Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Tervist,
uuriks, kas kellegil Tallinnas on olemas keermelõikur kodaratele/suudab teha teenusena kodarate keerme lõikamist (2mm paksud kodarad)?
Oleks vaja kodaratele 3-4mm keeret juurde lõigata. Lootus oleks vanu kodaraid ehk edasi kasutada.
Ei soovi kuulata juttu, et kodarate keermed on sepistatud mitte lõigatud ja et see ei ole õige lahendus, uue keerme lõikamisel on diameeter väiksem jne, olen kursis riskidega.
Tänud,
Hendrik
uuriks, kas kellegil Tallinnas on olemas keermelõikur kodaratele/suudab teha teenusena kodarate keerme lõikamist (2mm paksud kodarad)?
Oleks vaja kodaratele 3-4mm keeret juurde lõigata. Lootus oleks vanu kodaraid ehk edasi kasutada.
Ei soovi kuulata juttu, et kodarate keermed on sepistatud mitte lõigatud ja et see ei ole õige lahendus, uue keerme lõikamisel on diameeter väiksem jne, olen kursis riskidega.
Tänud,
Hendrik
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Targutan, et ei ole sepistatud. Hoopis pressitud keere on. Mõnel korralikumal rattapoel ehk on olemas se seade? Ägedamad seadmed lõikavad kohe korraga kodara mõõtu ka.
Ma arvan küll, et mõnel rattapoel on se olemas, sest ega pole majanduslikult mõtekas kõiki kodara pikusi igaks juhuks laos hoida. Lõigatakse keermestatakse vastavalt vajadusele. Samas kas seda kallist seadet jälle iga pood, või remondi töökoda jlle soetada raatsib...
PS. Kui messingust niplid, siis neid saab natuke sügavamale ka keerata. 2mm kodaral on keermetatud osa harjast harjani läbimõõt 2,2mm ja niplil on 1.8 mm. Ehk et ta peab seda messingist keerme harja lapikuks pressima ainult 0.1mm.
Ma arvan küll, et mõnel rattapoel on se olemas, sest ega pole majanduslikult mõtekas kõiki kodara pikusi igaks juhuks laos hoida. Lõigatakse keermestatakse vastavalt vajadusele. Samas kas seda kallist seadet jälle iga pood, või remondi töökoda jlle soetada raatsib...
PS. Kui messingust niplid, siis neid saab natuke sügavamale ka keerata. 2mm kodaral on keermetatud osa harjast harjani läbimõõt 2,2mm ja niplil on 1.8 mm. Ehk et ta peab seda messingist keerme harja lapikuks pressima ainult 0.1mm.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Tegelikult kodaratele keere rullitakse.
No pole see mingi imemasin. Mul on 2x Hispaanias rattapoes katkenud kodar ootetööna uue vastu aretatud kuna polnud sobiva pikkusega kodarat. Rulliti keeret juurde ja lõigati parajaks. 10 EUR kord oli, kodar pluss töö. Suuruse poolest oli see koht umbes pool Veloplussi.
M2 lõikurit tavakaubanduses pole, seal algab kõik M3-st.
Googeldades spets tööriistakauplejatelt midagi leiab, enamasti küll tellitav kaup.
No pole see mingi imemasin. Mul on 2x Hispaanias rattapoes katkenud kodar ootetööna uue vastu aretatud kuna polnud sobiva pikkusega kodarat. Rulliti keeret juurde ja lõigati parajaks. 10 EUR kord oli, kodar pluss töö. Suuruse poolest oli see koht umbes pool Veloplussi.
M2 lõikurit tavakaubanduses pole, seal algab kõik M3-st.
Googeldades spets tööriistakauplejatelt midagi leiab, enamasti küll tellitav kaup.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
M2 lõikuriga poleks seal midagi teha. M2 keerme samm on 0.4mm. 2mm kodara keerme samm on 56tpi, mis on umbes 0.45mm.
Ma katsetasin ühe vana kodara ja nippliga, et mitu keeret on vaja, et 240Kgf vastu peaks. Kui 6 keeret(4 täis keeret ja 2 poolikut(need mis kruvikeeraja soone osapeal on)) 19-st nippli keermest oli veel hoidmas, pidas isegi natuke rohkem kui 240Kgf vastu.
Aga kui oli 2 täis keeret ja 2 poolikut, tõmbas vindi ~148 Kgf juures maha.
Video katsest: https://youtu.be/NZW0LqdnWRg
Soovitan vaadata ka Bill Moldi videot optimaalsest kodarapikkusest: https://youtu.be/i0Q29syv9ws
Lihtsalt kannatage tema mõttepausid vms aeglane stiil ära. Informatiivne video, heade slaididega on.
Edit:
Parandasin: Esialgu oli, et tõmbas vindi maha 198.Kg juures. Tegelikult oli se lihtsalt suurim näit mida kaal näitas. Sel hetkel kui vindi maha tõmbas oli kaalul ees 148. Se oli ka se mida ma katse ajal silmaga nägin. Ja siis viskas korraks 198 vms ette. Mis pole realistlik. Ilmselt se kaal lihtsalt reageeris pinge langusele sedasi.
Ma katsetasin ühe vana kodara ja nippliga, et mitu keeret on vaja, et 240Kgf vastu peaks. Kui 6 keeret(4 täis keeret ja 2 poolikut(need mis kruvikeeraja soone osapeal on)) 19-st nippli keermest oli veel hoidmas, pidas isegi natuke rohkem kui 240Kgf vastu.
Aga kui oli 2 täis keeret ja 2 poolikut, tõmbas vindi ~148 Kgf juures maha.
Video katsest: https://youtu.be/NZW0LqdnWRg
Soovitan vaadata ka Bill Moldi videot optimaalsest kodarapikkusest: https://youtu.be/i0Q29syv9ws
Lihtsalt kannatage tema mõttepausid vms aeglane stiil ära. Informatiivne video, heade slaididega on.
Edit:
Parandasin: Esialgu oli, et tõmbas vindi maha 198.Kg juures. Tegelikult oli se lihtsalt suurim näit mida kaal näitas. Sel hetkel kui vindi maha tõmbas oli kaalul ees 148. Se oli ka se mida ma katse ajal silmaga nägin. Ja siis viskas korraks 198 vms ette. Mis pole realistlik. Ilmselt se kaal lihtsalt reageeris pinge langusele sedasi.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Uuendaks teemat enda poolt ka, olles saanud natukene targemaks ja kogenumaks. Otsustasin ikkagist, ei ole väärt see pusimine, lihtsalt liiga palju probleeme mis tuleks ületada, nii ajalises kui rahalises mõttes. Ehk siis lihtsam lihtsalt uued kodarad muretseda.
Vastates HardiE postitusele, natukene internetis otsimist tehes leidsin ise ka, et kodara keere on M2.2x0.45mm, millele leidub ka lõikureid, aga peab siis niiöelda internetist kuskilt välismaalt eraldi spets tööriista tellima. Samuti mainiks, et teoreetilist keerme tugevust tõmbele saab ka arvutada valemitega (kes natukene inseneeria/tugevusõpetuse poolt mõistab, see teab) teades keerme materjali tugevusomadusi. Aga noh, jällegi kes teab, mis pärismaailmas juhtuma hakkab.
Vastates HardiE postitusele, natukene internetis otsimist tehes leidsin ise ka, et kodara keere on M2.2x0.45mm, millele leidub ka lõikureid, aga peab siis niiöelda internetist kuskilt välismaalt eraldi spets tööriista tellima. Samuti mainiks, et teoreetilist keerme tugevust tõmbele saab ka arvutada valemitega (kes natukene inseneeria/tugevusõpetuse poolt mõistab, see teab) teades keerme materjali tugevusomadusi. Aga noh, jällegi kes teab, mis pärismaailmas juhtuma hakkab.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
No see on ikka päris rebel jutt tal. Korüfeed nagu Roger Musson küll millestki sellisest ei räägi.HardiE kirjutas: ↑24. 06. 2022. 16:28Soovitan vaadata ka Bill Moldi videot optimaalsest kodarapikkusest: https://youtu.be/i0Q29syv9ws
Lihtsalt kannatage tema mõttepausid vms aeglane stiil ära. Informatiivne video, heade slaididega on.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Väga hea mõte. Profesionaalsed wheelbuilderid harilikult ei soovita kodaraid taaskasutada. Või siis ainult juhul kui sa tead nende ajalugu. Läbisõitu ja kuidas kasutatud jms.
Välismaalt tellides 2mm kodarad pole ka nii kohutavalt kallid. Saadavust ei tea. Kohalike poodide hinnakirjadega pole tutvunud. Hõbedased kodarad on natuke odavamad ja samas on nendega lihtsam ehitada, ei pea muredtsema, et värvi maha kratsib. Butted kodarad(need mis on keskelt peenikseks sepistatud) on kallimad ja kergemad. 3 mõõduliste butted kodarate puhul, kus rummu poolne ots on üle 2mm. Peaks enne teadma rummu "flangel" kodara augu suurust. Osadel maantee rummudel (enamikel dt swissi omadel vist) olid augud natuke peenememad. Et 2.34 kodar ei lähe sealt läbi hästi... Haamriga vist pidavat saama, ei tea.
Se oli siis klassikaliste J pend kodaratega. Sirgete "straight pull" kodarate kohta ma ei tea midagi.
Inseneeri teaduse ja matemaatikaga ma ei hiilga. Aga mul oli se kaaluga raam, mille sees kodarat pingutada, kodarapinge mõõdiku kalibreerimiseks juba tehtud nagunii, seega oli lihtne katseliselt järgi proovida, et mis juhtub.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Roger Mussoni raamatut "Professional Guide to Wheel Building" ma vist pole veel lugenud, kuigi se on kõige kiidetuim raamat. Kindel pole, võibolla ma lihtsalt kustutasin selle peale lugemist oma kõvaketta pealt ära. Hakkas piinlik, et piraat koopia alla laadisin. Aga ma tean kindlalt, et Jobst Pranti raamatu "Bicycle wheel" ma lugesin läbi. Gred shraneni raamatut "The Art of wheelbuilding" ma päris läbi lugeda ei viitsinud, se oli rohkem nagu memoarid. Siis ma kusagilt olen veel leidnud mingeid vanu sisse scanneeritud ramatuid, või artikleid.arnea kirjutas: ↑25. 06. 2022. 19:56No see on ikka päris rebel jutt tal. Korüfeed nagu Roger Musson küll millestki sellisest ei räägi.HardiE kirjutas: ↑24. 06. 2022. 16:28Soovitan vaadata ka Bill Moldi videot optimaalsest kodarapikkusest: https://youtu.be/i0Q29syv9ws
Lihtsalt kannatage tema mõttepausid vms aeglane stiil ära. Informatiivne video, heade slaididega on.
Tegelikult mul hoopis tuli meelde et oli veel üks huvitav video youtuubis. Kuidas ise kodaraid teha. Selliseid pikkasid mis sobivad ülemõõdulisele rattale nagu pennyfarthingil näiteks. https://youtu.be/gC4J1XjabVc
Ülemõõdulise suure velje tegemist temonstreeris ta ka ühes videos seal.. kuigi ta tegi selle oli terasplekist, aga no se vist läheb juba väga teemast välja.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Nojah, aga kas Brandt soovitas nipli keerme ära lömastada?
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Ei soovitanud. Aga ega ta seda ka ei öelnud, et ärge lömastage.. vist.
Ainuke artikel mis mul meelde tuleb, kus keegi ütleb, et situatsiooni kus keere otsa saab, tuleb vältida ükskõik mis väega. On see: http://www.kstoerz.com/freespoke/tech-t ... gement.php Mis paneb mind arvama et sealse artikli kirjutaja ei tea mitte midagi. Kuigi seal lehel on hea kodarapikkuse kalkulaator, mis visualiseerib ka ja annab ka kodara kinnitus nurgad.
Samuti kui lugeda tarkade juttu, põhjustest miks rattad katki lähevad, või mis asjad katki lähevad, siis nipli keerme purunemine lihtsalt sõiduajal, vist ei juhtugi. Vähemalt mitte messingust nipli. Alumiinium niplite puhul on enamasti süüdlaseks korrosioon.
Kodarad enamasti purunevad, sest kodara pinge oli liiga väike.
Minule igatahes to Bill Mouldi arvamus meeldis. Igati loogiline ja kogemuse põhjal öeldud arvamus.
Et informatiivne video. Ja see ei tähenda, et nii peabki tegema. Aga, et kui kodar natuke liiga pikk on ja parajat kusagilt võtta pole, siis pole sellest mitte midagi, kui natuke vinti ära lömastada ei tee talle veel halba.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Mul olid nüüd omal ka kodarad natuke pikad. Aga ei tahtnud ka nipplit deformeerida kodara kaugemale keeramisega. Proovisin kõigepealt niisama ta venitab nippli suuremaks.
Puurisin, siis lihtsalt nipplitel 2mm puuriga natuke keeret alt otsast madalamaks. https://youtu.be/pjweilkMyYk
Kuna on dt squrox nipplid, siis ma arvan, et sellest midagi nõrgem ei jäänud. Pigem äkki kõvem ja parem, kui, et jõuga edasi keerata.
Võibolla, et kui tavalise kodara võtmega on vaja keerata selle neljakandilise osa pealt, et äkki siis on õige natuke nippel nõrgem.. Kui prolock liim ära kivistub. Ei saa enam. Aga ma nagunii keeran teisest otsat.
Minuarvates see keerme osa mis nippli peast allapoole jääb on seal ainult jooksu kokku kruvimise abistamiseks ka. Et algul saab panna ainult mõne tiiru igale nipplile. On mugavam kodaraid lisada, kui juba külge jkruvitud kodarad hästi lõdvad on.
2mm puur võtis ainult keerme tipu maha. Sinna jäi veel kuni 2 x 0.1mm keeret alles.
Uued kodarad oleks maksnud 90 senti tükk + postikulud. Messingist squrox nipplid olid 39 senti tükk. Velgedega(dt gr 531) kaasas olid ka sqrox nipplid, aga nood olid alumiiniumist. Ma noid ei usaldanud kasutada. Tõenäoliselt kuluksid nad minu käes ära ka liigsest kruvimisest. nii raske on õigel ajal ära lõpetada. Tekib see moment, et vahepeal oli parem ja siis ma mutkui kruvin neid.
Puurisin, siis lihtsalt nipplitel 2mm puuriga natuke keeret alt otsast madalamaks. https://youtu.be/pjweilkMyYk
Kuna on dt squrox nipplid, siis ma arvan, et sellest midagi nõrgem ei jäänud. Pigem äkki kõvem ja parem, kui, et jõuga edasi keerata.
Võibolla, et kui tavalise kodara võtmega on vaja keerata selle neljakandilise osa pealt, et äkki siis on õige natuke nippel nõrgem.. Kui prolock liim ära kivistub. Ei saa enam. Aga ma nagunii keeran teisest otsat.
Minuarvates see keerme osa mis nippli peast allapoole jääb on seal ainult jooksu kokku kruvimise abistamiseks ka. Et algul saab panna ainult mõne tiiru igale nipplile. On mugavam kodaraid lisada, kui juba külge jkruvitud kodarad hästi lõdvad on.
2mm puur võtis ainult keerme tipu maha. Sinna jäi veel kuni 2 x 0.1mm keeret alles.
Uued kodarad oleks maksnud 90 senti tükk + postikulud. Messingist squrox nipplid olid 39 senti tükk. Velgedega(dt gr 531) kaasas olid ka sqrox nipplid, aga nood olid alumiiniumist. Ma noid ei usaldanud kasutada. Tõenäoliselt kuluksid nad minu käes ära ka liigsest kruvimisest. nii raske on õigel ajal ära lõpetada. Tekib see moment, et vahepeal oli parem ja siis ma mutkui kruvin neid.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Telekas just räägitakse eesti keelest...
Nippel, mitmuses niplid.
Nippel, nipli, niplit jne. Topelt "p" vaid ainsuse nimetavas.
Võta kui parendusettepanekut.
Nippel, mitmuses niplid.
Nippel, nipli, niplit jne. Topelt "p" vaid ainsuse nimetavas.
Võta kui parendusettepanekut.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Erik, isegi ERR kirjutab AK uudistes nime alla asutuse nimesid väikese algustähega. Mitte, et AK täna oleks noorte seas kuigi populaarne ja vaadatav aga midagi see ikkagi näitab.
If everything's under control, you're going too slow!
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Aga selles, et ma kodara nippleid sedasi puurisin, te ei leidnudki mingit viga? Kui ma nii tõsiselt oma õigekirjaga hakkaks tegelema siis mul mitte millegi muu jaoks ei jääkski aega. Ja võtke seda tegelikult nii, et minu õigekiri on ikka väga tublisti paranenud. Omal ajal põhikoolis käies oli mul etteütluses ikka väga palju rohkem vigu, rekord vigade arv vist oli üle 200 vea.
Kui oleks olnud ilma prolock keerme liimita niplid, ma arvan poleks puurima hakanud. Ilmselt jämedamate/odavamate niplite korral ka. Tegelikult ma isegi ostsin 16 lühemat kodarat ka. Mul oli seal kasutusel 3 erimõõtu kodarad. Taga olid 288 ja 290 mõõdus ja ees 290 ja 292.
290 olid poes otsas. Siis ostsingi 286 kodarad, et oleks taga ära vahetanud paremale 286-sed pannud ja 288sed vasakule tõstnud ja 290sed ette 292ste asemele. Ees vasakul 290sed oleks ainult 1 tiiru jagu liiga pikad olnud, sest pinge all J pend kodar venib ka umbes 0.45mm, aga selle oleks ära kannatanud nii ka. Aga liiga igav tundus nii teha.. Tahtsin proovida teisti teha, kas või valesti, aga et endal natuke huvitavam oleks.
Kui oleks olnud ilma prolock keerme liimita niplid, ma arvan poleks puurima hakanud. Ilmselt jämedamate/odavamate niplite korral ka. Tegelikult ma isegi ostsin 16 lühemat kodarat ka. Mul oli seal kasutusel 3 erimõõtu kodarad. Taga olid 288 ja 290 mõõdus ja ees 290 ja 292.
290 olid poes otsas. Siis ostsingi 286 kodarad, et oleks taga ära vahetanud paremale 286-sed pannud ja 288sed vasakule tõstnud ja 290sed ette 292ste asemele. Ees vasakul 290sed oleks ainult 1 tiiru jagu liiga pikad olnud, sest pinge all J pend kodar venib ka umbes 0.45mm, aga selle oleks ära kannatanud nii ka. Aga liiga igav tundus nii teha.. Tahtsin proovida teisti teha, kas või valesti, aga et endal natuke huvitavam oleks.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Kui endal oli sama mure, proovisin ise ka läbi nippli puurimise meetodi, kuid siiski ise tulemusega rahule ei jäänud ja otsustasin minna õige kodarapikkuse lahendusega.
Re: Kodara keerme lõikamine (2mm paksus)
Mina olen esialgu küll rahul. Nende dt squrox niplitega jääks õige kodara pikkuse korral minimaalselt 6 keeret üle, pigem rohkem. Kui ma oleks dt kodara kalkulaatori järgi kodarad valinud, oleks ka tegelikult vist kodaral vindist vähemalt mingi 0.X mm puudu tulnud.
Praegu mul on veel se jooks pooleli. On puki peal sirge ja pingestatud ka enamvähem sellele pingele mis ma arvan, et sobib. kuni 130kg. Mis on rohkem kui dtswiss lubab sellele veljele, aga.. Ma ise hindasin, et 120 on natuke vähe.
"Stress relieving" ja samapoole kodarate pinge palanseerimine on veel teha.
Praegu mul on veel se jooks pooleli. On puki peal sirge ja pingestatud ka enamvähem sellele pingele mis ma arvan, et sobib. kuni 130kg. Mis on rohkem kui dtswiss lubab sellele veljele, aga.. Ma ise hindasin, et 120 on natuke vähe.
"Stress relieving" ja samapoole kodarate pinge palanseerimine on veel teha.