nii, et need nö 26" eestkõnelejad ei oska muud öelda, kui et 29" on nõme, kuna see on uus ja nö promotud. Et vot meie oleme ikka vanakooli mehed ning sõidame nii nagu kogu aeg on sõidetud. Aga tegelikult pole isegi proovinud või on see piirdunud kellegi vales mõõdus ja vale passatkaga rattaga "poe ees" tiiru tegemisega. Kui vastuargumendid oleksid argumenteeritud oleks palju ägedam.
Mind isiklikult häirib see lõputu haipimine ja "paanika" levitamine, nagu see oleks AINUKE valik. Kui uksest ja aknest sajab sisse ostetud artiklite maigulisi (see on nüüd kerge liialdus, aga ma ei oska seda teisiti sõnastada) postitusi kus keegi on "Dormeo madratsi reklaami stiilis" proovinud nainerit ja kuidas see ikka oli hea ja nüüd ei ole kasutajal enam mitte mingisuguseid probleeme.
Tuletame meelde aega, kui pea kõigil oli samasuguse paanika laine tulemusena Spessu Epicud (NB mul ei loe midagi Spessu brandi vastu). Lõpuks sai need kõik müüdud ja suuremosa nendest sõidab tavaliste HT ratastega edasi.
Ja nüüd uuesti. 29 on kindlasti väga hea valik, kuid see ei ole ainuke valik ja kindlasti ei saa väita, et see on 100% parim valik.
Isegi Sauser ei sõida kõikki sõitte 29-tollisega - ma eeldan, et sa tead seda.
Ära saa minust valesti aru, elame sõpradena edasi.
Mulle on jäänud just selline mulje, et nn 26-tollised räägivad oma 26-se mantrat ILMA proovimata. Alles see oli, kui ühe 26-se käest küsiti, et ütle, mis Sulle konkreetselt ei meeldinud - vastus oli, et jah, tiiru olen poe ees teinud, muud ei oska öelda.
Ja ei maksa arvata, et jubedad kasumid rattafirmadel ootamas - vastupidi - uus standard on tohutu risk ja investeering - mitte üks hing ei oska öelda, et kas see õigustab. Kuigi MM-i ja MK ja muud tiitlid räägivad selle kasuks. Siiski massid pole seda veel omaks võtnud. Elame ja näeme. Sõidame kõik kenasti võidu sellega, mis meile meeldib.
Ja kurat - Raasiku valla tiitel võeti täna 29"-ga - kas sellest veel vähe on?
Re: Marimetsa Kapp 2011
Ja Marimetsa Kapil M45 võideti 29eriga, seega peab ikka hea olema küllSL kirjutas:Ja kurat - Raasiku valla tiitel võeti täna 29"-ga - kas sellest veel vähe on?
If everything's under control, you're going too slow!
Re: Marimetsa Kapp 2011
Kerime siin 6.00 pealeSL kirjutas:Sõpradena elame ikka edasi, seda kindlasti. Ja Epicu maania on minust kahjuks omalajal mööda läinud, või õigupoolest alles nüüd peale tulnud Ja Sauser sõidab kõik võidusõidud 29"-ga, mis on fakt ja seda ma ikka tean päris hästi.
Sellest ei pea sa mulle rääkima , nagu ma ennist mainisin, on No Saint karbon järgmisest hooajast ainult 29 - nuta või naera.SL kirjutas:Ja ei maksa arvata, et jubedad kasumid rattafirmadel ootamas - vastupidi - uus standard on tohutu risk ja investeering - mitte üks hing ei oska öelda, et kas see õigustab. Kuigi MM-i ja MK ja muud tiitlid räägivad selle kasuks.
Re: Marimetsa Kapp 2011
Kiirendus on ja jääb ainsaks argumendiks, selle vastu ei saa jah. On täiesti tõsi, et Sauser oli pikalt skeptiline. Alles ta ju käis siin (2010) ning siis polnud 29-st juttugi. Video on tehtud hooaja mais 2011. Sellest on aeg edasi läinud. 2011 kõik sõidud on sõidetud 29-ga. On veel üks video, kus ta ütleb, et 29" on nagu "big fish in the sea" - tundub aeglane. Aga tegelt on kiirem.AndreK kirjutas:Kerime siin 6.00 pealeSL kirjutas:Sõpradena elame ikka edasi, seda kindlasti. Ja Epicu maania on minust kahjuks omalajal mööda läinud, või õigupoolest alles nüüd peale tulnud Ja Sauser sõidab kõik võidusõidud 29"-ga, mis on fakt ja seda ma ikka tean päris hästi.
Sellest ei pea sa mulle rääkima , nagu ma ennist mainisin, on No Saint karbon järgmisest hooajast ainult 29 - nuta või naera.SL kirjutas:Ja ei maksa arvata, et jubedad kasumid rattafirmadel ootamas - vastupidi - uus standard on tohutu risk ja investeering - mitte üks hing ei oska öelda, et kas see õigustab. Kuigi MM-i ja MK ja muud tiitlid räägivad selle kasuks.
Re: Marimetsa Kapp 2011
Kõrvemaal oli esimene 29" alles kolmas, mis nüüd saab?KaupoR kirjutas:Ja Marimetsa Kapil M45 võideti 29eriga, seega peab ikka hea olema küllSL kirjutas:Ja kurat - Raasiku valla tiitel võeti täna 29"-ga - kas sellest veel vähe on?
P.S. Viidates ühele teisele topicule, siis see 29" oli jäiga kahvliga ka. Ilmselt ei veerenud nii hästi.
Re: 29" ratastega MTB
Ilmselge tagasilöök
Re: 29" ratastega MTB
Ühe teise teemaga seoses käib ka kogu aeg vaidlus, kas suurem on parem? Spetsialistid leidsid et suurus ei mängi nii suurt rolli kui see, mida sa sellega teha oskad.
Re: 29" ratastega MTB
tere.
Sain ka siis võimaluse testida 29" Scott PRO. raami suurus L, ise olen ~180 pikk ja ca 67...68 kg.
Esiteks 26" on mul alu raamiga ja V -piduritega nii et päris hääd võrdlejat minust ei ole,
kuid mõned + 26" kasuks. Nii kergel mehel kui mul tundus, et 26 on parem käima ajada- kiirendada ja eriti järskudes kurvides, tagasipööretel (singlitel) on 26 lihtsam manööverdada ja tagumikku sadulataha ajada (vbl oli L raam 29 sel minu jaoks suur). samas pean mainima et napid 80 km testi kahel täiesti erineval rajal (H100 ja tartu vooremägi) ei jõua ka harjuda selle 29 sega.
+ 29" kasuks- eriti hea oli võtta juurikalisi ja imevaid- tatiseid tõuse kuigi all olid FF-id.
+ heinamaad-mättalised metsateed jne lausa lust sõita
+ pikad kruusa-asfaldi sirged tundus veeremine hea (komp-i peal ei olnud võtsin stopperiga aega vagehmaade läbimiseks) ja samma auku ja veidi kiirem kui 26.
+ 29 teisel päeval voorekal sõites hakkasin ka juba aimu saama mis tunne on sellega mäest alla sõita...tase omaette ikkagi, see suur ratas ei loobi nii palju ja on tõesti sujuvam nagu ka kõik eelpool kirjeldajad on väitnud.
+ järskudes tõusudes ei pea püsti peale ronima ja sdulas olles esiratas veereb mööda maad!
- minu jaoks et ma ei saanudki kõige kiiremaid käike proovida. minu jalg nii võimas pole, enda jaoks paneks taha veidi suuremad hammakad ehk.
- harjumatu lai lenks, võik veidi kitsam olla:) paar senti kummagist otsast maha:)
järelduseks vbl nii palju, et mul soov osata uus ratas järgmiseks 4...5 aastaks ja ma ei näe põhjust osta enam 26.
Ok võib praegu saada alla 2000 euri väga väga hea 26 (scale 20 näiteks) aga sel juhul peaksin selle ratta müüma järgmine sügis või ülejärgmine ja ikkagi minema 29 üle lõpuks- sest tõesti on vahe sees!
Ja kui vaadata arendusi siis komponenid- rummud -hargid on kõik 29 sel juba sama head ja kerged! kui 2010-11 a tippmudelitel.
Mina olen igaljuhul otsustanud, kuna ma elionil top 200 ei küündi ei 26 ega 29 ga aga mulle meeldivad H100 ja seda tüüpi rajad siis valik on kindlasti 29. nüüd vaid mark ja mudel välja valida:) ja raha koguma.
Tänan ka Hawaiid selle võimaluse eest.
Sain ka siis võimaluse testida 29" Scott PRO. raami suurus L, ise olen ~180 pikk ja ca 67...68 kg.
Esiteks 26" on mul alu raamiga ja V -piduritega nii et päris hääd võrdlejat minust ei ole,
kuid mõned + 26" kasuks. Nii kergel mehel kui mul tundus, et 26 on parem käima ajada- kiirendada ja eriti järskudes kurvides, tagasipööretel (singlitel) on 26 lihtsam manööverdada ja tagumikku sadulataha ajada (vbl oli L raam 29 sel minu jaoks suur). samas pean mainima et napid 80 km testi kahel täiesti erineval rajal (H100 ja tartu vooremägi) ei jõua ka harjuda selle 29 sega.
+ 29" kasuks- eriti hea oli võtta juurikalisi ja imevaid- tatiseid tõuse kuigi all olid FF-id.
+ heinamaad-mättalised metsateed jne lausa lust sõita
+ pikad kruusa-asfaldi sirged tundus veeremine hea (komp-i peal ei olnud võtsin stopperiga aega vagehmaade läbimiseks) ja samma auku ja veidi kiirem kui 26.
+ 29 teisel päeval voorekal sõites hakkasin ka juba aimu saama mis tunne on sellega mäest alla sõita...tase omaette ikkagi, see suur ratas ei loobi nii palju ja on tõesti sujuvam nagu ka kõik eelpool kirjeldajad on väitnud.
+ järskudes tõusudes ei pea püsti peale ronima ja sdulas olles esiratas veereb mööda maad!
- minu jaoks et ma ei saanudki kõige kiiremaid käike proovida. minu jalg nii võimas pole, enda jaoks paneks taha veidi suuremad hammakad ehk.
- harjumatu lai lenks, võik veidi kitsam olla:) paar senti kummagist otsast maha:)
järelduseks vbl nii palju, et mul soov osata uus ratas järgmiseks 4...5 aastaks ja ma ei näe põhjust osta enam 26.
Ok võib praegu saada alla 2000 euri väga väga hea 26 (scale 20 näiteks) aga sel juhul peaksin selle ratta müüma järgmine sügis või ülejärgmine ja ikkagi minema 29 üle lõpuks- sest tõesti on vahe sees!
Ja kui vaadata arendusi siis komponenid- rummud -hargid on kõik 29 sel juba sama head ja kerged! kui 2010-11 a tippmudelitel.
Mina olen igaljuhul otsustanud, kuna ma elionil top 200 ei küündi ei 26 ega 29 ga aga mulle meeldivad H100 ja seda tüüpi rajad siis valik on kindlasti 29. nüüd vaid mark ja mudel välja valida:) ja raha koguma.
Tänan ka Hawaiid selle võimaluse eest.
libeda ketsiga ei saa sõita
Re: 29" ratastega MTB
selles nn. "teises" teemas on hea ütlemine:Road 2 kirjutas:Ühe teise teemaga seoses käib ka kogu aeg vaidlus, kas suurem on parem? Spetsialistid leidsid et suurus ei mängi nii suurt rolli kui see, mida sa sellega teha oskad.
oluline pole pliiatsi pikkus, vaid käekiri.
Gravity is a Bitch
- pärnu rattur
- Rattur
- Postitusi: 551
- Liitunud: 14. 08. 2009. 18:29
Re: 29" ratastega MTB
Vanameister Reiljan. Vanuseklassi võit seekord.pärnu rattur kirjutas:Kes selle Kangerti pilli puldis oli siis? Öpik?
Re: 29" ratastega MTB
ega mul oma 3nda astme kontakti kohta Stumpjumper Experdiga (koht:Kullamaa, kestus:1h) suurt midagi lisada ei ole juba läbinämmutatud teemadele.
1. nigelam kiirendus - kiirest kurvist väljatulek on nõrk koht. Üksi olles saad julmemalt kurvi kallata või väikese riskiga uudismaad lõigta et väiksema vaevaga välja kiirendada, aga grupisõidus pead hea possa peal olema või väga täpselt ennetavalt õige käigu lükkama, millega suudad uuesti üles tõmmata. Peale igat kurvi täispingutus tuulde saamiseks tapab jalad ära. Ja kui neid kurve on täpselt selliste vahedega et ära ei taastu, siis on varsti kööga.
Ma pole kindel kas väga kergete jooksudega seda täiel määral annab parandada, 26"sega kaalu võrdlemine on ebaobjektiivne - kummi ja pöia mass on naineril tsentrist kaugemalt.
Kui hoog sees, siis pöörleva massi inerts töötab sinu kasuks. Kui oskad seda hoida. See on oluline, iga mahapidurdamisele või tirrile järgneb kiirendamine. Ja see on valus.
2. ebatasasused, konarused ja väikesed põksud lähevad paremini. Lubaksin isegi väljendit "tuimalt" - ei loe kõike ära ja pole nii närviline. Siledal metsateel proovisin vahepeal kahe sissesõidetud jälje vahel sõita, kiiruses ega energiakulus (pulsis) vahet ei märganud.
3. Tõususid ega laskumisi ei olnud - mingi väike anomaalia oli 500m enne finishit, aga isegi muhk oleks palju öeldud. Ennekõike seda laskumise turvalisust (või illusiooni?) oleks kogeda tahtnud
4. Muda ei olnud, paar porilompi olid. Kogemus samuti 0. Juurikaid ei olnud. Liiva oli, aga kõva tamp oli peal ja lendas üle, ei mäleta et probleem oleks olnud.
5. Ees suurem hammakas 39T on vähe. Nii hea kadents mul ei ole.
Lühidalt - nainerist oodata midagi revolutsioonilist või loota tiigrihüpet oma tulemustes oleks selgelt naiivne. Selles suhtes ei tasu müügijutu liimile minna. Lihtsalt üks valik - miks mitte? Tuleb sõiduvõtetes kohaneda ja võimalik et ümber õppida. Või õpetab ratas sind ümber. Kui tavaliselt raputava heinamaa proovin ära kannatada püsti raskema rauaga, siis testsõidul korra proovisin. Kuidagi vale tundus. Aga kindlalt tahan spessu 17,5" järele katsuda, enne oleks vara järeldusi teha.
Kel võimalus, see peaks ikka enne proovima. Lampi hurraaga kaasa minna ei tasu. Eks minugi ebatervet feimi tekitanud tunnike teravat oli sihuke ekspromt ettevõtmine, mille käigus palju vilet läks surevate käte ja teemasse mittepuutuva triggeriviguri vandumise peale mis on päin prsettä agregaat.
Ja pandagu mind või kirikuvande alla, aga nii lai lenks on overkill. Mina kastreeriks selle kindlalt 65 peale. Mugavam.
Muidu tuleks ümber kodeerida liigutus millega topid ratast auto tagaluugist sisse. Ja värkstoa uksest pusi teist nusseti sisse. Kas see on siis normaalne?
1. nigelam kiirendus - kiirest kurvist väljatulek on nõrk koht. Üksi olles saad julmemalt kurvi kallata või väikese riskiga uudismaad lõigta et väiksema vaevaga välja kiirendada, aga grupisõidus pead hea possa peal olema või väga täpselt ennetavalt õige käigu lükkama, millega suudad uuesti üles tõmmata. Peale igat kurvi täispingutus tuulde saamiseks tapab jalad ära. Ja kui neid kurve on täpselt selliste vahedega et ära ei taastu, siis on varsti kööga.
Ma pole kindel kas väga kergete jooksudega seda täiel määral annab parandada, 26"sega kaalu võrdlemine on ebaobjektiivne - kummi ja pöia mass on naineril tsentrist kaugemalt.
Kui hoog sees, siis pöörleva massi inerts töötab sinu kasuks. Kui oskad seda hoida. See on oluline, iga mahapidurdamisele või tirrile järgneb kiirendamine. Ja see on valus.
2. ebatasasused, konarused ja väikesed põksud lähevad paremini. Lubaksin isegi väljendit "tuimalt" - ei loe kõike ära ja pole nii närviline. Siledal metsateel proovisin vahepeal kahe sissesõidetud jälje vahel sõita, kiiruses ega energiakulus (pulsis) vahet ei märganud.
3. Tõususid ega laskumisi ei olnud - mingi väike anomaalia oli 500m enne finishit, aga isegi muhk oleks palju öeldud. Ennekõike seda laskumise turvalisust (või illusiooni?) oleks kogeda tahtnud
4. Muda ei olnud, paar porilompi olid. Kogemus samuti 0. Juurikaid ei olnud. Liiva oli, aga kõva tamp oli peal ja lendas üle, ei mäleta et probleem oleks olnud.
5. Ees suurem hammakas 39T on vähe. Nii hea kadents mul ei ole.
Lühidalt - nainerist oodata midagi revolutsioonilist või loota tiigrihüpet oma tulemustes oleks selgelt naiivne. Selles suhtes ei tasu müügijutu liimile minna. Lihtsalt üks valik - miks mitte? Tuleb sõiduvõtetes kohaneda ja võimalik et ümber õppida. Või õpetab ratas sind ümber. Kui tavaliselt raputava heinamaa proovin ära kannatada püsti raskema rauaga, siis testsõidul korra proovisin. Kuidagi vale tundus. Aga kindlalt tahan spessu 17,5" järele katsuda, enne oleks vara järeldusi teha.
Kel võimalus, see peaks ikka enne proovima. Lampi hurraaga kaasa minna ei tasu. Eks minugi ebatervet feimi tekitanud tunnike teravat oli sihuke ekspromt ettevõtmine, mille käigus palju vilet läks surevate käte ja teemasse mittepuutuva triggeriviguri vandumise peale mis on päin prsettä agregaat.
Ja pandagu mind või kirikuvande alla, aga nii lai lenks on overkill. Mina kastreeriks selle kindlalt 65 peale. Mugavam.
Muidu tuleks ümber kodeerida liigutus millega topid ratast auto tagaluugist sisse. Ja värkstoa uksest pusi teist nusseti sisse. Kas see on siis normaalne?
Gravity is a Bitch
Re: 29" ratastega MTB
Mul on ka sitaks kuri kahtlus Eesti maratonide lenksu väändemomendis, Haanjas proovin lenksu pisipulka kogemuse jaoks arvatavasti, eks näis.Kuldar kirjutas:Ja pandagu mind või kirikuvande alla, aga nii lai lenks on overkill. Mina kastreeriks selle kindlalt 65 peale. Mugavam.
Re: 29" ratastega MTB
Linnalegend räägib, et vanasti kui Jawad tulid, siis olevat neil väga lühike lenks olnud, mille tõttu palju suured rahvad surma said. Niiet olge ettevaatlikud.talukas kirjutas:Mul on ka sitaks kuri kahtlus Eesti maratonide lenksu väändemomendis, Haanjas proovin lenksu pisipulka kogemuse jaoks arvatavasti, eks näis.Kuldar kirjutas:Ja pandagu mind või kirikuvande alla, aga nii lai lenks on overkill. Mina kastreeriks selle kindlalt 65 peale. Mugavam.
There are no races, only countries of people Chuck Norris has beaten different shades of black and blue.
Re: 29" ratastega MTB
Ma ei ürita üht maha teha ega teist üles tõsta, aga -
Kas pole mitte nii, et tüübid kes nüüd nineritega poodiumikohti võtavad võtsid varem neid ka 26" ratastega?
Ehk, et ei ole valdav situatsioon kus tegelased, kes no nui neljaks aga paremat kohta kui kümnes, no ei saa, veri ninast välja aga ikka ei saa. Ja nüüd niner istumise all ja opaa, poodiumil. Ja nii massiliselt. Vanad poodiumihundid aga imevad oma 26" ratastega kõrval kurvalt näppu.
Kui on selliseid siis võite lahkelt teada anda, ma ei välista et neid ei ole, lihtsalt.. saate aru küll
Mis puutub laia lenksu, siis sai omal ratas see aasta uus (26" ). Kuradi Laia Lenksuga. Esialgu oli keeruline, käed kippusid ka väsima, randmest valusaks jääma tiba - aga peale äraharjumist Väga Hea. Vana velo selga istudes on selline kipakas ja mänguasja tunne ...
Seejuures ma usun et ninerid on väga head ja tõenäoliselt tuleb kunagi omalegi. Aga paraku $$$ mis (hetkel) küsitakse paneb asjad paika
Kas pole mitte nii, et tüübid kes nüüd nineritega poodiumikohti võtavad võtsid varem neid ka 26" ratastega?
Ehk, et ei ole valdav situatsioon kus tegelased, kes no nui neljaks aga paremat kohta kui kümnes, no ei saa, veri ninast välja aga ikka ei saa. Ja nüüd niner istumise all ja opaa, poodiumil. Ja nii massiliselt. Vanad poodiumihundid aga imevad oma 26" ratastega kõrval kurvalt näppu.
Kui on selliseid siis võite lahkelt teada anda, ma ei välista et neid ei ole, lihtsalt.. saate aru küll
Mis puutub laia lenksu, siis sai omal ratas see aasta uus (26" ). Kuradi Laia Lenksuga. Esialgu oli keeruline, käed kippusid ka väsima, randmest valusaks jääma tiba - aga peale äraharjumist Väga Hea. Vana velo selga istudes on selline kipakas ja mänguasja tunne ...
Seejuures ma usun et ninerid on väga head ja tõenäoliselt tuleb kunagi omalegi. Aga paraku $$$ mis (hetkel) küsitakse paneb asjad paika
Re: 29" ratastega MTB
Täna hommikul tuli siit-sealt teateid, et on esimesi perekondi, mis 26 vs 29 eriarvamuste tõttu laiali läinud. Muud pole midagi, kui et lastest vaid kahju...
Re: 29" ratastega MTB
Ma kuulsin, et inimesi on lausa kaduma läinud...SL kirjutas:Täna hommikul tuli siit-sealt teateid, et on esimesi perekondi, mis 26 vs 29 eriarvamuste tõttu laiali läinud. Muud pole midagi, kui et lastest vaid kahju...
Re: 29" ratastega MTB
asjal on ka positiivne pool - tekivad uued pered ja on vaid aja küsimus millal registreeritakse lapse sünnil esimesed nimed - Nainer, Fulli-Nainer, jne.SL kirjutas:Täna hommikul tuli siit-sealt teateid, et on esimesi perekondi, mis 26 vs 29 eriarvamuste tõttu laiali läinud. Muud pole midagi, kui et lastest vaid kahju...
nagu ajaloolise materialismi epohhil polnud haruldased naisenimed - Revolutsija, Traktorina, Gagarina.
Gravity is a Bitch
Re: 29" ratastega MTB
kui mehed kõvade kahvlitega (ees ja taga) ja carbonsadulatega edasi maratone kütavad, siis varsti ei sünnigi enam äkki kedagi
If everything's under control, you're going too slow!
Re: 29" ratastega MTB
Paistab , et olen siis ainuke ,kes nautis laia lenksu ?
Re: 29" ratastega MTB
http://www.ninerbikes.com/Kas pole mitte nii, et tüübid kes nüüd nineritega poodiumikohti võtavad võtsid varem neid ka 26" ratastega?
Ma ei tea, et keegi oleks seda marki rattaga eestis poodiumi kohti võttnud
Re: 29" ratastega MTB
Veel ei ole aga see võib vabalt olla vaid aja küsimus. Samas - ei maksa segamini ajada üldist terminit "niner" ja konkreetset rattabrändi Niner Bikes. Esimene ehk üldine termin on lühend terminist twentyniner ehk 29er.Tuuker kirjutas:http://www.ninerbikes.com/
Ma ei tea, et keegi oleks seda marki rattaga eestis poodiumi kohti võttnud
If everything's under control, you're going too slow!
Re: 29" ratastega MTB
Tean, olen teemaga kursis, mind lihtsalt häiris pisut see keel kasutusVeel ei ole aga see võib vabalt olla vaid aja küsimus. Samas - ei maksa segamini ajada üldist terminit "niner" ja konkreetset rattabrändi Niner Bikes. Esimene ehk üldine termin on lühend terminist twentyniner ehk 29er
-
- Rattur
- Postitusi: 251
- Liitunud: 09. 05. 2009. 06:41
Re: 29" ratastega MTB
Ma täitsa imestan juba, et miks neid Mtb-sid üldse 26 jooksudega tootma hakati . Ei toimi ju absoluutselt. Miks kõik rattatootjad inimkonda nii kaua piinasid?
Re: 29" ratastega MTB
Selle asjaga oli tegelikult nii, et päris esimesed MTB'd (prototüübid kui soovid) sündisid omamoodi olude sunnil. Võib tegelt ka väita, et 29"-ga minnakse tagasi juurte juurde, või jätkatakse sealt kus omal ajal polnud võimalik alustada. Ajaloo tundmine muudab tegelikult kogu selle teema oluliselt selgemaks ja klaarimaks. Omamoodi kehtib ka siin ütlus - kõik uus on unustatud vana.maksipoiss kirjutas:Ma täitsa imestan juba, et miks neid Mtb-sid üldse 26 jooksudega tootma hakati . Ei toimi ju absoluutselt. Miks kõik rattatootjad inimkonda nii kaua piinasid?
Siin väiksed mõtteterad ühelt 29" pioneerilt Wes Williams'ilt:
"One of the main reasons that the 28" "Adult" sized bikes of the 1890-1915 era were not copied in the 1970's was that most of these bikes had been scrapped, due to two World War scrap drives and the need for steel. The bikes that were not scrapped as often were the 26" "juvenile" bikes, the balloon tired kids bikes that were used as a basis for the first " Mtn" bikes. During those wars, those "adult" bikes had of course been replaced with the automobile, while little Johnny's bike was still being ridden by the children, the ubiquitous "Paper boy".
The reason mountain bikers adopted smaller wheels in the 1970s had to do with the explosion of the automobile culture in the U.S. a generation earlier. After World War II, the adult bike market died with adoption of car driven suburban culture. Only children’s bikes survived and cruiser versions of these that were made for teenagers became the bikes the pioneers of the mountain bike movement adopted. Williams believes it was this lead to 26 inch wheels as the standard rather than a conscience decision.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Re: 29" ratastega MTB
Mehed-naised! Ja nüüd kohe poodi! Võite hiljaks jääda ja nainerist sootuks ilma jääda! Kust selline hull revolutsiooniline kiidukõne? Et siis 15 aastat istusite orjariigis ja pidite selleks mittesobiliku tehnikaga end piinama? Võib-olla lähema 10 aasta jooksul peab jälle juurte juurde tagasi pöörduma, seega 26" jooksud jne? Laske asjal säriseda vaikselt omasoodu. Kel rattaostu soov, kaaluge mõlema ratta plussid-miinused läbi ja sooritage ost. Teised, kellel vana ratas toimib ja vahetust polnud plaanis, ärge stressake vaid sõitke ka 26"-ga. Usun, et teid metsas narrima ei hakata!
OT.Sama loogika järgi peaks juba 5 aastat arvama, et kellel linnas sõites tirr vabajooksu laseb on ajaloomuuseumist põgenenud eksponaat.
OT.Sama loogika järgi peaks juba 5 aastat arvama, et kellel linnas sõites tirr vabajooksu laseb on ajaloomuuseumist põgenenud eksponaat.
Re: 29" ratastega MTB
Mitte ärge kaaluge plusse ja miinuseid, vaid võimaluse korral proovige, reaalselt, metsas! Numbrites võime me kõik arvutiekraani taga kinni olla aga see ei too esile häid ja halbu külgi. Kõik need virisemised ja spekulatsioonid siin foorumis stiilis "ma ei tea aga ma arvan" ei vii mitte kuhugi. Sain täna 29'' proovida ja oma kindel arvamus asjast on mul olemas. Vast ei hakkagi siia pikka postitust selle kohta tegema, eks see vaid süvendab vastuväiteid jms ning pärast ei jõua seda pa*arahet ära taluda.
Re: 29" ratastega MTB
mõni rattapood võiks ju Harku metsas testipäeva korraldada paari autoriteetse foorumlase osavõtul, hiljem oleks hea muljeid lugeda, äkki lastakse tavaharrastajal ka väike prooviring teha (1 komplekt kingaklotse võiks ka ligi olla nende jaoks, kel teised pedaalid endal)_KRIS_ kirjutas:Mitte ärge kaaluge plusse ja miinuseid, vaid võimaluse korral proovige, reaalselt, metsas! Numbrites võime me kõik arvutiekraani taga kinni olla aga see ei too esile häid ja halbu külgi. Kõik need virisemised ja spekulatsioonid siin foorumis stiilis "ma ei tea aga ma arvan" ei vii mitte kuhugi. Sain täna 29'' proovida ja oma kindel arvamus asjast on mul olemas. Vast ei hakkagi siia pikka postitust selle kohta tegema, eks see vaid süvendab vastuväiteid jms ning pärast ei jõua seda pa*arahet ära taluda.
SL & Spezialised, Scott & Grisha?
Jalgratturid omavahel: kuidas Cube käratab?
Re: 29" ratastega MTB
Testipäeva mõtet on komisjonides arutatud, kuid on leitud, et paindlikum ning personaalsem on ratas võtta testiks nn ühel inimesel korraga. Saab minna rahulikult, siis, kui ajaliselt sobib oma kindlaid lemmik kohti vaatama, nii kaua kui sobib ning uurida ja puurida nii palju kui kulub, ilma, et keegi üle õla kommenteeriks. Ja seda võimalust on kasutatud ohtralt ja selle üle on hea meel. Hetkel on seis selline, et kuni P õhtuni on nii 17, kui 19 Specialized Expert 29 kinni, kuid alates esmaspäevast taas avatud broneeringutele. Ja otseloomulikult tavaharrastajale. Ja ka mitte tavaharrastajale. Kõigile ühesõnaga (ID kaart jätta pandiks, Shimano ja Look pedaalid olemas, kui miskid muud klotsid kinga all, siis oma pedaalid maha / peale keerata).Henno kirjutas:äkki lastakse tavaharrastajal ka väike prooviring teha (1 komplekt kingaklotse võiks ka ligi olla nende jaoks, kel teised pedaalid endal)
SL & Spezialised, Scott & Grisha?
Re: 29" ratastega MTB
Sellel proovimisel oleks muidugi rohkem jumet, kui saaks sõitta ühte konkreetset ringi (nt mõni kolmapäevaku rada) ja vahepeal oleks võimaus sõitta rada läbi ka oma olemasoleva rattaga. Nii oleks võrdlusmoment parem.
Re: 29" ratastega MTB
Jah. Mõistlik on oma vana ratas kah auto peale visata ja siis vahetada.AndreK kirjutas:Sellel proovimisel oleks muidugi rohkem jumet, kui saaks sõitta ühte konkreetset ringi (nt mõni kolmapäevaku rada) ja vahepeal oleks võimaus sõitta rada läbi ka oma olemasoleva rattaga. Nii oleks võrdlusmoment parem.
Arne
Re: 29" ratastega MTB
Mingeid seoseid ei leidnud ratta diameetriga, saag julgelt kätte. Kõigepealt soojenduseks Srami triggerid ribadeks, siis jupikaupa lenksu kallale.talukas kirjutas:Mul on ka sitaks kuri kahtlus Eesti maratonide lenksu väändemomendis, Haanjas proovin lenksu pisipulka kogemuse jaoks arvatavasti, eks näis.Kuldar kirjutas:Ja pandagu mind või kirikuvande alla, aga nii lai lenks on overkill. Mina kastreeriks selle kindlalt 65 peale. Mugavam.
Re: 29" ratastega MTB
Vahelduseks törts kummijuttu ka siia.
Siin avalik tabel erinevate 29" rehvide kaaludega - https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... l=en#gid=0
Siin avalik tabel erinevate 29" rehvide kaaludega - https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... l=en#gid=0
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Re: 29" ratastega MTB
Artiklis on kirjas:AndreK kirjutas:Veidike lugemist motokrossist ja jooksude suurusest
Ehk siis pöid/velg on küll tolli jagu väiksem aga rehv on see-eest suurem ja kokku jääb ratta diameeter samaks. 26'' vs 29er sellist asja ei ole.There is no significant outside diameter difference between a 20-inch and 21-inch front wheel.
If everything's under control, you're going too slow!
Re: 29" ratastega MTB
Ma enam ei mäleta kus või mis see teemaks oli, aga motokrossi paralleel on ka enne läbi käinud. Et ka seal on suuremate rataste teema olnud intriigiks. Ühe asjana jäi meelde, et motokrossis on siiski oluliseks piiravaks teguriks suurema diameetriga ratta puhul jäikuse aspekt, st jäikuse tagamiseks läheks ratta kaal käest ära + kogu muu tsikliga seonduv kaalu teema, mida paratamatult tuleb juurde suuremate rataste puhul. Ehk siis tsiklite osas on kaal suuremaks probleemiks kui jalgrataste puhul. Ehk kokkuvõttes võrreldamatud spordialad ses võtmes.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Re: 29" ratastega MTB
DIDN'T HONDA HAVE A 23-INCH FRONT WHEEL A FEW YEARS AGO?
Yes, 20 years ago. The 1979 Honda CR125 came stock with a 23-inch front wheel. The larger-diameter wheel was supposed to roll through bumps better, offer a larger contact patch and improve steering. Unfortunately, it was a failure of immense proportions (many '79 CR125 owners cut their frames in half and changed a section of backbone so that they could run a 21-inch front wheel).
The premise of the 23-inch front wheel is still valid, but it would not address the frame stiffness problems that Honda is worried about.
Ega jah, siin räägitakse ikka hetkel kolvi käigu pikkusest ja süüte ajastusest.
Yes, 20 years ago. The 1979 Honda CR125 came stock with a 23-inch front wheel. The larger-diameter wheel was supposed to roll through bumps better, offer a larger contact patch and improve steering. Unfortunately, it was a failure of immense proportions (many '79 CR125 owners cut their frames in half and changed a section of backbone so that they could run a 21-inch front wheel).
The premise of the 23-inch front wheel is still valid, but it would not address the frame stiffness problems that Honda is worried about.
Ega jah, siin räägitakse ikka hetkel kolvi käigu pikkusest ja süüte ajastusest.
Re: 29" ratastega MTB
Vabandused Andre ees - mina kahjuks oma lugemisega 23'' ratasteni ei jõudnud. Jõudsin täpselt sinna maale, kust minu tsitaat pärineb.
MaTi - mida kuradit sa sellega mõtled:
Aga tegelikult võtab Andre viidatud artiklis üks lause kokku kogu poleemika:
MaTi - mida kuradit sa sellega mõtled:
Ärme palun sellesse küll lasku, et kaal pole MTB puhul (või rattasõidu puhul üldse) teemaks või on väikeseks teemaks.Mati kirjutas:Ühe asjana jäi meelde, et motokrossis on siiski oluliseks piiravaks teguriks suurema diameetriga ratta puhul jäikuse aspekt, st jäikuse tagamiseks läheks ratta kaal käest ära + kogu muu tsikliga seonduv kaalu teema, mida paratamatult tuleb juurde suuremate rataste puhul. Ehk siis tsiklite osas on kaal suuremaks probleemiks kui jalgrataste puhul.
Aga tegelikult võtab Andre viidatud artiklis üks lause kokku kogu poleemika:
As expected, the testers have fallen into different camps.
If everything's under control, you're going too slow!
Re: 29" ratastega MTB
Kisub OT'ks. Kas tsikli puhul suurem ratta diameeter (st tõesti suurem siis, mitte 1 toll) ei põhjusta muutusi nt amordi suuruses ja ka geomeetrias, mis kõik lisab kaalu ja mitte vähe? Ma lihtsalt kujutan ette (võib-olla võhiklikult), et krossitsikkel ei koosne kolmest karbontorust. Jah MTB kaal on teema, aga materjalide erinevuse ja massi tõttu tsiklitel veel enamgi? Eeldatavasti aetakse ka seal ikkagi kaalu taga.KaupoR kirjutas:MaTi - mida kuradit sa sellega mõtled:Ärme palun sellesse küll lasku, et kaal pole MTB puhul (või rattasõidu puhul üldse) teemaks või on väikeseks teemaks.Mati kirjutas:... + kogu muu tsikliga seonduv kaalu teema, ... Ehk siis tsiklite osas on kaal suuremaks probleemiks kui jalgrataste puhul.
Õli tulle valades võiks ju tuua sisse ka võrdlused autodega, lastekärudega jne. Milleks? Pakun, et jääks ikkagi jalgrataste juurde, kus võrdlusmoment siinsetele kombatavam ja arusaadavam?
Ja veelkord, rõhutades eriti mõnedele sõbralikele oponentidele, minu süda ei kuulu 29er'itele. Neil on selgeid ja argumenteerituid plusse, aga ka miinuseid. Lihtsalt on ka naljakas vaadata kuidas osa rahvast põhimõtteliselt oponeerib, kohati puht emoptsiooni pealt. Sama kehtib muidugi ka tulihingeliste ja fanaatiliste pooldajate kohta. Emotsioonid kõrvale jättes on siiski fakt, et 29er on aastal 2011 teinud maailmas tõsise (revolutsioonilise?) läbilöögi, mida ilmestavad peale halli massi vaimustuse ka medalid. See tuli vist liiga äkki ja liiga edukalt, et sellest kaine peaga üle saada. Edaspidiseks on tõenäoliselt küsimus kas see edu kestab või üllatatakse nt aastal 2012 millegi muuga.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"
-
- Rattur
- Postitusi: 251
- Liitunud: 09. 05. 2009. 06:41
Re: 29" ratastega MTB
Seda ohtu siis ei ole,et jalgratta puhul ka suurema diameetriga jooks lödim tuleb? Ja kas järgmine hitt on manteeratastele, no ütleme, 31-32" jooksud .
Re: 29" ratastega MTB
Et mitte liiga palju üle mõelda tellisin 29" ratta ära Ja kui kohe üldse ei meeldi saab ju oma vana hea 26" selga tagasi istuda
Re: 29" ratastega MTB
Just, miks ei või korraga omada nii 29 kui ka 26-tollist. Kõigi rataste sõpruse nimel võiksid nad üksteisega konkureerimise asemel üksteist täiendada. Tellisin samuti 29se ära, aga 26 jääb talve- ja mudarattaks. Vastavalt võistlusele siis saab valida. Lisaks raami mõõdule saab siis konfida peale ka vastavad kahvlid, käigud, rehvid jms.
Re: 29" ratastega MTB
See oht on täiesti olemas, selle vastu võitlemiseks kasutavad mõned tootjad näiteks 142x12mm võlliga tagarumme ja 15 mm võllil esijookse. Ja mitte allmountain või gravity vaid täiesti xc ratastel.maksipoiss kirjutas:Seda ohtu siis ei ole,et jalgratta puhul ka suurema diameetriga jooks lödim tuleb?
Re: 29" ratastega MTB
Võllid võllideks aga kuidas kodaratega lood on?Odavamatel jooksudel juba lendavad
Re: 29" ratastega MTB
29" jooks ongi nö lödim kui 26" ja sellega peab arvestama,et kui räigelt peale väänata kusagil pehmes või kraavi serval,siis võib esijooks kõhu alla kokku pakkida. Aga see ei saa olema väga tavaline nähtus.
Mulle ka see kummardamine, promomine ja kiremine ei meeldi,aga HEA 29-se paremus on fakt ja ka kõige vintskemad vastuvõitlejad lõpuks annavad alla-sest kaua sa ikka jaksad aeglasema rattaga sõita ja oma põhimõtet " mina küll mingi lammas ei ole,et kõike usun ja kaasa teen " enda sees hoida.
Huvitav oleks mõne aasta pärast neid kommentaare lugeda. Siis sõidavad kõik 29"-stega,sest kõik on juba jõudnud proovida ka häid 29-seid ,ja kõik on avastanud,et see on lihtsalt parem igas elemendis.
Mulle ka see kummardamine, promomine ja kiremine ei meeldi,aga HEA 29-se paremus on fakt ja ka kõige vintskemad vastuvõitlejad lõpuks annavad alla-sest kaua sa ikka jaksad aeglasema rattaga sõita ja oma põhimõtet " mina küll mingi lammas ei ole,et kõike usun ja kaasa teen " enda sees hoida.
Huvitav oleks mõne aasta pärast neid kommentaare lugeda. Siis sõidavad kõik 29"-stega,sest kõik on juba jõudnud proovida ka häid 29-seid ,ja kõik on avastanud,et see on lihtsalt parem igas elemendis.