Omast vaatenurgast on mõlemad seisukohad "õiged". Kuid analüüsime küsimust natuke laiemalt.
Kolm suve tagasi võtsin osa Sportlove kevadlaagrist. Seal õpetati ka sotsiaalset rattasõitu s.o kõrvuti sõites üksteisega tšättimist. Juhtusin rääkima Jüris elava noore ettevõtjaga. Oma maja loomulikult. Kuid nentis, et Jüris korralikku sõitu ikka teha ei saa, peab põrutama Kodasoole. Kodasoo radadest on vist iga maastikurattahuviline kuulnud. Autoga need paarkümmend km põrutada pole probleem. Paljudel on praegu selleks head autod, piisavalt kütuseraha - mida veel? Head sõiduteed.
Teedes, õieti nende ehitamisega hävitatavas looduses peitubki probleem. Kodasoo, kui vaatate kaardilt, kõrval on Kaberla - see on juba iidne põhjarannik männimetsade ja kaluriküladega. Teisel pool on Jõelähtme ja Ruu. Ruu külasse tehakse suur karjäär. Pühapäevalugemiseks päris õudne:
https://majandus24.postimees.ee/6477564 ... troofiline. Põhja-Eestis olevat töötavate paekarjääride toormevaru ainult 7 aastaks. Rail Balticul tahetakse aga tanke veeretama hakata. Kriisist ülesaamiseks on kriitiliselt tähtis ehitussektor "käima saada". Peaminister Ratas, sisuliselt kõik parteid on ühel meelel. 5 mlrd laenuraha pressib end taristuprojektidesse. Need ei ole enam kergliiklusteede ehitamised. Last, yet not least, karjääride, betooni- ja asfaldivabtrikute, kiirteede, peale- ja mahasõitude ehitamist tahavad ka Eesti inimesed, nii kurb kui see ka ei ole. Põhjuseks on elustiil, mille kohaselt on normaalne poolepäevaseks lõõgastuseks sõita autoga Eesti teise otsa. Paljudele on sõit ise lõõgastuseks. Oleme niisiis kuratlikus spiraalis.
Maardu järve rand on ilusasti korrastatud. Seltskond seal on väga kultuurne. Kuid Keskkonnaministeeriumi uuring näitas, et Maardu järve veekvaliteet on ebarahuldav. Põhjus on Saha ja Loo poolt tulev inimreostus. Sellega peaks midagi ette võtma. Jah, see on kulukas, kuid lahenduseks ei ole autodega Kaberneeme, Lohusalu või Nõva randadesse sõitmine. Kaberneeme ranna üks klienditüüp ongi Maardust oma damotškale "šikarnoje mesto" Eesti põhjarannikut näitama sõitnud õllekõhukesega Lasnamäe mužik. Oma odavama otsa mersul arendatakse Kaberla teel suurt kiirust. Tulin paari nädala eest sealt laupäeval (loomulikult rattaga) - tõeliselt ohtlik.
Tagasi tulles Jüri näite juurde: tõsiselt kahju on inimestest, kes linnalähedasse vaiksesse asulasse, Pirita jõe lähedusse kodu on rajanud, nüüd aga end magistraalteede ja ilmetute laohoonete poolt piiramisrõngasse võetuna tunnevad. Kägistusrõngasse sattumise oht on ka Järveküla ja Uuesalu elanikel (Tallinna väikese ringtee ehitus on otsustatud). Ja kas Kiili inimesed teavad, et Nabala karjääri rajamisele suudeti valla poolt nibin-nabin looduskaitseala loomisega tõke seada? Rail Baltic tõmbab veritseva haava niikuinii.
Kuratlikust loodusehävitusspiraalist väljumiseks on väärtuste põhjalikku ümberhindamist. Populistlike rattateede mahamärkimisega probleeme ei lahenda. Muutus peab tulema eluviisi tasandil. Uue eluviisi algeid võib näha Tallinnas Kalamajas. Sealt on tulnud ka Putukaväila idee
https://leht.postimees.ee/7018620/putuk ... uue-mootme. Kui Tallinna linnajuhid Putukaväila idee ellu viiksid, hüppaks Tallinn maailma eluväärsete linnade mõttelises võitluses esiritta. Jah, kogukonnaaiad Tallinnas. Vanakooli reformierakondlased ei saa sellest lihtsalt aru. Kui vaatate Tiskres või Viimsis, kas seal on tekkinud kvaliteetset avalikku ruumi? Ei ole.