Rattakäru ehk rattahaagis

Siia kõik hüvad nõuanded.
Vasta
arvo
Rattur
Postitusi: 15
Liitunud: 09. 11. 2011. 07:00

Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas arvo » 17. 10. 2012. 19:05

Tervist!

Tuli selline idee, et teha rattahaagis. Olen uurinud googles plaane, mõõte pole leidnud. Kas ratastel üldse haagised on lubatud? Ehk mingi asjade vedamiseks? Kõnniteel ei tohiks hullu olla vist eriti?

Soovin siis ka teie ideid selle kohapealt:)

Tänud

Kasutaja avatar
kapuuts
Rattur
Postitusi: 322
Liitunud: 25. 07. 2011. 10:17

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas kapuuts » 17. 10. 2012. 19:18

Lastele küll spetsiaalselt järelveetavad kärud olemas, mida Eestis küll väga näha pole olnud aga kui samades mõõtudes ka niisama haagis või käru siis ma ei usu küll , et võimudel selle vastu midagi olla saab. Võin eksida.
Pilt

puravik
Rattur
Postitusi: 15
Liitunud: 20. 05. 2012. 08:45

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas puravik » 17. 10. 2012. 19:19

arvo kirjutas:Tervist!
...Kas ratastel üldse haagised on lubatud? Ehk mingi asjade vedamiseks? Kõnniteel ei tohiks hullu olla vist eriti?
Liiklusseadus:

§ 32. Piirangud jalgratturi, tasakaaluliikuri juhi, pisimopeedi- ja mopeedijuhi liiklemisele
(1) Jalgrattur, tasakaaluliikuri juht, pisimopeedi- ja mopeedijuht ei tohi:
4) vedada esemeid, mis takistavad juhtimist või tekitavad ohtu teistele liiklejatele;
5) vedada haagist, mis ei ole valmistatud jalgrattaga, tasakaaluliikuri, pisimopeedi või mopeediga vedamiseks;

§ 87. Jalgrattale, tasakaaluliikurile ja pisimopeedile esitatavad nõuded
(4) Kaherattalise jalgratta suurim lubatud laius on 0,8 meetrit ning kolme ja enama rataste arvuga jalgratta suurim lubatud laius on 1,25 meetrit. Jalgrattaga võib vedada üheteljelist kuni 50 kilogrammise täismassiga jalgrattahaagist.

Võimalik, et mõnes aktis on asja täpsemalt reguleeritud.

arvo
Rattur
Postitusi: 15
Liitunud: 09. 11. 2011. 07:00

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas arvo » 17. 10. 2012. 19:22

No viimasest postist on juba aru küll saada, et haagis pole mingil moel keelatud, kui see ei ületa 50kg. Kuid kuskil sellise lapsekäru haagiste lähemaid jooniseid ka leidub?


Vabandan, kui teema on postitatud valesse kohta.

Kasutaja avatar
n. ulnaris
Rattur
Postitusi: 54
Liitunud: 02. 08. 2011. 15:37

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas n. ulnaris » 17. 10. 2012. 22:02

http://www.chiark.greenend.org.uk/~armb ... ailer.html tundub alustamiseks täitsa mõistlik koht.

planeet
Rattur
Postitusi: 11
Liitunud: 14. 05. 2008. 11:38

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas planeet » 18. 10. 2012. 10:29

Kas soovid kindlal ise teha? Võib-olla soovid sellise käru hoopis soetada? Kaalub 9 kg ja mahutab 2 last. Maksimaalne 40 kg.
Pilt
Huvi korral palun võta ühendust 5107460

citybike
Rattur
Postitusi: 519
Liitunud: 21. 04. 2008. 22:05

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas citybike » 18. 10. 2012. 12:34

mul on kontoris olemas umbes 3-4 erinevad varianti.
Croozer kid 2
Croozwe kid 1
Croozer cargo
nonane cargo
bob yak cargo, one wheel.
Chariot cheetah

Võid tulla Tallinna City Bike kontorisse kaema ja mõõtma, on erinevad lahendused kinnituste osas ja samuti konstruktsioonide osas.

Toomas
56 608090

arvo
Rattur
Postitusi: 15
Liitunud: 09. 11. 2011. 07:00

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas arvo » 20. 10. 2012. 06:31

Tuleks ilmselt parem, kui osta. Tallinnasse ma niisama ei satu, vähemalt niipea mitte.

Eks tasakesi uurib.

Tupsu
Rattur
Postitusi: 29
Liitunud: 13. 09. 2012. 16:52

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Tupsu » 20. 10. 2012. 15:25

puravik kirjutas:
Liiklusseadus:
......
§ 87. Jalgrattale, tasakaaluliikurile ja pisimopeedile esitatavad nõuded
(4) Kaherattalise jalgratta suurim lubatud laius on 0,8 meetrit ning kolme ja enama rataste arvuga jalgratta suurim lubatud laius on 1,25 meetrit. Jalgrattaga võib vedada üheteljelist kuni 50 kilogrammise täismassiga jalgrattahaagist....
Huvitav, kas see 50 kilo täismassi piirand on mingi eestlaste väljamõeldis ?
Üle 50 kg peab minema kärulube tegema ?

Siin näiteks müügis koerte veo haagis, mille maksimum lubatud on 80kg
http://www.fahrradanhaenger-direkt.de/H ... rer-L.html
Ning platvormkäru, mille lubatud koormus on 100kg. Tõsi küll jalgratta haakes lubab tootja ainult 50kg
http://www.fahrradanhaenger-direkt.de/L ... m-big.html

Siin aga video ühest lastekärust
http://youtu.be/zuAZ6y8fGdU
kuni kahele lapsele max kogukaaluga . 25,5 kg

Lapsekäru baasil toodetav kaubakäru, millele võib laadiga 45kg ja mis ise kaalub 13,5kg
http://www.fahrradanhaenger-direkt.de/L ... chsel.html

Minu isiklik kogemus ligi paarisaja eurose, kuni 50kg lubatud laadungiga käru kohta ütleb aga seda, et sellises hinnaklassis on rasked rattad ja terasraam rataste kinnitamiseks. Kokku teeb see ka käru raskeks.

Seega käru ei tasu osta kaaluvaruga, eriti kui meie seadused maksimumkaalu piiravad. (mulle oleks piisanud ka kuni 35kg kandevõimest )

Ise ehitamise mõttekusse eriti ei usu. KIndlasti saab oskaja mees asja valmis ja parema , kui poest. Aga odavamalt - hästi ei tahaks uskuda.

puravik
Rattur
Postitusi: 15
Liitunud: 20. 05. 2012. 08:45

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas puravik » 20. 10. 2012. 17:28

Tupsu kirjutas:
puravik kirjutas: Liiklusseadus:
......
§ 87. Jalgrattale, tasakaaluliikurile ja pisimopeedile esitatavad nõuded
(4) Kaherattalise jalgratta suurim lubatud laius on 0,8 meetrit ning kolme ja enama rataste arvuga jalgratta suurim lubatud laius on 1,25 meetrit. Jalgrattaga võib vedada üheteljelist kuni 50 kilogrammise täismassiga jalgrattahaagist....
Huvitav, kas see 50 kilo täismassi piirand on mingi eestlaste väljamõeldis ?
Üle 50 kg peab minema kärulube tegema ?
Ilmselgelt on tegu jalgrataste pidurdusjõust ja kineetilisest energiast tuleneva piiranguga, mis peaks liiklemise ohutumaks muutma.

Tupsu
Rattur
Postitusi: 29
Liitunud: 13. 09. 2012. 16:52

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Tupsu » 21. 10. 2012. 10:32

puravik kirjutas:
Ilmselgelt on tegu jalgrataste pidurdusjõust ja kineetilisest energiast tuleneva piiranguga, mis peaks liiklemise ohutumaks muutma.
Ega see nii mustvalge ka ikka ei ole. Autodel sõltub see number tehnilises passis näiteks mootori võimsusest, sellest-kas on nelja ratta vedu, ABS pidurite olemasolust ja isegi autotootjast.

Tehniliselt oleks võimalik lahendada ka piduritega jalgrattakäru inertspiduri põhimõttel, kuid vaevalt seda tuleb, kuna elektriline päästik ajamiga oleks lihtsam.

Ideaalis peaks aga raskem jalgrattakäru üldse olema elektrimootoriga. Ise on neid juba ehitatud, küllap tuleb ka tööstuslik.

Aga nagu autosid, nii on ka jalgrattaid erinevaid. Vene aegset alumiiniumist jalgrattakäru oli tollase rummupiduriga võimalik vabalt ka koormaga pidama saada. Seda isegi paremini, kui kahe veljepiduriga Turistiga, kui vähe märjem ilm juhtus olema.

Praegu aga hüdrauliliste ketaspidurite puhul ei tohiks seisma jäämine probleemiks olla. Kui midagi kaalupiirangu seab, siis on see raami tugevus, mis pole käru vedamiseks arvestatud.
Sellisel juhul võib olla aga liig ka see kuni 50kg käru, kui rattur koos rattaga ise juba 140-150 kg kaalub.
.....................................................................................................
Fakt on aga see, et reaalselt puuduvad täna teel vahendid, millega politsei saaks täpselt jalgrattakäru täismassi kaaluda, kas see on kuni 50 kg või hoopis 62kg.
Kellel tee peal sõiduauto haagist kaalutud on, see teab seda täpselt.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Soobel » 21. 10. 2012. 22:52

Lasnamäel Bauhausis on rattakärud kindlalt müügis, isegi vist mitu varianti. Pidurduse koha pealt: kas sellist lahendust kuskil ei rakendata, et kui käru rattale otsa hakkab veerema, st ratast lükkama, siis see haakekoht liigub vastavalt ja tõmbab rattakärule pidurid peale ja kui ratas vedama hakkab, sikutab haakekonksu jälle väljapoole ja vabastab pidurid?
Tänapäeva autokärusid pole lähemalt uurind, aga kunagi sai remonditud üht isetehtud autokäru, mille kinnitusaas käis edasitagasi ja mille tiislil oli mosse pidurisilinder, mida siis konks kokku hakkas pressima, kui auto ees pidurdas ja käru inertsiga autot lükkama hakkas.
mustal taustal helendab must vari

hall kass
Rattur
Postitusi: 316
Liitunud: 28. 12. 2007. 13:34

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas hall kass » 02. 11. 2012. 09:46

Tänapäeva autohaagiste inertspidur toimibki nii, et on teleskooptiisel ja see suunab pidurdamise inertsi rataste pidurdamiseks. Räägitakse, et neid olla 2 sorti. Üks sort on primitiivsemad - neil on vaja tiisel lukustada, kui ees on tagurdamist nõudev manööver (muidu kipub tagurpidisõidul pidur peale minema). Teine sort on siis sellised, mis lubavad sõita tagurpidi nii, et pidur ei rakendu.

Aga kas jalgrattahaagisel saab seda kasutada? Koormused ja kiirused on nii väikesed, et haagise rattal asuva tavalise rummusisese või veljepiduriga vist ei tee inertsjõu najal midagi. Võibolla ehk ketaspidur, mille klotsid on kettale väga lähedal. Ma ise olen mõtelnud, et pigem võiks haagiselt tuua trossikõri ratta lenksule ja kas ühendada olemasoleva heebliga või lisada haagise jaoks eraldi heebel.

Omades kogemusi isetehtud haagistega võin öelda, et kerge haagise raamil on kusagil oma piir ja juba 50 kilo nodiga võib mõne käru raam hakata vetruma. Kui koorem hakkab pikisuunas edasi-tagasi kiikuma ja käru raam vastavalt nõtkuma, siis muutub sõit ebamugavaks (haagis hakkab jalgratast pikisuunas raputama) ja pööretel võib juhitavus halveneda. Edasi hakkasin juba mõtlema, et kolaveoks võiks osta mingi 2-rattalise laokäru:

http://www.metkall.ee/et/lao-%20ja%20kaubak%C3%A4rud

Pilt

Pilt

Kuulutuste kaudu saab neid odavalt.

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Soobel » 08. 11. 2012. 14:09

See inertspidurdamise jõud sõltub ikka pidurit liigutava mehanismi käigupikkusest ja ülekande jõuõlgadest. Kui õigesti arvestada, küll ta siis ka adekvaatselt pidurdab.
mustal taustal helendab must vari

Kasutaja avatar
Wexan
Rattur
Postitusi: 63
Liitunud: 17. 09. 2012. 10:57

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Wexan » 08. 11. 2012. 22:51

http://www.ridekick.com/

Mōistlik variant - mitte pidurid aga mootor :wink:

Kasutaja avatar
kapuuts
Rattur
Postitusi: 322
Liitunud: 25. 07. 2011. 10:17

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas kapuuts » 09. 11. 2012. 07:02

Et ristmikule jõudes tõukab see mootor sind edasi liiklusmöllu, mitte ei pidurda? :D

Kasutaja avatar
Wexan
Rattur
Postitusi: 63
Liitunud: 17. 09. 2012. 10:57

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Wexan » 09. 11. 2012. 07:20

Enam-vähem - lenksul nupp kust mootor sisse-välja lülitada - kui ära unustad on ristmikul kurvavōitu :cry:


kapuuts kirjutas:Et ristmikule jõudes tõukab see mootor sind edasi liiklusmöllu, mitte ei pidurda? :D

Kasutaja avatar
Soobel
Rattur
Postitusi: 812
Liitunud: 21. 06. 2004. 19:17

Re: Rattakäru ehk rattahaagis

Postitus Postitas Soobel » 11. 11. 2012. 12:32

Kusjuures - kui sellel mootorvagunil oleks veel ümberlülitus, mis paneks mootori generaatorina voolu tootma ja akusid laadima, oleks mägistes tingimustel asjal päris tuumakas mõte. Hea oleks ju laskudes ilma klotse kulutamata 20-30 sees hoida ja teisel pool ülesmäge akumuleeritud energiaga kõvasti jõudu säästa.
mustal taustal helendab must vari

Vasta

Mine “Kasulikud näpunäited”