OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Tead head ja huvitavat rada või sõidukohta. Jaga ka teistega.
Vasta
dride
Rattur
Postitusi: 34
Liitunud: 31. 05. 2018. 19:04

OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Postitus Postitas dride » 21. 12. 2022. 18:26

Kui palju on siin foorumis rattureid, kes oleks huvitatud sellest, et Garmini, Wahoo või mõne muu rattagepsu kaardil oleks Eesti metsarajad ja singlid olemas? Või et levinud rajaplaneerimise rakendused nagu Komoot, Strava, Ride with GPS jne näitaks metsasingleid?

Enda tähelepanek on selline, et enamus huvitavatest singlitest pole OSMis ehk OpenStreetMap'is ära kaardistatud. Saku mets üks väheseid kohti, kus mõned singlid on olemas. Ise alustasin alles nüüd paari singli lisamisega OSMi.

Reaalsuses on aga igaühel võimalus teha OSMi konto ning siis seal samal lehel MTB radu kaardistama hakata. Kõige lihtsam on seda teha siis, kui Strava heatmap on taustakaardiks - selleks FF ja Chrome abilised olemas. Kui rajad OSMis olemas, võib kohati minna 1-2 kuud või ka üle aasta, et need uuendused kõikvõimalikesse kohtadesse kohale jõuaksid.

Praktilise poole pealt võiks ametlikust wikist leida täpsemat infot, kuidas MTB radu kaardistada:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking

Kokku võtvalt tuleks iga joonistatud rada või rajajupp korrektselt ära tag'iga. Singlite puhul võiks minimaalne vajalik informatsioon olla järgmine:
highway=path
surface=ground (või siis dirt/grass/sand või mõni muu sobivam kate)

Edasi läheb asi pisut keerulisemaks, sest antud juhul puudub igasugune täpsustus, et see rada just maastikuratta jaoks sobilik on. OSMis on selle jaoks päris suur hulk tag'e (mtb, mtb:scale, mtb:name, mtb:scale:uphill, mtb:scale:imba, class:bicycle:mtb, bicycle, width, trail_visibility), aga ise leian, et üleliigset ja ebatäpset infot pole mõtet sinna juurde pookida...

Kõige lihtsam oleks kasutada tag'i mtb=yes, aga praktikas on selle tag'i tähendus pisut ebaselge. Palju sobivam tag on mtb:scale. Selle häda aga see, et raja keerukuse määramine on subjektiivne. Ametlik wiki kirjeldus ka Eesti oludega väga hästi ei haaku.

Järgnevalt toon välja enda nägemuse, kuidas raja keerukust ehk mtb:scale Eesti kontekstis kasutada võiks.

Alustan wikis oleva raja keerukuse ja sõiduoskuse seosest:
mtb:scale=0 - Riding skills: no special riding skills required
mtb:scale=1 - Riding skills: basic riding skills required, obstacles can be passed over
mtb:scale=2 - Riding skills: advanced riding skills required
mtb:scale=3 - Riding skills: very good bike control required
mtb:scale=4 - Riding skills: perfect bike control with trial skills required, like moving the rear wheel only in hairpins
mtb:scale=5 - Riding skills: excellent bike control with special trial skills required, moving the front and rear wheel is limited
Ise tõlgendaksin seda umbes nii:
mtb:scale=0 - Tasane metsatee või tüüpiline kruusatee. Ilma takistusteta. Sõitmiseks pole vaja ilmtingimata maastikuratast.

mtb:scale=1 - Lihtne MTB rada, aga seda maastikuratturi perspektiivsist. Juurikad ja muud väiksemad takistused võivad teele jääda. Teravad ja lühikesed tõusunurgad on pigem alla 20%. Gravel/cx rattaga võiks hakkama saada, kui sõiduoskused olemas. Samas tavaratturi või algaja jaoks ei pruugi see rada kuskilt otsast lihtne tunduda.

mtb:scale=2 - Keeruline MTB rada. Maastikuratta sõiduoskused on vajalikud. Tehnilistest elementidest võib rajal leiduda väiksemaid drop'e, "juurikagurmeed", kitsaid sildu, lihtsamaid rockgardeneid ja järske tõuse. Keerukuselt midagi Škoda MTB Kolmapäevaku laadset.

mtb:scale=3 - Väga keeruline MTB rada. XCO tehnilised elemendid nagu keerulised rockgardenid ja suuremad drop'id.

mtb:scale=4 - Märksõnadeks ehk DH ja hüpped?

mtb:scale=5 - Eesti kontekstis seda vist kasutada ei saa?
Üritasin leida igale keerukustasemele ka reaalse näite Eestist:
Ehk keegi targem oskab kommenteerida, kui selge see definitsioon on? Lisaks on ka kõik täiendused, märkused ja tähelepanekud oodatud :)

Lihtsalt võrdluseks, soomlased on mtb:scale tõlgendanud nii:
https://wiki.trailmap.fi/fi/kartoitus/tagit

kalari
Rattur
Postitusi: 757
Liitunud: 20. 05. 2007. 17:09

Re: OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Postitus Postitas kalari » 21. 12. 2022. 19:18

Huvitav algatus aga lihtsalt huvi pärast küsiks, et kas tõesti selline osati "ürgne" ala, nagu see on omapäi (ilma digividinateta) looduses liikumine-seiklemine-orienteerumine on nüüdseks täiesti out? Et nagu iga eesolev vända- ja lenksupööre peab olema juba aegsasti ette teada? Ei ole minul jäänud mitte ükski huvitav singel ega rada siin Eestis leidmata-sõitmata. Pigem naudin seikluslikust ja otsimisrõõmu. Garmin ja selle poolt jäädvustatud "joon" on pigem hilisemaks analüüsiks ja faktikinnituseks, et kus olin, kus sõitsin. Aga see selleks, edu! :)

Kasutaja avatar
siim_s
Rattur
Postitusi: 1118
Liitunud: 03. 04. 2006. 07:58

Re: OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Postitus Postitas siim_s » 21. 12. 2022. 19:43

kalari kirjutas:
21. 12. 2022. 19:18
Huvitav algatus aga lihtsalt huvi pärast küsiks, et kas tõesti selline osati "ürgne" ala, nagu see on omapäi (ilma digividinateta) looduses liikumine-seiklemine-orienteerumine on nüüdseks täiesti out?
Üks ei välista teist. Omapäi ja ilma vidinateta võib igaüks liikuda looduses ka siis kui kõik maailma kitserajad on kaardistatud ja 360-kraadise kaameraga üles võetud :)

dride
Rattur
Postitusi: 34
Liitunud: 31. 05. 2018. 19:04

Re: OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Postitus Postitas dride » 21. 12. 2022. 21:00

kalari kirjutas:
21. 12. 2022. 19:18
Huvitav algatus aga lihtsalt huvi pärast küsiks, et kas tõesti selline osati "ürgne" ala, nagu see on omapäi (ilma digividinateta) looduses liikumine-seiklemine-orienteerumine on nüüdseks täiesti out?
Ei, kindlasti mitte! Ma olen rattaga piisavalt seigelnud sellistel radadel, mida kaardi pealt ei leia :)
Sellegi poolest arvan, et sellest on pigem abi, kui Garminis mingi joon ees.

Antud teema eesmärk oli lihtsalt teadvustada, et igaüks saab soovi korral OSMis muudatusi teha ning mingi hetk kajastuvad need ka Garmini/Strava jt keskkondades. Ei eelda üldse, et kõik siin foormis nüüd tormavad enda lemmik singleid OSMis kaardistama :)

Ning see mtb:scale tag - kuidagi võiks seda Eesti kontekstis defineerida. Selle puhul loodan küll, et ehk mõni rattur kiidab minu tõlgenduse heaks või laidab maha. Või siis pakub midagi paremat välja.

Viljar
Rattur
Postitusi: 63
Liitunud: 06. 06. 2003. 11:44

Re: OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Postitus Postitas Viljar » 03. 01. 2023. 13:57

Kui on küsimus kas kaardistada või mitte, siis kindlasti kaardistada. Kaardil olev joon ilma tagideta on kindlasti parem kui mitte midagi. Alati on hiljem võimalik tage lisada/parandada. Kõige lihtsam on joonistada joon, panna sellele külge highway=path ja kogu moos. Ülejäänud on hea, aga mitte nii vajalik. Hetkel on eesti singlite(kitseradade) olemasolu OSM kaardil ikka suht nigel. Seda eriti just tiheasustusest eemale jäävates piirkondades mille kohta tahaks enne külastamist infot vaadata.

Kui rääkida mtb:scale vastavusest, siis minu arvates on ettepanek täiesti adekvaatne. Näited on ka päris head ehk siis tavarajad 1 või 2. 3 tuleks ainult spetsiaalselt xco tüüpi radadele kus on lisaks mitte sõidetavad elemendid(hüpped, kõrgemad dropid), 4 sellistele mille peale normaalne inimene ei julgeks minna. Kui nüüd sellist lähenemist rakendama hakata, siis tuleks ka juba olemasolevad markeeringud üle vaadata ja parandada. Kiirel vaatlusel tuvastasin kohe vähemalt ühe 3'ga tähistatud metsaraja saku metsas. Aga nagu juba eespool mainisin, siis tähistusest palju tähtsam on raja üldse kaardile joonistamine, sest üldjuhul pole kaartidel seda klassifikatsiooni välja toodud ja tavakasutajale see niisama välja ei paista.

Kodanik Kalari mure on minule küll arusaamatu. Ega ju sellest, kas joon on kuskile kaardile joonistatud või mitte ei olene see mida sa metsas teha võid või saad. Ei keela keegi minna lihtsalt niisama metsa ragistama, Eks me kõik oleme seda teinud ja teeme edaspidigi, aga aegajalt on ikka hea kodus kuvari taga eeltööd tehes vaadata, kas piirkonnas on üldse potensiaalseid läbipääse või tuleb jälle mööda asfalti nühkida.
Rattaga või rattata, selles on küsimus...

dride
Rattur
Postitusi: 34
Liitunud: 31. 05. 2018. 19:04

Re: OpenStreetMap ja metsasinglite kaardistamine

Postitus Postitas dride » 03. 01. 2023. 21:32

Viljar, tänud kaasa mõtlemast! Selles osas täiesti nõustun, et kui OSM'i lisada MTB radu, siis liiga detailselt seda teha pole vaja.

mtb:scale - tore, kui minu välja pakutud tõlgendus enam-vähem adekvaatne on.
Viljar kirjutas:
03. 01. 2023. 13:57
Kui nüüd sellist lähenemist rakendama hakata, siis tuleks ka juba olemasolevad markeeringud üle vaadata ja parandada.
Õnneks on neid kohti ikka väga vähe, kus seda tag'i üldse kasutatud on. Siin kõik sellised Eesti MTB rajad:
https://overpass-turbo.eu/s/1pGC

Umbes pooled neist on nüüd juba minu poolt lisatud. Paaris kohas olen eemaldanud ka ebarealistlikud mtb:scale väärtused. Saku singlite puhul tunduks mullegi 2 sobivam, aga ise seal midagi muutnud ei ole.
Kodanik Kalari ja Toila mtb:scale=5 - Maa-ameti kaardil on see rada kusjuures olemas... Ise seal sõitnud ei ole aga tõenäoliselt võib seal järsk langus olla. Seega ei tea, kas sobiv väärtus võiks olla 0,1,2 või 3 ning seega seda torkima ei hakanud :)

Vasta

Mine “Rajad ja ringid”