MTB käikude arv
Foorumi reeglid
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
MTB käikude arv
Tere! Vaatan ringi uue ja korralikuma ratta järele aga vahepeal on maailmas midagi totaalselt muutunud. Kui mu praegusel rattal on käike 3x9 siis uued kandidaadid enamasti 20 käiguga. Mis seal puudu on võrreldes praegusega, kiirusest, jõust või on lihtsalt käikude vahed suuremad?
Re: MTB käikude arv
Võta ülekanded ja arvuta
Re: MTB käikude arv
Oh ei, kõik ässemad on juba maastikul 11 käigu peal.
Re: MTB käikude arv
3x10 ja 3x9 ära üldse hakka vaatama - uus kuldne standard on 2x10. Kõvemad ässad panevad ringi 1x10 ja kellel rahakott paks saab endale 1x11 lubada. Taga on tavaliselt kassett 11-36 hammakatega kui ees on 38-24 (2x10).
Re: MTB käikude arv
Palju neid 9 käigulisi harrastuskõlbulikke MTB vokke üldse enam saada on? aga üle või puudu pole minumeelest midagi. See selline kelle mis sobib. Hea kalkulaator: http://www.bikecalc.com/gear_ratios
Re: MTB käikude arv
Siin ka väga hea gear ratio calculator http://www.gear-calculator.com/
Saad määrata kadentsi, vaadata kiirust jms.
Saad määrata kadentsi, vaadata kiirust jms.
Re: MTB käikude arv
Ei saa arvutada kui erinevate ülekannete hammaste arvu ei tea Mis põhimõtteline erinevus on? Kas erinevate sõitude tarbeks siis vahetatakse kassetti või esihammakaid (hobisõitja jaoks suht overkill) või antakse lihtsalt hambad ristis?tonny kirjutas:Võta ülekanded ja arvuta
Re: MTB käikude arv
Hambad ristis tuleb anda, muidu tulemust ei tule.KarlK kirjutas:või antakse lihtsalt hambad ristis?
Re: MTB käikude arv
Aga kui tulemust taga ei ajagi.. endale ega naisele ega naabrimehele pole vaja midagi tõestada ?
Re: MTB käikude arv
kui tulemust taga ei aja, ostad ühe ratta ja sõidad. 2x10-ga sa hätta ei jää (kui sa alpidesse ei roni aga siis saad hakata ülekannetega mängima).
If everything's under control, you're going too slow!
Re: MTB käikude arv
Suurel osal ketiratastest ja kassettidest on hammaste arvud peale kirjutada, ainult lapiga üle tõmbamise vaev. Kui ei ole peale kirjutatud, peab käsitsi üle lugema, igal juhul kättesaadav info.KarlK kirjutas:Ei saa arvutada kui erinevate ülekannete hammaste arvu ei tea
Põhimõtteline küsimus on tootearenduse vajadus, et turu suunitlustega pidevalt kaasa ujuvate klientide käest ikkagi raha kätte saada; teisalt mugavus/lülituskiirus - käiguvahetus ketiratastel jääb tagumise käikari sooritusele ikkagi taseme võrra alla. Ja siis nendel grammilugejatel on asjast veel üks arusaam.
Aga ikkagi - kes pühib oma hammakatelt sügisese pori maha ja nähtavale tulevad numbreid pakkumisel olevate ratastega võrdleb, saab pildi ette (kui ei viitsi, siis on siin küsimuste esitamine ka ikka paras buffer overflow; ma arvan, et nii naine kui naabrimees on nõus). Varasemate teemade otsingunupp on paremal üleval ja 2x10 märksõna on "2x10", 1x11 puhul soovitan otsida "1x11". 3x10 arvad juba ise ära.
Viimati muutis veloson, 27. 01. 2015. 23:15, muudetud 1 kord.
Re: MTB käikude arv
Ega kõigil tipp sõitjatel ka praegu 1x10 või 1x11 pole, kuigi enamus on juba selle peale üle kolinud küll.
-
- Rattur
- Postitusi: 446
- Liitunud: 11. 01. 2008. 20:19
Re: MTB käikude arv
Kõik tipud ei lähegi 1x11 või 1x10 peale üle. Osa jäävad veel päris pikalt 2x10 peale või siis 2x11 peale.
Rattatootjate spetsidelt on üsna lihtne kasutatavaid ülekandeid leida, kuid järgnevalt mõned põhilisemad Shimano ülekanded.
käpp: 38-24 kassett: 11-36T - hetkel enamik 29" rataste 2x10 ülekandeid on sellised;
eelnevat käppa on võimalik hammasrataste abil mofifitseerida 38-24 kergemas otsas kuni 40-28 raskemas otsas.
Kui on kõva tahtmine ikkagi kasutada 3x10 ülekannet, siis on võimalik leida ka mõningaid 29" või 27,5" mudeleid käpaga 40-30-22 või 42-32-24, kassett reeglina 11-36T.
26" rattad tehti reeglina ülekannetega 44-32-22 või 42-32-22 ning kasutati kasseti 11-32.
Kassette on võimalik vahetada päris laias vahemikus alustades raskemas otsas 11-23T kuni kergemas otsas 11-36T (11-40T 11s) Shimano puhul ning Sramil suurim kassett 10-42T.
Käpad on Sramil tsut väiksemate ülekannetega, kuid eelnevast peaksid leidam kõik vajaliku ülekannete arvutamiseks. Ehk veel see ka, et pedalleerimiskiirus peaks jääma 60 ja 120 vahele ning optimaalne on sõita 80-100 pööret minutis.
Rattatootjate spetsidelt on üsna lihtne kasutatavaid ülekandeid leida, kuid järgnevalt mõned põhilisemad Shimano ülekanded.
käpp: 38-24 kassett: 11-36T - hetkel enamik 29" rataste 2x10 ülekandeid on sellised;
eelnevat käppa on võimalik hammasrataste abil mofifitseerida 38-24 kergemas otsas kuni 40-28 raskemas otsas.
Kui on kõva tahtmine ikkagi kasutada 3x10 ülekannet, siis on võimalik leida ka mõningaid 29" või 27,5" mudeleid käpaga 40-30-22 või 42-32-24, kassett reeglina 11-36T.
26" rattad tehti reeglina ülekannetega 44-32-22 või 42-32-22 ning kasutati kasseti 11-32.
Kassette on võimalik vahetada päris laias vahemikus alustades raskemas otsas 11-23T kuni kergemas otsas 11-36T (11-40T 11s) Shimano puhul ning Sramil suurim kassett 10-42T.
Käpad on Sramil tsut väiksemate ülekannetega, kuid eelnevast peaksid leidam kõik vajaliku ülekannete arvutamiseks. Ehk veel see ka, et pedalleerimiskiirus peaks jääma 60 ja 120 vahele ning optimaalne on sõita 80-100 pööret minutis.
Re: MTB käikude arv
Tegin mõni aeg tagasi üsna põhjaliku tabeli võrdlusest 3x9 ja 26" vs 2x10 ja 29".
Ülekanded:
26": ees 22-32-44, taga 11-32
29": ees 22-36, taga 11-36
Kõige kergema ja kõige raskema ülekande võrdlus (ühikud on gear inches ehk siis kui palju tolle ratas edasi liigub ühe vändapöördega):
26": 18.1 - 104.8
29": 17.5 - 93.8
Järeldus: kiires osas on vahe olemas, aga käigu mõttes tähendab see, et 2x10 kõige kiirem käik on enam-vähem sama, mis 2x9 peal eelviimane käik ehk ülekanne 44-12 (sel juhul on ülekanne 96.2). Seega kaotus pea olematu.
Kiirus kadentsi 90rpm ja max ülekande juures:
3x9 peal: 45.2 km/h
2x10 peal: 40.4 km/h
Järeldus: vahe on olemas, aga kes on kiirem, võib valida hoopis 24-38 või muu sarnase suurema hammaka ette. Näiteks 38t hammaka puhul kiirus 42.7 km/h.
Käikude kattuvus:
3x9 puhul on neli täpselt kattuvat käigukombinatsiooni, st kuigi kett on teistsuguste hammasrataste peal, siis ülekanne on täpselt sama.
2x10 puhul on täpselt kattuvaid vaid üks, lisaks kaks tükki, kus erinevus on vastavalt 1% ja 2%.
Ülekannete vahed:
Kui kõik ülekanded raskuse järgi ritta panna, siis muidugi on 3x9 puhul vahed väiksemad. Samas, kui kolm kõige kergemat ja raskemat ülekannet välja jätta, siis ei ole kordagi nii, et raskuselt järgmine ülekanne oleks eest sama hammasratta peal. Ehk siis: et seda sujuvust reaalses elus kasutada, peaks väga palju ka eest vahetama. Tegelikkuses proovitakse võimalikult palju ees ühe hammaka peal olla ja pigem tagant vahetada. Siin on eelis 10-käigulisel 11-36 kassetil, kus vahed on protsentuaalselt sujuvamad, välja arvatud hüpe 11-13 hammakate vahel, mis 9-k kassetil on 11-12 ja seega sujuvam. Siin on kirjas iga uue käigu muutus protsentides võrreldes eelnevaga, alustades kõige väiksemast hammakast:
9k kassett: 9% 17% 14% 13% 17% 14% 17% 14%
10k kassett: 18% 15% 13% 12% 11% 14% 17% 14% 13%
On olemas ka teistsuguse jaotusega 10k kassette, kus on sisuliselt 9k kassetile 36 hammakas juurde pandud. Sel juhul hüpetes erinevust pole.
Arvestades siin ka jooksu suurust, on tulemus sarnane, aga vahe veidi väheneb:
26": 8% 14% 13% 11% 15% 12% 14% 12%
29": 15% 13% 12% 11% 9% 12% 14% 12% 11%
Kokkuvõttes: 3x9 on ülekannete mõttes suht sama nagu 2x10, aga uuem süsteem lubab käike rohkem kasutada (kett risti on veidi vähem jama kui 3 hammaka puhul) ja peaks töökindlam olema tänu vähematele esihammakatele. Aga kõige parem on ikkagi 1x10 või 1x11
Ülekanded:
26": ees 22-32-44, taga 11-32
29": ees 22-36, taga 11-36
Kõige kergema ja kõige raskema ülekande võrdlus (ühikud on gear inches ehk siis kui palju tolle ratas edasi liigub ühe vändapöördega):
26": 18.1 - 104.8
29": 17.5 - 93.8
Järeldus: kiires osas on vahe olemas, aga käigu mõttes tähendab see, et 2x10 kõige kiirem käik on enam-vähem sama, mis 2x9 peal eelviimane käik ehk ülekanne 44-12 (sel juhul on ülekanne 96.2). Seega kaotus pea olematu.
Kiirus kadentsi 90rpm ja max ülekande juures:
3x9 peal: 45.2 km/h
2x10 peal: 40.4 km/h
Järeldus: vahe on olemas, aga kes on kiirem, võib valida hoopis 24-38 või muu sarnase suurema hammaka ette. Näiteks 38t hammaka puhul kiirus 42.7 km/h.
Käikude kattuvus:
3x9 puhul on neli täpselt kattuvat käigukombinatsiooni, st kuigi kett on teistsuguste hammasrataste peal, siis ülekanne on täpselt sama.
2x10 puhul on täpselt kattuvaid vaid üks, lisaks kaks tükki, kus erinevus on vastavalt 1% ja 2%.
Ülekannete vahed:
Kui kõik ülekanded raskuse järgi ritta panna, siis muidugi on 3x9 puhul vahed väiksemad. Samas, kui kolm kõige kergemat ja raskemat ülekannet välja jätta, siis ei ole kordagi nii, et raskuselt järgmine ülekanne oleks eest sama hammasratta peal. Ehk siis: et seda sujuvust reaalses elus kasutada, peaks väga palju ka eest vahetama. Tegelikkuses proovitakse võimalikult palju ees ühe hammaka peal olla ja pigem tagant vahetada. Siin on eelis 10-käigulisel 11-36 kassetil, kus vahed on protsentuaalselt sujuvamad, välja arvatud hüpe 11-13 hammakate vahel, mis 9-k kassetil on 11-12 ja seega sujuvam. Siin on kirjas iga uue käigu muutus protsentides võrreldes eelnevaga, alustades kõige väiksemast hammakast:
9k kassett: 9% 17% 14% 13% 17% 14% 17% 14%
10k kassett: 18% 15% 13% 12% 11% 14% 17% 14% 13%
On olemas ka teistsuguse jaotusega 10k kassette, kus on sisuliselt 9k kassetile 36 hammakas juurde pandud. Sel juhul hüpetes erinevust pole.
Arvestades siin ka jooksu suurust, on tulemus sarnane, aga vahe veidi väheneb:
26": 8% 14% 13% 11% 15% 12% 14% 12%
29": 15% 13% 12% 11% 9% 12% 14% 12% 11%
Kokkuvõttes: 3x9 on ülekannete mõttes suht sama nagu 2x10, aga uuem süsteem lubab käike rohkem kasutada (kett risti on veidi vähem jama kui 3 hammaka puhul) ja peaks töökindlam olema tänu vähematele esihammakatele. Aga kõige parem on ikkagi 1x10 või 1x11
Re: MTB käikude arv
2x10 (või 3x10) puhul oli see tore, et sai eest hammakat vahetades ühe klõpsuga oluliselt kergema (või raskema) käigupeale vahetada. Abiks situatsioonides kus järsku tuleb ette raske tõus. 1x10 puhul tuleb tuleb üksjagu klõpsida. Ei ole muidugi suur probleem.
Re: MTB käikude arv
Saan aru, et küsija ei kaalu isegi 1x11 (või 1x10) süsteemi soetamist, seega võiks sellele mitte väga palju auru siin teemas kulutada.
Siimult suurepärane analüüs.
Siimult suurepärane analüüs.
If everything's under control, you're going too slow!
Re: MTB käikude arv
Suur tänu Siimule põhjaliku analüüsi eest ja teistele ka. Nüüd vaja veel ainult uus ratas kaupmehelt kätte saada.